Pro-Skillsin taustafilosofia

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Itsehallintataidot Mitä me tarkoitamme itsehallinnalla?:
Advertisements

Asenne kohilleen- ja tuas jaksaa!
Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
Jumalan kanssa.
TEEMA I TERVEYTTÄ EDISTÄVÄ ELÄMÄNTAPA
Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
Asiakkuuden muuttunut rooli, Case Hämeenlinnan terveyspalvelut
VALOVUOSI = km IHMISIÄ = 1 IHMINEN / km LINNUNRATA Ø = VALOVUOTTA
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
ASUNTOLAKURSSI SUUNNITELMA.
Taustaa: MIKSI “Pro-Skills”?
1 N-piirin johtajuusvalmennus Vapaaehtoistyön johtaminen.
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
Hyvä lapsuus kaikille! Maria Kaisa Aula
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
Avoin keskustelutilaisuus syömishäiriöiden hoidosta ja kuntoutuksesta
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
VARHAINEN AVOIN YHTEISTYÖ Eettiset periaatteet Valtakunnallinen VARPU-verkosto Tutkimusprofessori Tom ARNKIL / Terveyden ja hyvinvoinnin.
Arvo ja arvoitus Terveystieto 1, 2012.
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Vapaaehtoistoiminnan määritelmä Yksittäisten ihmisten ja yhteisöjen hyväksi tehty toiminta, josta ei saa rahallista korvausta, joka tehdään ilman.
1 Työhyvinvointi ja johtaminen kilpailutekijäksi Työvoimapula 2012 ? Kaikkien kyvyt käyttöön -seminaari Joni Hautojärvi Norilsk Nickel Harjavalta.
Mielenterveys s. 110 –
Vammaisten ihmisoikeudet Kommenttipuheenvuoro Esa Kalela Kuuloliiitto.
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
LAPSEN JA VANHEMMAN VÄLISEN YHTEYDEN SÄILYTTÄMINEN Tässä esityksessä käydään lyhyesti läpi lapsen ja vanhemman välisen yhteyden säilyttämisen osa- alueita,
Terapeuttinen hevostoiminta voimaantumisen mahdollistajana Tietoisku Mielenterveysmessuilla Ilo Elää Hyvinvointipalvelut
Toimintakyvyn arviointi
Creative Campus - yliopisto innovaatioympäristönä Sisältöliiketoiminnan luovien prosessien johtaminen (Creative Processes and Content Busines.
Oppimisorientaatioita
Hankekoordinaattori Päivi Ristimäki Puh
KAIKENIKÄISTEN DEMOKRATIAA DEMOKRATIAPÄIVÄ 2014 – Kuntatalo YTL Pirkko Karjalainen.
Aikuisen hoitotyö Anitta Koistinen TtM.
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Ops seminaari Askola.
Teema tarkoittaa:  Elämässä ja arjessa selviytymistä  Hyvinvointia ja terveyttä  Omasta ja muiden turvallisuudesta huolehtimista eri tilanteissa, myös.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Näyttöön perustuvan tehohoitoympäristön suunnittelu potilaan ja perheenjäsenten näkökulmasta Tiina Koskela, TtM-opiskelija.
Työpaja 2: KansainväliSYYSpäivät Lahti Tiina Sarisalmi.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Terveyden määritelmät
Mikä EduMAP? Rahoitus EU Horizon2020-ohjelmasta Tampereen yliopiston johtama hanke, yhteistyössä Foredata Oy & 7 kumppania Euroopasta.
Apua koulunkäyntiin Keski-Suomessa
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Arja Holm, Rinnekodin koulun rehtori
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
TE2 NUORET, TERVEYS JA ARKIELÄMÄ
TERVEYTEEN VAIKUTTAVAT TEKIJÄT
Luvut 16 ja 17 Motivoitunut ja sitoutunut opiskelija
Motorinen kehittyminen
Lions tietoa uusille jäsenille
9. Oppimisen psykologinen perusta
Lapsen oikeuksiin ja tietoon perustuva toimintakulttuuri
Opintopsykologi Katja Hietanen
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Kehitysvammahuollon yhteistyöpäivä
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Esityksen transkriptio:

Pro-Skillsin taustateoria ja -filosofia Cristina Bergo, Nadia Vimercati

Pro-Skillsin taustafilosofia Maailman nopea muutos vaatii enemmän erikoistaitoja + Globaali talouskriisi = Suuri määrä haavottuvia ihmisiä, joilla on riskinä passivoitua, syrjäytyä ja joutua sosiaalitukien varaan! The world is continuously and rapidly changing so that more and more special competences - in science and technology, as well as social and civic competences – are required. Besides this, we are suffering the consequences of a global financial crisis (occurred between part 1 and 2 of the project) which is expanding the number of people facing difficulties in entering the job market or at a great risk of social exclusion

Pro-Skillsin taustafilosofia Nämä ihmiset eivät ole taitamattomia, mutta he pitävät itseän voimattomina, koska ovat joko tiettyjen olosuhteiden tai koko yhteiskunnan uhreja. On perustavan tärkeää tarjota heille tilaisuus työstää ja parantaa perustaitoja.  Voimaannuttaminen Tavoitteena on voimaannuttaa ja yhdistää ihmisiä, jotta he ottavat aktiivisen roolin olosuhteidensa parantamisessa. Founded on the concept of empowerment, the focus on personal key competences to manage life events also affects the capacity of organizations, groups with similar interests and community to influence life environment and health behaviour 2

Pro-Skillsin taustafilosofia Elämäntaidot WHO:n määritelmä: kyvyt sopeutuvaan ja positiiviseen käytökseen, joka mahdollistaa yksilöiden tehokkaan vaikuttamisen jokapäiväisen elämänsä vaatimuksiin ja haasteisin. tärkeät suojelevat tekijät, jotka estävät vaikeuksiin eksymisen. itsetunnon ja itseluottamuksen säilyttäminen, sisäinen kontrolli ja elämän tarkoituksen tunne, kuten myös soosiaalinen tuki perheeltä, ystäviltä ja yhteisöltä. voidaan ohjata henkilökohtaisia toimintoja kohti tai toimiin toisia kohtaan, kuten myös toimiin ympäristön muuttamiseksi tehden siitä terveyttä edistävän. 3

Elämäntaidot elinikäisessä oppimisessa Pro-Skillsin taustafilosofia Elämäntaidot elinikäisessä oppimisessa Elämäntaitojen harjoittelu perustuu ihmisten oppimista ja kasvamista koskeviin tutkimuksiin, tiedonhankintaan, asenteisiin, taitoihin ja käytökseen… On osoitettu, että elämäntaitojen harjoitteluohjelmat kehittävät oppimisprosesseja ja opetusmetodeja. 4

Pro-Skillsin taustafilosofia Elämäntaitokoulutus edistää itsetehokkuutta itsetehokkuus itseluottamuksena oppimista kohtaan Elinikäinen oppimisprosessi itsetehokkuus ei ole synnynnäinen ominaisuus, vaan opitaan elämän aikana, ja se voi kasvaa tai vähentyä olosuhteiden mukaan

Pro-Skillsin taustafilosofia Sosiaalisen tuen säilyttäminen ELÄMÄNTAIDOT Oppiminen ELINIKÄINEN OPPIMINEN Elämän tapahtumista selviäminen ITSETEHOKKUUS VOIMAANNUT- TAMINEN Tilanteen muuttaminen Empowerment empowerment

Elämäntaidot ovat yhteydessä voimaannuttamiseen Pro-Skillsin taustafilosofia Elämäntaidot ovat yhteydessä voimaannuttamiseen “Prosessi, jossa ihmiset lisäävät kontrolliaan tapahtumiin, jotka vaikuttavat heidän elämiinsä.” ITSETEHOKKUUS Itsesäätely Itsetehokkuus ja itsesäätely ovat suoraan yhteydessä mahdollisuuteen käyttää omia kompetenssejaan ja resurssejaan ja aktivoida elämäntaitoja. Toisaalta elämäntaidot ovat tarpeellisia kohdatessa tilanteita ja ongelmia ja kehitettäessä itsetehokkuutta. 7

Pro-Skillsin taustafilosofia Keskittyminen henkilökohtaisiin avainkompetensseihin elämänhallinnassa vaikuttaa myös organisaatioiden, samoista asioista kiinnostuneiden ryhmien ja yhteisön kykyyn vaikuttaa ympäristöön ja terveeseen käyttäytymiseen. Pro-Skillsin intressinä on myös yhteiskunnallisten olosuhteiden muuttaminen. Pro-Skillsin perustaitojen koulutus syrjäytyneille aikuisille tähtää yhteiskunnan inklusiivisen näkökulman edistämiseen. 8

Pro-Skillsin taustafilosofia Tämä erityinen näkökulma yhteiskunnasta ja ihmisistä tekee Pro-Skillsin konseptista tiettyihin eettisiin, filosofisiin ja pedagogisiin näkökohtiin perustuvan. Nämä näkökohdat tulee välittää osallistujillemme saavuttaaksemme legitimiteetin, joka on oppimisen ensimmäinen askel. Jokaisella ihmisellä on oikeus päättää omasta kehittymisen ja opppimisen prosessistaan. Participants must be subject of their learning process 9

Pro-Skillsin taustafilosofia Nämä filosofiset ja eettiset periaatteet myös ohjaavat Pro-Skillsin elinikäisen oppimisen metodologiaa. Tämä johdonmukaisuus voi auttaa oppimisprosessin muutosta, ei vain tehdä ihmisistä valmiita markkinoita varten. Pro-Skills-koulutuksemme tavoitteena on tuoda lisäarvoa elämään ja terveyteen. Not only get people ready for labour market 10

Pro-Skillsin taustafilosofia 11

Pro-Skillsin taustafilosofia Pro-Skillsin konsepti on kehitysvaiheessa ja tarvitsee lisäkehitystä ja parannuksia. Olemme tietoisia siitä, että se tulisi integroida laajempaan interventioiden ohjelmaan lisäten asianosaisten sidonnaisuutta ja sosiaalista dialogia eri tasoilla julkisten palveluiden (sosiaali ja terveys), koulutuksen ja koulutuksen tarjoajien välillä käsitelläkseen korkeaa tavoitetta terveemmästä ja reilummasta yhteiskunnasta. 12

Pro-Skillsin taustafilosofia Testaamalla tätä koulutusehdotusta kouluttajat, jotka haluavat omaksua Pro-Skillsiin konseptiin ja filosofian, voivat saada tilaisuuden keskustella ja pohtia rooliaan tässä monimutkaisessa oppimisen ja sosiaalisten tarpeiden maailmassa. 13