Meri Heinonen Kestävän kehityksen kasvatuksen pääsuunnitteluryhmän kokous 3.12.2008.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
Toimintaohjeita kesää varten Lue huolella! Jälkiohjauksesta vastaavat: • 9A, 9D, 9E, 9F : Opo Elina Nissinen, p • 9B, 9C, 9G: Opo Satu Hietala,
Ilman jatkuvaa kehitystä ja muutosta tulevaisuus on epävarma Konkreettisia askelia, joilla saavutamme visiomme Arvot Missio Perustehtävä Visio Millainen.
Henkilöstöä koskevat kirjaukset muissa yhdistymissopimuksissa, Salo ja Kouvola UusiKunta- henkilöstöryhmä.
Ronnie Djupsund Miten käy monialaisilta nuorten ohjaus- ja palveluverkostoilta rock’n roll.
Korkeakoulujen arkkitehtuuripäivä Helsinki
1 Kestävä kehitys Oulun opetustoimessa Seppo Saloranta Rehtori Hönttämäen koulu/ Timosenkosken luontokoulu.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
©Tampereen kaupunki Vipu-projektin kysely Videoneuvottelujen käyttö ja tarpeet hyvinvointipalveluissa lokakuussa 2007.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Erilaisten oppijoiden huomioiminen koulutuksenjärjestäjän strategiassa
Paikkatietojen hyödyntäminen Turun sosiaali- ja terveystoimessa sekä kasvatus- ja opetustoimessa Katariina Hilke Turun kaupunki / Strategia ja viestintä.
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
Röykän koulu Asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset, kevät 2014 Vastauksia yhteensä 87 kpl.
Näin järjestät tapahtumia ja koulutusta ViSiOn kanssa Ville Ylikahri
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
OPS-KOULUTUKSEN YLEINEN TILA JA SEN KEHITTÄMINEN HEIKKI SUOMALAINEN SELVITYSMIES OPSO-KOKOUS
Suositusopas ladattavissa osoitteesta:
VERKOSTON VOIMAA! - Oppilaitosten kestävän kehityksen kriteerien ja ohjelmien maastouttaminen - oppimisympäristöhanke Juulia Tuominen
Ruuti - nuorten vaikuttaminen Helsingissä. Ruuti-toiminnan päämäärä Jokaisella nuorella on vähintään yksi myönteinen kokemus vaikuttamisesta.
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Espoo-strategia, toimeenpano ja toteutuminen vuonna tarkastuslautakunta kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä.
Lappeenrannan kaupunki Opetus- ja kasvatustoimi
Mikä on PIC-koodi ja mihin sitä tarvitaan?
Ympäristömatkailijan odotukset , Savonia Lehtori, hankepäällikkö Irma Kärkkäinen EkoCentria Savon ammatti- ja aikuisopisto.
Sisäilmayhdistys ry Sisäilma-asiantuntija Mervi Ahola
Kestävän kehityksen kasvatuksen organisoituminen suurissa kunnissa
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
Vapaaehtoistoiminnan määritelmä Yksittäisten ihmisten ja yhteisöjen hyväksi tehty toiminta, josta ei saa rahallista korvausta, joka tehdään ilman.
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
KÄYTÄNNÖN KOKEMUKSIA YMPÄRISTÖJÄRJESTELMÄTYÖSTÄ
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Itämeri –strategia ja toimenpideohjelmat - mitä uutta odotettavissa Itä-Suomen EAKR – toimenpideohjelman seurantakomitean kokous Kajaani, Neuvotteleva.
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
Mitä Osaamispankki voi tarjota? Juulia Tuominen
Yksityisen järjestelmän hallinto. Yleistä N. 75 yksityistä yleissivistävää koulua Noudattavat samoja tuntijakoja sekä opetussuunnitelmia kuin kuntien,
OPS-ajatuksia.
Ostareistako asukasareenat –seminaari
Ympäristökasvatusstrategian työryhmä Ympäristökasvattajan odotukset ja toiveet Jenni Minkkinen Langinkosken lukio
KANSAINVÄLISEN STRATEGIAN TARKOITUS Oppisopimuskoulutuksen kansainvälisen toiminnan tavoitteena on edistää suomalaisen työelämän kansainvälistymistä ja.
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Ohjausta, kasvatusta ja suojelua kehittämään II (OKS II) –hanke
Esteettömyys päiväkodeissa koulutuspäivä
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
KASVATUS, KOULUTUS JA YHTEISKUNTA ( ) Pantzar
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
Hesan Nuorten Ääni Lapset ja nuoret kokevat Helsingin kaupunkina, jossa heitä kuullaan ja he voivat vaikuttaa itselleen tärkeisiin asioihin. Kaikissa helsinkiläisissä.
Sosiaali- ja terveydenhuollon eri-ikäisten peruspalvelut
KESTÄVÄ KOULUKULTTUURI NIINA MYKRÄ TOIMINNANJOHTAJA, SUOMEN LUONTO- JA YMPÄRISTÖKOULUJEN LIITTO KASVATUS JA YHTEISKUNTA –TOHTORIOHJELMA, TAMPEREEN YLIOPISTO.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Auli Ryhänen Projektipäällikkö Jyväskylän ammattikorkeakoulu, ammatillinen opettajakorkeakoulu
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tiina Harjunpää, Keski-Pohjanmaan liitto Alueelliset innovaatiot ja kokeilut Keski-Pohjanmaalla.
Olemme matkalla kohti uutta keskusjärjestöä 2 > Katsomme 2020-luvulle ja siitä eteenpäin. Perustamme uuden ajan keskusjärjestön ammattiyhdistysliikkeen.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Projektin tilannekatsaus
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja pedagogiikka varhaiskasvatuksessa Tiina Kulmala
Uudenmaan martat Vapaaehtoisten päivä
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
Nuoret aikuiset.
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Vapaaseen sivistystyöhön suunnatut avustukset järjestöille
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
Kehitysvammaliitto ja FASD
Espoon Kirkkojärven koulu
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Meri Heinonen Kestävän kehityksen kasvatuksen pääsuunnitteluryhmän kokous

Kunnallisvaalikysely 2008 yhteisöllisyydestä ja kestävästä kehityksestä Helsingin, Espoon ja Vantaan kunnallisvaaliehdokkaille Pyrittiin tavoittamaan kaikki Helsingin, Espoon ja Vantaan kunnallisvaaliehdokkaat Vastauksia saatiin 654: –Helsinkiläisiä 326 –Espoolaisia 172 –Vantaalaisia 156 Kestävän kehityksen kasvatukseen ja koulutukseen liittyviä kysymyksiä oli viisi

a) Kunnan tulee turvata tarvittavat resurssit kansallisen kestävää kehitystä edistävän kasvatuksen ja koulutuksen strategiassa esitetyn tavoitteen ”Vuoteen 2010 mennessä kaikkiin koulutusorganisaatioihin laaditaan oma kestävän kehityksen toimintaohjelma” saavuttamiseksi.

b) Mielestäni kunnan tulee maksaa kaikkien päiväkotien, koulujen ja muiden oppilaitosten Vihreä lippu –ohjelmaan tai Oppilaitosten ympäristösertifiointiin osallistumisesta koituvat kustannukset.

c) Mikäli kaikkien päiväkotien, koulujen ja oppilaitosten näihin järjestelmiin osallistumista ei tueta, miten niihin hankitaan tarvittava asiantuntemus kestävän kehityksen ohjelmien laatimiseksi ja kehittämiseksi? Valtion tulisi tukea Yritykset mukaan Vanhemmat mukaan Järjestöt mukaan Jokaiselle päiväkodille ja oppilaitokselle henkilö/-henkilöitä vastaamaan kestävän kehityksen toteutumisesta Talkoita, myyjäisiä ym. Sertifikaatteja ym. ei tarvita vaan samaan voidaan päästä vapaaehtoisestikin ja ilman kuluja Kiertävä konsultti tms.

d) Koulujen ja päiväkotien käyttöön tulee ohjata resursseja, joilla niiden pihoja voitaisiin kehittää monipuolisiksi oppimisympäristöiksi sekä koko yhteisöä hyödyttäviksi vapaa-ajanpaikoiksi.

e) Kommentteja teemasta kestävän kehityksen kasvatus ja koulutus: Myös vanhemmat tulisi saada mukaan Käytännön esimerkeillä ja aikuisten toiminnalla tärkeä merkitys opetustavoitteiden saavuttamisessa Kasvatus lähtee kotoa, koulussa voidaan tukea Keke-ajattelu siirtyy päiväkodista ja koulusta myös kotiin Aihe mukaan eri oppiaineisiin läpäisyperiaatteella Tärkeää aloittaa nuorena Tarvitaan asennemuutosta Ajattelumallista pitää tehdä luonnollinen tapa toimia Ei vain suunnitelma paperilla vaan käytännössä tapahtuvaa toimintaa