Laadunarvioinnin eurooppalainen ulottuvuus KOHTI BERLIINIÄ -SEMINAARI Paasitorni 11.6.2003 pääsihteeri Tapio Huttula, KKA, www.kka.fi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Korkeakoulujen laatujärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Saimaan ammattikorkeakoulun laadun ja laatujärjestelmän kehittäminen Terttu.
Advertisements

MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? Ammattikorkeakoulutuksen kokonaisvaltainen kansainvälistyminen ja tuloksellinen.
Korkeakoulutus 1.Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tehdään itsenäisiä oikeushenkilöitä.
MPKK:n laadunvarmistus-järjestelmän kehittäminen auditoinnin jälkeen
Perjantai, 27. kesäkuuta 2014 SOVELTAVAA TUTKIMUSTA TYÖ- JA ELINKEINOELÄMÄN TARPEISIIN Ammattikorkeakoulut osana suomalaista innovaatiojärjestelmää Arenen.
Tabusta seksuaalisuuden asiantuntijaosaamiseen
Miksi tärkeä? Yliopiston tehtävät lähtökohtana Tiedostaminen, analyysi – mitä YVV:llä tarkoitetaan? Yhteiset vai eriytyneet kriteerit: -ks. Ritsilä ym.
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
OHJAUS AMMATTIKORKEAKOULUISSA Pentti Rauhala ARENE ry:n pj., rehtori, Laurea – ammattikorkeakoulu
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
Bergenin haasteet ammattikorkeakouluille Ajankohtaista Bolognan prosessissa Arcada Puheenjohtaja Petra Nystén SAMOK Bergenin haasteet ammattikorkeakouluille,
Osaamisen ja sivistyksen asialla DIPLOMA SUPPLEMENT Opetusneuvos Carita Blomqvist
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Anu Portti Laatupäällikkö
Laadunvarmistusjärjestelmä
Erikoistumisopintolautakunta Erikoistumisopintojen arvioinnin kehittämisseminaari Korkeakoulujen erikoistumisopintojen arviointitoiminta Suomessa.
Auditoinnin vaikutuksista Laadunvarmistusjärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Helsinki Riitta Pyykkö.
Erikoistumisopintolautakunta Ilkka Virtanen KKA Korkeakoulujen erikoistumisopintojen arviointitoiminta Raportti Korkeakoulujen arviointineuvostolle.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Kansainväliset yhteistohtoriohjelmat Opetusneuvos Carita Blomqvist.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/Ammattikorkeakouluyksikkö/Maarit Palonen / /1. SUOMALAISTEN KORKEAKOULUJEN TULEVAISUUDEN.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
EUR-ACE akkreditointi ja KKA LAUREA Karl Holm.
Ilkka Virtanen Vaasan yliopisto & KKA:n Erikoistumisopintolautakunta1 Erikoistumisopintojen arviointi ja akkreditointi Yliopistojen täydennyskoulutuskeskusten.
Jyväskylän yliopiston laatutyö
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
EU KANSALLISEN KOULUTUSPOLITIIKAN SPARRAAJANA Jari Jokinen, projektijohtaja opetusministeriö.
Korkeakoulujen laadunvarmistuksen kehityskulkuja Suomessa Taina Saarinen Soveltavan kielentutkimuksen keskus Jyväskylän yliopisto
Akkreditointi tarkoittaa erikoistumisopintojen arviointi- ja rekisteröintiprosessia, jota Korkeakoulujen arviointineuvosto on toteuttanut vuodesta 1999.
VALTIOVARAINMINISTERIÖ Kansantalousosasto/HK1 Ohjauksen järjestämistä koskeva päätöksenteko työllistymisen ja talouskasvun näkökulmasta Neuvotteleva.
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Yhteistutkinnoista myönnettävät todistukset Opetushallitus ja opetus- ja kulttuuriministeriö päivittivät marraskuussa.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Mistä yliopistojen.
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Aikuiskoulutuksen rooli yliopistossa Keijo Virtanen, Turun yliopisto
Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus Mitä, miksi ja milloin? Koulutuksen tutkimuslaitos
Hannu Sirén Insinöörikoulutus uudistuu, INSSI-seminaari Opetus- ja kulttuuriministeriön tilannekatsaus Hannu Sirén Insinöörikoulutus uudistuu,
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen ja ammatillisen aikuiskoulutuksen ajankohtaiset asiat Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus
Uusi tutkintorakenne - Bolognasta eteenpäin Yliopiston ja ammattikorkeakoulujen neuvottelukunta
Sunnuntai, 29. maaliskuuta 2015 KORKEAKOULUJEN RAKENNEMUUTOKSEN VAIKUTUKSET AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIRJASTOIHIN FinELib-päivä Timo Luopajärvi.
Näkökulmia opintojen seurantaan biotieteissä Yliopistopedagogiikan yliopistonlehtori BioTDK Soila Judén-Tupakka.
Tutkinto- ja oikeusturva- johtosääntö - poimintoja Oodi-työn näkökulmasta Oodi-päivä
Tutkijaliikkuvuuden palvelut –roundtable Kv-kevätpäivät, Seinäjoki Marita Niemelä Tutkimus- ja innovaatiopalvelut.
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
Kansainvälinen viestintä
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
PEDA-FORUM -PÄIVÄT HELSINGISSÄ KOULUTUKSEN KEHITTÄMISEN HAASTEITA Opetusneuvos Päivi Aronen O PETUSMINISTERIÖ.
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Aikuiskoulutus ammattikorkeakoulussa Opetusministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003 – 2008: Yhtenä painoalueena aikuisten koulutusmahdollisuuksien.
Informaatioteknologian tiedekunta Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus IT-tiedekunnan.
SeAMK kehittämisohjelma Kehittämisseminaari Tapio Varmola.
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen, Sataedu & VeeVee Virtanen, SAKU ry OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO JA SEN KÄYTTÖKOKEMUKSET.
Mitä auditoinnissa arvioidaan ja miksi? Johtaja Kari Seppälä, Turun yliopisto Auditointiryhmän puheenjohtaja.
Rakenteellinen kehittäminen, Lapin malli Rehtori Pentti Tieranta
AMMATTIKORKEAKOULUJEN OHJAUS JA RAHOITUS TULEVAISUUDESSA Johtaja Hannu Sirén
Aikuisten uraohjaajien erikoistumiskoulutus
Ammattikorkeakoulujen yhteiset verkostohankkeet
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
Korkeakoulujen laadunvarmistus-järjestelmien nykytilanne
Berliiniin! Euroopan korkeakoulutusalueen eteneminen
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Esityksen transkriptio:

Laadunarvioinnin eurooppalainen ulottuvuus KOHTI BERLIINIÄ -SEMINAARI Paasitorni pääsihteeri Tapio Huttula, KKA,

Näkökulmia •Laadunvarmistus sinänsä = koulutuksen kehittäminen, opiskelijoiden oikeus saada laadukasta opetusta ja tietää sen laadusta •Suomalainen järjestelmä: korkeakoulujen lainsäädäntöön perustuva asema, tasalaatuisuus •Todentamisen, osoittamisen tarve = tiedon tarve: yhteiskuntien ja korkeakoulujärjestelmien erilaisuus = korkeakoulujen kirjo, toimintojen erilaisuus, laadun vaihtelut

Miksi laadunvarmistus? •Kansalliset ja kansainväliset syyt –koulutuksen kansainvälistyminen •opiskelijoiden liikkuvuus •työvoiman liikkuvuus –koulutuksen kaupallistuminen •kaupalliset koulutuksen tarjoajat •koulutus kauppatavarana, GATS = kansainväliset koulutusmarkkinat •Eurooppa = Bolognan-prosessi, European Higher Education Area 2010 mennessä

Sorbonnesta Berliiniin •Korkeakoulututkintojen harmonisointi (Sorbonne 1998) •Eurooppalainen korkeakoulualue (Bologna 1999) •eurooppalaisen kilpailukyvyn vahvistaminen globaaleilla markkinoilla •tutkintorakenteen kehittäminen, tutkintojen vertailtavuus, opintosuoritusten mitoitus, liikkuvuuden esteiden poistaminen •koulutuksen laatu kansainvälisillä koulutusmarkkinoilla: laadunarvioinnin eurooppalaisen ulottuvuuden kehittäminen (vertailukelpoiset kriteerit ja menetelmät)

Sorbonnesta Berliiniin 2 •Kansallisten laadunvarmistusjärjestelmien tarpeellisuus (Praha 2001) •laadunvarmistus ja laadun osoittaminen luottamuksen rakentamisen välineenä •akkreditoinnin tarpeellisuus? •Mikä on riittävää? – ja kuka sen mittaa? (Berliini 2003) •keskustelu laadunarvioinnista ja akkreditoinnista jatkunee •mikä on riittävä koulutuksen laatu? •ja kuka sen määrittää ? •arviointiyksiköiden oman toiminnan kehittäminen (Enqan aloite) / ulkoinen arviointi / akkreditointi?

Suomalaisen laadunvarmistuksen elementit Valtion ohjaus -lainsäädäntö -OPM: tatu, tilastot yms. Korkeakoulujen laadunvarmistus (laatujärjestelmät /-työ) -seuranta- ja palautejärjestelmät -sis. ohjausmekanismit -vastuut ja vapaudet - ko/pääaine päätökset Kansallinen arviointitoiminta -KKA:n arvioinnit, koulutus, neuvonta, aloiteoikeus KOULUTUS- MARKKINAT -vaatimukset laadulle, tutkinnoille -kv. liikkuvuus (opiskelijat / työvoima) -koulutuksen kaupallistu- minen -ulkoinen rahoitus

Valtion ohjaus •Lainsäädäntö luo pohjan: roolit ja tehtävät •Koulutuksen kehittämisvastuu ja vastuu koulutuksen laadusta on korkeakouluilla (L645/97, 4-5 § ja L351/03, 9 §) •Vahvan ohjauksen traditio •Opetusministeriö luo ja ohjaa kansallista korkeakoulupolitiikkaa –hallitusohjelmat –Koulutus- ja tutkimus (KESU), uusi valmisteilla –tavoite- ja tulosneuvottelut: informaatio-ohjaus, strategiset neuvottelut? –tuloksellisuusrahat: mittarit ja laatu/huippuyksiköt –seuranta: KOTA / AMKOTA -tilastointi

KKA:n tehtävät (A 1320/1995) 1.Avustaa korkeakouluja ja opetusministeriötä korkeakoulujen arviointia koskevissa asioissa 2.Huolehtia ammattikorkeakoulujen toimilupa-hakemusten ja perustamishankkeiden arvioinnista 3.Järjestää korkeakoulujen toimintaa sekä korkeakoulupolitiikkaan liittyviä arviointeja 4.Tehdä korkeakoulujen arviointia ja sen kehittämistä koskevia aloitteita 5.Huolehtia arviointia koskevasta kansainvälisestä yhteistyöstä 6.Edistää korkeakoulujen arviointia koskevaa tutkimusta 7.Arvioida korkeakoulujen järjestämiä erikoistumisopintoja ja hyväksyä ne korkeakoulututkintojen järjestelmästä annetun asetuksen 14 §:ssä tarkoitettuun rekisteriin sekä pitää mainittua rekisteriä

KKA: tavoite ja tehtävät –KKA:n motto: korkeakoulujen ja niiden koulutuksen pitkäjänteinen kehittäminen arvioinnin avulla –teema- ja koulutusohjelma-arvioinnit –yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen kokonaisarvioinnit, laatutyön auditit (amk) –viranomaistehtävät: toimiluvat, erikoistumisopinnot –toimeksiannot: jatkotutkintokokeilun hakemukset ja koko kokeilun arviointi, huippu- ja laatuyksiköt –koulutus, tuki, kv. toiminta, tutkimuksen tukeminen

Mitä on arvioitu? •Toimilupa-arvioinnit (amk): , velvoitteet •Yliopistojen kokonaisarvioinnit:kaikki 20 tehty (seurannat menossa) •Laatutyön auditit (amk):15 valmistunut, 1 seuranta •Amk kokonaisarvioinnit: neljä tehty, kolme työn alla •Erikoistumisopinnot: 61 hakemusta, 41 hyväksytty •Amk- jatkotutkintohakemukset: 2001 (53/36), 2002 (18/11) •Koulutuksen laatuyksiköt: yo: 1997, 2000, 2003; amk: 2000, 2002 •Aikuiskoulutuksen laatuyliopistot: 1997, 2000, 2003 •Aluekehitysvaikutuksen huippuyksiköt: 2001, 2003 tulossa •Koulutusala-arvioinnit:10 tehty, 1 menossa •Teema-arvioinnit: opintojen ohjaus, maisteriohjelmat, vieraskielinen koulutus, opiskelijavalinnat (yo), avoin yliopisto •Korkeakoulujen omat arvioinnit: KKA tuki ja konsultointi

Laadunvarmistus korkeakouluissa •Strategiatyö •Arviointityö: itsearviointi, ulkoiset arvioinnit •Seuranta- ja palautejärjestelmät •Sisäiset ohjausmekanismit •Vastuut ja vapaudet •Selkeät prosessit •Tulokset, mittarit, hyödyntäminen

Toimiva kansallinen laadunvarmistus Valtion ohjaus Korkeakoulujen laadunvarmistus (laatujärjestelmät /-työ) Kansallinen arviointitoiminta KV. KOULUTUS- MARKKINAT

Kysymykset: korkeakoulut •Laatu-käsitteen määrittely •Koulutuksen laadun todentaminen •Korkeakoulujen laatutyön kehittäminen: jatkuvan kehittämisen prosessi (laatujärjestelmän – koulutuksen suhde) •Riittävä läpinäkyvyys •Systemaattisuus

Kysymykset: KKA •Systemaattisuus •Läpinäkyvyys •Kattavuus •Todistusvoima •Keskustelun virittäminen = > Tulevaisuuden vaihtoehtoja: nykyisen toiminnan kehittäminen, koulutusohjelmapainotteisen arvioinnin lisäääminen, uusi arviointimetodi (laatutyön audit) tai koko systeemin uusiminen

Kysymykset: OPM •Mahdolliset lainsäädännön kehittämistarpeet •Korkeakoulupoliittisen ohjauksen nivominen korkeakoulujen laadunvarmistukseen •Uuden koulutuksen aloituskriteerit –tutkinnonanto-oikeudet? –uudet maisteriohjelmat? –uudet koulutusohjelmat?

Yhteisen keskustelun tarve •Korkeakoulutuksen laadunvarmistuksen kansainvälinen kehitys – Suomen kannalta keskeiset muutokset •Näkemys suomalaisen korkeakoulutuksen laadunvarmistuksen nykytilasta ja kehittämistarpeista •Vaihtoehdot laadunvarmistuksen kehittämiseksi