Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

GISBLOOM hanke. Missä olemme Tavoitteet: asiakkaiden - vesienhoidon sidosryhmien/paikallistason/toteuttajien tietotarpeiden tyydyttäminen – valmiuksien.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "GISBLOOM hanke. Missä olemme Tavoitteet: asiakkaiden - vesienhoidon sidosryhmien/paikallistason/toteuttajien tietotarpeiden tyydyttäminen – valmiuksien."— Esityksen transkriptio:

1 GISBLOOM hanke

2 Missä olemme Tavoitteet: asiakkaiden - vesienhoidon sidosryhmien/paikallistason/toteuttajien tietotarpeiden tyydyttäminen – valmiuksien luominen – kommunikaation tehostaminen Sidosryhmäanalyysi

3 Liiketoimintastrategia Missä olemme: liiketoiminnan määrittely Mihin pitäisi päästä: Visio/liiketoimintatavoite, tavoitteen määrittely Mihin olemme ajautumassa: ajautumisvaihtoehto, tilanne analyysi

4 Tuotteistusprosessi pääpiirteittäin Tuotteistamisen perusajatus on uuden tuotteen tai palvelun kehittäminen ja sen tuominen markkinoille. Tuotteistuksen tavoitteena on kilpailukykyinen tuote. Tuotekehitysprosessi kerää tietoa, jonka avulla tuote saadaan vastaamaan mahdollisimman tarkasti asiakkaan tarpeita. Epäonnistumisen riski uuden tuotteen tuomisessa markkinoille pienenee, kun se on tarkasti ennakkoon suunniteltu. Tuotteistamisen avulla saadaan realistinen kuva tuotteen hinta/laatu- suhteesta. Tuotteen muodostamisessa on huomioitava yksiselitteisyys, vertailukelpoisuus ja asiakaslähtöisyys. Sen muodostamisperusteita ovat palvelun tarkoitus ja kohderyhmä, laajuus, vaativuus, toteutustapa ja palvelutarve

5 Tuotteistaminen tarkoittaa tuotteen ominaisuuksien ja valmistuksen suunnittelua ja määrittelyä siinä tarkoituksessa, että samaa tuotetta voitaisiin tuottaa useampia kappaleita tai useampia kertoja. Tuotteistamisen idea on kopioimalla saavutettava tehokkuus. Valtaosa markkinatuotannosta on tuotteistettua jo siitäkin syystä, että se on tehokkaampaa yksittäistuotantoon verrattuna. Usein tuotteistaminen toteutetaan moduulien avulla. Moduulit ovat toiminnollisia kokonaisuuksia, joista asiakkaan tarpeen mukainen kokoonpano voidaan helposti rakentaa. Yleisesti tunnettua on, että tavaratuotanto on valtaosaltaan tuotteistettua. Myös palvelutuotanto on pääosin tuotteistettua; esimerkiksi kauppa, kuljetukset, pankkitoiminta, vakuutustoiminta, terveyspalvelut jne

6 LEVÄNET – palvelu(konsepti) Miksi: – Strategia: Vesienhoidon paikallisten toimijoiden tiedollisten ja taidollisten valmiuksien ja motivaation luominen ja vahvistaminen – Ongelma: Leväkukinnat, niiden hallinta ja ilmastonmuutokseen sopeutuminen – Mahdollisuus: Paikallisen toiminnan tehostuminen ja verkostoituminen, toimenpiteiden oikea kohdistaminen Miten: – Toimintamalli: Toimitetaan olemassa oleva havaintoaineisto ja ennusteet sidosryhmille sopivassa muodossa – Kehitysprojekti: GISBLOOM – Kehitysympäristö: Demo/pilot alueet Mitä: – Levätilanteen seuranta ja ennusteet – Kustannustehokkaiden toimenpiteiden tunnistaminen Tietoa: – Tarve: vesienhoitotoimenpiteiden ja ilmastonmuutoksen vaikutukset suunnittelua ja päätöksentekoa varten – Resurssit – mitä osaamista: luonnontieteen ja talouden tutkijat ja asiantuntijat, mallittajat, ympäristöhallinnon toiminnan koordinaattorit, paikalliset toimijat – Menetelmät: www-pohjainen karttapalvelu tiedon ja arviointimenetelmien tuottaminen ja välittäminen sidosryhmille – Työkalut: Ympäristöhallinnon ja paikallisten toimijoiden tietokannat, kansalaisten levähavainnot, gis-tietokantapalvelut, mallit, kustannus- ja hyötytiedot, monitavoite-päätöksentekomenetelmät – Verkostot: SYKE:n ja partnereiden sisäiset, kansalliset ja kansainväliset hankkeet, demo/pilot-alue sidosryhmät Asiakas/-prosessi/mitä: – Tavoite: Paikallistason vesienhoidon tehostuminen – Palvelutarve: uskottavaa tietoa levätilanteesta ja kustannustehokkaista hoitotoimenpiteistä Oletetut tulokset: – Paikallistason sidosryhmät osaavat muodostaa kustannustehokkaita leväkukintojen torjunta- & toimenpideohjelmia – Sidosryhmillä vahva motivaatio toteuttaa toimenpideohjelmia

7 Prosessi: 2.1 Järvi datan kokoaminen, analysointi ja demonstrointi Demo/pilot alueet Deomstraatiot Porvarianalyysit NNAineiston käsittely JärvinenMeta-data

8 Vaatimusten hallinta Alustava asiakasvaatimus. Liiketoiminta, viranomais, loppukäyttäjä-ostaja, tuotanto, myynti, markkinointi, tuottaistaminen– kiinteä vaatimus – Katselmus (lähtötiedot ja toteutuminen), toiminto, palvelumoduli, suunnitteluvaatimukset, Vaatimusten hallinta: kartoitus, analysointi, jäljitettävyys, muutokset -analysoidut vaatimukset, toiminnallinen määrittely, järjestelmän tekninen määrittely, toteutettu järjestelmä - toiminnot, moduulit, järjetelmä Verifiointi (vaatimusten toteutuminen vaiheesta toiseen siirryttäessä)  Validointi (toteutettu järjestelmä vastaa asiakkaiden tarpeita)  jäljitettävyys (dokumentoitu aukoton ketju vaatimuksista järjestelmään ja päinvastoin)


Lataa ppt "GISBLOOM hanke. Missä olemme Tavoitteet: asiakkaiden - vesienhoidon sidosryhmien/paikallistason/toteuttajien tietotarpeiden tyydyttäminen – valmiuksien."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google