IT-sopimukset Dosentti, OTT Tuomas Pöysti Helsingin yliopisto Neuvotteleva virkamies Valtiovarainministeriö
Sopimusoikeus ja tietotekniikka IT-sopimukset Tietohallinnon sopimukset Tietoaineistoja koskevat sopimukset Verkossa tehtävät sopimukset
Sopimuksesta yleistä Osapuolten yhdenmukainen päätös toimenpiteestä yhteistyösuhteesta pidättymisestä jostakin Järjestää yhteistoiminnan ja sen pelisäännöt Luo luottamuksen Järjestää riskin- ja työnjaon Suomessa muotovapaa Hyvä sopimus on hyvän yhteistyön ja riskinhallinnan väline
Mitä ovat IT-sopimukset Tietotekniikka-alan tuotteiden kauppa, käyttöoikeuden luovutukset palvelut
Suomessa yleiset sopimusehdot: IT2000 erityisehdot laitetoimituksista erityisehdot valmisohjelmistojen toimituksista erityisehdot asiakaskohtaisen ohjelmiston toimituksesta erityisehdot konsultointi ja muista asiantuntijapalveluista erityisehtoja laitteiden huoltopalveluista erityisehtoja ohjelmistojen ylläpitopalveluista pientoimitusehdot sopimusrunkomallit
Sopimuksen rakenteesta Sovittava suoritus - mistä sovitaan tehtäväksi Erityiset, tilannekohtaiset ehdot Yleiset sopimusehdot (vakioehdot)
Sopimuksen pelisäännöt Osapuolten kesken sovittavat asiat erityiset ehdot yleiset ehdot sopimusvapaus Sopimusoikeuden (lainsäädännön) pakottavat säännökset business to business -sopimukset kuluttajasopimukset
Yleiset sopimusehdot Määritelmät ja soveltaminen Hinnat Maksuehdot suoritus, mistä sovitaan Hinnat Maksuehdot Ylivoimainen este Immateriaalioikeuksien loukkaukset
Yleiset sopimusehdot - jatkoa Toimituksen viivästyminen, sopimusrikkomus ja sopimuksen purkaminen Vahingonkorvaus ja vastuunrajoitukset Sovellettava laki ja erimielisyyksien ratkaiseminen Sopimuksen muuttaminen
Asiakaskohtaisten ohjelmistojen toimitukset Toimittajan yleiset velvollisuudet sopimuksenmukaisuus, huolellisuus, ammattitaito Asiakkaan velvollisuudet Projektin toteutus ja organisointi Muutokset määrityksiin ja toimituksen sisältöön Raportointi Toimitus ja asennus
Asiakaskohtaiset ohjelmisto - jatkoa Testaukset ja toimituksen hyväksyminen Toimituksen viivästyminen Oikeudet asiakaskohtaiseen ohjelmistoon ja muihin projektin tuloksiin Hinnat, maksut ja niiden muutokset Takuu Rekrytointirajoitus
Tietojenkäsittelyn ulkoistamista koskeva sopimus: valmistelu
Ulkoistamisen arviointi riskiarviointi, oikeudelliset velvoitteet
Suunnittelu rajapinnat, tietoturvallisuusvaatimukset, henkilöstöjärjestelyt
Tarjouspyynnöt toimittajaa koskeva riskianalyysi, luotettavuustarkistus, salassapitosopimus, tietoturvallisuuden läpikäynti
Tietojenkäsittelyn ulkoistamista koskeva sopimus
Tietoturvallisuuden taso tietoturvallisuuspolitiikat henkilöstöturvallisuus ohjausmenettelyt
Vastuurajat osapuolten vastuut ja työnjaot yhteistoiminnan periaatteet ulkoistettujen kohteiden hallinnointi seuranta ja läheltä piti tapausten hallinta
Tietojenkäsittelyn ulkoistamista koskevan sopimuksen muuttaminen Sopimussuhteen lopettaminen
Irtisanominen siirto toiselle toimittajalle
irtisanominen ja purku sopimussakko Sanktiot irtisanominen ja purku sopimussakko
Sähköisen kaupan mallilaki (UNCITRAL) Yleisperiaatteena sähköisen muodon tunnustaminen yleisiä kriteerejä sähköisen informaation luotettavuuden ja eheyden arviointiin Sähköisen allekirjoituksen tunnustaminen (art. 7) käytettävä tunnistamis- ja allekirjoitusmenetelmää em. menetelmä on asianmukainen soveltamisala käsittää mm. sähköpostin, OVT:n, telefaksin jne. Viestin oikeusvaikutuksen liittäminen henkilöön (art. 13) aikaisempi käytäntö luo olettaman viestin vastaanottajalla on huolellisuusvelvoite varmistaa oikeellisuus
Sähköistä muotoa koskevat siviilioikeuden yleiset periaatteet Yleisperiaatteena sähköisen muodon tunnustaminen kriteerit sähköisen informaation luotettavuuden ja eheyden arviointiin Sähköisen allekirjoituksen tunnustaminen käytettävä tunnistamis- ja allekirjoitusmenetelmää em. menetelmä on asianmukainen Viestin oikeusvaikutuksen liittäminen henkilöön aikaisempi käytäntö luo olettaman viestin vastaanottajalla on huolellisuusvelvoite varmistaa oikeellisuus Jos jokin menee vikaan? Tietoturvallisuus arviointiperustana Todistelu ongelmana
Kontrollivastuu Laatuvaatimukset Vastuu toimintaan ryhtymisestä ja sen hallinnasta EY:n oikeuden asettamat lisävaatimukset - verkkoyhteiskunnan tietoturvallisuusvastuut
Sopimusvapaus sovitaan riskinjaosta ? tavanomainen lähestymistapa: vastuuvapauslauseke
Neljä näkökulmaa tietoturvallisuutta koskeviin vastuuvapauslausekkeisiin
Sopimusjuristi elinkeinonharjoittajan etu hinta sisältää myös vastuunjaon tietoturvallisuudesta tietoturvallisuuden tason avoimuus ? vastuu tiedosta ja tietoriskistä
Kuluttajansuoja Sijoittajansuoja Kuluttajan aseman turvaaminen
Informaatiomalli oletetaan kuluttajan rationaalisuus edellytetään riittävää informaatiota
Paternalistisen suojan malli vaaditaan tietty vähimmäistaso viranomaistoimintoisuus
Eettinen näkökulma Asianajajan etiikka lain puitteissa, oikeus ja kohtuus hyvän tavan vastaisten sopimusehtojen muotoilun laillisuus ja etiikka?
asianajajan taito ja asiakkaan oikeus ja etu päteekö vastuuvapauslauseke ?
Kansantaloudellinen tehokkuus Riskin vierittäminen ja eksternaliteetit riskimarkkinoiden toimivuus Kannustimet tietoturvallisuuden kehittämiseen Luottamus markkinoiden edellytyksenä