Kuluttajille massaräätälöidyt tuotteet verkkokaupassa S-38.3301 Tietoverkkotekniikan diplomityöseminaari Timo Pelkonen 27.04.2010 Valvoja ja ohjaaja Heikki Hämmäinen
Sisältö Tavoitteet Metodi Massaräätälöinti Kuluttaja ja verkkokauppa Yrityksen toiminnan tehostaminen verkkokaupalla Massaräätälöinnin toimivuus Metodi Massaräätälöinti Konfiguraattori Kuluttaja ja verkkokauppa Käyttäytyminen, personointi, suosittelujärjestelmät Tuotteiden vaikutus Tilanne markkinoilla Päätelmät
Tavoitteet Lisätä ymmärrystä siitä, kuinka paljon kuluttaja voi osallistua massaräätälöitävän tuotteen konfigurointiin verkkokaupassa Palvelut ja teollisuus hyvin edustettuina Kuluttajat varsin vähän tutkittu alue
Metodi Konstruktiivinen lähestyminen Teoriapohja kirjallisuudesta Mitä otettava huomioon Miten toteutettavissa Teoriapohja kirjallisuudesta Empiria verkkokaupoista Tuloksena mahdollisesti toteutuskelpoinen toimintamalli
Massaräätälöinti Alussa oli yksittäistuotanto Kaikki tuotteet olivat yksilöitä Kallista Massatuotanto alensi kustannuksia Kaikki tuotteet olivat klooneja Massaräätälöinti pyrkii yhdistämään yksilöllisyyden edullisiin kustannuksiin
Massaräätälöinti Tuottaja Hinta Ostaja Yksittäistuotanto FC Massaräätälöinti MC Massatuotanto MP Ominaisuudet Ostajan lisäarvo Enemmän ominaisuuksia kohtuullisella lisähinnalla Myyjän lisäarvo Enemmän katetta kohtuullisilla lisäominaisuuksilla
Massaräätälöinnin keinot Modulaarisuus Valmiita komponentteja yhdistellään eri tavoin Auto Huonekalu Parametrit Ominaisuuksia muutetaan Silmälasit Konfiguraatio kertoo tuotannolle millainen tuote tehdään
Konfiguraattori Kaupallinen malli Tekninen malli Tarpeet Ominaisuudet Tekninen malli Rakenne Resepti Parametrit Konfiguraattori eliminoi ristiriitaiset valinnat ja eksoottiset mallit
Massaräätälöinti teollisuudessa Myyjä tuntee asiakkaan tarpeet Syvä ja pitkäaikainen yhteistyö Arvo- ja tuotantoketjujen integrointi Ketjun disaggregointi Lean ja JOT Hyödyt laskettavissa
Massaräätälöinti kuluttajille Myyjä ei tunne yksittäistä asiakasta Kontakti pinnallinen, lyhyt, usein ainutkertainen Elämystalous Customer sacrifice Luottamus
Kuluttajan ominaisuudet Kärsimätön Varautunut Tunnettuus luo luottamusta Markkinointi luo tunnettuutta Mutta markkinointi luo myös negatiivista kuvaa Liian suuri vaihtoehtojen määrä häiritsee 6 makua parempi kuin 26 Vapaa konfigurointi tuottaa mielikuvan vähistä vaihtoehdoista
Kuluttajan ominaisuudet Raha ei usein ratkaise Kalleinta vältetään Macin kolme juomakokoa Riskit myyjälle Väärinkäyttö Kuluttajasuoja koti- puhelin- ja verkkomyynnissä
Verkkokauppa Edullinen asiakaskontakti Integroituminen tuotannonohjausjärjestelmään Pinnallinen tuntuma tuotteeseen Pitkä häntä Luottamus
Personointi Näkymän mukauttaminen asiakkaalle Historiatiedot Korrelaatio tuotteiden kesken
Suosittelujärjestelmät Tuotteiden etsiminen tai mukauttaminen vaatimusten perusteella Kannettava alle 2 kg
Tuotteiden erot Fyysiset, palvelut, digituotteet Raaka-aine Rajat usein epäselvät Raaka-aine Kuvat ovat raaka-ainetta Kuvakirjassa vain paperi tulee myyjältä Konfigurointi Tarvitaanko erikoisosaamista, esim. optikko Kenen haltuun konfiguraatio jää
Tilanne markkinoilla Verkkokauppoja paljon Räätälöintiä vähän Bulkkitavaraa, kustannuslähtöinen markkinointi Räätälöintiä vähän Tuntematon myös verkkokauppatoimittajille Kuluttaja osallistuu Elämyksen osuus konfiguroinnissa Valkoinen alue kartalla Kysyntä ja tarjonta eivät vielä kohdanneet tai puuttuvat
Tulokset Verkkokauppa toimii Personoi Tuotteen esillepano Integroi tuotantojärjestelmään Personoi Kuluttajien kyvyt, tarpeet ja vaatimukset vaihtelevat Suosittelujärjestelmä on eduksi Tuotteen esillepano Elämyksen osuus konfiguroinnissa Oikea tuntuma vähentää palautuksia
Päätelmät Verkkokaupat keskittyneet halpasektoriin tai tunnettuihin tuotteisiin Luksustuotteen ostaminen halutaan kokea: luo elämys Räätälöintiä vähän Verkkokauppatoimittajille mahdollisuus Uhkana kuluttajansuoja: varaudu riskiin Kuluttaja osallistuu Helppous, hallinta, valikoiman kohtuullisuus: personoi Valkoinen alue kartalla Kasvumahdollisuus ketterille toimijoille