TUNNE MAHDOLLISUUTESI – VAHVISTU JA VAIKUTUA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
AKTIIVINEN ARKI Kuntouttava ryhmätoiminta
Advertisements

KUNTO -projekti
Jokilaaksojen Nuorten Tuki ry.
Henkilökohtaisen avun keskus Pääkaupunkiseudulla

VAPAAEHTOISTYÖSSÄ JAKSAMINEN OSAAMINEN Yhteiskunta Perhe Lähiyhteisö
Varjosta valoon – osahanke
Liikunnan ja kulttuurin PARAS –seminaari Kokkolassa
Kela tukemassa vajaakuntoisen nuoren opintoja
PALVELUSUUNNITELMA JA TOTU -suunnitelma
Vammaispalvelulain muutokset - vaikeavammaisten oikeus henkilökohtaiseen apuun vahvistuu Lakimies Jaana Huhta, STM
Asiakasyhteistyö toimintakyvyn arvioinnissa
Terveydenhoitaja ikääntyvien toimintakyvyn ylläpitäjänä
Kelan palvelut Pia Kankare
HOITO-JA PALVELUSUUNNITELMAN LAATIMINEN
Hyvän ikääntymisen kehittämisympäristö Sonectus
CP-vammaisten aikuisten hyvinvointi ja kuntoutus elämänkaarella -projekti vuosina CP- ikä/kunto -projekti (CPIK) Invalidiliitto ry hallinnoi.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
KANSALAISTAPAHTUMAVIIKKO TAMPEREELLA PÄÄN AVAUKSIA LAPSEN OIKEUKSIIN.
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Kelan mahdollisuudet tukea vammaisen tai osatyökykyisen työllistymistä
Avoin keskustelutilaisuus syömishäiriöiden hoidosta ja kuntoutuksesta
TOIMINTAKYVYN EDISTÄMINEN JA KOTIKUNTOUTUS
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Tiedä, tavoita ja ohjaa – nuorten seurantajärjestelmää kehittämässä Kokkola Jukka Vehviläinen / DiaLoog.
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
(c) Kari Salonen - Tampere VANHUSTYÖN SOSIAALISET - SOSIAALINEN GERONTOLOGISESSA SOSIAALITYÖSSÄ Kasvun ja vanhenemisen tutkijat ry – Tampere.
Anne-Maria Perttula,
Diskurssi Oy VUOROVAIKUTUS YVA:SSA MÄÄRITELMÄ (YVAL 2 §)  Tavoite:... lisätä kansalaisten osallistumista ja tiedonsaantia  Osallistumisella vuorovaikutusta.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Kokemuskoulutustoiminnan yleiset tavoitteet Kokemuskoulutuksella pyritään vaikuttamaan siihen, että pitkäaikaissairaan, vammaisen tai läheisen kokemustieto.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Työikäisen CP-vammaisen fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen hyvinvointi ja toimintakyky ja niiden ylläpitäminen Kuntoutuspolut ja asiantuntijaverkostot.
Terapeuttinen hevostoiminta voimaantumisen mahdollistajana Tietoisku Mielenterveysmessuilla Ilo Elää Hyvinvointipalvelut
TYK Työkykyä ylläpitävä ja parantava valmennus
Osallisuus ja työllistyminen
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
Mielenterveys kuntoutus
Toimintakyvyn arviointi
1 I II III Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä TYKE-tehtävä RKO:ssa -humanistinen ja kasvatusala kirkonpalvelutyö, kasvatus.
1 Vammaispalvelut Ann-Mari Einola, johtava sosiaalityöntekijä Kirjoita tähän nimi Dian perustyyli -tilassa: Lisää alatunniste.
Hankekoordinaattori Päivi Ristimäki Puh
Fysioterapia Toimintaterapia
Pirkko Karjalainen, YTL Toimintakykyisenä kotona – haasteita sote-uudistukselle Miten pärjään kotona - vanhanakin.
MIEPÄ-projekti mielenterveys- ja päihdekuntoutujille – Asiakkaiden ja yhteistyötahojen näkemyksiä projektista.
Ikääntyvä Suomi ja yhteistyö iäkkäiden kuntoutuksessa EIJA SORVARI säätiönjohtaja MIINA SILLANPÄÄN SÄÄTIÖ REHABILITATION FINLAND (RIFI) RY:N SEMINAARI.
Olen Voimakas Voimavarakeskeisen tuen työtapoja Voimakas-projektissa Sosiaalialan asiantuntijapäivät Jyväskylä Kehittämiskeskus Tyynelä/Kirsi.
Vammainen valitsee ja vaikuttaa; hän elää mielekästä elämää Käsitteiden määrittelyä Valtakunnallinen vammaispalvelujen kehittämishanke Pohjois-Karjalan.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
RAAHEN SEUDUN HYVINVOINTIKUNTAYHTYMÄ
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Tutkittu IKKU (T-IKKU) Ikääntyneiden monisairaiden kuntoutuskursseja koskeva tutkimus Tavoite: Tutkittu IKKU (T-IKKU) -tutkimus on Kelan Muutos-hankkeen.
Mielenterveys on psyykkisen, älyllisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tila, jossa yksilö ymmärtää omat kykynsä, pystyy toimimaan elämän normaalistressissä,
Steps – Sharing the European Pathways
Ikäihmisten kuntoutus
SAMAT-toiminta samanlainen, erilainen vanhemmuus …samat oikeudet, samat velvollisuudet…
YHTEISTYÖLLÄ YHDENVERTAISUUTTA
Lapsi-ystävällinen kunta
SAMAT-toiminta samanlainen, erilainen vanhemmuus …samat oikeudet, samat velvollisuudet…
Ohjaamon monikulttuurisuusverkosto
Uudistuva vammaispalvelulainsäädäntö
TOIMINTAKYVYN A R V I O I N T I
Läheisen ohjaus terapiatyössä
Kehitysvammahuollon yhteistyöpäivä
Jenita Rantakokko, Jenni Hätälä, Maarit Kinnunen, Inka Hyttinen
Vaikeavammaisten kuntoutus
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Esityksen transkriptio:

TUNNE MAHDOLLISUUTESI – VAHVISTU JA VAIKUTUA Suomen CP-liiton syyspäivät 2009 24.10.2009 Lahti Tiina Airaksinen, projektipäällikkö, Invalidiliitto ry

Cp-vammaisten aikuisten hyvinvointi ja kuntoutus elämänkaarella -projekti vuosina 2007 - 2010 Cp- ikä/kunto -projekti (CPIK) Invalidiliitto ry hallinnoi - RAY rahoittaa www.invalidiliitto.fi/cp-projekti

Cp-ikä/kunto -projektin tavoite Lisätä tietoisuutta ja ymmärrystä cp-vammaisten nuorten ja aikuisten tuen tarpeista, ammatillisten suunnitelmien ja jatkokoulutusreittien haasteista, kuntoutuksen tarpeista ja cp-vamman kanssa ikääntymisestä. Kehittää erilaisia kuntoutukseen ohjautumismalleja, jonka turvin cp-vammaisen nuoren, aikuisen ja ikääntyneen hyvinvointi ja toimintakyky voidaan turvata elämän eri vaiheissa.

1. Osahanke: Peruskoulusta jatkokoulutukseen Ammatillisen ohjautumismallin ja materiaalin kehittämistä peruskoulun ja jatkokoulutuksen väliseen siirtymävaiheeseen: Kohderyhmänä peruskoulunsa tai valmentavan koulutuksen päättävät / päättäneet cp-vammaiset nuoret ja opintojen ohjauksesta vastaavat koulutuksen ammattilaiset

3. Osahanke: CP-vamma ja ikääntyminen Lisää tietoa cp-vammaisten aikuisten ikääntymiseen liittyvistä tekijöistä ja niiden vaikutuksesta kuntoutuspalvelujen tarpeeseen ja sisältöihin Kohderyhmänä ikääntyvät cp-vammaiset aikuiset sekä terveydenhuollon ja kuntoutuksen ammattilaiset Kirjallisuuskatsaus cp-vammaisten ikääntymisestä Ikääntymiskeskustelu paneeliryhmässä Tuotetaan opas ja koulutusmateriaalia, ikääntymistä koskeva tieto osaksi hyvää kuntoutuskäytäntöä

2. Osahanke: Kuntoutuspolut ja asiantuntijaverkostot Kehittää materiaalia toimintakyvyn ylläpitämiseen ja kuntoutukseen hakeutumiseen ja lisää kuntoutuksen ammattilaisten tarvitsemaa asiantuntemusta ja verkostoitumista Kohderyhmänä cp-vammaiset aikuiset sekä kuntoutuksen ammattilaiset Elämän tositarinat ja paneeliryhmän keskustelut Kuntoutuksen ammattilaisten webropol-kysely, työkokoukset, seminaarit ja verkostoituminen Tuotetaan koulutus- ja tiedotusmateriaalia

CP-ikä/kunto -projektissa Tutkimustietoa Cp-vammaisten Asiantuntemuksen lisäämistä aikuisten - kirjallisuuskatsaus kokemustieto - posteri, powerpoint -esitykset - Kuntoutukseen hakeutumisesta Eri ammattiryhmien - Asiakkaan kuntoutusprosessi osaaminen ja - Kuntoutussuunnitelmien mallit kokemukset - Oman kunnon ylläpidon ohjeita - Opetusmateriaalia

Cp-ikä/kunto –projekti yhteistyössä Invalidiliiton kuntoutuksen toimintayksiköt: Jyväskylän kuntoutus- ja työklinikka, Lahden kuntoutuskeskus ja Käpylän kuntoutuskeskus Suomen CP-liitto ja CP-yhdistykset, aikuistoiminta Kuntoutuksen edistämisyhdistys ja GeroCenter Cp-alan kuntoutuksen toimijat ja tutkijat Sosiaali- ja terveysalan ja kuntoutuksen ammattilaiset, päätöksentekijät ja ammatillisen kuntoutuksen toimijat Kelan Vake-hanke ja Vajaaliikkeisten kunto ry

Yhteystiedot: Projektipäällikkö Tiina Airaksinen, Invalidiliitto ry, Os: Kuninkaankatu 36 B, 33200 Tampere P. 040 8257 904 s-posti: tiina.airaksinen@invalidiliitto.fi www.invalidiliitto.fi/cp-projekti Projektin oto johtajana Marjaan Suosalmi Invalidiliiton Lahden kuntoutuskeskus marjaana.suosalmi@invalidiliitto.fi

Oman asiantuntemuksen vahvistaminen Oman toimintakyvyn ja toiminnan edellytysten tunteminen – onko tapahtunut muutosta? Omien voimavarojen, taitojen, vahvuuksien esiin nostaminen Omien rajoitteiden ja puutteiden tiedostaminen Oman arjen ja tarpeiden tunteminen Omien selviytymisen keinojen löytäminen Oman taustan ja elämänhistorian ymmärtäminen Omien roolien löytäminen Ominen elämäntavoitteiden asettaminen

Toiminnan edellytykset - muuttuvat ajassa TOIMINTAKYKY OSALLISTUMINEN, - KULTTUURINEN, SOSIAALINEN JA FYYSINEN YMPÄRISTÖ JA - Mahdollisuudet ja esteet Lainsäädäntö, palvelujärjestelmät Asenteet, arvostukset Oikeudet KEHON TOIMINNOT JA RAKENTEET Synnynnäiset liitännäishäiriöt Sekundaariset Sairaudet, tarpeet Yleiset ikääntymismuutokset Olemassa oleva toimintakyky SUORITUKSET Toiminnan edellytykset - muuttuvat ajassa TOIMINTAKYKY YKSILÖTEKIJÄT JA KOKEMUSNÄKÖKULMA Oman toimintakyvyn oma tarkastelu: mm. yksilölliset ominaisuudet ja voimavarat, ikä, sukupuoli, yleiskunto, elämäntavat, tunteet, toiveet, tavoitteet, tottumukset, kasvatus ja valinnat ja velvollisuudet CP-vammaisten aikuisten hyvinvointi ja kuntoutus elämänkaarella -projekti 2007-2010

Valtaistuminen (1) – oma vastuullisuus - aikuiseksi kasvamista * valta tehdä päätöksiä * saada tietoa ja resursseja * saada vaihtoehtoja tehdä valintoja * itseluottamus ja tunne siitä että pystyy tekemään * tunne siitä, että sillä mitä tekee on merkitystä (toiveikkuus) * päästää irti totutuista ajattelutavoista, oppia ajattelemaan kriittisesti * oppia tuntemaan ja ilmaisemaan tunteitansa (vihaa, suuttumusta, suru, ilo)

Valtaistuminen (2) - aikuisuuteen * tuntea olevansa osa ryhmää, ei yksin * ymmärtää että ihmisellä on oikeuksia ja velvollisuuksia * saada aikaan muutosta omassa elämässä ja omassa yhteisössä * oppia taitoja (esim. kommunikoida), joita pitää tärkeänä * muuttaa muiden käsitystä omasta pystyvyydestä ja kyvystä toimia * astua ulos elämään * kasvu ja muutos, joka ei koskaan lopu, lähtee omasta aloitteesta * myönteinen minäkuva ja stigman voittaminen

Taulukko 1. Gross Motor Function Classification System Taso Toiminta I Kävelee ilman rajoitteita sisällä, ulkona ja portaissa; juoksemisen ja hyppimisen nopeus, tasapaino ja koordinaatio ovat heikentyneet. II Kävelee sisällä, ulkona ja portaissa tukien kaiteesta; kokee rajoituksia kävellessä epätasaisilla ja kaltevilla pinnoilla ja tungoksessa tai ahtaissa tiloissa. III Kävelee sisällä tai ulkona apuvälineiden (= kävelykeppi, kyynärsauva, rollaattori tai muu kävelytuki, joka ei tue vartaloa) kanssa ja ehkä myös portaissa tukien kaiteesta. Yläraajojen toimintakyvystä riippuen henkilö kykenee kelaamaan itsenäisesti pyörätuolilla tai häntä kuljetetaan pyörätuolilla pitkillä matkoilla tai ulkona epätasaisessa maastossa. IV Liikkumiskyky on rajoittunutta; saattaa käyttää moottoroitua pyörätuolia tai häntä kuljetetaan manuaalisella pyörätuolilla ulkona liikkuessa. V Liikkumiskyky on vaikeasti rajoittunutta huolimatta apuvälineistä; henkilöä kuljetetaan manuaalisella pyörätuolilla.

Oman elämän polku Lapsuus Nuoruus Aikuisuus Seniori Suoriutuminen Liikkuminen Päivittäiset toimet Vuorovaikutus Osallistuminen Koti – asuminen Parisuhde – perhe Koulutus Työllisyys Toimeentulo Harrastukset Virkistys, ystävät

”KUNTOUTUJAN PROSESSI” Mitä haluan elämältäni? – omien tavoitteiden asettelua Minä ja toiminnan edellytykset Millä keinoilla voin edistää tavoitteiden toteutumista Tietoa vaihtoehdoista – oman kunnon ylläpito, kuntoutus Kuntoutussuunnitelma – kuntoutuksen tavoitteet Hakeutuminen Päätös kuntoutuksesta – myönteinen, kielteinen Kuntoutuksen toteuttaminen Osallisuuden tukeminen – yhteys toisiin ihmisiin ja ympäristöön Eri teemat esillä (arjen sujuminen, tunteet, minä ja muut….) Arviointi – kuntoutusjakson päätös Seuranta, jatkotoimenpiteet, vaikutusten arviointi