AIKUINEN? Kulttuurisesti Juridisesti Eettisesti Yhteiskunnallisesti Psykologisesti 1 Lähde: Koski, L ja Moore, E. Aikuiskasvatus 2001. Näkökulmia aikuisuuteen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
AJATUSTEN VAIKUTUS HYVINVOINTIIN
Advertisements

Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
Juniori-SaPKon ohjeistus Pohjola- leirille. LEIJONA TIEN ALKUA 1996 ikäluokassa pelaajia n ikäluokka kulkee saman matkan, mutta POHJOLALEIRI.
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Opettaja eettisenä kasvattajana Launonen Leevi, Opettaja eettisenä kasvattajana – historiallinen näköala kasvatusajattelun muutokseen.
MARK TENNANT LIFELONG LEARNING AS A TECHNOLOGY OF THE SELF HANNA PORRASSALMI Postmoderni kritiikki aikuiskasvatuksessa vallitsevia minuuden teorioita kohtaan.
MOTIVAATIO.
Ikääntyneiden asemaan liittyvät voimavarat (kollektiiviset voimavarat)
Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
IHMISEN PSYYKKINEN KEHITYS (PS2)
Nuoruus kehitysvaiheena
Arvo ja arvoitus Terveystieto 1, 2012.
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
AIKUINEN OPPIJA.
Mielenterveys s. 110 –
Vammaisten ihmisoikeudet Kommenttipuheenvuoro Esa Kalela Kuuloliiitto.
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
OPETTAJANA SUOMESSA. Tilastokeskuksen aineisto opettajista vuodelta 2005 Ikärakenne (yli 50v)  Perusopetuksessa yli 6000  Lukiossa yli 2700  Luokanopettajia.
Saku Ylä-Soininmäki Psykologi, Lahden ammattikorkeakoulu
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
Liikuntakasvatus / NU JN.  Lapsi oppii tuntemaan oman kehonsa  Hän joutuu vastatusten fyysisten kykyjensä kanssa ja muodostaa itsestään.
LASTENKULTTUURI -luento
UE © Anne Rongas Lähde: Uskonnon Arkki, Edita 2004, s. 43, © Jämsä & Ketola & Laturi & Nissinen & Vappula.
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Helsingin yliopisto Avoin yliopisto
Sosiaalinen kehitys lapsuudessa
Ops seminaari Askola.
Sosiaalisen kehityksen keskeiset kysymykset
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
- Emotionaaliset muutokset vanhuudessa
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Persoonallisuuden kehitys Psyykkinen ja sosiaalinen kehitys.
Persoonallisuuden kehitys
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
AIKUISUUS PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Milloin ihminen on aikuinen? – (1) Juridinen näkökulma – (2) Biologinen näkökulma – (3) Psykologinen näkökulma Kierrä luokassa.
Sisäinen voimantunne Päämäärä- uskomukset Kyky- uskomukset Emootiot Konteksti- uskomukset Sisäinen voimantunne Työtyytyväisyys Sitoutuminen työhön.
Nuoret, terveys ja arkielämä (TE 2) Tavoitteena on, että opiskelija oppii tarkastelemaan elämäänsä aikuisuuden ja vanhemmuuden näkökulmasta pohtii ja tarkastelee.
E LÄMÄNKAAREN PSYKOLOGIAA Hurtig T EHTÄVÄ aikuisuus Mitä aikuisuus mielestäsi on ja mitä siihen liittyy? Voit luoda omia käsitekarttoja myös.
Terveyden määritelmät
Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana
Psyykkisen kehityksen keskeiset tekijät ja uhkat eri ikäkausina
Ongelmanratkaisu (1.) -ongelmana voidaan pitää tilannetta jossa on tavoite (>muutos) muttei keinoja tavoitteen saavuttamiseksi. Arkipäivän ongelmia esim:
Konstruktivismi Tekijä Bogi
MEDIAPSYKOLOGIA MEDIAPS TUTKII MIHIN IHMISET KÄYTTÄVÄT MEDIAA JA MITÄ VAIKUTUKSIA MEDIALLA ON KESKEISET KYSYMYKSET: MILLÄ TAVOIN MEDIA VAIKUTTAA IHMISEN.
Jyväskylä Arto Riihimäki SEL ry.
Psykologian perustiedot 1
TE2 NUORET, TERVEYS JA ARKIELÄMÄ
Kuraattorit ja psykologit toisella asteella
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Mielenterveys on psyykkisen, älyllisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tila, jossa yksilö ymmärtää omat kykynsä, pystyy toimimaan elämän normaalistressissä,
Hyvän elämän tekijöitä
3 Minuudessa on kaksi puolta
KRIISIT ja niiden kohtaaminen
SEURAAVAT TAIDOT HYÖDYLLISIÄ OHJAAMISESSA JA KOHTAAMISESSA
PUOLUE C Periaateohjelma: Arvot
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
Skeema Tunteet ilmenevät monin tavoin Ydinsisältö MUOKATTU
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Ongelmista selvitään Ihmiset selviävät vaikeista kokemuksista luultua paremmin. Menetystä ja kriisiä ei käsitellä erityisissä vaiheissa. Bonnano: jopa.
Kuraattorit ja psykologit toisella asteella
Tulevaisuuden osaamistarpeet ja työelämän muutos
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Stressin kahdet kasvot
Esityksen transkriptio:

AIKUINEN? Kulttuurisesti Juridisesti Eettisesti Yhteiskunnallisesti Psykologisesti 1 Lähde: Koski, L ja Moore, E. Aikuiskasvatus Näkökulmia aikuisuuteen ja aikuiskasvatukseen © P.Raudaskoski sl 2010

2 AIKUINEN? BIOLOGISESTI  Täysikasvuinen, sukukypsä. Entäs jos keskenkasvuinen, kyvytön suvunjatkamiseen? KULTTUURISESTI (esim. kielessä tai mainoksissa ilmenevä) Viittaa ikään. Vaihtelee maantieteellisesti ja kulttuurista toiseen Nuoruuden, vitaalisuuden käänteistila. Aikuinen ”voimiltaan heikkenevä, jämähtänyt” Entä eronteot miehen ja naisen välillä? JURIDISESTI JA VIRALLISESTI Taloudellisesti ja oikeudellisesti täysivaltainen, 18 - vuotias vastuullinen kansalainen. Aikuisopintotukeen oikeutetun oltava vähint. 5 vuotta työelämässä. Lähde: Koski, L ja Moore, E 2001 © P.Raudaskoski sl 2010

3 AIKUISKASVATUKSEN TRADITIOISSA TARKASTELLAAN AIKUISTA EETTISENÄ TOIMIJANA Aikuinen nähdään kykeneväksi valistumaan ja sivistymään, jalostumaan henkisesti (osallistumalla, toimimalla, vaikuttamalla liikkeissä) Sosiaalisen mielen kasvu: Tietojen, viisauden, oikeudenmukaisuuden, vastuuntunnon ja vanhemmiten uskonnollisen elämän kasvu) (Harva 1942). Oikeudet, mutta myös velvoitteet, vastuut ja moraalinen kypsyys. Sosiaalinen taitavuus: ymmärtää itseä ja muita (Tight, M 1996). Pohdinnat suhteesta omaan moraaliin ja sen yhteisöllisiin merkityksiin (Tight, M 1996) ja sitoumuksiin, käyttää järkeään ilman toisten ohjailua (Kant) Aikuinen osaa käyttää elinikäisen sivistymisen paloa itsensä ja yhteisen hyvän parhaaksi (Tight, M 1996 esim. Hegel ja Snellman) Lähde: Koski ja Moore 2001 © P.Raudaskoski sl 2010 AIKUISEEN YHDISTETÄÄN:

4 Yhteiskuntatieteellinen näkökulma aikuiseen Yhteiskunnallisesti aikuinen (tuoreemmin käsitettynä) (Lähde: Suoranta ja Tomperi 2001, Salo ja Suoranta 2002) Aikuinen = kykenevä tiedostamaan epäkohtia, kollektiivinen toimija, poliittiseen toimintaan osallistuja, joka vastustaa epätoivottua kehitystä (osallistuja - opponentti) Aikuinen = rationaalisesti ajatteleva yhteiskunnan pienin nimittäjä, jota autetaan järjestäytymään organisoidusti yhteiskunnan osaksi (osaaja, kansalainen) MODERNEISSA TEORIOISSA Aikuinen = joustava, yritteliäs, kyvykäs pelaaja, oman elämänsä herra, todistusten, arvosanojen, pätevyyksien ja elämysten ja mielihyvän etsijä (kuluttaja, nautiskelija) SOPEUTUJA KRIITTINEN MYÖHÄISMODERNEISSA TEORIOISSA Aikuinen = potentiaalinen intellektuelli, verkoston jäsen Vaihtoehtoista elämäntapaa etsivä, kulutusta kritisoiva (aktiivinen ruohonjuuritason toimija pienyhteisöissä) © P.Raudaskoski sl 2010

5 Itseään säätelevä: tunnistat sisäiset tarpeet (Levon tarpeen, suvunjatkamispaineet, vanhenemisesta aiheutuvat paineet ) Kehittynyt, kriittinen ajattelija/ postformaali ajattelu (vastakohtaisuuksia yhdistelevä, omat ajattelun rajat ja tiedon epätäydellisyyden tajuava) Arvioit perusolettamuksiaan (kykenet vapautumaan pakotteista, emansipoitumaan) Vastaat aikuisuuden kehitystehtäviin, vastaat eri rooleista (esim. vanhemmuus jne.) Kokemuksiasi reflektoiva: tapahtuu yleensä n. 7- vuoden välein siirtymävaiheissa, reflektointi voi johtaa elämänsuunnan etsintään ja uudistumiseen (uudistuva) Identiteettityötä tekevä (tasapainoilija) Ongelmanratkaisija (luova, kokeileva, tutkiva) Kykenee suuntautumaan aktiivisesti ympäristöön, osallistumaan ja laajentamaan elämänpiiriä ja toimintaympäristöä – työtä ja ympäristöä muokkaava ja kehittävä Psyykkisesti olet aikuinen, mikäli olet © P.Raudaskoski sl 2010

6 Ei luonnostaan kovin aktiivinen ja motivoitunut: Aikuisuutta tavoitteleva on patistettava lähikehityksen vyöhykkelle, Hän voi onneksi oppia toimijuutta ja yhteistoimijuutta, muokkaamaan ja kehittämään työtä ja ympäristöä mikäli ympäristö ja olosuhteet ovat otollisia, mikäli esim. työorganisaatiossa tarjotaan mahdollisuus tutkia ja hahmottaa ongelmia ja omaa toimintaa osana suurempaa toimintajärjestelmää. (Bronfenbrenner,, Vygotsky, Engeström ) - JOIDENKIN TUTKIJOIDEN MUKAAN AIKUINEN EI OLE LUONNOSTAAN ITSEOHJAUTUVA JA OSALLISTUVA SEKÄ MUUTOSHAKUINEN © P.Raudaskoski sl 2010

7 ULKOISET JA SISÄISET PAINEET PAKOTTAVAT JATKUVAAN TASAPAINOILUUN Sisäinen tyhjyys, vietit, itsensä toteuttamisen tarpeet (sisäiset paineet) Uusi elämänvaihe (ulkoinen paine esim.vanhemmuus,eläke) Stressi ( ulkoinen paine: muutto,työttömyys) Haasteet (ulkoinen paine: uusi työ) Kriisit (avioero,sairaus,lapsuuden traumat) OPPIMISEN TULOKSENA -UUSI ASENNE -UUDET KÄSITYKSET -TASAPAINO -UUDET TOIMINTATAVAT MIKÄ ESTÄÄ KAMPPAILUUN RYHTYMISEN, KEHITTYMISEN JA OPPIMISEN TUNTEET, JÄNNITTEET (emotionaaliset esteet; pelot,ahdistukset,viha, kyvyttömyys säädellä niitä) SISÄINEN KONFLIKTI ( selvittämättömät neuroosit, häiriöt) PUOLUSTUSMEKANISMIT (torjunta, selittely,syyttely) ESTOT, USKOMUKSET (sosiokultturaaliset esteet: stereotypiat, ennakkoluulot) FYYSISET TEKIJÄT (fysiologiset esteet: sairaus, vanhuus, vammautuminen) ELÄMÄNHALLINNAN STRATEGIAT :(vetäytyvä, luovuttava, vastustava elämänhallinta ja ote) KOMMUNIKATIIVISET TAIDOT (kommunikaatio taidot, sosiaaliset taidot) RYHMÄ JA YMPÄRISTÖ (ryhmäpaine, masentava, virikkeetön ympäristö) KEHITYKSELLINEN KAMPPAILU (jatkuva psyykkinen työ kuuluu aikuisuuteen) PSYYKKISEEN TYÖN VÄHÄISYYS VOI ESTÄÄ OLEMASTA AIKUINEN POSITIIVISESSA MIELESSÄ Pirkko Raudaskoski Mezirowin ajatteluun tukeutuen miten? Ryhmän ja tuen merkitys suuri Tarvitaan tavoitteellisia omia ponnisteluja