Kokemuksia opiskelijoiden yritysprojektien ja tutkivan oppimisen ohjaamisesta verkossa Eija Kalliala

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ELPiPL – European Language Portfolio on student’s journey through studies into professional life Seinäjoki Heli Simon, Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
Advertisements

Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
Future Learning Environment
Kuopion keskusta Riistavesi Karttula Vehmersalmi Eteläinen ja läntinen maaseutu Kuopion kansalaisopiston toiminta-alue
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
Kandiseminaarin ryhmätyöskentely Kevätlukukausi 2007.
Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus.
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
OHJAAMINEN.
VOA-oppimispäiväkirja
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
OSAKE-HANKE Piia Palmroth Jyväskylä
Minä oppijana 1 ov..
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Promentor ammattikorkeakouluissa AHOT Tampere Juha Telkkinen, Promentor Solutions Oy Sinikka Marila, Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Hyödynnä nettiä historiassa ja yhteiskuntaopissa.
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Suomen kieltä ja viestintää yhteisnäyttelyn myötä Ilona Tanskanen
Sosiaalinen media on... “verkon avulla tapahtuvaa julkista keskustelua, tiedonrakentelua ja jakamista” 1 1) Kalliala & Toikkanen 2012: 18.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Tutorkoulutus I vaihe Tervetuloa Tutortoiminnan tavoitteet Lisätä opiskelijan itseohjautuvuutta, parantaa opiskeluilmapiiriä ja motivaatiota, tuoda.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Hyvinvointia opiskelijoille Oulun yliopiston opiskelijoiden hyvinvointisivuston uudistaminen – projekti Päätösseminaari Jaana Tolonen Päivi Isojärvi.
Visuaalisen ammattilaisen esitys Verkkokurssi Tiedosto 1 Kurssin rakenne.
WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Kokonaisuuden suunnittelu
Ongelmaperustainen oppiminen
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
Etäopetuksen pedagogiikkaa Katrina Vartiainen. Käytänteitä  Opettajalla vain etäoppilaita yhdessä koulussa  Opettajalla etäoppilaita kahdessa tai useammassa.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
Kati UtriainenOpinTori Yhteisöllinen oppiminen ja ryhmäohjaus kandidaatintutkielmassa TtL, assistentti Kati Utriainen TtT, yliassistentti Sanna-Mari.
Vuorovaikutusta verkossa Käynnistäminen Ohjaaminen Arviointi Sari Koski-Kotiranta.
Tietokone asiantuntijan työvälineenä ICT01D Tietokoneen toiminta Juhani Merilinna.
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Toimitilapalvelujen tuottaminen, 2 ov
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Opinnäytetyön eteneminen ”Karjavaunu vai karuselli?” Case - Tietojenkäsittelyn koulutusohjelma Hypa-seminaari
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
Yhdistyshuoltamo Tarvitseeko yhdistyksenne vuosihuoltoa? Nakuttaako vapaaehtoistyön moottori? Onko uuden startin aika? Mietitkö jo romuttamolle vientiä?
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Kokemuksia yhteistoiminnallisesta kemian opetuksesta lukiossa.
Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?
Minno meets Innokylä - törmäyskohtia
Johdantoseminaari.
PBL Ongelmaperustainen oppiminen
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Tukea työhön paluuseen tai työssä jaksamiseen
Esityksen transkriptio:

Kokemuksia opiskelijoiden yritysprojektien ja tutkivan oppimisen ohjaamisesta verkossa Eija Kalliala

Eija Kalliala, Haaga-Helia2 Taustani Tietie, ammattikorkeakoulujen verkko- opetusyhteistyötä vuodesta 1995 ( Opettanut verkossa vuodesta 1997 Verkko-opettamisen käsikirja, Finn Lectura 2002 Vuoden 2002 e-oppija (

Eija Kalliala, Haaga-Helia3 Tietie-opiskelijoiden mielestä… (kysely ) Hyvä verkko-opettaja –Antaa palautetta –Vastaa kysymyksiin –On aktiivinen ja läsnä –Ohjaa, patistelee ja kannustaa –Laatii oppimismateriaalin –On asiantuntija Hyvä verkkokurssi –Tehtävät liittyvät työelämään –Materiaali on laadukasta –Tavoitteet ja aikataulu heti alussa –Esimerkkejä, linkkejä ja kuvia –Ohjausta ja palautetta –Keskustelupalsta

Eija Kalliala, Haaga-Helia4 Tietie-opiskelijoiden mielestä… (kysely ) Hyvä verkko-opiskelija –On itseohjautuva –Hallitsee ajankäytön –On motivoitunut –Hallitsee vuorovaikutuksen ja ryhmätyön verkossa –Hallitsee tekniikan

Eija Kalliala, Haaga-Helia5 Opettajan keinot säästää itseään Hyvä ennakkovalmistelu: tavoitteet, aikataulu ja pelisäännöt selviksi heti alussa Ryhmätyöt ja vertaisarviointi Opiskelijat tuottavat osan materiaalista Oppijakeskeinen pedagogiikka Valmismateriaalit, oppimisaihiot Oppimisalustat Pikaviestimet ja videoneuvottelut Sosiaalinen media

Eija Kalliala, Haaga-Helia6 Projektioppimisen kurssilla Verkkopalvelu todelliselle yritykselle –Ryhmätyö –Analyysi, suunnittelu, toteutus, loppuraportti –Aikataulu ja palaute (tuloksia voi parannella) –Kaikki verkossa näkyvissä muille opiskelijoille –Seminaariesitys uuden teknologian sovellusmahdollisuuksista –Verkkotentti (yksilötyö)

Eija Kalliala, Haaga-Helia7 Projektioppimisen ohjaus Materiaalissa heti alussa –Tavoitteet, tehtävät, aikataulut, arvioitu ajankäyttö –Raporttien rungot, esimerkkejä raporteista, tuloksista Ryhmien muodostus Ohjaus –Muistutuksia aikatauluista, ohjausta seuraavaan vaiheeseen, vastauksia kysymyksiin Palaute –Rakentava, erilaisia näkökulmia, kysymyksiä –Mahdollisuus oppia, oivaltaa ja parantaa tuloksia –Vertaisarviointi

Eija Kalliala, Haaga-Helia8 Tutkivan oppimisen kurssilla Ensimmäisessä tapaamisessa (kasvokkain tai välitteisesti) –Asiantuntijaryhmä määrittelee oman tutkimusongelmansa –Ohjeellinen aikataulu –Tutkivan oppimisen idea –Työskentelyteorioiden esittäminen (omat arvaukset ja hypoteesit tutkimusongelmasta)

Eija Kalliala, Haaga-Helia9 Tutkivan oppimisen ohjaus Opettaja ohjaa tekemistä, ei sisältöä –Muistuttaa aikataulusta (sähköposti), antaa mahdollisuuden ryhmän omaan aikatauluun –Opastaa työskentelyä tiedonrakentelun eri vaiheissa (sähköposti, tiedonrakentelu) –Kirjoittaa työtä organisoivia viestejä (esim. viestisisältöjen luokittelu, lähteiden merkintä, yhteisöllinen työskentely) –Vastaa kysymyksiin (sähköposti ja tiedonrakentelu)

Eija Kalliala, Haaga-Helia10 Tutkiva projektioppiminen Tietoa rakennetaan projektityön vaiheita varten eri asiantuntemusalueilla Opiskelija kuuluu projektiryhmään ja asiantuntijaryhmään Trialoginen oppiminen?

Eija Kalliala, Haaga-Helia11 Sudenkuoppia 1/3 Pilottikurssi Aikataulu –puuttuu, liian tiukka, muuttuu matkan aikana Tavoite ja tehtävät –Kokonaistavoite hukassa –Irrallisia tehtäviä, joiden kytkökset toisiinsa eivät ole näkyvissä (tai joita ei ole) Pelisäännöt –Ei kerrota alussa, muuttuvat matkan aikana

Eija Kalliala, Haaga-Helia12 Sudenkuoppia 2/3 Ohjaus –Ohjausviestit satunnaisia –Vastauksissa viivettä tai ristiriitaisuuksia Pedagoginen näkemys –Ei tehty näkyväksi –Materiaali, tehtävät ja ohjaus eivät tue samaa pedagogista näkemystä Kulttuurierot –Yritykset, koulutusohjelmat, opiskelijat

Eija Kalliala, Haaga-Helia13 Sudenkuoppia 3/3 Ryhmätyöt –Liian pienet tai liian suuret ryhmät –Ristiriidat, joihin ei puututa ajoissa –Tekstipohjainen viestintä (sähköposti) ja väärinkäsitykset –Samanaikaisten neuvottelujen hankalat ajat –Viestintä toisten selän takana –Viestintä suuttuneena, loukkaantuneena, uupuneena…

Eija Kalliala, Haaga-Helia14 Opimmeko? Realistinen aikataulu ja selkeä tavoite Pelisäännöt ja pedagoginen näkemys näkyviksi Tehtävien kytkeminen kokonaisuuteen Ryhmätyö –Miten edistetään hyvää henkeä ja toisten kunnioittamista ja huomioon ottamista? –Mitä tehdään, kun ulkopuolinen kiire uuvuttaa?

Eija Kalliala, Haaga-Helia15 opettajat ja opiskelijat, vain pienet ihmiset verkko yhdistää mahdollistaa, vääristää kivettää huudon kuunnellaan toista annetaan hiljaa aikaa ymmärrykselle