Elämää keskiajalla: Ihmiset jakaantuivat jyrkästi neljään säätyyn, aateli, papisto, porvarit, talonpojat Säätyyn synnyttiin ja siinä kuoltiin, ainoastaan.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Taivas…. Miten pääsen sinne?.
Advertisements

Realismi Syntynyt 1800 luvulla Rami, Anniina ja Tomi.
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Viides etappi
Suomalaisen Urbaanin unelman vaikutteet tulevat Englannin kirkon piirissä alkaneen uudistuksen parista luvulla kristityt totesivat heidän yrityksensä.
Suomen keskiaika: Hallinto ja talous
Osaamisen ja sivistyksen asialla USKONTOJEN VÄLISESTÄ DIALOGISTA Pekka Iivonen.
Sanomalehdistön historia Poliittisen lehdistön aikakausi.
RAKKAUS USKO TOIVO - ihmiseltä ihmiselle
Seurakunnan rooli maaseudun kehitystyössä Voimistuvat kylät-seminaari Seinäjoki Markku Ylinen Johtava kappalainen P eräseinäjoen kappeliseurakunta.
”Niille, jotka olivat tätä kuulemassa, Jeesus esitti vielä vertauksen, koska hän oli jo lähellä Jerusalemia ja monet luulivat Jumalan valtakunnan ilmestyvän.
Samsonin tarina. Nimeni on Samson ja olen 14-vuotias. Asun Kisumussa, Keniassa ja rakastan jalkapalloa!
Daniel 7v Mooses on kaikkein kovin. Mooses pystyy kävelemään meren pohjalla. Allahilla on vaan lentävä matto.
Sanaristikko 1 (historia) 1. Hiippakuntansa johtaja
Keskiajan kirjallisuus
Sanaristikko (historia) © Jussa Lehtinen
Filosofian synty Filosofia on arkipäiväisien asioiden ihmettelyä ja yliluonnollisten kysymyksien pohdiskelua. Filosofiassa argumentointi ja kyseenalaistaminen.
KRISTINUSKON ENSIASKELEET
Buddhalaisuus s
Viides etappi PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI.
Dynaamista kristinuskoa Afrikassa Auli Vähäkangas
Niccolò Machiavelli Historian kirjoittaja, joka otti laajan esimerkkiaineistonsa vanhan Rooman historiasta. Firenzen kaupungin sihteeri ja.
Pohjana Jeesuksen elämä ja opetus.
KANSAINVÄLISYYS JA MONIKULTTUURISUUS
2.2. – 2.4. Muistiinpano- ja tehtäväkokonaisuus
LUTERILAINEN KIRKKO.
Keskiaika n
Suomalaisen yhteiskunnan juuria :
Kuningas Matias I Omistaa suuren valtakunnan keskellä Eurooppaa.
Vastaukset kpl 1-5 kertausmoniste 6.luokka
Mikael Agricola Mikael Agricola syntyi vuonna 1510 ja kuoli 9. huhtikuuta vuonna 1557 ja hänen kuolinpäivänsä on vakiintunut liputuspäivä. Keskiajalla.
Afrikka vapautuu siirtomaavallasta TAUSTA: Imperialismin aikana Afrikka jaettiin kokonaan suurvaltojen kesken siirtomaihin. Imperialismin aikana.
Pyhittäjä Arseni Konevitsalainen. Pyhittäjä Arseni Konevitsalainen syntyi Novgorodin lähistöllä ja sai hyvän kristillisen kasvatuksen. Ammatiltaan hän.
EDUSKUNTAUUDISTUS JA ÄÄNIOIKEUS
INTIAN KULTTUURIPIIRI
PYHÄ KOLMINAISUUS Stefan Holm: Kirkon jäsenenä – Oppikirja 9. luokalle. Kappale 7. Kuvat:
Papisto turvaa jatkuvuuden
EUROOPAN KIRKOT NYKYAIKANA UE2 LAJM. TEHTÄVÄ Tee ohjelmajulistus parisi/ ryhmäsi kanssa, jolla voitaisiin konkreettisesti tukahduttaa ja sensuroida opiskelijoitten.
Luku Kauppa siirtyy Välimereltä Atlantille, s. 116–120 MAAILMANTALOUDEN SYNTY JA SEURAUKSET MAAILMANTALOUDEN SYNTY JA SEURAUKSET.
KESKIAJAN KRISTILLISYYS UE2 LAJM. TEHTÄVÄ Lue kirjan sivut 38–41 ja merkkaa opettajan jakamaan karttaan nuolin ja vuosiluvuin alueet, joille kristinusko.
Valistus. Keskeisiä ajatuksia 1700-luvun keskieurooppalainen aate korosti järkeä ja kokemusta kritisoi rajatonta itsevaltiutta, yhteiskunnan epäkohtia,
SUOMI ENNEN AUTONOMIAA KESKIAIKA. KESKIAIKA SUOMESSA 1.VARHAISKESKIAIKA Muualla: SYDÄNKESKIAIKA Muualla: MYÖHÄISKESKIAIKA.
KRISTINUSKON LEVIÄMINEN JA HAJAANTUMINEN Luku 4 – Opetusvinkki 1: Euroopan kansanheimojen kääntyminen ja moderni nuorisokulttuuri.
Luku Kolme maailmaa, s. 170–174 KOLME MAAILMAA. Kolme maailmaa Maailma vuonna Kokoa kolmen maailman keskeiset tunnuspiirteet ja vertaile niitä.
KRISTILLISEN OPIN KEHITTYMINEN ENNEN JA JÄLKEEN KONSTANTINOLAISEN KÄÄNTEEN UE2 LAJM.
Luku Kauppa siirtyy Välimereltä Atlantille, s. 116–120
III KE SKIAJAN EUROOPPA
KESKIAJAN FEODAALIYHTEISKUNTA JA KARTANOTALOUS
nationalismi liberalismi konservatismi sosialismi
Nokian seurakunnan strategia
Jesuiitat Jesuiitat eli jesuiittaveljestö on katolisen kirkon sääntökunta ja sotilaallinen osasto. Se sai alkunsa 1500-luvulla Pariisissa opiskelleiden.
Jesuiitat Jeesuksen seura.
Ue 5 Kristinuskon historia Suomessa
KESKIAJAN KULTTUURI ( ) Kristinuskon/ kirkon merkitys
TUHATVUOTINEN KESKIAIKA
Keskiaika Suomessa Noin
Talonpoikia ja torppareita
Kristillinen kalenteri
Keskiajan Suomen sääty-yhteiskunta
VIRO.
Paavi Paavali III vahvistaa jesuiittojen sääntökunnan vuonna 1540
Luku Kauppiaita ja koronkiskureita, s. 87–93
LÄNNEN KIRKKO KULTTUURISENA VAIKUTTAJANA
Kuvia keskiajalta Sakari Koistinen 2010.
ELÄMÄÄ UUDEN AJAN EUROOPASSA
LÄNNEN KIRKKO KULTTUURISENA VAIKUTTAJANA
Emmi Nylund & Anni Hämäläinen
Keskiajan feodaaliyhteiskunta
Kirkko ja papit opettavat suomalaisia
RAHAN JA POLITIIKAN MAAILMA
Belgia 5 asiaa, jotka tulee mieleen: EU:n päämaja Naton päämaja
Esityksen transkriptio:

Elämää keskiajalla: Ihmiset jakaantuivat jyrkästi neljään säätyyn, aateli, papisto, porvarit, talonpojat Säätyyn synnyttiin ja siinä kuoltiin, ainoastaan pappissääty sai jäsenensä ulkopuolelta, papit kun elivät selibaatissa. Sääty oli sosiaalinen, taloudellinen ja poliittinen jako. Ihmisen varallisuus määräytyi sen mukaan, samoin hänen nauttimansa sosiaalinen arvostus, tapakulttuuri, koulutus sekä myös taidekäsitys. Yhteiskunnassa hallitsijan ohella aateli piti poliittista ja taloudellista valtaa, papisto hengellistä ja sosiaalista valtaa

Tapakulttuuri: Säädyn mukana tuli pukeutumistyyli, puhetapa ja tavat. Syntyi käsite ”säädynmukainen” tai ”säädyllinen” elämä. (käytössä nykyäänkin?) Ihmisten elämä kiersi vuodenkierron ympärillä, koska elämä perustui maatalouteen. Arkea rikkoivat lukuisat kirkolliset juhlapyhät Kirkko oli kylän keskus, tietotoimisto, kokouspaikka, juhlapaikka, jne. Papeilla oli uskonnollisen rooli ohella tiedottajan ja opettajan rooli Luostarilaitos kytkeytyi ihmisten elämään sivistyksen ja köyhäinavun muodossa Yhteistä aikaa ei ollut, joka kylä oli vähän omassa ajassaan. Kiirettä ei ollut nykyisessä mielessä, vaikka ihmiset raatoivat pelloilla valtavasti. Arjen ja pyhän välillä oli tarkka raja, pyhän aikana (turha) työskentely oli ankarasti tuomittavaa. Tärkeimmät juhlat olivat pääsiäinen ja joulu. Pääsiäiseen liittyi paastonaika, jonka aloitus sisälsi riehakkaan karnevaalijuhlan.

Luostarit: Benedictus Nursialainen perusti 529 Benediktiini- veljeskunnan Italian Monte Cassinoon Franciscus Assisilainen perusti Fransiskaaniveljeskunnan 1200-luvulla Tämän lisäksi dominikaanit, Pohjois-Euroopassa myös birgittalaiset ja liuta muita pieniä yhteisöjä Luostarit antoivat opetusta (luostarikoulut) Kopioivat kirjoja ja vanhoja tekstejä Antoivat köyhäinapua Tekivät hyvää olutta! 

Ritarit: Tuleva ritari lähetettiin seitsemänvuotiaana palvelemaan hovipoikana vanhempaa ritaria, yleensä lääninherraa Ritarin talouden naiset opettivat hovipojalle tapoja, kohteliaisuutta ja siisteyttä ja munkit kristinuskoa. Teini-iässä hovipoika ryhtyi palvelemaan ritaria aseenkantajana. 16-21 vuoden ikäisenä aseenkantaja lyötiin ritariksi. Alun perin ritariksi lyöminen tarkoitti vain sitä, että ritari antoi aseenkantajalleen hevosen, miekan ja haarniskan. Myöhemmin ritariksi lyömisestä tuli juhlallinen ja monimutkainen seremonia ritarin tehtäviin kuului sodankäynnin lisäksi myös maatilansa käytännön asioiden hoito sekä alustalaistensa puolustaminen. Ritari toimi lääninherrana tai linnanherrana ja oli siten verrattavissa aatelisiin. Ritari myös jakoi oikeutta omilla maillaan kuten muutkin aateliset.  Ritarin tehtävä oli olla nuhteeton, puolustaa kristinuskoa, heikkoja ja naisia Ritari piti taistelutaitoaan yllä osallistumalla turnajaisiin, jotka saivat alkunsa Ranskassa 1100-luvulla. Turnajaisissa sattui ja tapahtui. Kirkko vastusti turnajaisia siinä määrin, että julisti siellä kuolleet helvettiin.

Hyvä ritari? Kyvykkyys taistelussa. Rohkeus. Ritariuden sotilaallisesta luonteesta johtuen, ritarin tuli olla rohkea kuoleman edessä. Rehellisyys. Ritarin tuli olla rehellinen eikä hän saanut toimia vilpillisesti. Kunniallisuus. Ritarin tuli säilyttää kunniansa eikä hän saanut toimia kunniattomasti. Osa kunniallisuutta oli vangiksi saatujen toisten ritarien sopiva kohtelu. Vangitun ritarin tappaminen tai heittäminen kylmään ja pimeään tyrmään ei ollut suotavaa Uskollisuus. Ritarin tuli olla uskollinen herralleen kuolemaan asti. Tämä oli erittäin tärkeää feodaaliyhteiskunnassa. Jalomielisyys. Ritarin tuli olla avokätinen ja antelias vähäosaisia kohtaan. Usko. Ritarin tuli puolustaa ja ylläpitää kristillistä uskoa. Kohteliaisuus ja huomaavaisuus. Ritarin tuli olla kohtelias ja huomaavainen muita ihmisiä - erityisesti naisia - kohtaan. Jalosukuisuus. Ritarin tuli mieluiten olla aatelinen tai muuten jalosukuinen tai ainakin vapaa mies (talonpoika tai vastaava), joten maaorja ei ollut sovelias ritariksi. Se, miten kristinusko ja tappaminen voitiin yhdistää, oli vaikea ongelma!!! Monet ritarit kokivat ahdistusta kamppaillessaan uskon velvotteiden ja taistelun lainalaisuuksien välillä

Ritarikunnat: Johanniitat: Perustettiin huolehtimaan Jerusalemissa sijainneesta sairaalasta, joka auttoi pyhiinvaeltajia ja sen säännöt vahvistettiin 1099. Asuna oli musta, valkoisella, kahdeksankärkisellä ristillä varustettu vaippa. Muodosti 4-5 erillistä alueellista ritarikuntaa Kalparitarit: Perustettiin 1202 levittämään kristinuskoa Liivinmaalle. Kalparitaristo kärsi tappion 1236 liettualaisille ja liitettiin Saksalaiseen ritarikuntaan 1237 Temppeliherrat: Perustettiin Jerusalemissa vuonna 1118 suojelemaan Euroopasta tulevia pyhiinvaeltajia. Ritarikunnassa oli neljä arvoa: palvelija, kappalainen, kersantti ja ritari. Jerusalemin menetyksen jälkeen vuonna 1291 ritarikunta siirtyi Pariisiin Saksalainen ritarikunta Bremenin ja Lyypekin porvarit perustivat 1190 Pyhällä Maalla Akkon piirityksen aikana sairaalan huolehtimaan haavoittuneista ristiretkeläisistä. Vuonna 1198 ritarikunnasta tuli sotilaallinen. Ritarikunnan asu oli musta vaippa varustettuna valkoisella palkkiristillä.