Sähköinen asiakirjahallinto – mitä se on, mitä se vaatii?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Asiakirjahallinnon metatieto
Advertisements

Sosiaalialan tietoteknologiahanke
Sari Rissanen, ma. prof, laitoksen johtaja
Vanhuspalvelujen kirjaamisen haasteet
1 Lähtökohdat ja kehitystyö Mikkelissä Suomen Urheiluarkisto ei ota vastaan sähköisiä asiakirjoja. Koulutusta antaa Mikkelin ammattikorkeakoulu. Sen tavoitteena.
HELSINGIN YLIOPISTO AVOIN YLIOPISTO ATIK Projekti /Esa Keränen.
eTKK – TKK:n sähköisen toimintaympäristön uudistaminen
Toimeentulotuen palvelukohtaiset asiakirjat
Rakennetun ympäristön ja asumisen palvelukokonaisuus
Rekrytointiprosessi- asianhallinta / vakinainen vakanssi
KAINUUN MAAKUNNAN sähköiset palvelut Kainuun maakunta suunnittelija Paula Karppinen
ARKISTOLAITOKSEN STRATEGIAN 2015 PÄÄKOHDAT. Arkistolaitoksen toiminta-ajatus Arvot Visio Keskeiset strategian tavoitteet Toteuttamisen keskeiset keinot.
Korkeakoulujen opetuksen ja oppimisen digitaalisen tuen hankkeet.
Käyttäjäkokemuksen muodostuminen ja kehittäminen verkkoyhteisössä Maria Hyytiäinen Työn valvoja ja ohjaaja: Dosentti Timo Korhonen
2007 Microsoft Office system Julkishallinnon näkökulmasta.
4.2 Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon toteuttaminen s.11.
eASIOINTI. KAINUUSSA –HANKE Hallinnoija:
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Informaatioteknologian tiedekunta 2006 Prosessien mallinnus IT-tiedekunnassa Pro.Laatu.Pro Tommi Kärkkäinen Olli Hokkanen Miika Nurminen.
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon lakien uudistaminen
Paikkatietojen hyödyntäminen Turun sosiaali- ja terveystoimessa sekä kasvatus- ja opetustoimessa Katariina Hilke Turun kaupunki / Strategia ja viestintä.
TULOSOHJAUKSEN JA TILIVELVOLLISUUDEN TILA Ylijohtaja Marjatta Kimmonen VTV
Arkistokuvailun uusi kansallinen malli Muuttuva arkistokuvailu ja hakemistopalvelut - seminaari Arkistoneuvos Jaana Kilkki Kansallisarkisto.
Tietoturvallisuus osa 6
Kansallinen digitaalinen kirjasto Pitkäaikaissäilytys Kirjastoverkkopäivä Esa-Pekka Keskitalo.
Finnan kansallisen näkymän palvelukonsepti
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
Kansalaisen asiointitili asiakkaan näkökulmasta Sähköisen asioinnin tietoturvallinen viestintäkanava kansalaisen ja viranomaisen välillä. Osa Suomi.fi-portaalia.
BuildingSMART Infra-toimialaryhmän strategia
KDK-asiakasliittymä – ajankohtaista Syyskuu 2010 Kristiina Hormia-Poutanen.
Kansallisen ajanvarauspalvelun esiselvitys Eri osapuolten välisen toiminnan yhteensovituksen toteutuksen teoriaa Kokous
Neuron Jyväskylän yliopisto Tietotekniikan sovellusprojekti Kevät 2004.
Ohjelmistotekniikka ja projektinhallinta, 4 op
Sähköisen asioinnin visio, toiminta- ja tietoarkkitehtuuri
Julkisen hallinnon yhteinen tuki- ja ylläpitotehtävien eAMS-malli Christian Jämsen
Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Data – Informaatio – Tieto – Ymmärrys – Tietopääoma Tietovarantojen hallinta.
Tarpeen mukaiset palvelut... Asiakkaiden tarpeen mukaiset päätökset päätösten mukaiset palvelut, toteutuneen palvelun mukainen laskutus… Tiedotus, neuvonta.
Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE
Potilastiedon arkisto Sähköisen A-todistuksen arkistointi ja välittäminen Kelan etuuspalveluihin.
Sote-tieto hyötykäyttöön - strategia 2020 Tieto hyvinvoinnin ja uudistuvien palveluiden tukena.
VIRTU tulevaisuudessa Markus Rahkola VM JulkICT-toiminto.
Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö 1 Julkisen hallinnon tietopolitiikan kohteita ja yhteentoimivuuden tasot (EIF)
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi ePerusteet Ops-työkalukoulutus Lukio 02/2016.
Kysymyksiä arviointiin ja kehittämiseen
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
Terveisiä kentältä erikoissairaanhoidon näkökulmasta
Esiselvitys.
(1) YHTEISKUNNALLISEN VUOROVAIKUTUKSEN TOIMENPIDEOHJELMA 2012 – 2017
Eps2 / arkistolaitos
ePS2 Asianhallinnan kehittäminen
Hyvinvoinnin integroidut toimintamallit
Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio- ja palvelutiedon hallinta
Varhaiskasvatuksen tietotuotannon nykytila ja haasteet Tarja Kahiluoto, neuvotteleva virkamies Yleissivistävän koulutuksen ja varhaiskasvatuksen osasto.
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
Yhteenvetoa Selvitys asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuurin nykytilasta
Julkisen hallinnon metatietopalvelu
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
AVIen asiakaslähtöinen toiminnan kehittäminen
Dynasty –asiakirjahallinta ja hallinnon raportointi
ePerusteet Ops-työkalukoulutus
SOTE tietojen toissijaisen käytön KA
Ammattilainen ja palvelujärjestelmä kori
Tiedonhallintalain valmistelu Tiedonhallinta ja kokonaisarkkitehtuuri
KAnsalainen AMMATTILAINEN Pystyn itse Kyvykkäille käyttäjille
Avoimen tuotteenhallinta
Yhteispalvelun tehostamishanke - miten on edetty
Sujuva ja viiveetön kiinteistöasiointi
Esityksen transkriptio:

Sähköinen asiakirjahallinto – mitä se on, mitä se vaatii? Sosiaalialan sähköisen asiakirjahallinnon kehittäminen 14.2.2007 Tomi Rasimus

Arkistolaitoksen rooli sähköisessä asiakirjahallinnossa Sähköiset asiakirjat ja sähköinen asiointi -> Kohti sähköistä asiankäsittelyä Sähköisen asiankäsittelyn hyödyt ja haasteet AMS:sta tiedonhallintajärjestelmä 8.11.2004 Jukka Tuomela, TaY

Opetusministeriön alaisen arkistolaitoksen muodostavat Kansallisarkisto (vuoteen 1994 saakka Valtionarkisto) ja sen alaisina piirihallinto-viranomaisina seitsemän maakunta-arkistoa Hämeenlinna Joensuu Jyväskylä Mikkeli Turku Oulu Vaasa www.narc.fi 8.11.2004 Jukka Tuomela, TaY

Arkistolaitoksen rooli sähköisessä asiakirjahallinnossa Laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) Arkistolaitos antaa tarkempia määräyksiä ja ohjeita sähköisen asioinnin kirjaamisesta tai muusta rekisteröinnistä sekä arkistoinnista Arkistolaitoksen VAPA-järjestelmä Hallituksen vuoden 2005 strategia-asiakirja: julkishallinnon sähköisten aineistojen säilytys- ja palvelujärjestelmän suunnittelu on määritetty arkistolaitoksen tehtäväksi KuntaTIMEn loppuraportti: Kansallisarkisto vastaa kansallisen sähköisen arkistointi- ja palvelujärjestelmähankkeen toteuttamisesta SÄHKE-määritysten pohjalta KELA: Sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnallinen arkistopalvelu 8.11.2004 Jukka Tuomela, TaY

Asiakirjat Heijastavat paikkansapitävällä tavalla mitä tehtiin tai mitä päätettiin ja tukevat näin toiminnan ja sen todennettavuuden tarpeita Asiakirja muodostuu sisällöstä sekä metatiedoista, jotka kuvaa asiakirjan rakenteen, kontekstin ja suhteet muihin asiakirjoihin Asiakirjat ovat todistusvoimaisia, kun niiden autenttisuus, eheys, luotettavuus ja käytettävyys on varmistettu 8.11.2004 Jukka Tuomela, TaY

Mitä asiakirjat merkitsevät organisaatiolle? Asiakirjat ovat tulosta toiminnan toteuttamisesta tai tehtävien hoidosta Asiakirja palvelee asioiden hoitamisen ja käsittelyn välineenä Asiakirjojen avulla organisaatio toimii suunnitelmallisesti, tehokkaasti ja vastuullisesti tuottaa palveluja johdonmukaisesti ja tasapuolisesti tukee ja dokumentoi toimintapolitiikkaa ja päätöksentekoa tuottaa johdonmukaisuutta, jatkuvuutta ja tuottavuutta johtamiseen ja hallintoon pystyy jatkamaan toimintaansa mahdollisten onnettomuuksien jälkeen vastaa oikeudellisiin ja normatiivisiin vaatimuksiin (säilyttäminen, tarkastus, valvonta) saa suojaa ja tukea oikeusriidoissa suojaa etujaan sekä työntekijöiden, asiakkaittensa ja osakkaittensa oikeuksia 8.11.2004 Jukka Tuomela, TaY

Tehotonta asiakirjahallintoa Viikossa kuluu 8 tuntia työntekijää kohden: asiakirjojen hakuun (1 tunti) hankaluuksiin käsitellä asiakirjoja (1,5 tuntia) vaikeuksiin tallentaa asiakirjoja (1 tunti) asiakirjojen jakeluongelmiin (1 tunti) asiakirjojen julkaisuongelmiin (0,5 tuntia) sellaisten asiakirjojen laatimisen, jossa laatiminen ei perustu suunnitelmalliseen prosessiin (0,5 tuntia) asiakirjojen jäsentymättömään selaamiseen (0,5 tuntia) asiakirjojen epäselvään merkitykseen (0,5 tuntia) paperiperusteiseen jakeluun (1 tunti) paperiperusteiseen arkistointiin ja tiedon tehottomaan jäljitettävyyteen (0,5 tuntia) 8.11.2004 Jukka Tuomela, TaY

Kohti sähköistä asiankäsittelyä Tavoitteena yhtenäistetyt tietojärjestelmät ja yhteentoimivat prosessit Käsittelyprosessien kehittäminen tietojärjestelmää varten Vanhentuneita prosesseja ei automatisoida Prosesseissa huomioitava asiakirjahallinnon vaatimukset Tavoitteena sujuvuus, tehokkuus ja tuottavuus Prosessien omistajien tunnistaminen Vastuukysymykset Prosessien mallintaminen Ams:n merkitys tietojärjestelmien taustajärjestelmänä <= sähköisen arkistoinnin edellytys 8.11.2004 Jukka Tuomela, TaY

Kohti sähköistä asiankäsittelyä Tavoitteena työnkulun hallinta ja automatisointi Tehtävät ja asiakirjat siirtyvät käsittelijältä toiselle ennalta määriteltyjen ja sovittujen sääntöjen ja toimintamallien edellyttämällä tavalla Käsittelyvaihetietojen kattava tallentuminen Paperiprosessien jäädessä pois sähköisen rinnalta joudutaan erityisesti kiinnittämään huomiota tietojen oikeellisuuteen, käytettävyyteen ja säilymiseen Sähköinen asiointi kytketään osaksi asianhallintaa Tämänhetkiset järjestelmät ja käytännöt eivät välttämättä tue sähköistä asiointia Järjestelmien integrointi Asiakkaan oikeudet asiansa käsittelyn seurantaan Eheys ja alkuperäisyys turvataan asianmukaisella ja aukottomalla käsittelyprosessilla => luotettava tietojärjestelmä - 8.11.2004 Jukka Tuomela, TaY

Kohti sähköistä asiankäsittelyä Asiakirjapohjien kehittäminen ja yhtenäistäminen Järjestelmät palvelevat aktiiviajan toiminaan tarpeita, jolloin tiedon elinkaaren loppupää usein unohtunut Asiakirjahallinnolliset ominaisuudet puutteellisia Säilytysajat eivät periydy arkistonmuodostus-suunnitelmasta (asiakirjallisen tiedon hallintavälineestä) Järjestelmiin sisältyvien tietojen hävittäminen voi olla hankalaa -> järjestelmien hävittämistoiminnallisuuksien kehittäminen Asioiden ja asiakirjojen tilasiirtymien määrittely Asia: avattu, vireillä, ratkaistu Asiakirja: luonnos, hyväksytty, allekirjoitettu, valmis, hävitetty/siirretty 8.11.2004 Jukka Tuomela, TaY

Kohti sähköistä asiankäsittelyä Järjestelmän vaatimusmäärittelyssä huomioon asiakirjahallinnon ja arkistoinnin vaatimukset Järjestelmää käytetään vain yhdellä tapaa Koulutuksen merkitys Työnkulkujen ohjaaminen Käyttöoikeudet vastaavat työtehtäviä ja niitä pidetään ajan tasalla Sähköinen asiankäsittely lisää virkamiesten vastuuta asiakirjallisten tietojen käsittelyssä 8.11.2004 Jukka Tuomela, TaY

Sähköisen asiankäsittelyn hyötyjä Tieto siitä, mitkä asiat ovat vireillä ja mitkä päätetty (ratkaistu) Ajantasaiset tiedot asioiden käsittelyvaiheista asioiden koordinointi ja hallinta paranee Välitön pääsy asiaan liittyviin asiakirjoihin Asiakirjojen löydettävyys parempaa ja nopeampaa kuin paperiarkistosta Asioiden ja toimeksiantojen määräajat Saadaan suoraan tilastotietoja, jotka aikaisemmin piti laskea Tilastointi- ja seurantaominaisuudet paljolti vielä hyödyntämättä 8.11.2004 Jukka Tuomela, TaY

Sähköisen asiankäsittelyn hyötyjä Monipuoliset hakuominaisuudet: Asia: rekisterinumero, asiaryhmä, valmistelija, nimike, kuvaus, avausaika, vireille saattamisaika, toimeksiantaja, päätöspäivä, vaihe, toimenpidetyyppi, määräpäivä, lähettäjä, lähettäjän organisaatio, vastaanottaja Asiakirja: sisältö, nimike, rekisterinumero, asiaryhmä, laatija, laatimisaika, tyyppi, kuvaus, vastaanottamisaika, säilytysaika päättyy, säilytysajan pituus, kieli, julkisuus, salassapitoperuste, vastaanottaja, tila Ei tarvitse tulostaa ja arkistoida asiakirjoja Asiakirjat hävitetään sähköisesti (hävittämistoiminnallisuus) 8.11.2004 Jukka Tuomela, TaY

Sähköisen asiankäsittelyn haasteita Tiedon hallinnan, käytettävyyden ja löydettävyyden paraneminen eivät aina riitä perusteluiksi sähköiseen asiankäsittelyyn siirtymiselle Tietojärjestelmän tulisi palvella vielä paremmin operatiivista toimintaa ja käyttäjiä Toimintaprosessien ja asiankäsittelyn edelleen kehittäminen, määrämuotoistaminen ja yhtenäistäminen Operatiivisen tietojärjestelmän ja sen taustalla olevan AMS:n kehittäminen  toimintaprosessien ja asian käsittelyvaiheiden ohjaaminen Käyttäjäystävällisyyden lisääminen 8.11.2004 Jukka Tuomela, TaY

Elinkaaren hallinta ja ohjaaminen Asiakirjallisen tiedon elinkaarta hallitaan ja ohjataan metatietojen avulla Sähköisessä ympäristössä asiakirja ei ole asiakirja ilman ulkoisia metatietoja Lähtökohtana metatietoarvojen automaattinen tallentuminen Järjestelmä ja arkistonmuodostussuunnitelma tuottavat suurimman osan arvoista Käyttäjä tallentaa hyvin vähän Asiankäsittelyn luotettavuuden ja aukottomuuden turvaaminen Ams:n merkitys tietojärjestelmien taustajärjestelmänä <= sähköisen arkistoinnin edellytys 8.11.2004 Jukka Tuomela, TaY

AMS asianhallinnan ohjausvälineenä AMS ohjaa organisaation asiakirjallisten tietojen elinkaaren suunnittelua ja hallintaa Asiakirjalliset tiedot sidotaan tehtävä- ja asiayhteyteen Tietosisällön yksityiskohtaisuus AMS kehittyy tiedonhallintajärjestelmäksi AMS-integraation toteuttaminen AMS:n avulla mahdollisuus ohjata asian käsittelyn etenemistä ja metatietoarvojen tallentumista ja täydentymistä tietojärjestelmässä Edellyttää käsittelyvaihetietojen tallentamista AMS:iin Tiedon elinkaarta ohjaavat toiminnallisuudet ja käsittelysäännöt Käsittely- ja säilytysaikasääntöjen yksinkertaisuus Ams:n merkitys tietojärjestelmien taustajärjestelmänä <= sähköisen arkistoinnin edellytys 8.11.2004 Jukka Tuomela, TaY

TEHTÄVÄ AMS ASIANKÄSITTELY ASIA KÄSITTELYPROSESSI TOIMENPIDE ARKISTON- MUODOSTAJA ARKISTO TEHTÄVÄ AMS ASIANKÄSITTELY ASIA KÄSITTELYPROSESSI TOIMENPIDE ASIAKIRJA- TYYPPI ASIAKIRJA 8.11.2004 Jukka Tuomela, TaY

AMS Toimen- piteitä Säilytys Seulotut Asian päättäminen Asian avaaminen Siirtotiedosto Ams-metatietoarvojen tallentuminen asiankäsittelyprosessien edetessä Lopputuloksena määräajan säilytettävien asiakirjojen hävittäminen ja pysyvästi säilytettävien tietojen siirtäminen arkistolaitokseen (siirtotiedoston muodostaminen) Metatiedot 8.11.2004 Jukka Tuomela, TaY

8.11.2004 Jukka Tuomela, TaY

8.11.2004 Jukka Tuomela, TaY

8.11.2004 Jukka Tuomela, TaY

8.11.2004 Jukka Tuomela, TaY

8.11.2004 Jukka Tuomela, TaY

8.11.2004 Jukka Tuomela, TaY

8.11.2004 Jukka Tuomela, TaY

8.11.2004 Jukka Tuomela, TaY

8.11.2004 Jukka Tuomela, TaY