Miten uskonnollinen monimuotoisuus vaikuttaa uskonnonopetukseen?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Elämänkatsomustieto tutuksi
Advertisements

Heini-Marja Järvinen Turun yliopisto
Uskontodialogia monikulttuurisen päiväkodin arjessa
Mediapedagogi kouluissa (1) havaintoja kentältä ja kentän laidalta havaintoja kentältä ja kentän laidalta.
Osaamisen ja sivistyksen asialla USKONTOJEN VÄLISESTÄ DIALOGISTA Pekka Iivonen.
AD 1/Luento/USKONTO Aineenopettajat
Kirkon ja koulun uskontokasvatus
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
Katsomusopetuksen säädösten kehitys ja vuoden 2003 uskonnonvapauslaki Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Pyhä pienen koululaisen arjessa - Learning by smiling 
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat ry:n lausunto perusopetuksen tuntijaon ja tavoitteiden uudistamisesta.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
DIAKONIATYÖNTEKIJÖIDEN PÄIVÄT DIPOLI NYT TIENI KULKEE KOULUHUN
Sanna Ylä-Jussila Suomen ekumeeninen neuvosto Abrahamin lapset - kolmen uskonnon yhteiset juuret Dorothea ja Fanny Rosenblad (suom. Mirja Sevón)
Katsomusopetuksen säädösten kehitys ja vuoden 2003 uskonnonvapauslaki Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta.
UE © Anne Rongas 2006 UE1: Uskonnon luonne ja merkitys Kotkan aikuislukio © Anne Rongas 2008.
LÄHETYS JA USKONTOJEN KOHTAAMINEN Lähetys, uskonnot ja kohtaaminen - kolme yhteenkuuluvaa sanaa Teesejä ja kysymyksiä Timo Vasko KLK, SLN Suomen Lähetysneuvottelu.
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Uskonnon ainedidaktiikan lähtökohdat ja oppiainetraditio -aluksi haasteita ja mahdollisuuksia Arto Kallioniemi.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Onko ruoho vihreämpää aidan toisella puolella? – Eri uskonnonopetusmallien sopivuus suomalaiseen koulujärjestelmään Arto Kallioniemi, HY, Soveltavan kasvatustieteen.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
Raamattu, kristillinen identiteetti ja moniuskontoisuus
Näkökulmia Eurooppalaiseen uskonnonopetukseen Arto Kallioniemi Helsingin yliopisto, SOKLA.
Uskonto, uskonnottomuus ja katsomuksellinen kyvykkyys – yhteisöllinen ja yksilöllinen taso Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Uskonnonopetus perusasteella ja lukiossa Arto Kallioniemi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Uskontoa vai kulttuuria? Timo Liukkonen & Juho Schroderus.
Uskonnon materiaalit ja uusi OPS
Ainedidaktiikan perusteet op Luentokurssi Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Uskonnot ilmiöinä.
KIRKOT JA VALTIO Luku 17 – Ydinsisältö. Uskontojen merkitys valtion kannalta merkittäviä yhteiskunnallisia vaikuttajia tuottavat myös sosiaali- ja terveyspalveluja.
YHTEISÖLLISYYS USKONNOSSA UE1 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä uskonnollisia yhteisöjä muistat? Luokittele mainitut yhteisöt kirjan sivujen 42–45 tietojen avulla –
USKONTO Vuosiluokat 1-2 Korostuvat laaja-alaisen oppimisen osa-alueet: L1 Ajattelemaan ja oppimaan oppiminen L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja.
Uskonnon opetus lukiossa Vuoden 2003 uskonnonvapauslain mukaan.
Arto Kallioniemi, HY, Soveltavan kasvatustieteen laitos
Katsomusopetuksen säädösten kehitys ja vuoden 2003 uskonnonvapauslaki
16. Uskontojen moninaisuus
Johdatus uuteen rippikoulusuunnitelmaan
USKONTO YHTEISÖSSÄ.
Kansanlähetyksen työ Virossa
Uskonto ja yhteiskunta
Suuntia kriittiseen uskonnonopetukseen
Uskonnonvapaus - Suomessa perustuslaissa säädetty uskonnon ja omantunnon vapaus - positiivinen uskonnonvapaus: oikeus harjoittaa uskontoa ja kuulua uskonnolliseen.
KAKSI IKKUNAA - USKONTO VARHAISKASVATUKSESSA
Mitä tiedät Afrikan uskonnollisesta tilanteesta?
LÄHETYSTYÖ Lähetystyö on sen tekijän oman uskonnon levittämistä edistäviä toimenpiteitä joko uskonnottomille tai toisen uskonnon edustamille henkilöille.
Miten hindulaisuus lännessä eroaa hindulaisuudesta Intiassa?
MUUTTUVA KRISTINUSKO Luku 18 – Ydinsisältö.
Uskonnon ulottuvuudet
Maailmanuskonnot maailmassa n uskontoa
SUOMALAISTEN USKONNOLLISUUS NYKYÄÄN
Katsomusopetuksen säädösten kehitys ja vuoden 2003 uskonnonvapauslaki
Jeesus liikkeestä valtionuskonnoksi
Uskonnonpsykologisia ilmiöitä
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, ET pähkinänkuoressä [Johdatus EToon (2015 ja aiemmin LO-perus-) kurssin kertausta] Eero Salmenkivi.
1 Uskomukset On vaikea tietää varmasti
16. Kristillisperäiset uskonnot
Uskonto, sosiaaliset suhteet ja solidaarisuus
Case-linkit sana&search[asiasana]=Yhteistoimintamenettely
Esityksen transkriptio:

Miten uskonnollinen monimuotoisuus vaikuttaa uskonnonopetukseen? Jyri Komulainen Uskonnondidaktiikan yliopistonlehtori 13.2.2008

Muuttuva uskonnollinen konteksti Suomalaisen yhteiskunnan moniuskontoistuminen: uudenlainen spiritualiteetti (”I’m spiritual, not religious”) uudet uskonnolliset liikkeet maahanmuuttajat hyvin erityyppistä uskonnollisuutta, joten monitahoisia haasteita uskonnonopetukselle

Millainen onkaan suomalainen uskonnonopetuksen malli? Oman uskonnonopetus (ennen v. 2003 ”tunnustuksellinen uskonnonopetus”) Opetus jo aiemmin irtautunut kasteopetuksesta, joten uusi muotoilu Koulun, ei kirkon funktio Opetus omasta uskonnosta liikkeelle, ei ”tunnustuksetonta” tai ”neutraalia” Enää ei opettajalta vaadita ko. uskontokunnan jäsenyyttä, joskin opinnot opetettavassa uskonnossa

Eduskunnan Sivistysvaliokunnan lausunto 14/2002 vp ”[...] ilmaisu ’oman uskonnon opetus’ kuvaa paremmin uskonnonopetuksen nykyistä sisältöä. [...] Uskonnon opetuksen tehtävänä on tarjota oppilaalle tietoja, taitoja ja kokemuksia, joista hän saa aineksia identiteettinsä ja maailmankatsomuksensa rakentamiseen. Uskonnonopetukseen voi näin ollen edelleen sisältyä tutustumista esimerkiksi rukouksiin, virsiin sekä muihin uskonnollisiin toimituksiin.”

Perusopetuksen muiden uskontojen opetussuunnitelmien perusteet 2006 - Adventistinen uskonto - Bahá’í-uskonto - Buddhalainen uskonto - Herran Kansa ry:n uskonto - Islam uskonto - Juutalainen uskonto - Katolinen uskonto Krishna-liikkeen uskonto Kristiyhteisön uskonto Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon uskonto Vapaakirkollinen uskonto

Lukion muiden uskontojen opetussuunnitelmien perusteet 2006 Bahá’í-uskonto Buddhalainen uskonto Islam uskonto Juutalainen uskonto Katolinen uskonto - Krishna-liikkeen uskonto - Kristiyhteisön uskonto - Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon uskonto

Pienryhmäisten uskontojen opetus Evankelisluterilaisen ja ortodoksisen uskonnonopetuksen rinnalla myös muilla uskonnollisilla yhdyskunnilla oikeus oman uskonnonopetukseen Haasteita: Opetusjärjestelyt (etenkin alakoulu) Pätevien opettajien puute (HY:n pilottihanke) Maailmanuskontojen sisäinen monimuotoisuus  Miten estää yhdyskuntaperusteinen pirstoutuminen ja luoda ”ekumeenisia” uskonnonopetuksen sisältöjä traditioittain? Erilaiset opetustraditiot vs. suomalainen malli

Uudet uskonnolliset liikkeet ja uskonnonopetus Joillakin ns. uusilla uskonnollisilla liikkeillä oman uskonnon opetus Uskonnolliseksi yhdyskunnaksi rekisteröityminen  mahdollisuus oman uskonnonopetukseen, jos a) hyväksytyt opetussuunnitelmat b) vähintään kolme oppilasta pyytää.

Ns. Wicca-case: Suomen vapaa wicca –yhdyskunnan rekisteröitymishakemusta ei hyväksytty Oikeusprosessissa v. 2001-2002 argumenttina mm. uskonnonopetus: ”Tällaisen opetuksen sisällö määrittelyn kannalta olisi hyvin ongelmallista, jos uskonnonopetusta pitäisi antaa yhteisön tunnustuksen mukaan silloinkin, kun yhteisön piirissä ei ole yleisesti hyväksyttyä näkemystä siitä, mikä yhteisön oppijärjestelmän sisältö on tai mihin lähteisiin oppijärjestelmä perustuu” (OPM:n vastine KHO:lle 13.3.2002)

Uususkonnollisuus opetuksen sisältönä Kuuluvat ”suomalaiseen katsomusperinteeseen”, joten opetussuunnitelmien mukainen opetus ei voi sivuuttaa Esim. evankelisluterilaisen uskonnonopetus lukiossa: UE1 ”Uskonnon luonne ja merkitys” UE5 ”Mihin suomalainen uskoo?”

Uusien uskonnollisten liikkeiden merkitys opetuksessa Hyödyllistä perehtyä: osoittavat uskonto-kategorian rajallisen luonteen  hyviä kohteita analyysille haastavat vallitsevan tietokäsityksen  luovat suhteellisuuden tajua (myös kristinusko alussa ”uusi uskonnollinen liike”) esimerkkejä uskonnollisesta imaginaatiosta

Kriittinen uskontojen lukutaito ”Kuluttajansuoja” postmodernissa uskontojen valintamyymälässä Useat uusista liikkeistä aktiivisia rekrytoimaan Näkyvät mediassa: esim. Äiti Amma, jooga, TM, skientologia ns. suicidal cults (esim. Kansan temppeli, Daavidin oksa, Heaven’s Gate)  leimanneet liikaa kenttää

Uskontodialogin merkitys Lähtökohta: oman tradition tuntemus  avautuminen vuoropuheluun Uskonnoissa sinänsä potentiaalia sekä rauhaan että väkivaltaan  uskonnonopetuksen merkitys oman tradition tuntemisessa ja tulkinnoissa Ks. artikkeliani www.teologia.fi (linkki brittiläiseen Ofsted-raporttiin)