Kuluttajille massaräätälöidyt tuotteet verkkokaupassa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ilkka Nieminen PIENET- JA KESKISUURET TAVARANTOIMITTAJAT KAUPAN YHTEISTYÖKUMPPANEINA KALAVIIKKO 2008 JOHTAJA ILKKA NIEMINEN PÄIVITTÄISTAVARAKAUPPA.
Advertisements

Innostavan esityksen muistavat kaikki. Ideasta käytäntöön NY 12h –leirin esitys2008.
Laatujärjestelmä marjatiloilla/jatkojalostajalla
Ostamisen maailma Ostokyky ja ostohalu
Yksilö ostajana.
LUONNONKIVISEMINAARI 2010 Pirjo Kuula-Väisänen, TTY
TEKNILLINEN KORKEAKOULU Energiatalous ja voimalaitostekniikka Senerin Syyspäivä Visioita energiamarkkinoista Pekka Pirilä Teknillinen korkeakoulu.
Antti Harju, Ilari Leskinen ja Eetu Tyster
Keravan Energia Oy © Jussi Lehto Keski-Uudenmaan finanssilounas Energia tulevaisuuden kilpailutekijänä Toimitusjohtaja Jussi Lehto Keravan.
… löytyykö markkinoita?
Ilkka Larsio, Tero Mankinen, Ropi Saari, Joona Tiinus
Asiakkuudet luovalla alalla
MITÄ ON TURVALLINEN RUOKA?
Jari Tikkanen ProAgria Keski-Pohjanmaa
Projektinjohdon ja suunnittelun innovatiiviset asiantuntijapalvelut Infra –toimiala Arviointiselvitys.
MYA9114 Matkailupalvelun perusteet, 2 op
Johdon konsultoinnin merkitys elinkeinoelämälle Johdon konsultointipalvelut standardin julkistamistilaisuus Kansallismuseon auditorio Kaupallinen.
Toimintasuunnitelma.
Reijo Käki Luomuneuvoja ProAgria Kymenlaakso
, Vantaa TE-KESKUSTEN JA TOIMINTARYHMIEN VÄLINEN YHTEISTYÖ Toimintaryhmien ja TE-keskusten hyviä käytäntöjä Koulutus Manner-Suomen maaseutuohjelman.
Saatavuus kilpailukeinona
Viljan sopimustuotannon sähköinen toimintamalli
Pia Hytönen Pasi Makkonen
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Toimintasuunnitelma.
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Verkkokaupan perustaminen
Asuntokaupassa piilee kaksi sudenkuoppaa Kiinteistönvälittäjäbarometri ja asuntomarkkinat syksyllä 2014 Sisä-Suomi.
Kalan myyntiajat – suositus kaupalle jäävistä päiväyksistä
IDEOITA KEHITTÄMISEEN Rakentamisen laatu
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
RUUAN TURVALLISUUS SUOMALAISESSA RUOKAKETJUSSA
Tuotteistaminen.
Heikki Salokanto Valvoja: prof. Jukka Manner Ohjaaja: DI Pekka Pajuoja, TEKES Sovelluskehitysympäristön virtualisoinnin tuomat edut ja haitat.
Lahti Katse rakenteisiin palvelut ja kunnat rakenteiden murroksessa Rakenteet muuttuvat - toimivatko markkinat ? Kehittämispäällikkö.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Lauri Sommarberg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / (8) Verkkohuutokaupat Huutokauppojen yhdistäminen.
Vastaväitteet ja niiden käsittely
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Aira Hast Systeemitieteiden kandidaattiseminaari – Kevät 2010 Tulvien ennustaminen matemaattisia.
Markkinoinnin kilpailukeinot Jakelu, vai Saatavuus ? Asiakaslähtöisyys. Vaikuttaako ajattelu toimintaan, ja vaikuttaako muutos ajat- telussa.
TIPTOP Palvelumallit Mats Lindstedt Tausta Tiptopin tuotokset ovat vapaasti käytettävissä projektin jälkeen ja voidaan integroida jo olemassa.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND 1 Euro & talous –lehti (4/2007) Rahoitusjärjestelmän vakaus –erikoisnumero (2007) Tiedotustilaisuus
OEH ja todellinen tuote OEH ja tuotemielikuva ?
”Mitä tahansa voi saavuttaa kunhan vain yrittää!” Pikkuyrittäjien hissipuheet.
Tilaisuus alkaa klo 9. #digibarometri2016. Tervetuloa Tuomo Luoma, Verkkoteollisuus #digibarometri2016.
GISBLOOM hanke. Missä olemme Tavoitteet: asiakkaiden - vesienhoidon sidosryhmien/paikallistason/toteuttajien tietotarpeiden tyydyttäminen – valmiuksien.
Julkiset tietoaineistot hyötykäyttöön 4VOITTO. I) Ongelman asettelu –Miten käyttäjäryhmien motiivit ja tarpeet saadaan tyydytettyä julkisen datan avulla?
TALOUSTIETO Markkinat ja hinta Kysyntä ja tarjonta.
Liikeidea Yrityksen toiminnan pohjana on yritysidea. Se kuvaa niitä asioita, joihin yrityksen synty ja olemassaolo perustuu. Liikeidea on jalostettu yritysideasta.
1 Osa 12b Oligopoli ja monopolistinen kilpailu (Mankiw & Taylor, Chs 16-17) Oligopoli on markkinamuoto, jossa markkinoilla on muutamia yrityksiä, jotka.
14 Markkinointi houkuttelee kuluttamaan s
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
Kulutuksesta kestävään ja vastuulliseen kuluttamiseen
19 Yritys tavoittelee voittoa s
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Toimintasuunnitelma.
24 Hintojen vakaus on tärkeää s
Lean Canvas palveluiden suunnittelun ja kehittämisen apuvälineenä
Kysynnän ja tarjonnan laki
Mainostaminen ja tuote-esittely
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä
14 Markkinointi houkuttelee kuluttamaan s
TALOUSTIETO Kilpailu.
Tietoturvan soveltaminen käytäntöön
© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy
Markkinoinnin perusteet
Tuote-, ratkaisu- ja arvomyynti Myyntiprosessit ja -strategia
Langattoman lähiverkon tilaus-toimitusprosessi
Liiketoimintasuunnitelma
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
Avoimen tuotteenhallinta
Suuri verkkokauppatutkimus 2018
Esityksen transkriptio:

Kuluttajille massaräätälöidyt tuotteet verkkokaupassa S-38.3301 Tietoverkkotekniikan diplomityöseminaari Timo Pelkonen 27.04.2010 Valvoja ja ohjaaja Heikki Hämmäinen

Sisältö Tavoitteet Metodi Massaräätälöinti Kuluttaja ja verkkokauppa Yrityksen toiminnan tehostaminen verkkokaupalla Massaräätälöinnin toimivuus Metodi Massaräätälöinti Konfiguraattori Kuluttaja ja verkkokauppa Käyttäytyminen, personointi, suosittelujärjestelmät Tuotteiden vaikutus Tilanne markkinoilla Päätelmät

Tavoitteet Lisätä ymmärrystä siitä, kuinka paljon kuluttaja voi osallistua massaräätälöitävän tuotteen konfigurointiin verkkokaupassa Palvelut ja teollisuus hyvin edustettuina Kuluttajat varsin vähän tutkittu alue

Metodi Konstruktiivinen lähestyminen Teoriapohja kirjallisuudesta Mitä otettava huomioon Miten toteutettavissa Teoriapohja kirjallisuudesta Empiria verkkokaupoista Tuloksena mahdollisesti toteutuskelpoinen toimintamalli

Massaräätälöinti Alussa oli yksittäistuotanto Kaikki tuotteet olivat yksilöitä Kallista Massatuotanto alensi kustannuksia Kaikki tuotteet olivat klooneja Massaräätälöinti pyrkii yhdistämään yksilöllisyyden edullisiin kustannuksiin

Massaräätälöinti Tuottaja Hinta Ostaja Yksittäistuotanto FC Massaräätälöinti MC Massatuotanto MP Ominaisuudet Ostajan lisäarvo Enemmän ominaisuuksia kohtuullisella lisähinnalla Myyjän lisäarvo Enemmän katetta kohtuullisilla lisäominaisuuksilla

Massaräätälöinnin keinot Modulaarisuus Valmiita komponentteja yhdistellään eri tavoin Auto Huonekalu Parametrit Ominaisuuksia muutetaan Silmälasit Konfiguraatio kertoo tuotannolle millainen tuote tehdään

Konfiguraattori Kaupallinen malli Tekninen malli Tarpeet Ominaisuudet Tekninen malli Rakenne Resepti Parametrit Konfiguraattori eliminoi ristiriitaiset valinnat ja eksoottiset mallit

Massaräätälöinti teollisuudessa Myyjä tuntee asiakkaan tarpeet Syvä ja pitkäaikainen yhteistyö Arvo- ja tuotantoketjujen integrointi Ketjun disaggregointi Lean ja JOT Hyödyt laskettavissa

Massaräätälöinti kuluttajille Myyjä ei tunne yksittäistä asiakasta Kontakti pinnallinen, lyhyt, usein ainutkertainen Elämystalous Customer sacrifice Luottamus

Kuluttajan ominaisuudet Kärsimätön Varautunut Tunnettuus luo luottamusta Markkinointi luo tunnettuutta Mutta markkinointi luo myös negatiivista kuvaa Liian suuri vaihtoehtojen määrä häiritsee 6 makua parempi kuin 26 Vapaa konfigurointi tuottaa mielikuvan vähistä vaihtoehdoista

Kuluttajan ominaisuudet Raha ei usein ratkaise Kalleinta vältetään Macin kolme juomakokoa Riskit myyjälle Väärinkäyttö Kuluttajasuoja koti- puhelin- ja verkkomyynnissä

Verkkokauppa Edullinen asiakaskontakti Integroituminen tuotannonohjausjärjestelmään Pinnallinen tuntuma tuotteeseen Pitkä häntä Luottamus

Personointi Näkymän mukauttaminen asiakkaalle Historiatiedot Korrelaatio tuotteiden kesken

Suosittelujärjestelmät Tuotteiden etsiminen tai mukauttaminen vaatimusten perusteella Kannettava alle 2 kg

Tuotteiden erot Fyysiset, palvelut, digituotteet Raaka-aine Rajat usein epäselvät Raaka-aine Kuvat ovat raaka-ainetta Kuvakirjassa vain paperi tulee myyjältä Konfigurointi Tarvitaanko erikoisosaamista, esim. optikko Kenen haltuun konfiguraatio jää

Tilanne markkinoilla Verkkokauppoja paljon Räätälöintiä vähän Bulkkitavaraa, kustannuslähtöinen markkinointi Räätälöintiä vähän Tuntematon myös verkkokauppatoimittajille Kuluttaja osallistuu Elämyksen osuus konfiguroinnissa Valkoinen alue kartalla Kysyntä ja tarjonta eivät vielä kohdanneet tai puuttuvat

Tulokset Verkkokauppa toimii Personoi Tuotteen esillepano Integroi tuotantojärjestelmään Personoi Kuluttajien kyvyt, tarpeet ja vaatimukset vaihtelevat Suosittelujärjestelmä on eduksi Tuotteen esillepano Elämyksen osuus konfiguroinnissa Oikea tuntuma vähentää palautuksia

Päätelmät Verkkokaupat keskittyneet halpasektoriin tai tunnettuihin tuotteisiin Luksustuotteen ostaminen halutaan kokea: luo elämys Räätälöintiä vähän Verkkokauppatoimittajille mahdollisuus Uhkana kuluttajansuoja: varaudu riskiin Kuluttaja osallistuu Helppous, hallinta, valikoiman kohtuullisuus: personoi Valkoinen alue kartalla Kasvumahdollisuus ketterille toimijoille