Puhumalla paras – Puhvista käytännössä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ILMOITTAUTUMINEN Ilmoittautuminen kevään 2009 kirjoituksiin viimeistään pe henkilökohtaisesti lukion kansliassa
Advertisements

Tervetuloa abiturienttien vanhempainiltaan
Kevään 2010 aloitus Edutool-opinnot Maanantain ohjelma • klo Edutool-opintojen kevät ja muistellaan myös syksyä/ Niina • klo
VANTAAN KAUPUNKI VANDA STAD Silta -hanke Maahanmuuttajanuoren tukeminen ja ohjaaminen Vantaa Silta-ryhmä Vantaan aikuisopisto Espoo Omnia Aikuisopisto.
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
12DAT2O Yleisiä asioita lukuvuoden aluksi. 1.päivän ohjelma • Lukujärjestykset • Uudet käyttäjätunnukset ja salasanat • Wilma • Omien tietojen päivittäminen.
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Ohjaus työtehtävänä.
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Minä oppijana 1 ov..
9.Lk Biologian laborointikurssi
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Ylioppilastutkinto Äidinkieli/ Vieras kieli Reaalikoe
Suomalaisen koulujärjestelmän kieliopinnot
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
Ammatillisen koulutuksen kielikoe
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
FUAS Kielet ja viestintä
Yleiset ohjeet ja info yo-kirjoituksia varten
Polkuja läpäisyn tehostamiseen – tavoitteista näkyviksi teoiksi
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
Abiturientin aikatauluja lukio-opinnot Ylioppilaskirjoitukset Jatko-opintoihin hakeminen.
Vanhempainilta Sari Vahtera ja Anne Mattsson
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Kurssivalinnat ykkösille
Ylioppilastutkinnon rakenne  Tutkintoon on sisällyttävä vähintään neljä koetta, joista äidinkielen koe on kaikille pakollinen.  Kolme muuta pakollista.
YLIOPPILASTUTKINTO Ounasvaaran lukio TUTKINNON RAKENNE PAKOLLISET KOKEET Äidinkieli + 3 omaa valintaa  Toinen kotimainen kieli*  Yksi vieras.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
Toinen kotimainen kieli Tutkintoon voit liittää ylimääräisiä kokeita:
ÄIDINKIELI JA KIRJALLISUUS KAUHAVAN LUKIOSSA
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Abien YO-INFO Viherlaakson lukio 2016.
Kahden tutkinnon suorittaminen - info-tilaisuus ti 15. 8
Infra-alan ammattikorkeakouluopetuksesta
Ilmoittautuminen syksyn 2016 kirjoituksiin, info
Akaan lukio 1 lk:ien vanhempainilta
3. oppitunti.
= YLIOPPILAS-KIRJOITUKSIIN VALMENTAVA KOULUTUS
Toinen kotimainen kieli Tutkintoon voit liittää ylimääräisiä kokeita:
LOKOMO- Laatua opinto-ohjaukseen kohdennetusti moniverkostoissa
Kurssit lukion kolmantena vuonna
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
Lentokonealan jatko-opinnot
Kielitietoisuus.
LUKIO-OPINNOT.
OSTA – ET ja filosofia: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä
Koeviikko Koeviikolla noudatetaan erillistä lukujärjestystä
2. ja 3. vuoden opiskelijoiden vanhempainilta
Kahden tutkinnon polku
2. Luokan OPO1 osa 2.
Kahden tutkinnon suorittaminen Joensuussa info-tilaisuus TI
Viherlaakson lukio Kevät 2017
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Laaja-alainen arviointi
Kaksoistutkinto.
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Kouvolan Yhteislyseon
Esityksen transkriptio:

Puhumalla paras – Puhvista käytännössä Ammatillinen äidinkieli Kehittämispäivä Tampere 19.3.2010 Petri Laaksonen ja Elise Tarkoma

Kokeen taustaa Kehitelty 1993 - 2000 OPH:n Puhvi-ryhmässä. Käytössä valtakunnallisesti 11 kertaa. Keskeisin kehittelijä puheviestinnän professori Tarja Valkonen (JY). Syksyllä 2007 uusi kehittämistyöryhmä  koe koko toiseen asteen käyttöön 2008 - 2009.

Kokeen tavoite Opiskelija osoittaa vuorovaikutustaitojensa hallintaa. Kaksiosaisessa päättökokeessa arvioidaan opiskelijan puheviestintätaitoja sekä esiintymis- että ryhmäviestintätilanteessa. Koe kytkeytyy opetussuunnitelmien tavoitteisiin.

Kokeen tehtävät Esiintymistehtävä Ryhmäkoe 5 – 8 min puheenvuoro = oma perusteltu näkemys valitusta aiheesta tavoitteena puhua aiheesta sitä kommentoiden ja arvioiden edellyttää tiedon kokoamista tukena voi käyttää muistiinpanoja ja havaintovälineitä / esitysgrafiikkaa. Ryhmäkoe keskustelu, jossa 3 – 5 osallistujaa valisteluaikaa 15 min + keskusteluaikaa 15 min keskustelulle ei valita puheenjohtajaa tai sihteeriä ryhmä organisoituu haluamallaan tavalla tilanteessa ei ole yleisöä.

Usein kysyttyä Koe on vapaaehtoinen ja opiskelijalle ilmainen. Koetta ei voi uusia. Suoritusajankohta kolmantena (tai opiskelijan viimeisenä) lukuvuonna joulu – tammikuussa, mutta voi suorittaa poikkeustapauksissa myöhemminkin. Arvioijat 2 arvioijaa, joista toisen olisi hyvä olla opiskelijalle vieras arviointikoulutuksen käynyt opettaja voi arvioida. Todistus Hyöty jatko-opintoihin pyrittäessä

Puhvi osana ammatillisia opintoja - Puheviestintätaidot ja äidinkieli Opetussuunnitelman perusteissa mm.: osaa toimia erilaisissa oman alansa vuorovaikutustilanteissa hallitsee oman alansa erilaiset puheviestintätilanteet. Yksityiskohtaisemmin: koulukohtaisissa opetussuunnitelmissa tutkintokohtaistetuissa opetussuunnitelmissa.

Puheenvuoro tekstilajina Vaihtelee tilanteen mukaan. Eri alojen konventiot ohjailevat variaatiota. Tekstilajista tekstikäytäntöön: puheenvuoro ei ole vain staattinen, tiettyjä piirteitä sisältävä. Kantaaottavia puheenvuoroja opinnoissa esimerkiksi: kokouspuheenvuoro puheenvuoro keskustelussa ja neuvottelussa opponentin puheenvuoro ONT-seminaarissa aineksia myös ohjaus-, opastus- yms. tilanteissa. Ammatillisissa opinnoissa Puhvi rikastuu.

Arvioinnin kohteet osana opetusta Puheenvuorossa Kohdentaminen ja kontakti Puheenvuoron rakentaminen Puheenvuoron sisältö Ilmaisutapa. Keskustelussa Osallistumisen tavoitteellisuus Puheenvuorojen sisältö Kuunteleminen.

Puheenvuoron ja keskustelun paikat äidinkielen opinnoissa Vaihtelua tutkintokohtaistetun opsin mukaan. Aineksia harjoitteluun kaikilla kursseilla em. arvioinnin kohteet tiedonkeruu ja muokkaaminen itsearviointitaidot. Kirjoitettu ja puhuttu kulkevat rinnan kantaaottavan kirjoitelman rakenne esseen rakenne.

Käytännön järjestelyt Puhu Puhvista ajoissa. Motivoi ja innosta. Ota yhteyttä toiseen arvioijaan OPH:ssa lista. Ylitä rajoja, tee yhteistyötä lukion kanssa. Sovi ajankohta, varaa tila, suunnittele videointi. Sovi korvauksista. Ilmoita suorittajien määrät ja aiheet OPH:hon. Tiedota Puhvista kouluyhteisössä, luo perinnettä.

Puhumalla paras – Puhvista käytännössä Ammatillinen äidinkieli Kehittämispäivä Tampere 19.3.2010 Petri Laaksonen ja Elise Tarkoma

Puhvi-koulutusta Äidinkielen opetuksen foorumissa 3.8. Uudistunut Puhvi-koe - Kokemuksia, arviointiharjoituksia ja keskustelua. Arvioija-koulutus OPH:ssa syksyllä 2010 Ajankohta selviää myöhemmin.