Tieteellisen ajattelun ja tutkimustaitojen oppiminen ja opettaminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

LUK-TUTKINTO Pääaine Maantiede tai aluetiede. Vuosi •
TYÖELÄMÄYHTEISTYÖ OPINNÄYTETÖISSÄ
Pelisilmää asiakaskohtaamisiin Mikko Ojanen. Kauraa • Valitsin kirjan hiljattain pidetyillä myyntipäivillä buukattuja tapaamisia varten. • Asiakastapaamisia.
Kirsi Juva1 MILLAINEN KOULUTUS VALMENTAISI 2020-LUVUN TÖIHIN? Koulutuksen tulevaisuudennäkymät Pohjois-Savossa Jarmo Immonen
Mari Murtonen, Minna Hannula & Marika Alho-Malmelin
Kevään 2010 aloitus Edutool-opinnot Maanantain ohjelma • klo Edutool-opintojen kevät ja muistellaan myös syksyä/ Niina • klo
HTK-opiskelijoiden aloitustapaaminen Hämeenlinna HTM Riina Keskinen.
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
AVARUUS Tutkiva oppiminen
Opinnäytetyöprosessi
Eija Kauppinen HAASTATTELUTUTKIMUS.
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
VOA-oppimispäiväkirja
Johanna Leppävirta Kasvatustieteen päivät 2006 Sähkömagnetiikan oppimisen tukeminen ja arviointi Johanna Leppävirta Sähkömagnetiikan laboratorio Sähkö-
Ninja Keränen, muko-08. • Aiemmin tehty tutkimusta keskittyen musiikin vaikutukseen lapsen kehityksessä. • Oma kiinnostus psykologiaan musiikin lisäksi:
Kääntäjät osana EU-viestintää
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
7 Terveyden tutkiminen.
Tässä kerron ja näytän, mitä minä olen tehnyt ATK tunnilla 9lk:lla.
YLIOPISTO-OPISKELUSTA JA OPISKELIJA-KULTTUURISTA
Lasten suusta.
Via Vis – väkivaltatyöhankkeen vaikuttavuus asiakkaiden näkökulmasta "Mun stressihormonit on ainaki 90 pinnaa tullu alaspäin" Helena Parkkila, KM, tohtoriopiskelija.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
Ajatuksia oppimisesta
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
VARHAINEN PUUTTUMINEN
Pedagogiset haasteet tutkimuksessa: kirjapakettikurssi Kevät – syksy 2014.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Tänään - Vaihto-info, Jani Haapakoski - Sivuaineista * Sivuaineet tutkintorakenteessa * Mitä vaihtoehtoja sivuaineissa on * Miten sivuaineiden opinto-oikeutta.
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ Laajennetun työssäoppimisen kokeilu  MINÄ LOPETAN. Oppilas ei ennakolta ilmoita mitään motivaatio-ongelmista,
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
T U T K I M U K S E N V A L O S S A Tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppiminen ja käyttäminen Tapaustutkimus Lions Quest –kouluttajien ja opettajien kokemuksista.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Psykologian koulutuksen abi-info 2012
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
C 1. Testaus on ”sarja toimintoja” Itse asiassa, testaus on vuorovaikutusta, jota rytmittää ohjelmiston arviointi. Vaikka on hyödyllistä tunnistaa sarja.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Teoria yhteiskuntatieteessä  teoria voi tarkoittaa –yleistä viitekehystä, kohdeilmiötä koskevaa aiempaa tieteellistä keskustelua.
Y LEISTÄ Vanhempien ja opettajan erilaisia näkemyksiä lapsen toiminnasta ryhmän jäsenenä Yleensä puhutaan kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä Vanhempien.
Opiskelijakyselyt Tampereen yliopistossa Leena Ahrio,
Näkökulmia opintojen seurantaan biotieteissä Yliopistopedagogiikan yliopistonlehtori BioTDK Soila Judén-Tupakka.
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Ops seminaari Askola.
Oodin rajauslaki-toiminnallisuus HY:n Oodi-päivä Tuomas Naakka Kehittämisosasto/opiskelijarekisteri.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Oppisopimus nuorille, onnistuuko? Nuorten kokemuksia ja näkemyksiä Susanna Miettunen
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Selvitys vammaisten opiskelijoiden koulutuspoluista Anna Niemelä Opiskelijajärjestöjen tutkimussäätiö Otus rs
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Tutkimuksen abc.
Sähköiset yo-kirjotukset
Oppilaiden näkemyksiä tehokkaista työtavoista Elsi Torn
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
SISU-koulutus: tutkintorakenteen tekeminen
Opiskelu Oulun yliopistossa
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Esityksen transkriptio:

Tieteellisen ajattelun ja tutkimustaitojen oppiminen ja opettaminen Teemaryhmä 23.11.2006 Kasvatustieteen päivät, Oulu Mari Murtonen & Mirjamaija Mikkilä-Erdmann, Turun yliopisto

Kasvatustieteen tila ja tutkimuskäytännöt Teemoja tänään: Kasvatustieteen päivät 2006: Kasvatustieteen tila ja tutkimuskäytännöt Paradigmat katosivat – mitä jäljellä? Tutkimustaitojen oppiminen tämän päivän tiedeyhteisössä? Työelämän vaatimukset: julkinen – yksityinen sektori Tutkimustaitojen opettamisen tavoitteet ja menetelmät Koulutuksen sisällöt ja tavoitteet kandi/maisteri/tohtori Tutkiva työtapa/työpajat/kirjoittaminen

Tutkimustyöpaja kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen lähestymistavan yhdistäjänä Mari Murtonen, Mirjamaija Mikkilä-Erdmann & Tuike Iiskala Turun yliopisto, Kasvatustieteiden tdk

Opiskelijan ongelmat ja näkemykset Opiskelijoilla (kt, psyk, sos, sos.pol.; SF/USA) ongelmia, noin 60% raportoi jonkinlaisia vaikeudenkokemuksia Osa opiskelijoista sitoutuu jo opintojensa alussa kvalitatiiviseen tai kvantitatiiviseen ”leiriin” Koetut vaikeudet ovat yhteydessä madaltuneeseen tehtäväorientaatioon aiheen oppimisessa ja epävarmuuteen tutkimustaitojen tarpeesta tulevassa työssä Murtonen, 2005

Tutkimustyöpajan tarve Opiskelijoilla ongelmia nähdä yhteys tutkimustaitojen ja opettajan työn välillä, joten motivaatio opiskeluun tutkimuskursseilla ollut alhainen Tutkimusmenetelmiä ja tutkimusta yleensä pidetään vaikeina ja ei itseä koskevana asiana Kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen nähty erillisenä, tutkimusmenetelmät typistyvät tilasto-ohjelmiin Läpi koulutuksen kestävä pienryhmätyyppinen, menetelmiä käytännössä pohtiva työskentely katsottiin tavaksi vähentää ongelmia

Tutkimustyöpaja Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksella Ongelmakeskeisyys Kognitiivinen oppipoikakoulutus Yhteisöllinen oppiminen ja jaettu asiantuntijuus Verkossa tapahtuva oppiminen Kirjoittamisen kautta oppiminen

Tutkimusongelmat Mitä opiskelijat ajattelevat tutkimuksen tekemisestä? Miten menetelmällinen ”kahtiajako” kvantitatiiviset menetelmät vs. kvalitatiiviset menetelmät ilmenee opiskelijoiden puheessa?

Menetelmä Ryhmähaastattelu, vertailu tutkimustyöpajaan osallistuneiden opiskelijoiden (N= 12) ja perinteiseen opetukseen osallistuneiden (N=12) välillä

Suhde tutkimuksen tekemiseen – ”joku muu tekee” vai ”mun juttu” Perinteisessä opetuksessa olleiden opiskelijoiden puheessa esiintyy ulkokohtainen suhde tutkimusmenetelmiin ”mua kiinnostaa kyl tutkimukset ja tutkimuksen tekeminen silloin, kun joku muu tekee sen tutkimuksen, mut ku mä joudun itte tekemään, niin ei kiinnosta.” ”...menetelmä-opinnot oli kauheen sellaist niin ku teoriatasolla... kun on vasta suunnitteluvaiheessa, et miten sitten se käytäntö, et must tuntuu et sit ne vasta niinku sisäistää ja oppii. Mul on aika sellainen ulkokohtainen käsitys niistä vielä tässä vaiheessa” ...et tosiaan vaan luki tenttiin tossa syksyllä menetelmäopintoja...pääasia et pääsi läpi. Mä en osannut oikein yhdistää niit tähän gradun tekoon.”

Tutkimustyöpajalaisten käsityksiä heijastaa puhe, jossa tutkimuksesta on tullut osa omaa toimintaa: ”se (tutkimus) voi olla jotain, mitä tekee itte.Ettei sen pidä olla välttämättä jonkun muun tekemä.” ”Mä ajattelin ennen, et siihen vaaditaan joku ehdoton auktoriteetti tekemään sitä. Sil tyypillä täytyy olla hirveät meriitit, kaikin puolin arvostettu, ylösnostettu- niin siin mieles nyt- nekin on vain tutkimuksen tekijöitä nyt”

SPSS vai mixed methods? Perinteisessä opetuksessa olleet typistävät jo haastattelun alussa tutkimusmenetelmät tilastomenetelmiksi (Spss) ”jos ajattelee tota menetelmä-juttuu, niin kyl ainakin ittellä on, ku tekee spss-ohjelmal....mul on semmonen olo, et niinku kaikki on käyty, mut ne tuntuu hirveen kaukasilta”

Tutkimustyöpajassa opiskelleilla ei ollut viittauksia spss-ohjelmaan eikä kvanti-kvali-dikotomiaan, vaan tutkimusmenetelmät nähdään laajasti tutkimuksellisena asenteena ”Jostain valmiista se on muuttunut tekemiseksi...ja kaikki se, mitä joutuu tekemään tutkimusta tehdessä... Aikaisemmin joku oli tutkinut sinua- tai oli se valmis paperi, mut se on nyt sitä, mitä tehdään.” ”me ollaan kai kasvatustieteestäkin jotain opittu ja ei pelkästään tutkimuksen teosta...” ”mä näen sen enemmän semmoisena yleisenä elämänasenteena tavallaan, et tulee sellainen tieteellinen ajattelutapa ja lähestyminen asioihin.”

Pohdintaa Tutkimusmenetelmien oppiminen vaatii aikaa ja mahdollisuutta tehdä empiiristä työtä eri menetelmillä Yliopiston opetusmuodot toisaalta tuottavat keinotekoista dikotomiaa menetelmäopinnoissa (kvali-kvanti) ja toisaalta ratkaisevat sen