Tiekuljetusalan tulevaisuuskatsaus (LOGHO 3) Selvityksen tuloksia Tiedotustilaisuus 7.5.2009 klo 11 Helsingin Messukeskus, tila 306 1.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
. AKL:n 42. Autokauppiaspäivät Hilton Helsinki Kalastajatorppa Puheenjohtaja Pekka Helander Autoalan Keskusliitto ry.
Advertisements

Kirjailijoiden taloudellinen asema Suomessa , Lavaklubi, Kansallisteatteri, Helsinki Tutkimuspäällikkö Mikko Grönlund BID Innovaatiot ja.
Toimintaympäristö
Tutkimus- ja kehitystoiminta vuonna 2009 T&K-keskus, Sirpa Nypelö Tilastointitiedot perustuvat WebHansan taloustietoon.
ELLO WP 3 Vientiteollisuuden tulevaisuuden näkymät Tilastokatsaus Pertti Kiuru Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu Pienyrityskeskus, LTT-tutkimuspalvelut.
Raimo Päivärinta Luokite-esitelmä.
Osa kuljetusyrityksen ja kuljetusalan yhteiskuntavastuun toteutusta EMISTRA Kuljetusalan energia- ja ympäristöasioiden seurantajärjestelmä.
Kauppalehti Yrittäjyys Lokakuu Aineiston rakenne Kaikki, n=720 %
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
Ammatillisen koulutuksen monet muodot 1.Ammatillinen peruskoulutus (53 perustutkintoa) Koko ikäluokka ja ennakoidut työelämän tarpeet huomioon. 2.Ammatillinen.
Suhdannekatsaus maaseudun yritysten kannattavuuteen ja rahoitustilanteeseen 2009/2010 Perttu Pyykkönen Pellervon taloudellinen tutkimuslaitos Maaseudulta.
KESKI-SUOMEN MATKAILUN TULEVAISUUDEN NÄKYMÄT Keski-Suomen matkailuparlamentti VELI-PEKKA PÄIVÄNEN.
Liikevaihdon muutos Pirkanmaalla 2001/2010 Kaikki toimialat (vuosimuutos-%)
Jussi Laitinen & Reko Martti
Pardian jäsentutkimus 2013: Työssäjaksaminen koetuksella jatkuvassa muutoksessa 1.
VTT / Jarkko Lehtinen, Juha Tapio
VIHREIDEN TYÖPAIKKOJEN MAHDOLLISUUKSIA Ville Niinistö
Finnvera - rooli pk-yritysten rahoittajana ja tulevaisuuden näkymät Yrittäjävaltuuskunnan kokous Timo Kekkonen Elinkeinoelämän keskusliitto,
Miten korvata kivihiili
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Lastensuojelun avohuollon tukitoimet vuotiaille Keski- Suomessa Opinnäytetyö Jyväskylän ammattikorkeakoulu Jyväskylän ammattikorkeakoulu Sini Moberg.
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
Liite 2 Toiminnan ja talouden suunnittelu 2013 – 2015, Investoinnit HUS-Servis Budjettikokous
Alueellisen koulutustarpeen ennakointi Päivi Holopainen, Lapin liitto Pohjoiskalotti osana arktista aluetta,
Anna tutki: Naisen asema työelämässä.
Markkinointiviestinnän panostusten kehittyminen vuonna 2006 vuoteen 2005 verrattuna SALDO % 43% 33% Kuva 1 Mainosbarometri.
Asiakastyytyväisyyskysely ulkomaisen tutkinnon tunnustamispäätöstä hakeneille 2009 Opetushallitus Tutkintojen tunnustaminen ja vertailu –yksikkö.
OPS-KOULUTUKSEN YLEINEN TILA JA SEN KEHITTÄMINEN HEIKKI SUOMALAINEN SELVITYSMIES OPSO-KOKOUS
Eikö talous enää kasva? Timo Lindholm / Sitra
Pk-yritysbarometri, syksy 2014 Seuturaportti, Keski-Pohjanmaa 1.
Realisoituuko työvoimapula - välityömarkkinoistako ratkaisu?
Pk-yritysbarometri, syksy 2014 Alueraportti, Lappi 1.
Tekesin ja innovaatiotoiminnan vaikutukset 2014
Pk-yritysbarometri, syksy 2014 Seuturaportti, Kanta-Häme 1.
DM Copyright © Tekes PROOMU Päätösseminaari Avaus, Martti af Heurlin, Tekes # Muotoilu – PROOMU –
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
KTT Minna Söderqvist: Miten työnantajat näkevät ulkomaiset työnhakijat ja ulkomaisen henkilökunnan? 33 työnantajahaastattelua 2004 Kokemusta ulkomaisista.
Pk-yritysbarometri, syksy 2014 Alueraportti, Pääkaupunkiseutu 1.
Sosiaalialan Työnantajat ry Sosiaalialan Työnantajat ry on yksityisen sosiaalialan etujärjestö työmarkkina- ja elinkeinoasioissa. Liiton jäsenenä on 1.
MITÄ SUOMALAISET AJATTELEVAT SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON PALVELUISTA JA NIIDEN TULEVAISUUDESTA?
Työyhteisöhaastattelujen yhteenveto. Työyhteisöt: -haastateltu huhti-kesäkuussa työyhteisöjen esimiehiä, henkilöstöpäälliköitä, työnantajia, yrittäjiä.
Maatalouslaskenta - seuraavat 100 vuotta
Metallien jalostus Suomessa Ennakkotiedot vuoden 2014 kehityksestä.
Jorma Hanhiala/TT Turku1 Teollisuuden merkitys Rauman seudun hyvinvoinnille.
Energiavuosi 2014 Sähkö Energiateollisuus ry.
TYÖELÄMÄN LAATU Menesty-hanke
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
Yritysten tulevat aikuiskoulutustarpeet Ennakointikamari Liikenne- ja kuljetuspalveluala Timo Karkola johtaja, rehtori Ami-säätiö, Amiedu.
Tulikivi Oyj  Tulikivi Oyj rakentaa uuden tuotantolaitoksen Juukaan vuonna  Investointi on Tulikiven kasvustrategian mukainen toimenpide.
Eurooppalainen työnvälityspalvelu EURES OHJAUS 2004-seminaari Jyväskylä, Rantasipi Laajavuori Miten liikkua eurooppalaisilla työmarkkinoilla?
VISIO 2015 Metsät ja osaaminen- kasvavaa hyvinvointia uusiutuvasta luonnonvarasta Liite 6.
Rauman kauppakamarin Työvoima- ja osaamiskysely  Sähköinen kysely –  Kysely lähetettiin 307 kauppakamarin jäsenelle  Vastanneita 114,
Korkeasti koulutettu yrittäjä; mielipiteitä ja asenteita yrittäjyydestä Akavan talouspoliittinen yksikkö
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Kuljetusjärjestelmätason tarkastelut ja energiatehokkuuden näkökulmat Logistiikkaseminaari Pöyry Infra Oy Jarkko Rantala.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Tasapainoisen kehityksen Suomi 2015 Valtioneuvoston.
Yrittäjien näkökulma Yrittäjien ja elinkeinoelämän verkoston yhteisessä fokuksessa: NUORET TYÖN ja TYÖNANTAJUUDEN muutos ”PAREMPI JOHTAA HYVIN”  DIGITALISAATIO.
TEKNISEN KONSULTOINNIN TOIMIALARAPORTTI Timo Metsä-Tokila.
Yhteisten palvelujen asiakasohjauksen uudistaminen
19 Yritys tavoittelee voittoa s
Tulevaisuuden työvoiman tarve ja maahanmuutto
Talous tutuksi – koulutus syksy 2013
SAK:n luottamushenkilöpaneeli 11/2016
Vastaajina 1122 yritysjohtajaa koko maasta
Matti Pohjola Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
Keskeiset lyhyen aikavälin osaamiskapeikot Lapissa
Pk-toimintaympäristökysely
VAHVA SUOMALAINEN Suomi Finland 100 Keski-Suomen Liikennefoorumi 2017
Kuopion kaupunkiseudun joukkoliikenne Asiakastyytyväisyys
Ajankohtauskatsaus OPSO ry:n kevätseminaari, Vaasa
Esityksen transkriptio:

Tiekuljetusalan tulevaisuuskatsaus (LOGHO 3) Selvityksen tuloksia Tiedotustilaisuus 7.5.2009 klo 11 Helsingin Messukeskus, tila 306 1

SELVITYKSEN OHJAUS JA TOTEUTUS Selvityksen ohjausryhmä: Heikki Anteroinen (Liikenneturva), Sakari Backlund (SKAL), Jari Gröhn (Liikenne- ja viestintäministeriö), Kirsi Heikkilä (SKAL), Ari Herrala (Ajoneuvohallintokeskus), Arja Holopainen (Liikennevakuutuskeskus), Harri Kallberg (Tampereen teknillinen yliopisto, Logistiikan tutkimuksen edistämissäätiö), Esko Keskinen (Turun Yliopisto), Anna-Kaisa Lehtinen (Rahtarit ry), Mikko Melasniemi (Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys ry), Leena Nieminen (Työterveyslaitos), Heikki Nordman (Liikenne- ja viestintäministeriö), Seppo Olkkonen (Työterveyslaitos) Selvityksen rahoitus Ajoneuvohallintokeskus, Liikenne- ja viestintäministeriö, Suomen kuljetus ja logistiikka SKAL ry (koordinaattori), Rahtarit ry, Liikenneturva, Logistiikan tutkimuksen edistämissäätiö (Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys ry), VOLVO –säätiö Tutkimusorganisaatio Sito –yhtiöt Ilkka Salanne (projektipäällikkö), Marko Tikkanen (suunnittelija)

SELVITYKSEN TAVOITTEET JA SISÄLTÖ Selvityksen tavoitteena oli muodostaa tiekuljetusalan tulevaisuuskatsaus vuoteen 2020 Selvityksessä kartoitettiin ja arvioitiin eri toimintaympäristötekijöiden vaikutuksia alan tulevaisuudelle kuljetusalan työvoiman kysynnän ja tarjonnan kehittymistä vuoteen 2020 kuljetusalan koulutustarpeita sekä ammattikuljettajan ammattipätevyysdirektiivin mukaisen jatkokoulutuksen toteutumista ja sisältövaihtoehtoja Selvityksen tavoitteena oli myös osaltaan tuottaa arvioita tiekuljetusalan tulevaisuudennäkymistä ja kehitykseen vaikuttavista tekijöistä Suomen logistiikkastrategian 2030 laatimiselle

SELVITYKSEN TAVOITTEET JA SISÄLTÖ Selvitys perustuu laajaan internet -kyselyyn, joka suunnattiin kuljetusalan yrityksille, niiden asiakkaille ja kuljetusalan koulutusorganisaatioille Kyselyyn saatiin 214 vastausta. Vastauksia saatiin riittävästi kaikista yrityskokoluokista ja eri kuljetussuoritealoilta. Valtaosa vastaajista edusti kuljetusalan yrityksiä. 4 4

Kyselyssä korostuneita toimintaympäristötekijöitä ja niiden mahdollisia vaikutuksia tiekuljetusalan kehitykseen Toimitusketjuyhteistyön vähäisyys Tiedonkulun ongelmat Yrityskoon kasvu Ammattipätevyysdirektiivin mukainen koulutus Kiireen lisääntyminen Ajo- ja lepoaikasäädökset, tuotekohtaiset määräykset ja asiakasvastuun lisääntyminen Kuljetusalan työvoimapula (jakelukuljetukset ja erityisalat) Kaupunkilogistiikan ongelmat Polttoaineen hinta ja vaihtoehtoiset polttoaineet Teknologian kehittyminen Kilpailun avautuminen Lisäarvopalvelujen kysynnän kasvu Teollisuuden rakennemuutos Ilmastonmuutoksen ja sen hillinnän vaikutus Tiedonkulun ja poikkeamatilanteiden hallinnan kehitys Kuljetusjärjestelmien ja toimintamallien muuttuminen Perusteollisuuden kysynnän väheneminen, kysynnän rakenne Kuljetusalan yritysten ja asiakasyritysten välinen kumppanuus Erityis- ja lisäarvopalveluita tuottavien alihankintayritysten syntyminen Kuljetusmatkojen pidentyminen ja kuljetusten keskittyminen Kuljetusalan työvoiman riittävyys ja alan houkuttavuus Toimitus- ja kuljetuserien suurentuminen Pienten kuljetusyritysten erikoistuminen Toimitusketjun kokonaishallinnan ja kehittämiskyvyn korostuminen kilpailuttamisessa Ympäristöystävällisen kuljetuskaluston lisääntyminen Vihreiden logistiikkapalveluiden ja ekologisen tehokkuuden merkityksen kasvu Tiekuljetusalan yritysten kannattavuuden kehittyminen Liikenne- ja työturvallisuus, työolot Tiekuljetusten tehokkuuden kasvu Tiekuljetuspalvelujen saatavuuden mahdollinen heikkeneminen, tiekuljetusten hintatason mahd. nousu Kilpailun lisääntyminen Omistajapolitiikan pitkä-/lyhytjänteisyys Pitkä-/lyhytjänteinen liiketoiminnan kehittäminen 5 5

TIEKULJETUSALAN JATKOKOULUTUSJÄRJESTELMÄ Vastaajien näkemys ammattipätevyysdirektiivin mukaisen jatkokoulutuksen osa-alueiden tärkeydestä

Ei samaa eikä eri mieltä Eri mieltä / Ei samaa eikä eri mieltä TIEKULJETUSALAN JATKOKOULUTUSJÄRJESTELMÄ Kuljettajien ammattipätevyysdirektiivi Väittämä Kuljetusala Asiakas-yritykset Jatkokoulutus lisää kuljettajien ammattitaitoa. Samaa mieltä Jatkokoulutuksella on mahdollisuus parantaa kuljetusalan toimintamalleja ja kustannustehokkuutta. Koulutuksen sisällön suunnittelun pitää olla yrityskohtainen. Koko toimitusketju on saatava koulutukseen mukaan. Ammattikuljettaja tarvitsee tietoa koko toimitusketjun toimintamalleista oman roolin selkiinnyttämiseksi. Yrityskohtainen työhön perehdyttäminen on tärkeää. Työhön perehdyttäminen ja kouluttaminen on yrityksessämme suunniteltu prosessi. Oppisopimuskoulutus kiinnostaa kuljetusyrityksiä. Ei samaa eikä eri mieltä Oppilaitoksista valmistuvien osaaminen vastaa tiekuljetusalan tarpeita. Eri mieltä Eri mieltä / Ei samaa eikä eri mieltä Väittämiin vastattiin valitsemalla vaihtoehdoista täysin eri mieltä, jokseenkin eri mieltä, ei samaa eikä eri mieltä, jokseenkin samaa mieltä, täysin samaa mieltä Kuljetusala -sarake Samaa mieltä = yli puolet vastaajista on vastannut väittämään täysin samaa mieltä tai jokseenkin samaa mieltä Eri mieltä = yli puolet vastaajista on vastannut väittämään täysin eri mieltä tai jokseenkin eri mieltä Jos Samaa mieltä tai Eri mieltä -vastauksia on alle puolet, väittämää ei ole esitetty taulukossa Asiakasyritykset -sarake Samaa mieltä = vastaajista suurin osa on vastannut väittämään täysin samaa mieltä tai jokseenkin samaa mieltä Ei samaa eikä eri mieltä = vastaajista suurin osa on vastannut väittämään ei samaa eikä eri mieltä Eri mieltä = vastaajista suurin osa on vastannut väittämään täysin eri mieltä tai jokseenkin eri mieltä 7 7

TIEKULJETUSALAN TYÖVOIMAN TARJONNAN JA KYSYNNÄN KEHITTYMINEN VUOTEEN 2020 Tiekuljetusalan tulevaisuuskyselyyn perustuva työvoimaennuste verrattuna toteutuneen kehityksen ja tilastojen perusteella laadittuun työvoimaennusteeseen (mukana ainoastaan luvanvaraisen tavaraliikenteen työntekijät) 8 8

TIEKULJETUSALAN TYÖVOIMAN TARJONNAN JA KYSYNNÄN KEHITTYMINEN VUOTEEN 2020 Ennuste tiekuljetusalan uusista ammattipätevyyden suorittavista kuljettajista Muut = muualla kuin puolustusvoimissa Ajoneuvohallintokeskuksen luvalla suoritettavat perustason ammattipätevyydet vuodesta 2010 alkaen (esim. yksityiset kouluttajat) 9 9

TIEKULJETUSALAN TYÖVOIMAN TARJONNAN JA KYSYNNÄN KEHITTYMINEN VUOTEEN 2020 Ennuste tiekuljetusalan uusien ammattipätevyyden suorittavien kuljettajien alalle jäämisestä 10 10

Arvioita työmarkkinoiden kehityksestä vuosille 2010, 2015 ja 2020   Vuosi 2010 2015 2020 Työvoima Henkilöä Muutos 2010→2015 Muutos 2010→2020 Trendiennuste* 43 590 42 480 -2,5 % 41 470 -4,9 % Tulevaisuuskyselyn ennuste* 43 840 44 420 +1,3 % 45 020 +2,7 % Ammattipätevyyden suorittaneet Ammattipätevyyden suorittaneet, trendiennuste 5 410 5 460 +0,9 % 5 530 +2,2 % Ammattipätevyyden suorittaneista alalle jäävät, ennuste 2 870 3 130 +9,1 % 3 430 +19,5 % Taulukossa on mukana ainoastaan luvanvaraisen tavaraliikenteen työvoima. Lisäksi muussa kuin luvanvaraisessa liikenteessä toimii arviolta 10.000 – 20.000 ammattikuljettajaa. Nykyisin tieliikenteen tavarakuljetuksissa toimii arviolta yhteensä noin 53.000 -63.000 ammattikuljettajaa. 11 11

Ennuste tulevaisuuskyselyn vastausten perusteella* -1 000 -440 +660 Lisätyövoiman tarve vuoteen 2020 verrattuna eri työvoiman kehittymisennusteiden ja työvoiman kysyntäennusteiden kesken (henkilöä) Nollakasvu Minimikasvu Maksimikasvu Ennuste vuosien 2000-2005 työntekijöiden määrän keskiarvon perusteella (trendiennuste)* +2 190 +2 750 +3 850 Ennuste tulevaisuuskyselyn vastausten perusteella* -1 000 -440 +660 työvoimaennusteissa on mukana luvanvaraisen tavaraliikenteen lisäksi arvio muussa kuin luvanvaraisessa tavaraliikenteessä toimivat henkilöt (noin 15 000 henkilöä) työvoiman kysynnän minimikasvu = vuotuinen työvoiman kysynnän kasvu 250 henkilöä työvoiman kysynnän maksimikasvu = vuotuinen työvoiman kysynnän kasvu 350 henkilöä (lähde: Työministeriö)

Työvoiman riittävyyteen vaikuttavia toimintaympäristön tekijöitä

Ei samaa eikä eri mieltä / Samaa mieltä Ei samaa eikä eri mieltä VASTAAJIEN ARVIOT TIEKULJETUSALASTA VUONNA 2020 Kuljetusjärjestelmät, toimitusketjut ja kuljetusala vuonna 2020 Väittämä Kuljetusala Asiakasyritykset Kuljetusketjujen toimintamallit ja rakenteet ovat muuttuneet oleellisesti. Samaa mieltä Toimitusketjun suunnitteluperiaatteiden kehittyminen on liittänyt kuljetusyrityksen saumattomasti osaksi toimitusketjua ja asiakasyritysten prosesseja. Tiekuljetusyritysten koko on kasvanut ja palvelutarjonta on laajentunut. Tiekuljettajien ajo- ja lepoaikasäädökset ja niiden valvonnan kiristyminen on muuttanut oleellisesti Suomen jakelurakenteita. Ajo- ja lepoaikasäädösten ja niiden valvonnan kehittyminen on lisännyt työvoiman tarvetta tiekuljetusalalla. EU-säädösten aiheuttama harmonisointikehitys ja tuotekohtaisten kuljetusvaatimusten lisääntyminen on vaikeuttanut kuljetusten tehokasta suunnittelua ja lisännyt kuljettamisen määrää. Ei samaa eikä eri mieltä / Samaa mieltä EU-säädösten tuoma harmonisointi ja tuotekohtaiset määräykset ovat lisänneet kuljetusalan työvoimapulaa. Ei samaa eikä eri mieltä Teollisuuden rakennemuutos on muuttanut tiekuljetusten suoritealojen painopisteitä, volyymejä ja kuljetusmatkoja. Teknologian kehitys on parantanut kuljetusjärjestelmän tehokkuutta. Kuljettajien työtehtävät ovat edelleen monipuolistuneet. Polttoaineen hinnannousun vuoksi kuljetetaan entistä enemmän kerralla ja aluevarastot ovat jälleen yleistymässä. Kuljettajien ammattipätevyysdirektiivin mukainen koulutusjärjestelmä on lisännyt kuljettajien ammattitaitoa. Ulkomailta rekrytoitu työvoima on helpottanut työvoimapulaa. Eri mieltä Väittämiin vastattiin valitsemalla vaihtoehdoista täysin eri mieltä, jokseenkin eri mieltä, ei samaa eikä eri mieltä, jokseenkin samaa mieltä, täysin samaa mieltä Kuljetusala -sarake Samaa mieltä = yli puolet vastaajista on vastannut väittämään täysin samaa mieltä tai jokseenkin samaa mieltä Eri mieltä = yli puolet vastaajista on vastannut väittämään täysin eri mieltä tai jokseenkin eri mieltä Jos Samaa mieltä tai Eri mieltä -vastauksia on alle puolet, väittämää ei ole esitetty taulukossa Asiakasyritykset -sarake Samaa mieltä = vastaajista suurin osa on vastannut väittämään täysin samaa mieltä tai jokseenkin samaa mieltä Ei samaa eikä eri mieltä = vastaajista suurin osa on vastannut väittämään ei samaa eikä eri mieltä Eri mieltä = vastaajista suurin osa on vastannut väittämään täysin eri mieltä tai jokseenkin eri mieltä

VASTAAJIEN ARVIOT TIEKULJETUSALASTA VUONNA 2020 Tiekuljetusalan kilpailutilanne vuonna 2020 Väittämä Kuljetusala Asiakasyritykset Poikkeamat Kilpailussa pärjäämisen edellytyksenä on monipuolisten eri asiakassegmenteille räätälöityjen lisäarvopalveluiden tuottaminen. Samaa mieltä Lisäarvopalveluita tuottamaan on syntynyt kuljetusyrityksille palveluja tarjoavia alihankintayrityksiä. Pienet kuljetusyritykset ovat erikoistuneet määrättyihin palveluihin, kuljetuksiin ja asiakkaisiin ja pärjäävät tällä tavoin hyvin kilpailussa. Ympäristövaikutuksista on tullut merkittävä päätöksentekoon vaikuttava tekijä. Kuljettajapula on heikentänyt kuljetusten saatavuutta. Ei samaa eikä eri mieltä / Samaa mieltä Kuljettajapula on nostanut kuljetusten hintoja. Venäläiset tai venäläisomisteiset kuljetusyritykset hoitavat myös Suomen sisäisiä kuljetuksia. Kabotaasi / kilpailun vapauttaminen johtaa pienempään verokertymään Suomen valtiolle. Ei samaa eikä eri mieltä Ympäristöystävälliset ajoneuvot ovat yleistymässä jakelussa ja ovat korottaneet kuljetushintoja. Kuljetusten hinnan nousu on vaikuttanut yritysten toimintastrategioihin ja kuljetusjärjestelmiin (kuljetusmuodot, varastointi) Kilpailun vapautuminen (kabotaasi) on parantanut kuljetusten kustannustehokkuutta. Eri mieltä Suomalaiset kuljetus- ja logistiikkayritykset toimivat entistä enemmän Venäjän kuljetuksissa ja markkinoilla. Suuret kuljetusalan yritykset samaa mieltä Venäjän kuljetusten markkinat ovat avautuneet ja kasvaneet huomattavasti ja muodostavat merkittävän markkinapotentiaalin suomalaiselle kuljetuselinkeinolle. Kilpailun vapautuminen on vähentänyt työvoimapulaa Suomessa.

TIEKULJETUSALAN KEHITYKSEN KANNALTA TÄRKEITÄ TEKIJÖITÄ 1 1. Työvoima, koulutus ja alan houkuttelevuus Työvoiman ja kuljetusalan yrittäjien riittävyys ja alan houkuttelevuus (mm. jakelu, erityisosaamista vaativat alat) Ammattikuljettajien tehtävien ja osaamistarpeiden lisääntyminen Kokonaisvaltaisen tietämyksen ja osaamisen sekä jatkuvan kouluttautumisen korostuminen kilpailussa Pienten kuljetusyritysten asenteet ammattipätevyysdirektiivin mukaista koulutusta kohtaan Ammattipätevyysdirektiivin mukaisen jatkokoulutuksen riittävyys toimintaympäristön muutosten, kuljetustoiminnan ja alan kehittymisen kannalta Ammattikuljettajan peruskoulutuksen kehittäminen käytännönläheisemmäksi ja entistä paremmin alan vaatimuksia vastaavaksi Jakelukuljetusten ja erityisosaamista vaativien kuljetussuoritealojen toiminta- ja työympäristön kehittyminen Toimitusketjun eri osapuolten tietämyksen kehittyminen toistensa toiminnasta ja tavoitteista 16 16

TIEKULJETUSALAN KEHITYKSEN KANNALTA TÄRKEITÄ TEKIJÖITÄ 2 2. Kuljetusala ja toimintaympäristö Kuljetussuoritealojen painopisteiden muutokset tuotantorakenteen muutoksen johdosta Tiekuljetusten lisääntyvään ja rakenteeltaan muuttuvaan kysyntään vastaaminen Lisäarvopalveluiden kysynnän lisääntyminen ja palvelurakenteen muutokset Uusien säännösten vaikutukset ja niihin varautuminen Liiketoiminnan kannattavuuden kehittyminen erityisesti pienissä yrityksissä Pienten kuljetusyritysten kehitysresurssit, muuntautumiskyky ja erikoistuminen Ulkomaisen kilpailun lisääntyminen kotimaan sisäisissä kuljetuksissa Suunnittelutaidon ja toimitusketjujen kehittämiskyvyn korostuminen kilpailussa Keskimääräisen yrityskoon kasvu (kyselyn mukaan 3,4 autosta 6,6 autoon per yritys vuoteen 2020, ala säilyy edelleen aika pienyritysvaltaisena.) Varautuminen Ilmastonmuutoksen ja sen hillinnän suoriin ja epäsuoriin vaikutuksiin 17 17

TIEKULJETUSALAN KEHITYKSEN KANNALTA TÄRKEITÄ TEKIJÖITÄ 3 3. Toimitusketjut ja yhteistyö Yhteistyön nykyiset kehittämistarpeet ja yhteistyön kehittyminen toimitusketjujen suunnittelussa ja toiminnassa Toimitusketjujen ympäristöystävällisyyden korostuminen toimitusketjujen suunnittelussa (lainsäädäntö / pakko, asiakaspaineet, ekotehokkuus / taloudellinen tehokkuus) Tiekuljetusjärjestelmien ympäristöystävällisyyden kasvattaminen osana eri alojen toimitusketjuja Toimitusketjujen ekotehokkuutta lisäävien kuljetuksiin liittyvien lisäarvopalvelujen kysynnän kasvu Kiireen lisääntyminen kuljetuksissa ja sen vaikutukset työoloihin, liikenneturvallisuuteen, riskin ottoon ja ammatin houkuttelevuuteen (myös kiireeseen suhtautuminen) Lastaus- ja purkutilojen työympäristön työturvallisuuden puutteet ja kehittyminen 18 18

SUOSITUKSET JA TOIMENPIDE-EHDOTUKSET Tutkimustuloksista