Ajatuksia Lapin yliopistosta – Helka Urponen Tutkintotavoitteista koulutusta neljässä tiedekunnassa Lisäksi Arktisessa keskuksessa, kv- maisteriohjelmia.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Yleistietoa koulutuksesta suhteessa kirjastoalaan
Advertisements

KATI 12 Johtamisen täydennyskoulutusohjelma (74 op)
Kansainvälinen toiminta OAMK:ssa
Tutkinnonuudistus Helsingin yliopistossa
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa
Case Kansainvälisen toiminnan laadunhallinta Kuopion yliopistossa Kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turku Sessio III: KV-toiminnan.
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
Elsa Savolainen T Johdatus opiskeluun tietotekniikan tutkinto-ohjelmassa.
Tutkinnonuudistus voimaan tänä syksynä – Mikä muuttuu?
Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO / Kv. palvelut Joint programme - koulutusyhteistyö JY:ssa Joint programme = kansainvälinen yhteisohjelma Taustaa:  Kv. kampustyöryhmän.
Suomalainen koulutusjärjestelmä
SYL:n tiede- ja yliopistopoliittiset kärkitavoitteet tulevalle hallituskaudelle.
KANSAINVÄLINEN HARJOITTELU OSANA OPINTOJA Bolognan vanavedessä – seminaari, Turku Helli Kitinoja Kansainvälisten asiain päällikkö Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
Joensuun yliopisto PL Joensuu puh. (013) fax (013) Erilaiset konstit kansainvälistyä kotona Mari Ikonen Joensuun.
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Tilastokeskuksen tiedonkeruut korkeakouluilta Opiskelija- ja tutkintotiedonkeruut Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon ja OKM:n tiedonkeruiden.
Kannattaako Suomeen tulla opiskelemaan? Kansainvälisen liikkuvuuden uudet muodot Irma Garam Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus.
Tänään - Vaihto-info, Jani Haapakoski - Sivuaineista * Sivuaineet tutkintorakenteessa * Mitä vaihtoehtoja sivuaineissa on * Miten sivuaineiden opinto-oikeutta.
Yliopistojen uusi rahoitusmalli TEKin näkemyksiä
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
VOKKE1 Kysymyksiä tiedekunnille tutkintorakenteeseen liittyen: 1.Hyväksytäänkö lähtökohdaksi ajatus tutkinnon rakentumisesta pääainetta painottavaksi?
Toteut Tavoite, kaikki AMK:t AMKH esitys 12.2 OPM vastine 27.2 AMKH tarkis. tavoite Lukuvuodessa vähintään 45 op suorittaneiden osuus.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
HY:n Oodi-päivä: Opintosuorituksen kieli Esko Koponen Asiantuntija, kansainväliset opintoasiat Rehtorin kanslia/opintoasiat
Suomen koulutusjärjestelmä
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Ulkomaalainen opiskelija Tutkinto-opiskelija (perustutkinto/ maisteriohjelma) Vaihto-opiskelija (ensisijaisesti opiskelemassa) Harjoitteluvaihto-opiskelija.
Vieraskielisen koulutuksen haasteet Kansainvälisten asioiden kevätpäivät Tarja Hyppönen Turun yliopisto, BSRS.
Bologna-prosessi Helsingin yliopistossa Helsingin yliopisto Tutkinnonuudistuksen tukiryhmä
Haussa käytettävä tutkinto ja hakeminen Mikäli hakijalla useampi tutkinto, hän voi valita seuraavista parhaan pistemäärän tuottavan vaihtoehdon: a)Ylioppilastutkinto.
Ura- ja rekrytointipalvelut OPINTOJEN TYÖELÄMÄORIENTAATION järjästämisen ja kehittämisen tukena Esittely- ja keskustelutilaisuus Kati Kettunen.
Työelämää ja opintoja -iltapäivä Tampere Palaute puhuu - seuranta-aineistojen hyödyntäminen laitoksilla Leena Ahrio Reeta Eloranta.
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /1 YLIOPISTOT JA ELINIKÄISEN OPPIMISEN SUUNTAVIIVAT.
Tavoitteen asettaminen: tunnusluvut 1 Toteutuma 2007 Toteutuma 2008 OPM tavoite v Tavoite 2012 Lukuvuodessa vähintään 45 op suorittaneiden.
Henkilöstön teemapäivä KOOVEE AJANKOHTAISTA Tekijä, pvm.
Tutkinnonuudistus kemistin koulutusohjelmassa
Oulun seudun ammattikorkeakoulu. Ammattikorkeakoulu suomalaisessa koulutusjärjestelmässä Oppivelvollisuuskoulutus Perusopetus Esiopetus Ylioppilas- tutkinnot.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO OPISKELU JA TUTKINNOT. JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO.
Helli Kitinoja KOTIKANSAIN- VÄLISTYMISEEN LIITTYVIÄ EETTISIÄ KYSYMYKSIÄ Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turussa
Toimintaympäristö Koulutus ja tutkimus Ilkka Valjus.
Lapin yliopistosta v valmistuneiden taustatietoja Kyselyyn vastasi 173 Lapin yliopistosta valmistunutta, vastausaste 59 % Naisia 72 % Ikä valmistuessa.
Osaamisen ja sivistyksen asialla AMMATILLISTEN REHTORIEN NEUVOTTELUPÄIVÄT Ammatillisen koulutuksen rahoitus ja tiedonkeruu – ajankohtaiskatsaus Laskentapäällikkö.
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa Tervetulotilaisuus
Lapin yliopiston Avoin yliopisto Tervetuloa Avoimen yliopiston infotilaisuuteen.
H ARJOITTELUJAKSO ULKOMAILLA Emilia Tolvanen.
Miten kerron koulutuksestani ja työkokemuksestani suomeksi?
Tietojen kerääminen korkeakouluilta Tietovarastointi korkeakouluissa-seminaari Vesa Hämäläinen
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö Orientoivat opinnot, syksy 2016 Sosiaalityön orientoivat opinnot Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö.
Tutkinnonuudistus kemistin koulutusohjelmassa
Yleiset valintaperusteet lv alkaviin opintoihin
Lukukausimaksuihin liittyvä
Erilaisia vaihtoehtoja….
Koulun kandiopiskelijoiden opintojen jatkaminen maisteriohjelmissa: siirtymävaiheen ohjeet, prosessi ja aikataulu vuoden opiskelijainfotilaisuus.
OKM:N JA TILASTOKESKUKSEN TIEDONKERUUT VIRTA-OPINTOTIETOPALVELUSTA 2016 Helena Majamäki KOTA-seminaari.
Kauhavan lukion vanhempainilta Opinto-ohjaaja Henna Teikari
Koulutuksen avainindikaattorit
Ammattikorkeakoulun kehittämispäivä
Kasvatusalan tutkintorakenne-suositukset
Opiskelijavalintojen kehittäminen ja avoin korkeakoulu –ideariihi
Tilastotietoa teknologiateollisuuden rekrytointitarpeista, henkilöstön koulutustaustasta ja teknologia-alojen koulutuksesta.
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
Pohjoisen Puolesta – maailmaa varten.
Opettajan pedagogiset opinnot Humanistinen koulutusala
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Ammattikorkeakouluopinnot​
Esityksen transkriptio:

Ajatuksia Lapin yliopistosta – Helka Urponen Tutkintotavoitteista koulutusta neljässä tiedekunnassa Lisäksi Arktisessa keskuksessa, kv- maisteriohjelmia

Koulutusaloista LY:ssa - kasvatus- ja käyttäytymistiet.ala - taiteen ala - oikeus- ja yhteiskuntatiet. ala

 Ensi vaikutelmia meiltä?  Ajatuksia siitä, miten korkeakoulutasoinen tiedonkeruu voitaisiin organisoida ja miten alakohtainen arviointikysely voitaisiin organisoida meillä?

Ensivaikutelmia  mikä sopii meille, ei välttämättä sovi muille  alakohtaisuus aina huomioitava  yliopistoihin hakuprosessi  opiskelupaikan ottaminen  vuoden 2008 valmistumisbuumi  opintoaikojen rajaus  FTE luku, opiskeluajan rajaus  kansainvälisyys  kand. tutkinto ja maisteritutkinto  sisäinen ja ulkoinen liikkuvuus?  akateemisten uraseurannat ja työmarkkinat  omat tarpeet suorittaa vastaavaa arviointia (otk)

1. Korkeakoulutasoinen tiedonkeruu? a. olemassa olevan tiedon koonti tähän tarkoitukseen – kvanttitietoa - KOTA - muut omat tietolähteet b. uuden tiedon koonto - kvalitietoa - kyselyt ja haastattelut avaintoimijoita ja opiskelijoita EI SAISI KUORMITTAA ARKEA, VAAN TUOTTAA LISÄARVOA!

OPM:n indikaattorit o Alemmat tutkinnot  Ylemmät tutkinnot  Harjoittelukoulun opiskelijamäärä  Harjoittelukoulun ohjatuissa harjoitteluissa suoritetut opintopisteet  Ulkomaalaiset perustutkinto-opiskelijat  Suomesta lähteneet ja Suomeen saapuneet vaihto-opiskelijat (yli 3 kk)  FTE-opiskelijat/opetus- ja tutkimushenkilökunta  Ylemmät korkeakoulututkinnot/opetus- ja tutkimushenkilökunta  Opettajien liikkuvuus Suomesta ja Suomeen (väh. 2 viikkoa/opetus- ja tutkimushenkilökunta  Vuonna xxxx perustutkinnon aloittaneista tutkinnon suorittaneiden osuus 7 vuoden kuluessa aloittamisesta  Lukuvuodessa väh. 45 op suorittaneiden osuus ylempää ja alempaa korkeakoulututkintoa suorittavista  Tutkinnon suorittaneiden osuus tutkinnon suorittaneiden ja keskeyttäneiden yhteismäärästä lukuvuoden aikana

Yliopiston omia indikaattoreita  Suoritetut tutkinnot/tavoitteet  Ylemmät kk-tutkinnot/tavoitteet  Alemmat kk-tutkinnot/tavoitteet  Pätevät hakijat/opetusvirat  Tohtorin tutkinnon suorittaneet opettajat/opettajat  Pedagogisen koulutuksen saaneet opettajat/opettajat  Hakijat/hyväksytyt opiskelijat  Sisäänotto/opettajat  Uusien opiskelijoiden alueellinen jakautuminen  Kv-perusopiskelijat/perustutkinto-opiskelijat  Kv-perus- ja vaihto-opiskelijat/tavoitteet  Vaihtoon lähteneet tutkinto-opiskelijat/tavoitteet  Aikuisopiskelijat/uudet opiskelijat  Uudet ylioppilaat/aloittaneet opiskelijat  Avoimen yliopiston kautta tutkinto-opisk. siirtyneet/tavoite

 Graduohjattavat/ohjaavat opettajat  Hopsit/perustutkinto-opiskelijat  Englannin kielinen opetus/opetus  Gradujen arvosanat  Läpäisy%  Valmistumisen jälkeen sijoittuminen  Opiskelijapalaute  Sidosryhmäpalaute

 yliopiston hallintoyksiköstä: opetuksesta vastaava vararehtori suunnittelu- ja rahoituspalvelut opiskelupalvelut työelämä- ja rekrytointipalvelut kansainväliset palvelut laatujohtaja (=yhteyshenkilönä)

 tiedekunnissa opetuksen suunnittelutoimikunta/ suunnittelutyöryhmä: oppiaineen professorit!  opintopäällikkö ja kansainvälisten asioiden suunnittelija => YHTEINEN VASTAUS? aluksi hyvä informointi arviointihankkeesta dekaanikokouksen kautta yhteyshenkilö johtaa prosessia arviointisuunnitelman mukaisesti informoi, motivoi, koordinoi ja kokoaa aineiston kytkeytyminen lvj:ään!

2. Alakohtainen tiedonkeruu?  Kasvatustieteiden tiedekunta - luokanopettajakoulutus - kasvatustiede - aikuiskasvatus - mediakasvatus Otos vai koko tiedekunta? Dekaani – hallintopäällikkö – opintopäällikkö - yhteyshenkilö

3. Ajatuksia teemoista kyselyä varten  kandidaattitutkinnon merkitys – työmarkkinat, työllistävyys?  koulutusta vastaava työllistyminen  ECTS:llä alkanut prosessi, kokemukset mitoituksesta?  opiskelijoiden liikkuvuudesta, sisäinen ja ulkoinen?  paljonko maisteritutkintoon todellisuudessa sisältyy kansainvälisyyttä?  kansainvälisten vaihto-opiskelijoiden opintosuunnitelmien toteutuminen ja ”korvaavuuden osuvuus”?  onko meillä Bologna-prosessi suoritettu kansainvälisesti vertailukelpoisesti? Vanhojen Bologna- maiden kokemukset kiinnostavat?

Kiitos!