NÄIN EROTUMME EDUKSEMME

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
LÖYDÄ OMA TAPASI AUTTAA Osaa auttaa, osaa pelastaa.
Advertisements

LÖYDÄ OMA TAPASI AUTTAA Sydäntalvi Suomen sydämellisin valmiusharjoitus.
Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja lobbaus Ulpu Iivari KTOL:n koulutustilaisuudessa
HALLITUKSEN JÄSENTEN TEHTÄVÄT YHDISTYKSESSÄ
Ystävän avulla apua yksinäiseen arkeen
Onko yhden ihmisen teoilla merkitystä?
Koulutus ja viestintä yhteistyön välineinä Siru Aura, ohjelmavirkailija, tiedotus ja koulutus Pohjoisen ja etelän kuntien yhteistyöohjelma p ,
Nuorten vapaaehtoisten rekrytointi
Järjestö- ja nuorisotiimi Vapaaehtoisen rooli Punaisessa Ristissä.
Tunnemmeko jäsenemme? Järjestöpäivät Etappi 1: Rekrytointi.
Vapaaehtoisen polku Ari Hakala
Tutustumme Kokoomukseen Opiskelevan pienryhmän aineisto.
ISBN USKALLA VÄLITTÄÄ PUNAINEN RISTI MAAILMASSA.
Suomen sydämellisin valmiusharjoitus
Kokemuksia etäpalvelupilotista Etelä-Pohjanmaalla Marko Rossinen Etelä-Pohjanmaan liitto.
Vinkkejä hankeviestintään
AJATUSHAUTOMOILLA kohti yleiskokousta TOTEUTUSAIKA HELMI-HUHTIKUU 2013.
Punainen Risti on valtioiden valtuuttama järjestö
Sihteeri, viestintä ja liiketoiminta
Jäsenyys 2012 Varainhankintatiimi Jäsenyys 2011 Miksi jäseniä? Jäsentavoitteet Mitä jäsenyys on? Jäsenmaksut ja niiden jako Jäsenedut.
Punaisen Ristin vaikuttamistyö Miten se näkyy senioritoiminnassa?
Tärkeää tietoa punaisen ristin käytöstä
LÖYDÄ OMA TAPASI AUTTAA Sydäntalvi – Suomen sydämellisin valmiusharjoitus Lauantaina klo
Punaisen Ristin nuorisotoiminta
AJATUSHAUTOMOILLA kohti yleiskokousta TOTEUTUSAIKA HELMI-HUHTIKUU 2013.
Sosiaali- ja terveysjärjestöt kumppanina yhteispalveluissa Anu Kari Keski-Suomen sosiaali- ja terveyspolitiikan kehittämispäivät
Sinä. Juuri sinä voit vaikuttaa siihen Sinä voit vaikuttaa siihen, että apua saadaan mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti siellä missä sitä tarvitaan.
Tärkeää tietoa punaisen ristin käytöstä
Suomen Punaisen Ristin toimintalinjaus
Yhteinen viesti on vahva viesti Pirjo Tiippana JÄRJESTÖTIETOPÄIVÄT , Rovaniemi.
Yritysviestintä, hankeviestintä, projektiviestintä
ILOA AUTTAMISESTA 2015, 1 Punaisen Ristin periaatteet 50 vuotta Punaisen Ristin ja Punaisen Puolikuun liikkeen perusperiaatteiden historiaa.
Käyttöohje: Kuinka liittyä osastoon. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Käyttöohje: Kuinka liittyä ryhmään. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
UusiKunta-selvityksen viestintä Henkilöstöryhmä Tiedottaja Sini Saares.
T&K-hankkeiden viestinnästä Satu Orkola.
Makupaloja monikulttuurisuudesta 2015 Makupaloja monikulttuurisuudesta Suomen Punainen Risti.
Yrityksen viestintä ja projektiviestintä
KyAMK:n yhteinen sisäinen viestintä Vastuut, prosessit, ohjeet, seuranta ja ajankohtaista Viestintätiimin työpaja Riitta Leviäkangas.
TULE MUKAAN Suomen Punainen Risti / Päihdetyö , Vapaaehtoisuuden Innopaja Päihde- ja mielenterveyspäivät.
ÄKKILÄHTÖ MINKÄ YHDEN TAVARAN SINÄ OTTAISIT MUKAASI?
KÄSSÄMARTTA MITEN JA MISSÄ?. Oletko innostunut käsitöistä, kädentaidoista ja haluatko oppia uutta? Oletko kuullut kässämarttatoiminnasta, olisiko se sinun.
KANSALLISKIRJASTO Finnan viestintä ja markkinointi tiedottaja Heidi Mustajoki
Jokaisella ihmisellä on oikeus hakea turvapaikkaa 2016 Suomen Punainen Risti Vapaaehtoisena SPR:n osastossa (osaston nimi)
ÄKKILÄHTÖ 2016 Oulun malli. Punaisen Ristin valtakunnallinen valmiusharjoitus lauantaina Harjoitellaan ja kehitetään osastojen auttamisvalmiutta.
Viestintä ja tiedottaminen Kuinka viestinnästä saadaan vaikuttavaa? Kuinka muut nuoret tavoitetaan tehokkaasti? Miten tiedotteemme lyö läpi mediassa?
Vaikuttava viesti Anu Mustonen
Punaisen Ristin kummiluokkatoiminta
Finnan viestintä ja markkinointi
Jäsenhankinta 2017.
Finnan viestintä ja markkinointi
USKALLA VÄLITTÄÄ PUNAINEN RISTI MAAILMASSA.
Mitä väliä? Ketä kiinnostaa?
Mielipiteen, kannanoton, vastineen kirjoittamisesta
Jäsenhankinta ja –huolto 2018
Etelä-Savon maakunta- ja soteuudistus
Ystävänpäivän kampanja 2019 Info vapaaehtoisille
Jäsenhankinta ja –huolto 2018
Suomen Punainen Risti Varsinais-Suomen piiri
Viestintäsuunnitelma
OSASTO VIESTII Punainen Risti järjestönä Punaisen Ristin viestintä
Jäsenhankinta ja –huolto 2019
Brändi sosiaalityössä
Viestintäsuunnitelma
Julkisuus Ymmärrettävyys Avoin toiminta Hallinto mahdollistajana.
Suomen Punaisen Ristin valmiuden perusta ja rooli
VINKIT VAIKUTTAVAAN VIESTINTÄÄN
Palokuntatoiminnan viestintästrategia
Kentän uudet nettisivut Kentän
Esityksen transkriptio:

NÄIN EROTUMME EDUKSEMME Osasto viestii

Perusviestimme Olemme rohkeita, jokaiselle läheisiä ja luotettavia ihmisten auttajia. USKALLA VÄLITTÄÄ APUA SINUN AVULLASI

Toimintalinjaus 2011-2014 Olemme rohkea ja luotettava auttaja kotona ja maailmalla.

"Oleminen on näkymistä."

Tarvitsemme viestintää, jotta… Punainen Risti tunnetaan Punaisesta Rististä muodostuu mahdollisimman hyvä kuva saamme ja innostamme ihmisiä jäseniksi, vapaaehtoisiksi, lahjoittajiksi, verenluovuttajiksi ihmiset tietävät palveluistamme ja toimintamme tuloksista voimme kertoa, miten auttaa ja saada apua voimme antaa palautetta kerääjille, lahjoittajille, jäsenille, vapaaehtoisille - järjestön/osaston sisällä - järjestöstä/osastosta ulospäin

Punaisen Ristin viestinnän periaatteet Järjestön perusperiaatteet ohjaavat kaikkea viestintää Viestintä on luotettavaa avointa nopeaa joustavaa tavoitteellista. Koskee sekä sisästä että ulkoista viestintää

Osasto vastaa Punaisen Ristin paikallisesta viestinnästä Paikallinen viestintä - osasto (tiedottaja, puheenjohtaja, sihteeri, jäsenmestari…) Alueellinen viestintä - piiri (tiedotusvastaava, toiminnanjohtaja, piirihallitus) Valtakunnallinen viestintä - keskustoimisto (viestintätiimi, pääsihteeri, hallitus) Veripalvelu vastaa oman erityisalansa viestinnästä.

Viestintä kannattaa suunnitella 1. Toiminnan tavoite:……………………………………………………………………………… 2. Viestinnän tavoite: ……………………………………………………………………………… 3. Viestinnän toimenpiteet: …………………………………………………………………… Kohderyhmät = Kenet haluat tavoittaa? Viestit = Mitä kerrottava sinulla on? Keinot, kanavat = Miten tavoitat kohderyhmät parhaiten? Ajoitus = aikataulut Vastuut = Kuka hoitaa? Seuranta ja arviointi = Miten vertaat saavuttamaasi näkyvyyttä tavoitteisiin? 4. Tukea piiritoimistosta ja keskustoimistosta - Mitä, milloin, mitä kautta?

Viestintäsuunnitelma Aihe: Tapahtuma, uusi toiminta jne. 14.2. 21.3. 6.-12.5. 7.-8.6. 12.-14.9. 1.12. Mitä? Kenelle? Miten? Milloin? Kuka? Aineistot Budjetti Seuranta Arviointi

Viestinnän työnjako osastossa (esimerkki) Tiedottaja: Laatii viestintäsuunnitelman. Toteuttaa sisäistä ja ulkoista viestintää (nettisivut, jäsenkirjeet, tiedotteet medialle, yhteydenpito järjestön omiin tiedotuskanaviin). Puheenjohtaja: Seuraa viestinnän tuloksia. Muodostaa verkostoja osaston toiminnan tavoitteiden pohjalta, valvoo punaisen ristin merkin käyttöä. Sihteeri: Käsittelee postin ja välittää sen eteenpäin. Seuraa mediaa, arkistoi viestintämateriaalit (myös kuvat). Vastaa oman väen huomionosoituksista ja sidosryhmien muistamisesta. Toimintaryhmien vetäjät, promot: Viestivät ryhmänsä sisällä ja nostavat esiin ryhmänsä viestintätarpeita tiedottajalle.

Kenelle viestimme? Omille ensin! Kohderyhmät Asiakkaat ja autettavat Aktiivit tukijat - kansalaiset - muut S-ryhmä ym. Suuri yleisö Vapepa + muut läheiset yhteistyö- kumppanit Omille ensin! Media Viranomaiset Toiminta-ryhmän jäsenet Toiminta- ryhmät Keskus- toimiston tiedottaja Osaston tiedottaja Piirin tiedottaja

Viestinnän keinot keinot tavoitteiden, kohderyhmän, budjetin ja aikataulun mukaan edullisia keinoja: nettisivut, sähköposti(listat) tehokkainta henkilökohtainen vaikuttaminen kasvokkain, myös puhelimessa

Viestintäympäristö muuttuu viestejä yhä enemmän viestinnän rytmi yhä kiihkeämpi kilpailu ihmisten ajasta ja huomiosta kiristyy mielikuvien osuus päätöksenteossa lisääntyy negatiiviset uutiset kiinnostavat ja niitä seurataan materialistiset <> eettiset tavoitteet järjestöjen kilpailu: uusia toimijoita ja toimintatapoja

Suomen Punainen Risti haluaa vaikuttaa imagoonsa Ihmiset tekevät valintoja yhä enemmän mielikuvien varassa. Mielikuvat syntyvät kokemuksista, tiedoista, median sanomista, huhuista, asenteista, tunteista… Mielikuvat Suomen Punaisesta Rististä = Suomen Punaisen Ristin imago/maine   Mielikuvaan vaikuttaa eniten se, mitä teemme (kansainvälisesti, valtakunnallisesti, alueellisesti, paikallisesti) Voimme luoda ja vahvistaa Punaista Ristiä koskevia mielikuvia tavoitteellisen viestinnän avulla. Visuaalinen viestintä (ilme) on siinä keskeisessä osassa.

Perusviesti: APUA SINUN AVULLASI Suomen Punaisen Ristin tavoitemielikuva Läsnä ja tukena ihmisten hädässä ja arjessa Auttamisen/osallistumisen elämyksiä, mahdollisuus auttamisen iloon Inhimillisyyden ja suvaitsevuuden toteuttaja Punainen Risti Luotettava, läheinen, aktiivinen, rohkea, oikeudenmukainen Perusviesti: APUA SINUN AVULLASI

Näin vastaamme haasteisiin enemmän viestintää ja näkyvyyttä: viestintäsuunnitelma, tiedottaja ja nettisivut joka osastolla erottuvampaa viestintää: toimipaikkojen, keräysasujen, ilmoitusten ilme kuntoon, kamerat mukaan tapahtumapaikoille näkyvämpää toimintaa: suorat kannanotot inhimillisyyden puolesta, näkyvä onnettomuusviestintä matalampi yhteydenoton kynnys: osaston omat nettisivut ja sähköpostiosoite, osallistuminen tapahtumiin myös nuoria kiinnostavia viestintäkeinoja: nettisivut joka osastolla, lisää näkyvyyttä virtuaaliyhteisöissä ja keskustelufoorumeilla tehokkaampaa sisäistä viestintää: sähköpostilistat, jäsenille nettisivut

Teot – viestit – ilme Imagoon vaikuttavat: Teot: toiminta, palvelut, tuotteet... Viestit: sisäinen viestintä, yhteydenpito, tiedotus, mainonta... Ilme: tunnus, julkaisut (painetut ja sähköiset), esitteet, ilmoitukset, tilat, ajoneuvot, "me"... Tavoitteena yhtenäisyys – yksi ja sama Punainen Risti koko maassa!

Ilme koottu viestinnän ohjeeksi Miten käytän oikein punaista ristiä? Miten liitän osaston nimen järjestön tunnuksen oheen? Mitkä ovat Punaisen Ristin ulkoisen ilmeen perusasiat? rednet.punainenristi.fi/viestinta

Ilme koottu graafiseksi ohjeeksi tavoitteet Punainen Risti on asiantunteva ja luotettava uskottavuus säilytettävä ja sitä vahvistettava entistä rohkeampi, läheisempi aktiivisempi ja yhtenäisempi olemme kansalaisten järjestö! omaleimainen ilme: erottuu kilpailijoista tunnistettava: auttaa viestien muistamisessa ja yhdistämisessä yhtenäinen: koko maassa yksi ja sama Punainen Risti

Punainen risti = suojamerkki Punainen risti on ensisijaisesti kansainvälinen suojamerkki. Punainen risti silloin valkoisella pohjalla ilman selittäviä tekstejä. Määritelty tarkoin Geneven sopimuksissa. Rauhan aikana pelkkä risti on Punaisessa Ristissä myös maksuttoman ensiavun merkki (muut kuin me saavat käyttää sitä vain luvalla). Ristin käytön erikoistilanteet määritellään graafisessa ohjeessa. Virallinen ensiavun merkki on valkoinen risti vihreällä pohjalla.

Ilmaiseva risti = järjestötunnus Ilmaisevassa käytössä punainen risti -merkkiin liitetään järjestön nimi. Koko järjestötunnus valkoisella pohjalla (vain keräysmateriaalissa 'negatiivisena'). Ei mustaa ristiä! Mustavalkoiseen käyttöön eri logoversiot kuin värikäyttöön.

Järjestötunnus = ainoa logo Järjestörakenne ei enää näy logossa. Järjestölogon lisäksi vain laitoksilla omat logo-originaalit. Logo-originaalit viestinnän työkalussa. Kaikki muut 'logot' pois virallisesta käytöstä.

Viestinnän työkalu säästää aikaa, rahaa – ja ilmettä! Viestinnän vinkit, pohjat ja mallit: rednet.punainenristi.fi/viestinta Valmiita pohjia: kirjekuoret ja –paperit, ilmoitus, jäsenkirje, tiedote, esite, nettisivut, logot ym. Vinkkejä ja malleja: kampanjan (esim. Nälkäpäivä) tiedotussuunnitelma, hyvä tiedote ym.

Mistä tukea viestintään? rednet.punainenristi.fi/viestinta viestinnän tehostaminen: piirin osastokummi nettisivut, sähköpostiosoite, materiaalitilaukset: piiri- ja keskustoimisto

Osaston viestinnän tarkistuslista 1. Viestinnän suunnittelu 2. Tekijät, työnjako ja budjetti 3. Sisäinen viestintä: tavoitteet viestintäsuunnitelmassa 4. Ulkoinen viestintä/näkyvyys: tavoitteet viestintäsuunnitelmassa 5. Ilmeen tarkistus 6. Rohkeampi, aktiivisempi, läheisempi?

Rekrytoinnin keinot ja järjestelmät: tehokas viestintä Punaisen Ristin valtakunnallinen viestintä: kampanjat, katastrofit, jatkuva sisäinen ja ulkoinen viestintä punainenristi.fi viestinnän pohjat, mallit ja vinkit osastoille: viestinnän työkalu, rednet.punainenristi.fi/viestinta järjestötiedote ja Avun maailma 4 kertaa vuodessa Paikallinen viestintä: jatkuvasti läsnä (esim. netti, yhdistyspalstat, toimitilat) valtakunnalliset kampanjat yhtä aikaa kaikkialla onnettomuudet, päivystykset (ks. kriisiviestinnän perusasiat) viestinnän vuosisuunnitelma, tiedottaja, aktiivi netin käyttö; huom. oma joukko ajan tasalla koko ajan Kts Vetoa!-aineisto

Kurjenkylässä kisataan ensiaputaidoissa Kurjenkylän S-marketin parkkipaikalla järjestetään perjantaina 27.4. kello 10.00 ensiapukilpailut ja -näytös. Punaisen Ristin Kurjenkylän osaston järjestämään kilpailuun osallistuu yhteensä 16 ensiavun taitajaa. Kurjenkylän lisäksi osallistujia tulee Sahakalliosta, Kangaslahdelta ja Vainionpäästä. Kilpailun yhteydessä järjestetään myös ensiapunäytös, jonka aiheena on toiminta liikenneonnettomuuspaikalla. Tiedotusvälineet ovat tervetulleita paikalle. Kurjenkylän ja lähiseudun ensiapuryhmissä toimii yhteensä noin 30 ensiavun taitajaa. Ensiapuryhmät päivystävät muun muassa päivystävät yleisötapahtumissa, järjestävät ensiapukoulutusta ja auttavat tarpeen tullen viranomaisia. Lisätietoja: Mari Juusela Punaisen Ristin Kurjenkylän osaston puheenjohtaja 0400 000 0000 www.osastonosoite.fi