Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maailma vuonna 2012 Eli Tulevaisuusluotaimen Delfoi-aineiston valossa skenaariot voisivat näyttää esimerkiksi tältä:
Advertisements

AJATUSTEN VAIKUTUS HYVINVOINTIIN
Kirsi Juva1 MILLAINEN KOULUTUS VALMENTAISI 2020-LUVUN TÖIHIN? Koulutuksen tulevaisuudennäkymät Pohjois-Savossa Jarmo Immonen
Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
P-K:n Järjestöpäivät Riitta Katajamäki Hanna Pieviläinen
Ajatuksia elämästä..
Innovaatiokulttuuri Innovaatio = uudennos
MIKÄ ON TIIMI?.
Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
Huippukäytäntöjä, elämyksiä, kontakteja. Missio Työelämän ja vapaa-ajan huippukäytäntöjä ja vahvoja elämyksiä sekä kontakteja Sinulle ja Sinulta.
Verkonkäytön ongelmat
Tietotaitotalkoot tutkimuksen tilanne 3/2011. Tutkimukseen koottu aineisto  Ohjausryhmän haastattelut  15 avaininformanttihaastattelua  5 talkoon osallistujahaastattelut.
Korkeakoulujen arkkitehtuuripäivä Helsinki
RealGame – dynaaminen yritysprosessi- simulaatiopeli
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
Ikääntyminen ja vanhuus
VALOVUOSI = km IHMISIÄ = 1 IHMINEN / km LINNUNRATA Ø = VALOVUOTTA
Yhdyskunnan arvot, merkitykset ja estetiikka Kuinka ympäristö mielletään? Miten ympäristöä arvotetaan? Mikä on esteettinen arvo? Kevin Lynch ja ympäristön.
Kulttuuri- ja nuorisoalojen kunta- ja järjestötoimijoiden koulutus- ja verkostoitumispäivä Yhteisöllisyys ja hyvinvointi Hannu Kareinen.
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Saavutettavuus on osallisuutta
Veijo Nikkanen: Verkonkäytön mahdollisuudet Kaikille hyvä -seminaari Selko-e Verkonkäytön mahdollisuudet Veijo Nikkanen Kehitysvammaisten Tukiliitto.
TYÖNHAKUTAIDOT, -TAVAT JA -KANAVAT
Minä oppijana 1 ov..
Jatkuva Integraatio ohjelmistokehityksessä
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
TYÖYHTEISÖN VALMENNUSPAKETTI
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Filosofian synty Filosofia on arkipäiväisien asioiden ihmettelyä ja yliluonnollisten kysymyksien pohdiskelua. Filosofiassa argumentointi ja kyseenalaistaminen.
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Opetussuunnitelmaviestintä Merkki ja merkitys - Viestinnän yleinen teoria Jukka Savilampi 2005.
KULTTURIENVÄLINEN VIESTINTÄ
Asenteet.
Kulttuurituottaja (yamk) opinnäytetyö: Seinäjoen kevytversio tilaaja- tuottajamallista Seinäjoen kaupungin kulttuuritoimen haaveena on olla joustava, muuttuvaan.
Hankekoordinaattori Päivi Ristimäki Puh
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
Sosiaalinen media ja sulautuvat ympäristöt Terhi-Maija Itkonen-Isakov - Miksi media sosiaalistuu ja miksi oppiminen sulautuu?
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Veijo Nikkanen: Sisällön ja rakenteen saavutettavuus Kaikille hyvä -koulutus 5. ja Selko-e Sisällön ja rakenteen saavutettavuus Veijo Nikkanen.
ASIANTUNTIJUUS (Hakkarainen, Palonen, Paavola 2002) ASIANTUNTIJUUS TIEDONHANKINTANA (mielensisäinen näkökulma) ASIANTUNTIJUUS KULTTUURIIN OSALLISTUMISENA.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Kouluinfo Renkomäen koulu
Huippukäytäntöjä, elämyksiä, kontakteja. Missio Työelämän ja vapaa-ajan huippukäytäntöjä ja vahvoja elämyksiä sekä kontakteja Sinulle ja Sinulta.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Mikä oppimisessa sulautuu? - Toimintaympäristön muutosten vaikutus oppimiseen Terhi-Maija Itkonen-Isakov.
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Kauppakatu 7 I KAJAANI I Päivi Partanen/Intotalo1© Makke Leppänen 2004 Vapauteen ja vastuuseen valmentaminen Päivi Partanen.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Terveyden määritelmät
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Konstruktivismi Tekijä Bogi
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
9. Oppimisen psykologinen perusta
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Elämänkaarinäkökulma
Tulevaisuuden osaamistarpeet ja työelämän muutos
Liikunnan Perusopinnot
Uskonnollinen kieli ja fiktionalismi
Liikunnan Perusopinnot
Esityksen transkriptio:

Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön Oppimisen ja ymmärtämisen ongelmien vaikutus ihmisen mahdollisuuksiin selviytyä muuttuvassa toimintaympäristössä Veijo Nikkanen Kehitysvammaisten Tukiliitto ry / Selko-e Selko-e Veijo Nikkanen: Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön Human Factors –seminaari 1.12.2005

Ihmiset syntyvät valmiiseen maailmaan.   Yksilön oppimis- ja sopeutumiskyky ratkaisee kuinka nopeasti hän asettuu ympäristöönsä, ryhtyy toimimaan, vaikuttamaan ja kenties muuttamaan sitä. Aina kun ihmisen toimintaympäristö vaihtuu hänen täytyy oppia uuden ympäristön toimintaedellytykset. Selko-e Veijo Nikkanen: Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön Human Factors –seminaari 1.12.2005

1. Mitä nopeammin ihminen oppii ja pystyy ottamaan käyttöön uusia toimintamalleja sen paremmin hän selviytyy. 2. Mitä enemmän kokemusta yksilöllä uusien asioiden omaksumisesta, sen nopeampaa sopeutuminen on. 3. Mitä joustavampi kulttuurinen suhtautumistapa on oppimiseen ja toimintamallien muutokseen sen helpompaa on uudessa toimintaympäristössä Selko-e Veijo Nikkanen: Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön Human Factors –seminaari 1.12.2005

 Oppimis- ja ymmärtämiskyky korostuu. Yhteiskunta on monimutkaistunut suhteessa tiedon käyttö- ja hyödyntämistapoihin. Opittua tietoa ei voi soveltaa niin laajalti ja pitkään kuin aiemmin. Toimintaympäristö muuttuu jatkuvasti ja kaikki tieto ei kestä Isältä pojalle. Omaksuttuja tietoja pitää päivittää koko ajan, ja mahdollisesti jotain ajattelumalleja pitää muuttaa kokonaan.  Oppimis- ja ymmärtämiskyky korostuu. Selko-e Veijo Nikkanen: Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön Human Factors –seminaari 1.12.2005

Toimintaympäristö määräytyy yhä kauempaa Toimintaympäristöä ei enää määritä ympäröivä lähiyhteisö, vaan yhä useammin yksilöstä kaukana (kulttuurisesti, henkisesti tai fyysisesti) oleva toimija  Yksilön oma vaikutusvalta vähenee  Syy- ja seuraussuhteiden ymmärtäminen vaikeutuu Selko-e Veijo Nikkanen: Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön Human Factors –seminaari 1.12.2005

Kulttuuri ja käytänteet Rakennettu ympäristö - valmis maailma Siirtyessään toimintaympäristöstä toiseen (esim. työpaikan vaihto, työvälineiden vaihto) ihminen tietyllä tavalla syntyy uudelleen ts. siirtyy uuteen valmiiseen maailmaan, johon hänen täytyy sovittautua. Kieli - valmis maailma Kulttuuri ja käytänteet Rakennettu ympäristö - valmis maailma Selko-e Veijo Nikkanen: Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön Human Factors –seminaari 1.12.2005

Oppimisvaikeuksista kärsivien ihmisten mahdollisuuksia selvitä uudessa ympäristössä määrittää pitkälti se, miten lähellä uusi ympäristö on aiempaa kokemusmaailmaa. Mikäli kohtuullisen suuri osa uudesta on johdettavissa vanhasta, selviytyminen muuttuu todennäköisemmäksi. Aiemmin opittujen käytäntöjen, merkitysten ja toimintamallien siirrettävyys uuteen ympäristöön helpottaa sopeutumis- ja oppimisprosessia. Selko-e Veijo Nikkanen: Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön Human Factors –seminaari 1.12.2005

Ympäristön standardoinnin merkitys kasvaa entisestään, mitä itsenäisempään toimintaan pyritään ja mitä suurempia ovat oppimisen ja ymmärtämisen vaikeudet. Erityisen tärkeää vakioitujen ympäristöjen suunnittelu on ihmisille jotka eivät ole harjaantuneet näihin, tietoyhteiskunnan vaatimiin jatkuviin oppimistehtäviin. Standardien käyttö palveluissa ja ympäristöissä, jotka ovat julkisia helpottaa kaikkien elämää. Selko-e Veijo Nikkanen: Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön Human Factors –seminaari 1.12.2005

Oppimisen ja ymmärtämisen ongelmavyyhtiin liittyvät kiinteästi myös puutteelliset sosiaaliset suhteet, sekä harjoituksen puute toimia erilaisissa ympäristöissä. Edellä mainitut puutteet heikentävät mahdollisuuksia selviytyä uusissa toimintaympäristöissä. Selko-e Veijo Nikkanen: Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön Human Factors –seminaari 1.12.2005

1. Tietää (Mikä on punainen nappi) Annetussa ympäristössä menestyksellisesti toimiminen (selviytyminen) edellyttää että ihminen 1. Tietää (Mikä on punainen nappi) 2. Ymmärtää ja osaa (Mitä tapahtuu jos painan punaista nappia) 3. Hyväksyy (Hyväksyy seuraukset napin painamisesta) Selko-e Veijo Nikkanen: Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön Human Factors –seminaari 1.12.2005