Ennen kerrontaa: attraktioelokuva. Attraktioelokuva Elokuvatutkija Tom Gunningin ja André Gaudreaultin käsite Tom Gunningin mukaan noin vuoteen 1906 tai.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

makramee-tekniikalla
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Tilatiedot ja niiden muutokset
Opettajien täydennyskoulutusprojekti
Useita vuosia sitten eräässä perheessä, aikana, jolloin rahaa oli vähän, isä rankaisi 5 vuotiasta tytyärtään, joka oli hävittänyt arvokkaan esineen.
Ennen kerrontaa: attraktioiden elokuva. Attraktioiden elokuva • Elokuvatutkija Tom Gunningin ja André Gaudreaultin luoma käsite (cinema of attractions)
Kulttuuria massoille.
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Ohjeet videotarinan tekemiseen
Tikkurila 10 The City of dreams
”Musa” -projektin eteneminen 1. Prosessi 2. Tiedonhaku 3. Tämän hetkinen tilanne ja jatkosuunnitelmat.
Helsingin yliopisto - Lääketieteellinen tiedekunta, TUKE Laajojen asiakokonaisuuksien esittäminen PowerPointilla Pysyvätkö kuulijasi kärryillä?
ANIMAATIOTYÖPAJA Elokuvakasvatus Sodankylässä -projekti.
Keksijöitä, bisnesmiehiä ja attraktioita
Elokuvan maagiset attraktiot & elokuvan ekspansio
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Ohjeita animaation tekoon:
OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT. LUOKKA JAVA ohjelma koostuu luokista LUOKKA sisältää metodeja molemmat sisältävät attribuutteja eli muuttujia.
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
Tehtävä 3: PowerPoint Toni Kääpä.
Hurttuuden tie – tosi lyhyt tarina houkutuksista
Ikäihmiset ongelmapelaajina Narratiivisuus apuna
Heipsan taas! Tässä on minun tämänvuotinen joulutervehdykseni Sinulle. Jos odotat jotain ”rati riti rallaa”, niin voin sanoa, että sitä ei ole tulossa,
Blondin logiikkaa 1 Made by the Man.
HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJA VASTUUALUE 1VASTUUALUE 3 VASTUUALUE 4 VASTUUALUE 2 SIHTEERI MALLISEURA RY / HALLITUS - dynaamisen organisaatiokaavion esittely.
Mitä profeetta Muhammed (r.h.k) sanoo (naisesta)?
Toteutus: Lähikuva äidistä, joka vilkuttaa Emmalle ja lähtee takaisin sisälle. Näytetään tekstiruutua repliikeistä. Kuva siirtyy Emmaan, joka sitoo kypärän.
Oletetaan, että kello on Olet oikein väsynyt ja turhautunut…
Tekijänoikeudet ”Tekijänoikeudella tarkoitetaan laissa säädettyjä määräämisoikeuksia, jotka kuuluvat luovan työn tekijälle.” Lähde:
Suomalainen mount everestillä
Pääesiintyjänä lavalle astuu maailmanluokan metallibändi Chicagosta. Disturbedin tunnetuimpia biisejä ovat Down With the Sickness, Asylum, The Game, Stricken.
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Johan Julius Christian (Jean) Sibelius
KUVAKÄSIKIRJOITUS Leenan ja Leevin lumiukot Veera Tervo, Laura Päärni VAKA 12C.
Ennen kerrontaa: attraktioelokuva. Attraktioelokuva Elokuvatutkija Tom Gunningin ja André Gaudreaultin käsite Tom Gunningin mukaan noin vuoteen 1906 tai.
Vuorovesi.
Mainoselokuvalle tyypillistä Korkeat kustannukset pituuteen/kestoon nähden Täysin manipuloitu tilanne esitetään ikään kuin se olisi realismia/totta – erona.
Kuvaus – Kamera - Käy. Ideoidaan. Suunnitellaan. Käsikirjoitetaan. Kuvataan. Näytellään. Editoidaan. Esitetään. Arvioidaan.
MUSIIKKIVIDEO: PAPUKAIJA-SASUN SEIKKAILUT. 1.Kohtaus Papukaija-Sasu herättää joka aamu omistajansa Joonaksen. Lähikuvassa Joonas ja papukaija-Sasu nauttivat.
KUVAKÄSIKIRJOITUS  Kuvakäsikirjoitus on kuvallinen ja/tai kirjallinen selvitys siitä, millaisin kuvin tarina aiotaan kertoa.  Kirjallisessa muodossa.
ELOKUVAKERRONNAN VAKIINTUMINEN Guisen herttuan murha (Ranska 1908)
ELOKUVAKERRONNAN VAKIINTUMINEN 1910-luvun elokuva
Iida Salminen & Laura Päärni, VAKA-12C
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
Sisältö Menetelmän taustaa Menetelmän 8 askelta – 1. Liikkeelle (Move!) – 2. Video minulle – 3. Puhetta minulle – 4. Video sinulle – 5. Puhetta sinulle.
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
KUVAKÄSIKIRJOITUS Kuvakäsikirjoitus on kuvallinen ja/tai kirjallinen selvitys siitä, millaisin kuvin tarina aiotaan kertoa. Kirjallisessa muodossa kerrotaan.
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
Varhainen amerikkalainen elokuva & Englanti, Italia ja Tanska
TAIKURI KOULUSSAMME Magic Seth –taikuri vieraili koulussamme toista kertaa Tämän shown aikana myös yleisö pääsi tekemään taikoja!
”Varmaa lienee, ettei kaupunkimme yleisö malta olla miehissä rientämättä katsomaan tätä kummaa konetta, sillä kuvat ovat luonnosta valokuvattuja ja esitetään.
Tehtävä 3: PowerPoint Tomi Ilmonen. Ohjeistus Tämä on tehtävä 3: Power Point Etene tässä olevien ohjeiden mukaan. ◦ Älä ”hypi” eli käy kohta kohdalta.
Tehtävä 3: PowerPoint Jarmo Lautamäki. Tämän tulee olla DIA 2. Tämä dia on nyt dia 1. ◦ Siirrä tämä dia siten, että siitä tulee dia 2. ◦ Lisää tähän esitykseen:
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä # - Esitelmöijän nimi Optimointiopin seminaari - Syksy 2000 / 1 Potentiaalien kertaus ja.
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
TANGENTTI Suora, joka sivuaa käyrää.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Suuttumuksen hallinta
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Dokumentaarinen kerronta Alkaen camera obscurasta ja ensimmäisistä filmille tallennetuista otoksista ja päätyen nykydokumenttiin.
#MEDIAISO VIDEO-OHJEITA Hanna
Opettaja Miia Rinne p LIIKKUVA KUVA.
La klo 21 Teemalla dokumenttia
DOKUMENTTIELOKUVA.
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
(Fiktiivinen) tarinankerronta ja käsikirjoittaminen
Narratologia Kertovan tekstin rakenteet: a) tarina, kerronta ja teksti
Ennen kerrontaa: attraktioiden elokuva
Esityksen transkriptio:

Ennen kerrontaa: attraktioelokuva

Attraktioelokuva Elokuvatutkija Tom Gunningin ja André Gaudreaultin käsite Tom Gunningin mukaan noin vuoteen 1906 tai 1907 asti elokuvaa hallitsi ns. attraktion estetiikka Attraktio: esim. sirkus, huvipuisto Attraktion käsite: Sergei Eisenstein Yleensä varhaista elokuvaa tarkasteltu kertovan elokuvan näkökulmasta: miten kerronta kehittyi Gunningin mukaan tämä ei kuitenkaan kuvasta varhaista elokuvaa sen omilla ehdoilla: tärkeää oli asioiden tuominen nähtäväksi, katsominen sinänsä, visuaalinen uteliaisuus – ei kerronta

Attraktioelokuva Attraktio saattoi olla elokuvallinen: trikit, hidastukset, elokuvan esittäminen takaperin, kaksoisvalotus Myös "dokumentaariset" tapahtumat attraktioita (Juna saapuu asemalle, vauvan aamiainen) Näyttäminen, esille asettaminen tärkeämpää kuin kerronnan eteneminen Elokuvan narrativisoinnin vaihe vasta kuitenkin narrativisoinnin jälkeenkin elokuvassa edelleen mukana spektaakkeli sinänsä

Lumière: Vauvan aamiainen (1895) Auguste Lumière vaimoineen ja lapsineen. Yleisöä hämmästytti erityisesti se, että puiden lehdet liikkuivat.

Georges Méliès ( ): trikkiattraktioiden kuningas taikuri, teatteri Robert-Houdinin omistaja oli mukana Lumièren ensimmäisessä elokuvaesityksessä päätti lisätä elokuvia esityksiinsä Mélièsin elokuvat perustuivat trikkeihin, joiden avulla saatiin aikaan hämmästyttäviä efektejä paholainen ilmestyy tyhjästä pää kasvaa ja kutistuu monta saman henkilön päätä pöydällä sukeltaja tutkii taistelulaiva Mainen hylkyä (kuvattu akvaarion läpi näyttämöllä)

Méliès: Kumipäinen mies (1901)

Méliès tarinan roolista elokuvissaan Mitä tulee käsikirjoitukseen, kertomukseen tai tarinaan, niin mietin sitä vasta lopuksi. Voin todeta, että tällä tavoin rakennetulla käsikirjoituksella ei ole mitään merkitystä. Se on vain veruke näyttämö- efekteille, trikeille tai mie- lenkiintoisesti järjestetylle tableaulle.

Englanti ja ”Brightonin koulu” Ensimmäinen merkittävä elokuvantekijä Englannissa R.W. Paul (Rough Sea at Dover 1896; kuvaus Birt Acres; The countryman and the cinematograph, 1901; Buy your own cherries, 1904) Cecil Hepworth (Explosion of a Motor Car, 1900; Rescued by Rover, 1905) Brightonin elokuvantekijät ("Brightonin koulu"): G.A. Smith mm. otti käyttöön näkökulmaotoksen (Grandma's reading Glasses, 1900; Mary Jane’s Mishap 1903) James Williamson (The Big Swallow, 1900) R.W. PaulCecil HepworthJames WilliamsonG.A. Smith

Edwin S. Porter Edisonin yhtiön merkittävin elokuvantekijä Elokuvia: The Gay Shoe Clerk (1903) The Life of an American Fireman (1903) The Great Train Robbery (1903)

Edwin S. Porter (Edison) The Great Train Robbery (1903)

Attraktioelokuvan piirteet 1) Elokuva itse: näyttäminen (kertomisen sijasta) elokuva tuo nähtävänä olemisensa esille, korostaa sitä esiintyjät katsoivat usein kameraan: ei pyritty luomaan eroa fiktiivisen tilan ja elokuvan tilan välille ts. rakentamaan realistista illuusiota ei voyeuristista vaan exhibitionistista trikkielokuva: sarja taikatemppumaisia attraktioita

Edison 1894: The kiss

G.A. Smith: The Big Swallow (UK, 1900) (kuvattava mies nielaisee kuvaajan)

Attraktioelokuvan piirteet 2) Esitystilanne: kokemus, ei kerronta elokuvia saatettiin esittää missä järjestyksessä tahansa, riippumatta "juonen" vaatimuksista (esim. takaa-ajoelokuvissa joko yksittäisiä kohtauksia takaa-ajosta tai sitten koko sarja); esittäjillä suuri kontrolli elokuvien esitystapaan [aina vuoteen 1899] Hale's Tours elokuvateatterit: esitettiin junalla-ajokuvia ja myös teatteri itse oli rakennettu junanvaunun kaltaiseksi; konduktööri keräsi liput; ääniefektit simuloivat junan sihinää ja kiskojen kolinaa ---> liittyy enemmän huvipuistoon kuin nykyiseen elokuvakatsomiseen

Edison: The Sneeze (Aivastus, 1894)

Attraktioelokuvan piirteet 3) Tekniikka attraktiona Elokuvaa katsottiin teknisenä ihmeenä, ei tarinoita Siis: elokuva itsessään oli attraktio: se mitä mainostettiin, oli Cinématographe, Biograph tai Vitascope - ei niinkään esitetyt elokuvat alkuvaiheen jälkeen erikoisuuksien esittely jatkuu elokuvissa, mm. lähikuvien käytössä (esim. siirtyminen otoksen sisällä lähikuvaan ei kuvastanut henkilön mielentilaa, vaan oli attraktio sinänsä) Porter: The Gay Shoe Clerk (1903): ekshibitionismi: lähikuvassa nainen nostaa hamettaan, jolloin kaikki voivat nähdä hänen nilkkansa

Edwin S. Porter (Edison): The Gay Shoe Clerk (1903) Kokokuvassa äiti ja tytär saapuvat kenkäkauppaan, jossa kenkäkauppias esittelee kenkiä tyttärelle…

Edwin S. Porter (Edison): The Gay Shoe Clerk (1903) … ja alkaa sovittaa kenkää tämän jalkaan.

Edwin S. Porter (Edison): The Gay Shoe Clerk (1903) Siirrytään lähikuvaan kengännauhojen solmimisesta…

Edwin S. Porter (Edison): The Gay Shoe Clerk (1903) … jonka aikana tytär vetää hameenhelmaa ylöspäin.

Edwin S. Porter (Edison): The Gay Shoe Clerk (1903) Palataan kokokuvaan, jossa kenkäkauppias alkaa suudella tytärtä…

Edwin S. Porter (Edison): The Gay Shoe Clerk (1903) … mistä seuraa rangaistus.

Attraktion eri ilmenemismuotoja nykyään Avantgarde / kokeellinen elokuva / videotaide: näyttämisen arvo ohi kerronnallisen arvon Musiikkivideot: kerronta ei välttämätöntä, koska musiikki antaa rakenteen Toimintaelokuva: attraktio rinnan kerronnan kanssa – takaa-ajoja ja räjäytyksiä näytetään niiden attraktioarvon takia, vaikka ne hidastavatkin tarinan etenemistä Musikaali: tarina veruke musiikkinumeroille Tekniset attraktiot (90-luku: digitaaliset efektit; nyt: 3D-elokuvat) Elokuva huvipuistoattraktion osana Shokki- ja tirkistelyelokuvat ja –ohjelmat