Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? 29.11.2010 Kaisu Piiroinen
Keskustelun taustaksi OKM:n Ammattikorkeakoulujen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta innovaatiojärjestelmässä muistio maaliskuussa 2010 Tuloksellisuusmittarit sopimuskaudelle 2010-2012 Kota-Amkota-seminaarissa esiin tullut tki-opintopisteiden rajaamisongelma
Tilastokeskuksen tk-määritelmä TK-hankkeessa suoritetuiksi opintopisteiksi lasketaan kaikki ne opintopisteet, jotka ovat syntyneet sellaisissa työelämän tutkimiseen tai kehittämiseentarkoitetuissa sisäisissä tai ulkopuolisella rahoituksella toimivissa hankkeissa tai toimeksiannoissa, jotka täyttävät Tilastokeskuksen määritelmän. Tutkimus- ja kehittämistoiminnalla (TK) tarkoitetaan systemaattista toimintaa tiedon lisäämiseksi ja tiedon käyttämistä uusien sovellusten löytämiseksi. Kriteerinä on, että toiminnan tavoitteena on jotain oleellisesti uutta. Tutkimus- ja kehittämistoimintaan sisällytetään perustutkimus, soveltava tutkimus sekä kehittämistyö. Tutkimus- kehittämis- ja innovaatiotyö voi olla ulkopuolisella rahoituksella toimivaan projektiin liittyvä tai sitten työelämältä tullut toimeksianto kehittämishankkeesta, joka on nivottu opiskelijan koulutusohjelmaan.
Ammattikorkeakouluissa suoritetut tki-opintopisteet
Ammattikorkeakoulujen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta innovaatiojärjestelmässä Toimenpide-ehdotukset –– Hyödyntämisen alakohtaisia erityistarpeita: Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminnassa vahvistetaan erityisesti palveluihin ja palvelujen tuotantoon kohdistuvaa TKI-toimintaa (esimerkiksi kaupallisen alan ja sosiaali- ja terveysalan TKI-toiminta PK-sektorin ja alueen julkisten palvelujen hyväksi). Myös tekniikassa TKI-toiminnan vaikuttavuutta parannetaan mm. korkeakoulujen rakenteellisen kehittämisen myötä. –– Vuorovaikutuksen lisääminen: Ammattikorkeakoulut vahvistavat kumppanuuksiaan strategisesti yhteistyötahojen kanssa siten, että yhteistyö on pitkäjänteistä, jatkuvaa ja kaikkia kumppaneita hyödyttävää. Sidosryhmät viestivät entistä paremmin tarpeistaan ammattikorkeakoulujen suuntaan (ns. asiakas-, kysyntä- ja käyttäjälähtöistä TKI-toimintaa lisätään). Ammattikorkeakoulut toimivat entistä suunnitelmallisemmin alueellisesti tiedon ja teknologian siirtäjinä / välittäjäorganisaatioina. –– Ammattikorkeakouluopintojen ja TKI-toiminnan hyödyt opiskelijoille ja alueella asuville ihmisille tehdään entistä selkeämmin näkyvämmiksi ympäristölle. Koulutuksessa ja TKItoiminnassa syntyvää uutta tietoa välitetään entistä paremmin korkeakoulua ympäröivään yhteiskuntaan. –– Hyödyntämisen ja vaikuttavuuden kehittäminen: Ammattikorkeakoulut tekevät hanketoimintaa koskevan yhteisen rekisterin ja internet-sivuston soveltuvin osin yhteistyössä yliopistojen innovaatioverkoston kanssa.
ARENEn vastaus työryhmäesitykseen Yhteenvetona ARENE toteaa, että pääosin työryhmän esitykset ammattikorkeakoulujen TKItoiminnan kehittämiseksi ovat kannatettavia ja esittää niiden pikaista saattamista käytännön toimiksi. Keskeisimpinä korostamme ammattikorkeakoulujen TKI-perusrahoituksen pikaista ratkaisemista,alueellisen TKI-yhteistyön vahvistamista myös korkeakoulujen rakenteellisen kehittämisen keinoin, henkilöstön TKI-osaamisen edelleen vahvistamista ja monipuolistamista sekä ammattikorkeakoulujen tasavertaista kohtelua kilpaillun julkisen TKI-rahoituksen hakijoina.
Kysymyksiä ammattikorkeakouluille Kirjaustaso? Opintopiste, opintojakso, opintokokonaisuus, koulutusohjelma? Mille tasolle pilkkominen on realististista?