Kirjallisuuden opetuksen l ä hestymistapoja ekstensiivinen vs intensiivinen, kronologinen vs temaattinen sek ä humanistinen vs instrumentaalinen l ä hestymistapa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Realismi Syntynyt 1800 luvulla Rami, Anniina ja Tomi.
Advertisements

1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
Draama draamakasvatus.
ANTIIKIN KIRJALLISUUS (800 eKr. – 300 jKr.)
Matematiikan oppiminen.
Tekstiasiakirjan kirjoittaminen
TEKSTIN YMMÄRTÄMINEN.
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
SMART Alanko, Jacoby, Silander, Kainulainen Miksi?
Esittäytyminen Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
Euran lukion hevoskurssit (RT1) Hevosen kanssa – peruskurssi Sis ä lt ö ja tavoitteet: Ruokinnan perusteet (teoria 2 x 2h koululla + k ä.
Ä IDINKIELEN OPETUSTIETEEN TUTKIMUSMENETELM Ä T Yleist ä tutkimuksen luonteesta ja menetelmist ä Kokeellinen tutkimus Ex post facto – tutkimus Seurantatutkimus.
Ä OHJAUSKESKUSTELU JA OHJAUKSEN TY Ö V Ä LINEET Teema 1. Ohjausprosessi ja ohjauksen ty ö v ä lineet Oppilaanohjauksen kehitt ä minen P ä ivi-Katriina.
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Koulunkäynti alkaa noin 7-8v Peruskoulu, ammattikoulu, Jns.
Lukeminen. Yksin ja yhdessä Määritelmiä Psykolingvististä arvauspeliä (Goodman) L = D (dekoodaus) x Y (ymmärtäminen)(Lundberg 1989) Informaation etsintää.
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Vuorovaikutusdraama Katri Karasma. Hamletin lukemisen alkumotivointi Jake kävi seitsemän viikon ajan näytelmän tekstin läpi sanasta sanaan.
2014 Outi Kokkonen ja Kirsi Urmson
Filosofian opetuksen piirteitä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
OPETUS- SUUNNITELMA Käsitteen kehityksestä. CURRICULUM Kasvatusta tarkastellaan kokonaisuutena Dewey: lapsen oppimiskokemusten suunnittelua tarkoittaa.
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Autonomian ajan alku: Miksi Suomi joutui Ruotsin vallan alta Venäjän valtaan? Millaiseksi Suomen asema osana Venäjää muotoutui? Miksi Suomi sai erityisaseman.
Media joukkoviestinn ä n sanomien erittely ä niiden taustan ja v ä lineen ominaislaadun kannalta sek ä sanomien omaa tuottamista.
AINEKOHTAISIA OPISKELUOHJEITA
Mikael Agricola Mikael Agricola syntyi vuonna 1510 ja kuoli 9. huhtikuuta vuonna 1557 ja hänen kuolinpäivänsä on vakiintunut liputuspäivä. Keskiajalla.
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
on pienoistutkielma jostakin teemasta.
Kasvattajan etiikka ja kasvatusfilosofia
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
Modernismin tulo Suomeen
PowerPoint Esitysgrafiikkaohjelma. Esitysgrafiikka ohjelmaa voi käyttää moniin eri tarkoituksiin  Tärkein on ehkä suullisen esityksen täydentäminen.
Mistä aihe? Oulun yliopiston ja kirjallisuuden oppiaineen painopistealueet Tekstilähtöinen tutkimus Ongelmalähtöinen tutkimus.
Opettaja opettaa persoonallisuudellaan- vai opettaako?
Mikael Agricola.
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
ÄIDINKIELI JA kIRJALLISUUS 1. KURSSI
Kirjallisuuden käsitteitä
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
Opeka-kyselyn tulokset
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
TVT suomen kielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmateksteissä
Kieli, kirjallisuus ja identiteetti
Oppilaanohjaaja Sari Kuutsa-kettunen
Johdatus kaupunkitutkimukseen (5 op=24 h + harjoitustyö + lopputentti)
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen
Vanhempainilta c.
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Kielitietoisuuskoulutus perusopetuksen opettajille
LUKU Lukemisen ja kirjoittamisen oppikirja aikuisille maahanmuuttajille Kaisa Häkkinen & Anna Nylund.
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Kieli ja lukeminen alkuopetuksessa
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
Sanomalehtien lukemisella yhteys oppimistuloksiin
Lukutaito ja syrjäytyminen
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Ryhmänohjaajien palaveri
A2-kieli-info.
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Lukuvuosi [Lisää vuosi] Koulun nimi Opettajan nimi Luokka-aste
Ajanhallinta opiskelussa
Opettajan pedagoginen ajattelu
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Kouvolan Yhteislyseon
Esityksen transkriptio:

Kirjallisuuden opetuksen l ä hestymistapoja ekstensiivinen vs intensiivinen, kronologinen vs temaattinen sek ä humanistinen vs instrumentaalinen l ä hestymistapa. ekstensiivinen vs intensiivinen, kronologinen vs temaattinen sek ä humanistinen vs instrumentaalinen l ä hestymistapa.

Ekstensiivinen l ä hestymistapa  kouluun hankitaan laaja ja edustava valikoima kirjallisuutta sek ä katkelmina ett ä kokonaisteoksina.  Kirjallisuudesta tarkastellaan erilaisia lajeja, tyylej ä ja mestariteoksia.  Lukukirja ja novellikokoelmat antavat n ä ytteen erilaisesta kirjallisuudesta.  Tarkastelutapa on laaja ja monipuolinen mutta voi j ää d ä my ö s melko pinnalliseksi tutustumiseksi.  kouluun hankitaan laaja ja edustava valikoima kirjallisuutta sek ä katkelmina ett ä kokonaisteoksina.  Kirjallisuudesta tarkastellaan erilaisia lajeja, tyylej ä ja mestariteoksia.  Lukukirja ja novellikokoelmat antavat n ä ytteen erilaisesta kirjallisuudesta.  Tarkastelutapa on laaja ja monipuolinen mutta voi j ää d ä my ö s melko pinnalliseksi tutustumiseksi.

Intensiivinen l ä hestymistapa  keskityt ää n kirjallisuuden kritiikkiin ja opetetaan analysoimaan kirjallisuutta sis ä ll ö n ja tyylin kannalta.  k ä yt ö ss ä Englannissa ja Ranskassa.  Ranskassa yleist ä tekstieksplikaatio eli kaunokirjallisen tekstin perinpohjainen erittely kappale kappaleelta ja jopa rivi rivilt ä. Siihen kuuluu tietty terminologia ja kuolemattomien arvojen l ö yt ä minen klassikkojen teksteist ä  keskityt ää n kirjallisuuden kritiikkiin ja opetetaan analysoimaan kirjallisuutta sis ä ll ö n ja tyylin kannalta.  k ä yt ö ss ä Englannissa ja Ranskassa.  Ranskassa yleist ä tekstieksplikaatio eli kaunokirjallisen tekstin perinpohjainen erittely kappale kappaleelta ja jopa rivi rivilt ä. Siihen kuuluu tietty terminologia ja kuolemattomien arvojen l ö yt ä minen klassikkojen teksteist ä

Temaattinen tarkastelu  valitaan eri aikakausiin ja lajeihin kuuluvia teoksia tai tekstej ä, joita yhdist ä v ä n ä piirteen ä on sama aihe ja idea.  Joukkoon voidaan ottaa my ö s tietotekstej ä . Samaa teemaa voidaan tarkastella antiikin kirjallisuudesta ja modernista kirjallisuudesta.  Ranskassa ja Saksassa k ä ytet ää n molempia l ä hestymistapoja.  valitaan eri aikakausiin ja lajeihin kuuluvia teoksia tai tekstej ä, joita yhdist ä v ä n ä piirteen ä on sama aihe ja idea.  Joukkoon voidaan ottaa my ö s tietotekstej ä . Samaa teemaa voidaan tarkastella antiikin kirjallisuudesta ja modernista kirjallisuudesta.  Ranskassa ja Saksassa k ä ytet ää n molempia l ä hestymistapoja.

Humanistinen suhtautumistapa  kirjallisuus n ä hd ää n arvoksi sin ä ns ä.  keskityt ää n tekstin kritiikkiin ja kirjallisuuden ilmaisemiin arvoihin.  Suhtautumistapa on per ä isin viime vuosisadan latinan ja kreikan kirjallisuuden tutkimuksesta.  ominaista Ranskan ja Englannin kirjallisuudenopetukselle.  kirjallisuus n ä hd ää n arvoksi sin ä ns ä.  keskityt ää n tekstin kritiikkiin ja kirjallisuuden ilmaisemiin arvoihin.  Suhtautumistapa on per ä isin viime vuosisadan latinan ja kreikan kirjallisuuden tutkimuksesta.  ominaista Ranskan ja Englannin kirjallisuudenopetukselle.

Instrumentaalinen l ä hestymistapa  kirjallisuus n ä hd ää n v ä lineeksi, jonka avulla opitaan kielentaitoja. Kirjallisuuden avulla opitaan tyylitajua, se auttaa oppilaan puhumista ja kirjoittamista.  Hyvien kirjailijoiden tyyli kehitt ää oppilaankin tyyli ä.  Kirjallisuutta luetaan ja k ä sitell ää n sen tuottaman hy ö dyn mukaan.  Utilitaristisimpaan suuntaan on Euroopassa mennyt Ruotsi.  kirjallisuus n ä hd ää n v ä lineeksi, jonka avulla opitaan kielentaitoja. Kirjallisuuden avulla opitaan tyylitajua, se auttaa oppilaan puhumista ja kirjoittamista.  Hyvien kirjailijoiden tyyli kehitt ää oppilaankin tyyli ä.  Kirjallisuutta luetaan ja k ä sitell ää n sen tuottaman hy ö dyn mukaan.  Utilitaristisimpaan suuntaan on Euroopassa mennyt Ruotsi.

Ranskan kirjallisuuden opetuksen uudistus  Lukija kutsutaan kaksoisinteraktioon tekstin kanssa: hän käy dialogia sekä tekstin että muiden lukijoiden kanssa.  oppilaista yhä aktiivisempia eli yhteistyöhön ja teoksen täydentämiseen kykeneviä lukijoita, ei vain merkityksen vastaanottajia  Lukija kutsutaan kaksoisinteraktioon tekstin kanssa: hän käy dialogia sekä tekstin että muiden lukijoiden kanssa.  oppilaista yhä aktiivisempia eli yhteistyöhön ja teoksen täydentämiseen kykeneviä lukijoita, ei vain merkityksen vastaanottajia

 Oppilaissa halutaan herättää ”tulkitseva asenne”, luokassa herätetään ”tulkitsevia konflikteja, jotka vaativat argumentoivaa yritystä”.  Lukeminen ei ole yksin ajattelua vaan dialogia.  Ymmärtäminen on löytää tekstistä kysymys, johon se tuottaa oman vastauksen.  Tekstin lukeminen luokassa ei saisi olla vastaamista dialogia estävän kolmannen osapuolen (opettajan tai oppikirjan) kysymyksiin, koska ne vieroittavat intiimistä teksti/lukija-dialogista ja sen jatkuvuudesta. (Tauveron 2006.)  Oppilaissa halutaan herättää ”tulkitseva asenne”, luokassa herätetään ”tulkitsevia konflikteja, jotka vaativat argumentoivaa yritystä”.  Lukeminen ei ole yksin ajattelua vaan dialogia.  Ymmärtäminen on löytää tekstistä kysymys, johon se tuottaa oman vastauksen.  Tekstin lukeminen luokassa ei saisi olla vastaamista dialogia estävän kolmannen osapuolen (opettajan tai oppikirjan) kysymyksiin, koska ne vieroittavat intiimistä teksti/lukija-dialogista ja sen jatkuvuudesta. (Tauveron 2006.)

Hamletin lukemisen alkumotivointi  Jake kävi seitsemän viikon ajan näytelmän tekstin läpi sanasta sanaan keskittyen lingvistisen refleksiivisyyden käsitteisiin ja modernismin kysymyksiin.  Hän antoi tehtäväksi yksinpuheluiden syväanalyyseja ja tekstiotteiden ulkoa opiskelua.  Lähestymistapaa voisi kutsua filologiseksi.  Jake käsitteli näytelmää niiden virikkeiden pohjalta, mitä hän oli saanut opiskeluaikanaan yliopistossa.  Jake kävi seitsemän viikon ajan näytelmän tekstin läpi sanasta sanaan keskittyen lingvistisen refleksiivisyyden käsitteisiin ja modernismin kysymyksiin.  Hän antoi tehtäväksi yksinpuheluiden syväanalyyseja ja tekstiotteiden ulkoa opiskelua.  Lähestymistapaa voisi kutsua filologiseksi.  Jake käsitteli näytelmää niiden virikkeiden pohjalta, mitä hän oli saanut opiskeluaikanaan yliopistossa.

 Stevenillä ei kertonut, mitä kirjaa käsiteltäisiin.  Hän pyysi oppilaita kuvittelemaan tilannetta, jossa heidän vanhempansa ovat juuri eronneet ja heidän äitinsä on ottanut itselleen uuden miehen.  Uusi mies on saanut itselleen heidän isänsä työpaikan ja on huhuttu, että hänellä on jotain tekemistä isänne syrjäyttämisen kanssa  Stevenillä ei kertonut, mitä kirjaa käsiteltäisiin.  Hän pyysi oppilaita kuvittelemaan tilannetta, jossa heidän vanhempansa ovat juuri eronneet ja heidän äitinsä on ottanut itselleen uuden miehen.  Uusi mies on saanut itselleen heidän isänsä työpaikan ja on huhuttu, että hänellä on jotain tekemistä isänne syrjäyttämisen kanssa

 Steven pyysi oppilaita ajattelemaan tilannetta, joka saisi heidät niin vihaiseksi, että he harkitsisivat toisen ihmisen tappamista.  Vasta kun oppilaat olivat pohtineet näitä asioita ja laatineet joitakin kirjoitelmia niiden pohjalta, Steven esitteli näytelmän, jonka he lukisivat.  Stevenin motivointi suuntautui lukijan eläytymiseen.  Steven pyysi oppilaita ajattelemaan tilannetta, joka saisi heidät niin vihaiseksi, että he harkitsisivat toisen ihmisen tappamista.  Vasta kun oppilaat olivat pohtineet näitä asioita ja laatineet joitakin kirjoitelmia niiden pohjalta, Steven esitteli näytelmän, jonka he lukisivat.  Stevenin motivointi suuntautui lukijan eläytymiseen.