©Tampereen kaupunki 1 Harrastava iltapäivä -toiminta (Hip) Kysely vanhemmille kevät 2009 Hankekoordinaattori Leena Tiainen Tampereen kaupunki Hyvinvointipalvelut.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Advertisements

Mission Gallup 08 nettikyselyn yhteenveto. Jeesus tunnetuksi kautta maailman Taustatietoja • 446 vastaajasta 38% (m) ja 62% (n) • Vapaakirkollisia 84%
1 Ostopaikkakysely Heli Rauman Anu Simonen. 2 Kyselyn toteutus •Riihimäen kotitalouksiin lähetettiin yhteensä 2780 kyselyä •Kotitaloudet valitsimme postinumeroiden.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen NOPS – hankkeen alueseminaari NOPS, Nuoren työ- ja toimintakyvyn edistäminen ammattiopistoissa.
Hampuri, Saksa Löytää suunta, joka mahdollistaa Lions Clubs Internationalin saavuttavan sen täyden potentiaalin kansainvälisenä.
Barents-Parents Lapin yliopiston harjoittelukoulu.
Kehittämisen kohteena ollut lähinnä henkilökohtainen ohjaus -laadullinen tutkimusote -esseekirjoitukset 9-luokkalaisille, henkilökohtainen ohjaus -henkilökohtaista.
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
. Rauman freinetkoulu.
Teknologia ja liikunnanopetus oppimisympäristöhankkeissa
Kyselyyn vastasi:Espoo 23/25 Kirkkonummi3/4 Kauniainen0/1 Ilman jatko-opiskelupaikkaa jääneet nuoret Kesäkuu Espoo146 Kirkkonummi20 3 koulua, joissa kaikki.
1 Tiivistelmä (sivu 1/3) Telma-lehden lukeminen  Vastaajista 5 prosenttia on lukenut Telma-lehden uusimman numeron kokonaan ja noin neljännes (26 %) on.
”Määrittää ihmisen yksilönä”
Katja Mikkonen Kari Niklander
Pelisääntökysely Kisa-Eagles kausi /2//13.
4H-järjestö Tekemällä oppii parhaiten!. 4H-järjestön toiminta-ajatus •4H-harrastuksessa lapsi ja nuori kasvaa kohti vastuullista ja yritteliästä aikuisuutta.
Mannerheimin Lastensuojeluliitto Lapsi- ja perhetoiminta
Lapsi ja internet Seppo Mentula
TURVALLISUUS JA HYVINVOINTI KOULUSSA
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
©Tampereen kaupunki 1 Harrastava iltapäivä -toiminta (Hip) Kysely oppilaille kevät 2009 Hankekoordinaattori Leena Tiainen Tampereen kaupunki Hyvinvointipalvelut.
Nuorten ohjaajien palaveri Muuramen Yritys ry Jalkapallojaosto
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
Perusopetuksen oppilaat 2014 Generated on :03.
Drop out-ilmiö SPL:n Turun piirin juniorijalkapallossa
CxO Mentor Oy. Kyselytutkimus Vastauksia 36 kpl Vastaajat aikuisia, yksi 16-vuotias mukana Mukana seuran toiminnassa: – 1-3 v (7 hlö) – 4-9 v (21 hlö)
I.R.O. Research Oy vee 10/2000 Mediakäyttö Käyttää vähintään kerran viikossa Tytöt ja pojat *) Kirjat (esim. romaanit, lasten- ja nuortenkirjat)
V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
 Kysely avoinna sivuilla www.pesis.fi  Kyselyyn saatiin 93 vastausta  Kysely oli osin yhtenevä SLU:n keväällä 2012 järjestämään.
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Yhteistyötä lapsen hyväksi
Perusopetuksen ryhmäkoko
Harrasteliikuntatuote Poweraction Nuorten liikuttamista vuodesta 2003 Liikuntapalvelukeskus Blomberginaukio 4, Turku Lasten ja nuorten.
Leppävaaran Pallo ry Kysely seuratoimijoille – yhteenveto tuloksista Loka-marraskuu 2011.
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Haarajoen koulu, Jan Mikkonen
-Jäseniä (Kaupungissa 54627) -Ikäluokka vuotiaat Mikkelin hiippakunta -Hallinnollisesti 6 alueseurakuntaa, nuorisotyö hoidetaan keskitetysti.
Lähde: Oppiminen ja ikääntyminen, Aikuiskasvatuksen 41.vuosikirja 1 Koulutuksesta seuraa.. Koulutuksesta on seurannutAlle 30 v n= v n=63 Yli 45.
KERHOTOIMINTA VARISSUON KOULUSSA
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
Eksponentiaalinen kasvaminen ja väheneminen
Kasvatus- ja opetuspalvelukeskus Vs. arviointisuunnittelija Mia Lumio
O PPILAITOKSEN ARVIOINTI 2014 Opiskelijakyselyn tulokset.
Oulu ALO-luokka 12kyl, 4pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl:
LOIMAAN ASUKASMARKKINOINTI
Eväitä hyvän perhehoidon rakentamiseen – vahvaksi työssä ja kumppanuudessa Perhehoitajien ja kuntaedustajien 2. työtapaaminen Arvokas elämä –hanke /Paula.
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
Uudistuva kylä kaupungissa –hanke Uudistuva kylä kaupungissa –hankkeessa etsitään uusia ja konkreettisia tapoja lasten ja nuorten palveluiden kehittämiseen.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Satu Lehto Vähän liikkuville koululaisille suunnattujen liikuntakerhojen toiminta koululaisten ja opettajien kokemana Turun Koulut.
Lapsen oikeus väkivallattomaan kasvuympäristöön Mirjam Kalland.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Tähän tarvittaessa otsikko Kysely esi- ja perusopetuksen huoltajille Kirkkonummella
Sosiaalisen median hyödyntäminen ja kehittäminen nuorille suunnatuissa sosiaalipalveluissa Case: nuorten Facebook-palveluohjaus Oulussa Saila Lähteenmäki,
Nuorisotyö Oulussa kouluissa. Yhdessä tekemisen tavoite kehittää yhteistyötä ja tiedonkulkua perheen ja koulun kanssa kehittää ja monipuolistaa nuorisotyön.
Paijalan iltapäiväkerho. Toiminta-ajatus Tuusulassa koululaisten iltapäivätoiminta on lasten ja vapaa-ajan toimintaa tutussa paikassa, jossa aikuisen.
KOULULAISTEN ILTAPÄIVÄKERHO
Valtuustoaloite aamu- ja iltapäivätoiminnan toimintamaksuihin liittyen
Digitaalinen kasvun kansio kasvatuskumppanuuden edistämisessä
KYSELY LAPIN NUORILLE 2014 Lapin aluehallintovirasto kartoitti nuorten mielipiteitä kuntien heille tarjoamista palveluista Lapin aluehallintovirasto: Sirpa.
talven hauska ulkopeli meille kaikille
Harjoituksen ohjaaminen
KAUHAJOEN YHTEISKOULU 7.lk - VALINNAISAINEILTA
Jämsän kaupungin nuorisokysely, kevät 2019
Nuoret ja trendit -tutkimus
Esityksen transkriptio:

©Tampereen kaupunki 1 Harrastava iltapäivä -toiminta (Hip) Kysely vanhemmille kevät 2009 Hankekoordinaattori Leena Tiainen Tampereen kaupunki Hyvinvointipalvelut Perusopetus

©Tampereen kaupunki 2 TAUSTATIETOJA Kyselyyn vastasi 309 vanhempaa. Kyselyyn vastanneista lähes 90 % oli naisia. Eniten vastanneita vanhempia oli 3-luokkalaisten vanhemmissa, vähiten 6-luokkalaisten ja 1-luokkalaisten vanhemmissa. HIP-toiminta on tuttua suurelle osalle (81 %) vastaajista. 13,5 % prosentille toiminta ei vielä ollut tuttua.

©Tampereen kaupunki 3

4 MIELIPITEET KERHO/HARRASTUSTOIMINNASTA 1. Miten tärkeänä pidät sitä, että koulu järjestää kerho/harrastustoimintaa? (333)

©Tampereen kaupunki 5 Vanhempien näkemyksiä kerho/harrastustoiminnan maksullisuudesta ja maksuttomuudesta Valmis maksamaan enintään € (vastanneiden määrä) 5 € (3) 10 € (20) 15 € (4) 20 € (48) 23 € (1) 25 € (6) 30 € (37) 35 € (2) 40 € (19) 50 € (51) 60 € (1) 75 € (1) 80 € (4) 100 € (21) 150 € (1)

©Tampereen kaupunki 6 Suurin osa vanhemmista oli kuitenkin valmis maksamaan kohtuullisen maksun lapsen kerhoon osallistumisesta (esim. materiaalimaksu tai lukukausimaksu), kerhotoiminnan jatkumisesta sekä laadukkaasta toiminnasta ja ammattitaitoisesta ohjauksesta. Monet toivat esiin ristiriidan maksullisuuden hyödyn ja haitan välillä: maksullisuuden koettiin tuovan sitoutumista toimintaan ja toisaalta haittaavan osallistumista vähävaraisten perheiden kohdalla kustannusten porrastaminen, maksualennukset Vanhemmat pitävät HIP-toiminnan maksuttomuutta tärkeänä tasavertaisten osallistumismahdollisuuksien takaajana.

©Tampereen kaupunki 7 Vanhempien näkemyksiä koulun kerho- /harrastustoiminnan merkityksestä lapsille ja nuorille Uusien taitojen oppiminen ”Oppii uusia asioita, joita koulussa tai kotona ei tehdä.” Uudet harrastusmahdollisuudet ”Mahdollisuus harrastaa lajia, jonka pariin ei muuten pääsisi.” Antaa mielekkäitä ohjattuja virikkeitä iltapäiväksi ”Mielekästä ja aikuisen ohjaamaa toimintaa koulun jälkeen.” Sosiaalisten taitojen kehittyminen ”Kehittää lapsen sosiaalisia taitoja, ryhmätyöskentelyä ja toisten huomioimista.” Ystävät ”Lapsilla on mahdollisuus tavata koulukavereitaan yhteisen toiminnan merkeissä. ” ”Lapsi saa uusia kavereita.” Lapsen yksinolo iltapäivisin vähenee ”Aika kuluu mukavasti, kun vaihtoehtona voi olla pitkä iltapäivä yksin kotona.”

©Tampereen kaupunki 8 Perheen yhteinen aika lisääntyy iltaisin ”Harrastukset eivät vie aikaa perheen yhteisestä ilta-ajasta.” Pitää lapset ja nuoret pois ei-toivutusta tekemisestä ”Pysytään poissa pahanteosta ja on muuta tekemistä kuin tietokonepelit.” Lapsen hyvinvointia ja positiivisia kokemuksia lisäävä tekijä ”Tarjoaa tärkeitä myönteisiä ja itsetuntoa vahvistavia kokemuksia.” ”Tukee lapsen fyysistä ja psyykkistä kehitystä.” Lisää positiivista suhtautumista kouluun ”Lisää käsitystä koulusta positiivisena ja kehittävänä kasvuympäristönä. Koulu voi olla muutakin kuin puurtamispaikka.” Harrastuspaikan tuttuus ja turvallisuus ”Koulu on luonnollinen paikka tehdä kerho/harrastetoimintaa eritoten iltapäivisin. Sinne on helppo jäädä ja turvallinen olla.” Harrastuspaikan fyysinen läheisyys ”Mahdollisuus harrastukseen joka on lähellä, lapsen itse kuljettavissa.” Edullisuus ”Koulun kerho on edullisempi kuin kalliit harrastukset.” Jatkuu…

©Tampereen kaupunki 9 KERHOJEN/HARRASTUSTOIMINNAN ARVIOINTIA

©Tampereen kaupunki 10

©Tampereen kaupunki 11

©Tampereen kaupunki 12

©Tampereen kaupunki 13 Muuten, miten? ”Lapsi on iloisempi kun on jotain mielekästä tekemistä.” ”Kaverisuhteet parantuneet.”

©Tampereen kaupunki 14

©Tampereen kaupunki 15 Vanhempien mielipiteitä koulun kerho/harrastustoiminnasta Positiivista (mm.)… - ”Erittäin TÄRKEÄÄ ja lapsille ja perheille.” - ”Erittäin hyvää. Toivottavasti harrastustoiminta jatkuu myös ensi vuonna.” -”Hip-hanke on monipuolistanut ala-asteen koululaisten harrastus- mahdollisuuksia.” -”On oikein hyvä asia, että koulu tarjoaa harrastusmahdollisuuksia ihan kodin lähellä.” Kehitettävää (mm.)… - ”Lisää vaihtoehtoja.” - ”Olisi hyvä, jos kerhot alkaisivat heti koulupäivän jälkeen.” - ” Myös pienemmille, eli 1-2-luokkalaisille, pitäisi olla vastaavasti tarjontaa.”

©Tampereen kaupunki 16 SYITÄ SIIHEN, ETTEI LAPSI OSALLISTU HIP- TOIMINNAN KERHOIHIN Lapsella on riittävästi muita harrastuksia Lapsi ei päässyt haluamaansa kerhoon Ei löytynyt lasta kiinnostavaa tarjontaa Kerho on päällekkäin koulutuntien kanssa Kerho on päällekkäin muun harrastuksen kanssa Lapsi haluaa tehdä omia juttuja iltapäivisin

©Tampereen kaupunki 17 VANHEMPIEN NÄKEMYKSIÄ KERHO- OHJAAJASTA

©Tampereen kaupunki 18

©Tampereen kaupunki 19 VANHEMPIEN NÄKEMYKSIÄ KERHO/HARRASTUSTOIMINNAN TIEDOTUKSESTA

©Tampereen kaupunki 20

©Tampereen kaupunki 21 Vanhempien ehdotuksia tiedotuksen kehittämiseksi Kerhoista ja harrastusmahdollisuuksista toivottiin tietoa nykyistä aikaisemmin Tiedottamista toivottiin parannettavan mm. kerhon sisällöstä, kerhojen alkamis- ja päättymisajankohdista, kerhokerran peruuntumisesta Hyviä tiedottamisen kanavia vanhempien mielestä: - Kerhoesite - Koulun kotisivut - Reppuposti - Vanhempainillat/esittelytilaisuudet - Sähköposti, esim. oma sähköpostilista kerhoon osallistuvien huoltajille - Tampereen kaupungin sivut - Avoimet ovet - Lukuvuoden lopussa kerhotodistus lapsen edistymisestä - Opettaja esittelee oppilaille (vanhempainvartit) - Helmi

©Tampereen kaupunki 22 VANHEMPIEN TOIVEET KERHOTOIMINNAN KEHITTÄMISESTÄ

©Tampereen kaupunki 23 jotain muita kerhoja, mitä? - kokkikerho (8 toivetta) - ATK (4 toivetta) - hevosenhoitokerho - historiakerho

©Tampereen kaupunki 24

©Tampereen kaupunki 25 Vanhempien ehdotuksia koulun ja kodin yhteistyön kehittämiseksi HIP-toiminnan osalta - Avoimet ovet - Vanhempainillat - Palaverit (vanhemmat, ohjaajat, opettajat) - Tiedon kulun ja tiedottamisen kehittäminen - Kerhosta palautetta lapsen taidoista - Vanhempien hyödyntäminen mm. kerho-ohjaajina, apuna kerhojen suunnittelussa ja toteutuksessa - Lapsi/vanhempi/koko perhe tapahtumat, retket ja kerhokerrat - Koulujen vanhempaintoimikuntien roolin vahvistaminen - Kerhotoiminnassa opittujen taitojen ja tuotosten esittely vanhemmille - Kyselyt kerhotoiveista ja maksuista - Kerhokortti, jossa ohjaajan yhteystiedot ja merkinnät kerroista, jolloin lapsi osallistunut kerhoon.