KÄSITYÖN VIRTUAALILUOKAT TOIMINTAMALLIN ESITTELY - VERKKO-OPETUS - - OPETTAJAVERKOSTO - - VERKKOMATERIAALIT - Pirjo Sinervo 2004
VERKOSTOITUMISELLE TODELLINEN TARVE käsityönopettajat kouluissa yleensä yksin, ilman saman aineen kollegoja oppikirjoja ja muuta oppimateriaalia julkaistu aina niukasti aineen luonteesta johtuen ajantasaiselle materiaalille aina tarve oppimateriaalia on pitänyt aina tehdä itse
PALVELIN tkukoulu.fi palvelin ja levytila verkoston käytössä verkoston tuottajajäsenillä (n. 180 henkeä) on palvelimella henkilökohtaiset, pysyvät käyttäjä- ja www-julkaisuoikeudet
IHMISET! käsityössä tekniikka ja laitteet ovat tuttuja → valmiudet tutustua uuden tietoteknologian mahdollisuuksiin valmiudet yhteistoimintaa yli rajojen: yliopistoväki ja kaikki koulumuodot yhdessä osaamisen ja tuotosten jakaminen ja yhdistämisen halu kouluttautua yhdessä
KOULUTUS v alkaen www-pajoja vuosittain ainakin 2-3 pajaa á 3 pv ja 20 henkeä = n. 300 pajarupeamaa koulutuksen ja materiaalin tuottamisen myötä opettajat myös sitoutuvat verkostoon ja sivuston käyttäjiksi
VETURIT Innovatiiviset ideat heti koekäyttöön: Erja Syrjäläinen suunnitteli tekstiili-opettajille tietotekniikka koulutusta. Pirjo Sinervo oli tehnyt ensimmäiset www- sivunsa Siinä samassa päätettiinkin jo kokeilla yhdessä www-tekemistä ja tekemisestä tuli kestävä toimintamalli.
JATKUVUUS Vahvakaan verkosto ei toimi ellei taustalla ole joku, jota asialle ottaa toiminnan vastuulleen (PS) Tarvitaan myös sopivat kanavat resursseihin (TS ja TOP-keskus) Koska palvelin on luotettavissa käsissä: –Käspaikka ei ole projekti vaan pysyvä toimintaympäristö verkossa!