Matti Koivikko CP-lasten kuntoutus ja sen tavoitteet - siirtyminen aikuisten palvelujen käyttäjäksi.   Vajaaliikkeisten Kunto – Bot för Rörelsehindrade.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sijaisvanhemmuus ja henkinen hyvinvointi. 1.Palauta usein mieleesi, ettet ole syypää lapsen ongelmiin, et ole niistä vastuussa, mutta voit toimia ensisijaisena.
Advertisements

Hannu Virtanen Selkokielen tarvearvio 2014
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Liikevaihdon muutos Pirkanmaalla 2001/2010 Kaikki toimialat (vuosimuutos-%)
Verkonkäytön ongelmat
Matti Sipponen 1 Power taitoilta Kilpailun jälkeen – Pohdinta ja oppiminen.
Asiakasyhteistyö toimintakyvyn arvioinnissa
SLI Poikkeava tai viivästynyt puheen kehitys
Vastustaja vai kilpakumppani? Ringeten Reilu Peli –periaatteet Suomen Ringetteliiton syyskokous.
Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön
Hyvä lapsuus kaikille! Maria Kaisa Aula
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Aivovamma – arkielämän ankeuttaja(ko)?
FC WILD VALMENNUSLINJA versio 2011/ Harjoitukset Taito, taito ja taito  Nopeudesta ei hyötyä jos ei taitoa, harjoitukset pallollisia Liikkuva.
CP-vammaisten aikuisten hyvinvointi ja kuntoutus elämänkaarella -projekti vuosina CP- ikä/kunto -projekti (CPIK) Invalidiliitto ry hallinnoi.
Liikkuminen oppimisen ja yhteisöllisyyden tukijana peruskoulussa
Persoonallisuus Biologinen perusta.
Kielellinen erityisvaikeus SLI
Vammaisuuden määrittelyn malleja
CxO Mentor Oy. Kyselytutkimus Vastauksia 36 kpl Vastaajat aikuisia, yksi 16-vuotias mukana Mukana seuran toiminnassa: – 1-3 v (7 hlö) – 4-9 v (21 hlö)
Oppimisvaikeudet kehityksen riskitekijöinä
Ajatuksia oppimisesta
Terveystieto 7.
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Millaista valistusta vanhemmille? Viisas vanhemmuus -ohjelmasta Matti Piispa
MITEN MÄÄRITTELEMME VAMMAISUUTTA?
Matti Koivikko CP-lasten kuntoutus ja sen tavoitteet - siirtyminen aikuisten palvelujen käyttäjäksi.   Vajaaliikkeisten Kunto – Bot för Rörelsehindrade.
Sensorinen integraatio
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
KANSALAISVAIKUTTAMINEN
Sirpa Rajalin LIIKENNETURVA Nuorten seminaari Kuopiossa Mitä nuoruus on? Miten nuoruus näkyy liikenteessä? Miten nuorten riskinottoa liikenteessä.
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Mielenterveyshäiriöiden hoito
Luki- ja oppimisvaikeuksien neurologista taustaa; tiivistelmä
Pelaajan kehittäminen
Yhteistyössä:. Mistä on kyse? Hanke edistää esi- ja alakouluikäisten vähän liikkuvien lasten yhdenvertaisia osallistumis- ja liikkumismahdollisuuksia.
C 1. Testaus on ”sarja toimintoja” Itse asiassa, testaus on vuorovaikutusta, jota rytmittää ohjelmiston arviointi. Vaikka on hyödyllistä tunnistaa sarja.
Skitsofrenian epidemiologia
Toimintakyvyn arviointi
Aivoverenkiertohäiriön jälkeinen moniammatillinen kuntoutus
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Anni Lindberg Laura Lehtinen Aino-Maria Lahdensuo
VARHAISKASVATUKSEN LIIKUNTASUOSITUKSET
Palauteseteli Sosiaalinen innovaatio © Nisse Suutarinen,
Proprioseptio Ryhmä 16 Janne Halttunen Jussi Rytkönen.
Suuttumuksen hallinta
Opetusteknologioista Mikko Myllymäki. Tekniikkalähtöisyys vs. tarvelähtöisyys TeknologiaOpetus Miten voitaisiin käyttää.
( TE3 NÄKÖKULMIA TERVEYTEEN Hurtig
Näkövammaisen lapsen vuorovaikutuksen ja puheenkehityksen tukeminen NKL Lasten kuntoutus Riitta Laakso Maria-Liisa Punkari
Petra Suonio  MISTÄ NÄKÖKULMASTA ARVIOIT LAPSEN KEHITYKSEN PULMIA?PIDÄTKÖ NIITÄ ENSISIJAISESTI VAIKEUKSINA VAI LAPSEN OMINAISUUKSINA?
L ASTEN JA NUORTEN KIELELLINEN ERITYISVAIKEUS S PECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT SLI Petra Suonio 2012.
Muistihäiriöt Hilla ja Kati. Muistihäiriöt Muistihäiriöt voivat olla hetkellisiä ja lieviä muistivaikeuksia tai vaikeita ja pitkäkestoisia häiriöitä.
Liikuntavammaisen lapsen ja nuoren avustaminen Petra Suonio 2012.
Lasten havainnoimisesta Ruut Ruokonen Näistä lähtökohdista… Yksilöllisyys =kehitys etenee määrätyssä järjestyksessä, mutta lapset saavuttavat näitä.
Psyykkisen kehityksen keskeiset tekijät ja uhkat eri ikäkausina
Lapsen näkemyksen huomioiminen iän ja kehitystason mukaan
Mitä tällä tunnilla tehdään?
Arja Holm, Rinnekodin koulun rehtori
Oppimisympäristöt ja oppimisen toiminnallistaminen
5. Mitä kansanterveydellä tarkoitetaan
KPL 8 Tiedonkäsittely edistyy muiden opastamana
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
O0104ST Kuntoutuksen perusteet 3 op
Katja Ihamäki & Paula Olkkonen
Läheisen ohjaus terapiatyössä
Liikkettä fasilitoivat tekijät
Kielellinen erityisvaikeus
Liikunnan Perusopinnot
Esityksen transkriptio:

Matti Koivikko CP-lasten kuntoutus ja sen tavoitteet - siirtyminen aikuisten palvelujen käyttäjäksi.   Vajaaliikkeisten Kunto – Bot för Rörelsehindrade r.y. http://www.vlkunto.fi/

VASTASYNTYNEIDEN AIVOVAURIOT (verenkierto) VERENKIERTOA LIIKAA: VUOTO LIIAN VÄHÄN: ISKEMIA (sopivasti: vaikeaa, säätely puuttuu) RISKIKOHDAT: germinal matrix (jossa runsas verenkierto) watershed – ”vedenjakaja”-alueet VUOTO: eriasteisia I – IV TAI VI joskus hydrokefalus ISKEMIA = PERIVENTRIKULAARINEN LEUKOMALASIA

LIIKUNTAVAMMAN TARJOUTUVIA OIREITA TOISPUOLEINEN NYRKISTYS / KÄDEN KÄYTTÄMÄTTÖMYYS JÄYKÄT LONKAN ADDUKTORIT PRIMITIIVIHEIJASTEET SÄILYVÄT SUOJAHEIJASTEET EIVÄT KEHITY

LIIKUNTAVAMMAN TARJOUTUVIA OIREITA (2) VASTASYNTYNEEN APATIA / HYPOTONIA JOTA SEURAA IMEVÄISELLÄ HYPOTONIA / LISÄÄNTYVÄ SPASTISUUS 1) HYPOTONIAA SEURAA DYSTONIA / ATAKSIA / ATETOOSI 2) SPASTISUUTTA SPASTISUUS

LIIKUNTAVAMMAN TARJOUTUVIA OIREITA (3) NORMAALIT LIIKEMALLIT : - SUOJAHEIJASTEET (6-9 KK) - PINSETTIOTE (9 KK) KEHITTYVÄT HEIKOSTI TILALLE TULEE POIKKEAVIA LIIKEMALLEJA SPASTISUUDEN / DYSTONIAN YMS. OHELLA

Yhteensä n. 1 % VAMMAISUUS LIIKUNTAMMAT (CP) 0,2 % ÄLYLLINEN KEHITYSVAMMAISUUS 0,7 – 1,5 % AISTIVAMMAT LIHASTAUDIT, NEUROPATIAT 0,1 % HYDROKEFALUS 0,1 % MYELOMENIGOCELE 0,04 % KEHITYKSEN ERITYISVAIKEUDET (eri asteisia) Yhteensä n. 1 %

LIIKUNTAMMAT (CP) 0,2 % hemiplegia spastica (verraten hyvä ennuste) tetraplegia spastica (vaikea monivammaisuus) dystonia tetraplegica (vaikea monivammaisuus) diplegia spastica (keskivaikea) athetosis (vähentynyt) ataxia (harvinainen) sekamuotoja

Hemiplegia spastica pohjelihakset adduktorit hamstring-lihakset biceps pronaattorit käden fleksorit

Diplegia spastica: adduktorit pohjelihakset

Motoriset radat Fysioterapia Toimintaterapia

Fysioterapiamenetelmistä: Bobathin menetelmä tunnistaa ei toivotut, vamman aihettamat liikemallit 'reflekseiksi', joita yritetään pitää fysioterapeuttisin keinoin taka-alalla. Toiveena on, että näin saadaan motorinen kehitys etenemään hyvään suuntaan. Kritiikkinä voidaan esittää, että 'refleksejä' estettäessä muuta motoriikkaa harjoitetaan liian vähän. Vojtan menetelmässä motoriikkaa stimuloidaan enemmän, mutta siinä taas moititaan stimulaation epämukavuutta. Kehitystä laajemmin tukeva 'neurodevelopmental therapy' (NDT) on terapiamuoto, jossa malleja tulkitaan ja sovitetaan lapsen tilanteen mukaan, kuitenkin aina tiukasti toiminnallisessa teoriassa pysyen. Eräiden menetelmien intensiteetti on mitoitettu hyvin suureksi. Tuloksena on ollut selvä hyöty lyhyellä aikavälillä, mutta pitkällä tähtäimellä hyöty on ollut vähäisempi tai puuttunut.

Assosiaatioradat Hahmotus Puheterapia Toimintaterapia Neuropsykol. kuntoutus

LeDoux: Synaptic self 2002

Analyyttinen, koulumainen tapa Suora, alkuperäinen (?) tapa LeDoux: Synaptic self 2002

Lääketieteellinen terveydentila (häiriö/tauti) ICF- käsitteet Lääketieteellinen terveydentila (häiriö/tauti) Elimistön Suoritukset Osallistuminen toiminnot ja rakenteet Ympäristötekijät Yksilötekijät

Käännetäänpä se nurinniskoin Yksilötekijät Ympäristötekijät Elimistön Suoritukset Osallistuminen toiminnot ja rakenteet häiriö/tauti

ja mietitään mikä on tärkeää Yksilötekijät Ympäristötekijät Elimistön Suoritukset Osallistuminen toiminnot ja rakenteet ja mietitään mikä on tärkeää häiriö/tauti

Osallistuminen on tärkeää Ympäristötekijät Yksilötekijät Elimistön Suoritukset toiminnot ja rakenteet Osallistuminen on tärkeää häiriö/tauti

ICF-luokitus korostaa osallistumista ja yksilön ja ympäristön välistä vuorovaikutusta. Vammakeskeisen ajattelutavan asemasta korostetaan mahdollisuuksia ja suorituksia, joiden päämääränä on osallistuminen. Tämä asetelma on keskeinen myös kuntoutuksen taustalla. Emme kuntouta vain puhetta tai kävelyä, vaan taitoja, joilla voi osallistua.

Varhaiskasvatus, kouluopetus Erityispedagogiikan ensisijaisen kohde-alueen muodostavat vähempiosaiset, hitaammin oppivat ja kehitysvammaiset, koska he hyötyvät siitä enemmän. (Hautamäki ym. 2001)

VAIKEUSASTE YLEISYYS R.Valtonen: Kehityksen ja oppimisen ongelmat Vammaisuus 1,0 % 11,5 % 17,3 % selviä lieviä ei ongelmia YLEISYYS

Kuntoutuksen, opetuksen yms. vaikutus suorituksiin Aikuisen suoritustaso 1,0 % 11,5 % 17,3 % Lähtötaso (ei siis tavallaan häviä tai muutu)

Koulutus Suomessa: yhä enemmän ja yhä useammalle Kuvio 1. Yleissivistävän peruskoulutuksen oppilasmäärä 1920-2005 17,3 % 11,5 % Riitta Valtonen: Kehityksen ja oppimisen ongelmat

Koulutus Suomessa: yhä enemmän ja yhä useammalle Kuvio 2. Ylioppilastutkinnot 1920-2006 17,3 % 11,5 % Riitta Valtonen: Kehityksen ja oppimisen ongelmat

Suomen Lääkärilehti 17.04.2009 Tulevaisuus on vanhojen ihmisten: vanhuus pitenee nopeammin kuin koskaan ja muuttaa maailman erilaiseksi kuin ennen. Väestö iän ja sukupuolen mukaan 2010