PALVELUSETELI SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLOSSA Hämeenlinnan seudun hyvinvointialan toimialaryhmä Hämeenlinna 20.11.2009 Aino Närkki Asiantuntija, elinkeinopolitiikka.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Asiakasmaksulainsäädännön mukaiset kuntoutushoidon asiakasmaksut Lakimies Mari Laurén.
Advertisements

Vanhuspalvelujen kirjaamisen haasteet
Palveluseteli vammaisjärjestön näkökulmasta Pikkuparlamentti, kansalaisinfo Sosiaaliturvapäällikkö Virpi Peltomaa.
Paavo Voutilainen Sosiaalijohtaja
Paneeli – Tehokkuutta ja toimivuutta laadulla ja kilpailulla?
S OSIAALIALAN T YÖNANTAJAT RY 1 Kohti hyvinvoivaa Suomea Sosiaalialan Työnantajat ry:n linjauksia tulevalle hallituskaudelle
Avoimeen yhteistyöhön perustuva tehokas ja monipuolinen terveydenhuoltojärjestelmä
SOTE-ESITYKSEN ARVIOINTIA Juhani Lehto
Henkilökohtaisen avun keskus Kaakkois-Suomeen Oma koti – oma elämä –seminaari
Keskeiset tavoitteet Tasaveroiset toimintaedellytykset ja yhteiset pelisäännöt valvontaan yksityiselle ja julkiselle sosiaalipalvelualalle Palvelusetelin.
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Vammaispalvelulain muutokset - vaikeavammaisten oikeus henkilökohtaiseen apuun vahvistuu Lakimies Jaana Huhta, STM
Helsingin kokemuksia palvelusetelistä
MIELIPIDEKYSELY SOSIAALI- JA TERVEYSPALVELUJEN TUOTTAMISESTA elokuu 2008.
PALVELUT PAKETTIIN – ASIAKKAAN HYVÄ
TAUSTA Siuntion perusturvapalvelut on tuotettu Lohjan, Siuntion, Inkoon ja Karjalohjan yhteistyönä sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistoiminta-alueella.
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon lakien uudistaminen
Itä-Suomen yliopisto, yhteiskuntatieteiden laitos/ Kuopion kampus
Ikäkeskuspäällikkö Raija Salmi
Henkilökohtainen apu -järjestelmä periaatteet ja lakitausta
PALVELUSETELIKÄYTÄNNÖT RAUMALLA Pekka T. Jaatinen.
Tilaaja-tuottaja-toimintatapa hyvinvointitoimijat.
Miten palvelusetelituottajaksi Hyvinkäälle
HANKINTALAKI Lähellä tuettua ruokaa ammattikeittiöihin – seminaari Anne Kalmari
PALVELUSETELILAINSÄÄDÄNTÖ SEURANTA- JA ARVIOINTITUTKIMUKSEN TULOKSIA PTT ja Kuopion yliopisto Tutkimusjohtaja, KTT Raija Volk Tutkija, YTM Tuula Laukkanen.
S OSIAALIALAN T YÖNANTAJAT RY Kohti kunnallisvaaleja 2012 Yksityisen sosiaalialan kunnallisvaaliteemat yhteiset pelisäännöt valvonnan toteuttamiselle tasaveroiset.
Yhteistoimintalaki ja Yt:n organisointi
Kasvatus- ja opetuslautakunta Kasvatus- ja opetuslautakunta (täydennetty)
1 Mielipidekysely terveyspalvelujen tuottamisesta.
Suomalainen sosiaalipolitiikka: Suomessa sosiaalimenojen osuus BKT:sta n. 27% (V. 1998) Euroopan keskitasoa Sosiaalipolitiikka koostuu monesta eri osasta,
Hyvinvointialan yrittäjyyden kasvuohjelma HYRRÄ Ohjelmajohtaja Jarmo Kauppinen Joensuun Seudun Kehittämisyhtiö JOSEK Oy Alueet ja hyvinvointi.
Lahti Katse rakenteisiin palvelut ja kunnat rakenteiden murroksessa Rakenteet muuttuvat - toimivatko markkinat ? Kehittämispäällikkö.
Sosiaalialan Työnantajat ry Sosiaalialan Työnantajat ry on yksityisen sosiaalialan etujärjestö työmarkkina- ja elinkeinoasioissa. Liiton jäsenenä on 1.
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Tausta-aineisto.
Yksityinen palvelutuotanto sosiaali- ja terveyspalveluissa 2009
OMAISHOIDON TUKI. YLEISTÄ Laki omaishoidon tuesta /937 omaishoitajalle annettavasta hoitopalkkiosta, vapaasta ja omaishoitoa tukevista palveluista.
Sosiaalihuoltolaki.
Palvelusetelin käyttö Kainuun maakunta- kuntayhtymän vanhuspalveluiden kotihoidossa Teija Seppälä sosiaaliohjaaja
Palvelusetelillä potkua palvelutuotantoon – case Jyväskylä palveluiden joustoa, elinkeinojen elinvoimaisuutta, valinnan vapautta Pekka Utriainen Apulaiskaupunginjohtaja.
Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE
Palveluseteliseminaari Kajaani Suomen Yrittäjät Elinkeinoasioiden päällikkö Kari Jääskeläinen.
KUNTASTRATEGIA 2015 MENESTYKSEN PERUSPILARIT. PERUSTURVAN TOIMIALA Perusturvan toimialan tehtävänä on järjestää sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja,
PALVELUSETELI VANHUSTEN TEHOSTETUSSA PALVELUASUMISESSA.
Palvelutarjotin – välineitä aktiiviasiakkuuteen * Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä / Terhi Kukkonen Terhi Kukkonen Aktiiviasiakashanke.
Liisa Kaitero Marian Kartano Oy Riikka Uurtomies Marian Kamari Oy.
Keski-Uudenmaan valinnanvapauskokeilu Tilannekatsaus 03/2017
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Mitä valinnanvapaus tarkoittaa minulle
ILMOITUKSENVARAISTEN PALVELUJEN REKISTERÖINTI
Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Määräys käyttöoikeuksien perusteista
SOSTEn linjaukset asiakasmaksujen uudistamiseksi
Asiakkaan valinnanvapaus
Varhaiskasvatuksen kysely kunnille koskien hallinnonalaa, kotihoidon ja yksityisen hoidon tuen kuntalisiä sekä palveluseteliä Jarkko Lahtinen ja Johanna.
Järjestöjen sosiaali- ja terveyspalvelut 2017
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Valinnanvapauslaki- luonnos Ylitornio
Laki yksityisistä sosiaalipalveluista
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali ja terveys Kuntaliitto
Kotihoidon palveluseteli Hämeenlinnassa alkaen
Asiakasmaksulainsäädännön uudistaminen
Asiointipalveluiden laatu
Asiointipalveluiden laatu
Asiakasohjausyksikkö Alviina
Parasta palvelua palvelun­järjestäjälle Parasta palvelua on uusi valtakunnallinen verkkopalvelu, joka yhdistää uudella tavalla palvelunjärjestäjän,
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Esityksen transkriptio:

PALVELUSETELI SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLOSSA Hämeenlinnan seudun hyvinvointialan toimialaryhmä Hämeenlinna 20.11.2009 Aino Närkki Asiantuntija, elinkeinopolitiikka 0400 436 438, aino.narkki@ek.fi

Sosiaalialan Työnantaja- ja Toimialaliitto Työmarkkinatoiminta yleissitova tes, neuvonta erimielisyyksien selvittäminen työlainsäädäntöön liittyvä koulutus Toimialaedunvalvonnan painopisteet 2009 1. julkisten markkinoiden avautuminen ja alan yrittäjyyden edistäminen 2. toimintaympäristömuutosten ennakointi 3. vaikuttamistoiminta 4. neuvonta toimiala-asioissa 20.11.2009 Aino Närkki

Sosiaalialan Työnantaja- ja Toimialaliiton jäsenet ja niiden palveluksessa olevat työntekijät 1994 – 2009 työnantajien lkm työntekijöiden lkm 20.11.2009 Aino Närkki

Kuntapalveluissa monia muutostarpeita Väestön ikääntyminen Kuntien taloustilanne Palvelu- innovaatiot Asiakkaiden odotukset Muutostarve Palvelurakenteen kehittyminen Varallisuuden lisääntyminen Omaisten odotukset Yksityisen sektorin kehittyminen 20.11.2009 Aino Närkki

Palvelusetelin historiaa vuodesta 2004 lähtien sosiaalihuoltona annettavissa kotipalveluissa hallitusohjelmassa palveluseteli välineeksi monipuolistaa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakennetta ja edistää julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyötä. Valmistelu 6/2007 – 3/2009: – I vaihe: soveltamisalaa laajennetaan terveydenhuollon kotisairaanhoitoon 1/2008 lähtien – II vaihe: palvelusetelityöryhmä jättää lakiehdotuksen setelin käyttöalan laajentamisesta ja soveltuvuuden rajauksesta muissa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa 3/2009; Laki voimaan 8/2009 (569 / 2009) 20.11.2009 Aino Närkki

Palvelusetelilain sisältö Tavoitteena: – asiakkaan ja potilaan valinnanvapauden lisääminen, – palvelujen saatavuuden parantaminen, – julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyön lisääminen, – palvelutuotannon tehostaminen, monipuolistaminen ja joustavoittaminen, sekä – edesauttaa kuntien palvelumarkkinoiden kehittymistä ja tukea pienyrittäjyyttä Kunta päättää, ottaako se palvelusetelin käyttöön ja missä palveluissa. Kunta hyväksyy palvelujen tuottajat ja julkaisee niistä luetteloa. Kunta päättää palvelusetelin muodosta ja arvosta. 20.11.2009 Aino Närkki

Lain soveltamisala Kunnan järjestämisvastuulla olevat sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut. Palvelujen tuottamisesta vastaavat yksityiset sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottajat. ei voi hankkia palveluita toiselta kunnalta tai kuntayhtymältä (valtionosuuslainsäädäntö !) 20.11.2009 Aino Närkki

Palveluntuottajien hyväksymisedellytykset Kunta voi hyväksyä vain palvelujen tuottajan, joka: 1. on merkitty ennakkoperintärekisteriin; 2. täyttää toiminnaltaan sosiaalipalvelujen valvontalaissa (603/1996) ja yksityisen terveydenhuollon laissa (152/1990) asetetut vaatimukset; 3. tuottaa tasoltaan kunnallisia palveluita vastaavia palveluita; 4. omaa potilasvahinkovakuutuksen tai muun vastuuvakuutuksen; ja 5. täyttää kunnan asettamat asiakkaiden tai asiakasryhmien tarpeisiin, palvelujen määrään tai laatuun tai kunnan olosuhteisiin liittyvät taikka muut vastaavat vaatimukset 20.11.2009 Aino Närkki

Tavoitteena asiakkaan valinnanmahdollisuuksien lisääminen Palvelun tarpeen arviointi Kieltäytymisoikeus Kunta tiedottaa – arvosta; – hinnoista; – arvio omavastuuosuudesta; – vertailutietona asiakasmaksun suuruus kunnan vastaavassa palvelussa 20.11.2009 Aino Närkki

Palvelusetelin arvon määräytyminen Palveluseteli tulee olla suuruudeltaan kohtuullinen Tasasuuruinen tai tulosidonnainen Maksuttomissa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa palvelusetelin katettava palvelun hinta kokonaan. Kotipalveluissa ja -sairaanhoidossa omavastuuosuus on laissa tarkkaan säännelty tulosidonnaiseksi Kohtuullisuuden vertailukohtana (asiakasmaksun vähentämisen jälkeen) kunnan vastaavan oman tuotannon hinta tai ostopalveluina järjestetystä vastaavasta palvelusta peritty hinta. Päätöksenteko edellyttää tuotteistamista ja yksikkökustannus- hintojen tuntemusta. 20.11.2009 Aino Närkki

Palveluseteli ja sairausvakuutusjärjestelmä 1. Ei SV-korvausta omavastuuosuudesta 2. Matkakorvaukset korvataan sairausvakuutuslain mukaan 3. Kotitalousvähennysoikeus omakustanteisista kotona annetuista palveluista (ei omavastuuosuudesta) 20.11.2009 Aino Närkki

Palvelusetelitutkimus 2006/2007 Kotipalvelu 1400 Siivous 1300 Omaishoitoon liittyvät palvelut 1060 Palveluasuminen Noin 100 Muut 560 Yhteensä 4420 20.11.2009 Aino Närkki

YRITYSTEN KOKEMUKSET (Palvelusetelitutkimus102 yritystä) Palveluseteliasiakkaita vielä vähän: 1-6 as/yritys Yli puolet toimii hyväksyttynä palveluntuottajana vain yhden kunnan alueella ALV-kohtelu (miltä osin vapaa ALV:stä) monimutkaistaa hinnoittelua Yrittäjällä paperityötä moninkertaisesta laskutuksesta ja työlistoista Yrittäjillä olisi valmiutta tarjota setelillä enemmänkin ja monipuolisempia palveluja (esim. kotisairaanhoitoa) Tulosidonnaisenkin setelin arvo voi jäädä asiakkaan kannalta kohtuuttoman pieneksi (säännölliseen kotipalveluun annettavan setelin arvon määrittelyssä käytettäviä tulorajoja ei ole korotettu) Matkakustannukset nostavat hintaa erityisesti maaseudulla ja niiden osuus voi muodostua suureksi 20.11.2009 Aino Närkki

Palveluseteli on eri asia kuin ostopalvelu Palveluseteli on kunnan myöntämä sitoumus maksaa yksityisen tuottajan antamasta palvelusta ennalta määrätty kustannus. Ostopalvelusopimus solmitaan kunnan ja palveluntuottajan välillä. Myös maksusitoumuksessa sopimus on kunnan ja palveluntuottajan välillä. Palvelusetelimallissa palvelusta sovitaan asiakkaan ja tuottajan välillä (sovelletaan kuluttajansuoja- lainsäädäntöä) Palvelustelimallissa asiakas voi valita palveluntuottajan vapaasti (kunnan hyväksymien tuottajien joukosta) Ostopalvelussa asiakasmaksu, palvelusetelissä omavastuuosuus 20.11.2009 Aino Närkki

Palvelusetelin käyttö Terveydenhuolto Tuo joustavuutta ja mahdollistaa kohdistamisen Ennaltaehkäisevät toimenpiteet Hoitojonojen purku Vanhustenhuolto Paljon erilaisia palvelumahdollisuuksia Palveluohjauksen ongelmat Päivähoito Helppo tapa monipuolistaa palvelurakennetta Hammashoito Hoitoon pääsyn nopeutuminen Mahdollisuus hoitopaikan valintaan Tasaa julkisen sektorin kysyntäpaineita 20.11.2009 Aino Närkki

Palveluseteli - SWOT Vahvuudet Heikkoudet Mahdollisuudet Uhat -asiakkaan erityistarve voidaan ottaa huomioon -asiakas voi määritellä palvelutarpeen ja tason -asiakasvalinta parantaa laatua -keventää byrokratiaa -lisää palvelujen saatavuutta ja joustavuutta -avoimuus, läpinäkyvyys ja hintatietoisuus lisääntyvät Heikkoudet -pienten yritysten toimitusvarmuus -syrjäalueilla asuvien mahdollisuus hakeutua palveluseteliasiakkaaksi jos palvelutarjontaa ei ole -kunnan kustannuslaskenta ei tällä hetkellä tue yksittäisen palvelun hinnan määrittämistä -sähköisen asioinnin heikkoudet Mahdollisuudet -asiakkaan aktivoituminen -yksilölle lisää vaikutus- ja valinnanmahdollisuuksia -hyvinvointia edistävä palvelumalli -kunnan mahdollisuudet järjestää palveluja monipuolistuvat, kustannustehokkuus paranee -palveluyrittäjille työtilaisuuksia Uhat -palvelujen esim. kotihoito-palvelujen organisoinnin ongelmat -hinnoitteluun liittyvät kysymykset -hallintoon liittyvät vaikeudet 20.11.2009 Aino Närkki

Palveluseteli Helsingin asumispalveluissa Asiakkaille, jotka täyttävät palveluasumisen piiriin pääsyn kriteerit Palveluseteli kohdistuu palveluasumisen perusmaksuun ja palvelumaksuun Asiakas maksaa itse vuokran, ateriakulut ja muut kulut Setelin arvo riippuu asiakkaan tuloista Palvelusetelin arvon on enimmillään 1500 € (sen saa jos nettotulot ovat 1600 € tai alle) Jos nettotulot ovat 3000 € on palvelusetelin arvo 100 € 20.11.2009 Aino Närkki

Yksityinen ja julkinen yhdessä saattaa luoda uusia palveluja myös kasvukeskusten ulkopuolelle – palvelusetelin arvon määräävä kunta voi vaikuttaa paikalliseen hintatasoon – uuden palvelut antavat tosiasiallisen mahdollisuuden asiakkaan valinnanvapauden ja erilaisten palvelujen käytölle – palveluseteli tarjoaa joustavan mahdollisuuden yhdistää omakustanteisia ja julkisin varoin järjestettyjä palveluita asiakasmaksutyöryhmä ja SATA-komitea tulevat syksyllä 2009 ratkaisemaan palvelusetelin yhteyden maksukattojärjestelmään 20.11.2009 Aino Närkki

Palveluseteli Pohjoismaissa Ruotsi Kundval-järjestelmä Asiakkaan valinnan mahdollisuuden mahdollistava periaate Vanhuspalveluissa, vammaispalveluissa, päivähoidossa, esikoulutoiminnassa ja iltapäivähoidossa Tanska Fritvalg-järjestelmä 2003 lähtien Päivähoito, koulut, sairaalat, kotipalvelu, koti- ja asumispalveluita 20.11.2009 Aino Närkki

KIITOS ! Aino Närkki Asiantuntija, elinkeinopolitiikka 0400 436 438, aino.narkki@ek.fi