Www.isoverstas.fi ” Ne, jotka haluavat mennä nopeasti, kulkevat yksin. Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä ” (kenialainen sananlasku) Juva.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tapiolan lukio Tasokasta opetusta upeissa tiloissa Nihtisillassa noin
Advertisements

Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
ISOverstaan kouskuttamispäivä
Tukea tarjolla verkkokurssien tuottamiseen ja toteuttamiseen KTOL:n Tammiseminaari Olli Ruohomäki Moodle-on-Demand -hanke Parkanon kansalaisopisto.
Verkko-oppimisen valtakunnallinen kehittäjäyhteisö
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
ISOverstaan tarjoamat verkkotyökalut
Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä”
Potkua verkko-opetukseen
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
Opiskelu Kurssit Esittely Pääsivu Aikataulut Opettaja Yhteystiedot eLukio ?eLukion lukiot? eLukion toimijat Toimintasuunnitelma Strategia Historia Mitä.
Prosessiteollisuuden perustutkinto ja sen toimeenpano
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Mitä valtakunnallinen TVT-strategia kertoo meille? Kaisa Vähähyyppä
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
Innovatiivista kestävää vakiintumista – Case ISOverstas
KÄSITYÖN VIRTUAALILUOKAT TOIMINTAMALLIN ESITTELY - VERKKO-OPETUS - - OPETTAJAVERKOSTO - - VERKKOMATERIAALIT - Pirjo Sinervo 2004.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
WoSCos Work, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Etäopetuksen koordinointihanke Eko-hanketiimi Koordinaattori Päivi Luoma Koordinaattori Päivi Luoma Suunnittelija Paula Pöyhönen (1pv/vko)
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Turun perusopetuksessa
Turun perusopetuksessa
” Ne, jotka haluavat mennä nopeasti, kulkevat yksin. Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä ” (kenialainen sananlasku) Lohja.
Minä oppijana 1 ov..
”Vertaistukena olemisen taidot ja tukihärvelit” Kouluttajakoulutus ”Vertaistukena olemisen taidot ja tukihärvelit” Kouluttajakoulutus.
Promentor ammattikorkeakouluissa AHOT Tampere Juha Telkkinen, Promentor Solutions Oy Sinikka Marila, Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu.
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
1. OPINTOVUODEN V ANHEMPAINILTA. Illan teemat Avajaissanat: Rehtori Opettajakunnan esittely ja toimintaympäristö 1. jakson opiskelusta Lukioiden erityisopettaja.
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä”
Tampereen aikuislukion etälukio Jaana Leppä vt. rehtori Tampereen aikuislukio Tampereen aikuislukio.
Visual Basic –ohjelmointi ITP2TM002
” Ne, jotka haluavat mennä nopeasti, kulkevat yksin. Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä ” (kenialainen sananlasku)
For learning and competence Virtuaalikyläseminaari Susanna Tauriainen.
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Yhteysopettajien kokous Kirkkoharjun koululla
AMMATILLISTEN OPETTAJAKORKEAKOULUJEN YHTEISHAKU
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Mistä voit anoa hyväksilukuja? muissa oppilaitoksissa suoritettuja kursseja aktiivinen koulun ulkopuolinen toiminta: esim. järjestö-, kulttuuri-, ohjattu.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Kiinan kieltä lukioissa
Sidosryhmäseminaari Koulutussuunnittelija Kaarina Närhi - Avoin ammattikorkeakouluopetus ( - Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot.
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
5/2004 CIMO Ulkomaisille opiskelijoille annettavan suomen kielen opetuksen kehittäminen Opetusministeriön toimeksiannosta CIMO asetti lokakuussa 2003 työryhmän.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
OPPIVA OPS –prosessi Turun perusopetuksessa 2014 – 2015 OPPIVA OPS /VÄNNI Palvelun tuottajat: PRO koulutus ja konsultointi sekä Rondo Training.
Optima-oppimisympäristö opetuksessa ja oppimisessa Jyväskylän yliopisto.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
”Ne, jotka haluavat mennä nopeasti, kulkevat yksin.
Opetusteknologiasta ja verkko-opetuksen tukihenkilötoiminnasta Katja Kunttu Viikin tiedekirjasto.
OSAAVA ISOverstas Kolme parasta osaamisen vahvistamiseen liittyvää kehittämisajatusta Säde Pirttimäki, Leena Suonio ja Anu Wulff ”Ne, jotka.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Kotkan aikuislukio Opetus: Kotkankatu Kotka
Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä”
ISOverstaan verkko-opetuksen laatukriteerit
ISOverstaan virtuaaliluokkahanke
Esityksen transkriptio:

” Ne, jotka haluavat mennä nopeasti, kulkevat yksin. Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä ” (kenialainen sananlasku) Juva

oppilaitosta: 51 lukiota, 9 ammatillista oppilaitosta ISOverstaassa mukana Leena Suonio, koordinaattori Taina Väisänen, sihteeri ( alkaen) Anu Wulff, verkkoped. asiantuntija 2pv/vko Harri Tolvanen, atk-suunnittelija (OPH/ISO) Mikko Suonio, tietohallintoavustaja (tuntip.) + tilapäistä hankehenkilöstöä (OPH)

ISOverstaan ulottuvuudet? Monenkeskinen verkosto Yhteistyömuoto, jossa yhdelläkään jäsenistä ei ole asemaan perustuvaa vaikutusvaltaa muihin nähden. Verkostoituminen / verkottuminen Prosessi, jossa yhteistyökumppanien tieto, osaaminen ja arvot yhdistetään lisäarvoa synnyttäväksi toiminnaksi. (Hakanen, Heinonen, Sipilä 2007)

ISOverstas – verkko-oppimisen kehittäjäyhteisö Johtoryhmä Verstastiimi Alueellinen kokous Pohjois-Karjalassa Avainhenkilöt - rehtorit / yhteyshenkilöt - opot ja verstastuet Ammatillinen koulutus Täydennys- koulutus Strategiaryhmä Koulu- vierailut Aluekokoukset

Etelä-Savon lukiot ISOverstaassa Johtoryhmä 2009 Timo Smolander (Joroisten lukio), varajäsen Vesa Vahtermo (Pieksämäen lukio) Verstastiimi Mari Surkka (Pieksämäen lukio), varajäsen Reima Härkönen (Savonlinnan Taidelukio) Strategiaryhmä lv Sinikka Häyrinen, JJR Juvan lukio Yhteyshenkilö: Kari Leskinen Verstastuki: Mikko Rautiainen Opinto-ohjaaja: Juha Pesonen

Kehittäjäyhteisö Tuottaa Kehittää Jakaa Ylläpitää Opetustarjonta Virtuaaliluokka -palvelut Sisältötuotanto Täydennys- koulutus

Verkkoympäristöjen tunnukset 1. Kurssi-ilmoittautumiset ilman salasanoja 2. Kurssiraportit ja ylläpito koulukohtaisella tunnuksella Henkilökohtaisten tunnusten luonti: 1. Moodleen koulun verstastuki 2. Portaaliin Anu ja Harri Koulukohtainen virtuaalitila: 1. Portaalitunnuksella ylläpitoon 2. Koulukohtaisella tunnuksella salasanan vaihto ja tiedostojen poisto

Verkko-opetustarjonta Kaikki verstasoppilaitokset voivat tuoda kursseja yhteiseen, kaikille avoimeen opetustarjontaan Oppilaitosten / opiskelijoiden hyödynnettävissä lv : Verkko-opetustarjonta (Moodle) Tarjolla 245 verkkokurssia, mm. oppiaineiden syventäviä kursseja ja harvinaisia kieliä Kurssimaksut 115 € / 50 € Virtuaaliluokan opetustarjonta (oppituntitallenteet / samanaikaisopetus) Tarjolla 34 kurssia Kurssimaksu 140 €

ISOverstaan maksullisen verkko-opetustarjonnan toteuttaminen Opetusta tarjoava koulu Opiskelija Opiskelijan kotikoulu Verkko- opettaja 1. Päätös tarjottavista verkko- kursseista 2. Ohjaus ja palkkio sovittu 3. Koulun perustiedot järjestelmään 4. Saatu ilmoittautu- minen ja maksu- sitoumus 5. Moodle- tunnusten hankinta opiskelijalle 6. Kurssipäivä-kirja ja lasku opiskelijan kotikoululle, palkkio opettajalle 1. Verkko- kurssi ISO- verstaan Moodleen 2. Kurssitiedot ISOverstaan kurssitarjontaan 3. Saatu kurssille ilmoittautum. sähköpostilla 4. Alku- ohjeet ja tunnukset opiskelijalle 5. Ohjaus- prosessi ja arviointi 6. Kurssi- päiväkirja kansliaan 7. Palaute ja jatko- kehitys 1. Päätös ISOverstaan verkkokurs- sien käytöstä 2. Opiskelijan kurssivalinnan hyväksyminen ja ilmoittaminen verkkokurssille 3. Maksusitoumus lähetetään 4. Mahdollinen lähiohjaus ja loppukoe 5. Kurssipäiväkirja 6. Kurssisuoritus omaan järjestelmään 7. Laskun maksaminen 1. Neuvottelu verkkokurssin valinnasta opon/rehtorin kanssa 2. Opo tai rehtori ilmoittaa opiskelijan verkkokurssille 3. Alkuohjeet ja tunnukset verkko-opettajalta 4. Opiskelu verkkokurssilla (mahd. lähiohjaus ja kokeet omalla koululla) 5. Opiskelija antaa kurssipalautteen ja saa arvosanan ISOverstas vastaa verkko-opetustarjonnan rakentamisesta, kehittämisestä ja ylläpidosta

Sisältötuotanto Verkkokurssipohjat (Moodle) 265 verkkokurssipohjaa (lukio 219, ammatillinen 46) Vapaasti muokattavaksi ja hyödynnettäväksi lähiopetuksen tukena tai verkkokurssina ISOaitta (oppimateriaalien jakeluun) Alustariippumattomia ja luokiteltuja oppimateriaaleja yhteisessä käytössä noin 3700 Lähiopetuksen tueksi tai linkitettäväksi verkkokurssiin ISOarkisto Videotiedostoja oppilaitosten sisäiseen käyttöön (esim. oppituntitallenteet)

Mahdollisuuksia yksilöllisen ja joustavan opintopolun rakentamiseen Uudenlaisia oppimis- ja verkostoitumiskokemuksia jatkuvasti muuttuvan ja lisääntyvän tiedon löytämisessä, käsittelyssä ja hallinnassa opittavien asioiden harjoittelussa ja soveltamisessa yhteistyössä toisten opiskelijoiden kanssa Tulevaisuuden opiskelu- ja työelämätaitoja jatkuvaan oppimiseen ja itsenäiseen tiedon hankintaan verkkotyöskentelyyn ja tiimityöhön Verkko-opiskelu tarjoaa opiskelijalle

ISOverstaan virtuaaliluokkapalvelut Samanaikais- opetus (Virtuaalitilasta tuotantoluokassa) Oppitunti- tallenteet (Wirecastilla tai Virtuaalitilasta tuotantoluokassa) Kokous/ryhmä- työpalvelut (Virtuaalitilassa)Virtuaalitilass Virtuaaliluokan opetustarjonta Taustaprosesseja mm.: - Mediapalvelimen ylläpito - Opettajien ja opiskelijoiden perehdyttäminen virtuaaliluokkapalvelujen käyttöön - Erilaisten pedagogisten mallien suunnittelu ja testaus - Opetustarjonnasta tiedottaminen opiskelijoille ja opoille - Jatkuva ja viivästetty arviointi ja tutkimus - Virtuaaliluokkaoppaan rakentaminen Kaikilla verstaskouluilla - Koulukohtainen virtuaalitila - ISOarkisto + videoiden tallennusohjelma - Wirecast –ohjelma videoiden tuottamiseen Hankekouluilla (30 lukiota) lisäksi oma tuotantoluokka WEB2.0 – sosiaalisen median työkalut tukemassa kaikkea toimintaa ISOarkisto Kajaani, Kuhmo, Suomussalmi

ISOverstaan täydennyskoulutus Monimediaisen oppimateriaalin tuottaminen (4 op, JoY) 6.2., 20.2., 26.2., (Kuopio) + mahdollisesti Kajaanissa Verkko-Veso, ISOverstaan palvelut ja verkko-opetus (6 h verkossa) Verkostojohtaminen (2 op, Opeko) ja (Kuopio) Moodle edistyneemmille käyttäjille (Kuopio) Google Earth (Kuopio) Sosiaalinen media verkko-opetuksen osana (4 op, JoY) 1.4., 8.4., 21.4., Verkko Tutuksi 2009 (4 op, JoY) , , Virtuaaliluokkakoulutuksia hankekouluissa ISOverstaan täsmäkoulutuksia oppilaitoksissa Tutustu ISOverstaan koulutuskalenteriin!

Uudelle vuosikymmenelle verkko-oppimisen edelläkävijänä ja aktiivisena toimijaverkostona Lisätietoja: