PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TEKNISTEN PALVELUJEN TYÖRYHMÄ SEUTUYHTEISTYÖ JA PARAS-HANKE SEUTUFOORUMI Ilkka Ojala Toimitusjohtaja Tampereen kaupunki, Tilakeskus.
Advertisements

OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Alueellinen terveyden edistäminen - Etelä-Pohjanmaan malli
FinELib 10 vuotta Kuntarakenteen muutoksesta kirjasto- ja tietopalvelujen kannalta Kristiina Kontiainen Etelä-Suomen lääninhallitus.
Keskeiset tavoitteet Tasaveroiset toimintaedellytykset ja yhteiset pelisäännöt valvontaan yksityiselle ja julkiselle sosiaalipalvelualalle Palvelusetelin.
PERUSTURVA SIVISTYS - tuottaja MAATALOUS - tuottaja TEKNINEN - tuottaja VAPAA-AIKA - tuottaja YMPÄRISTÖ - tuottaja RAK.VALV. - tuottaja JÄRVINET OY -atk.
Suupohjan seutuportaali –hanke
Imatran hyvinvointipalveluiden organisaatiouudistus
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Ankkuri -malli ja sen levittäminen
PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI - sivistystoimen teemaryhmä PALVELURAKENNEUUDISTUS PÄIJÄT- HÄMEEN SIVISTYSTOIMISSA.
Alueellinen vaikuttaminen kunnissa 2010-luvulla Arto Koski Erityisasiantuntija Suomen Kuntaliitto.
1 JORMA KILPELÄINEN KJ, JÄMSÄNKOSKI MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Jaana Simola Projektijohtaja Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Jaana Simola.
KU-selvitys Demokratiamallit Järvenpää-talo.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Matinkylä
Kuntafoorumi SDP:n kuntatyöryhmän Puheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta
JÄRVI-POHJANMAAN YHTEISTOIMINTA-ALUE Maakuntaliiton alueellinen Paras – seminaari Alajärvi
Tilaaja-tuottaja-toimintatapa hyvinvointitoimijat.
Perusopetuksen ja Tukitoimien kehittäminen ja Päijät-Hämeessä
PARAS – ITÄ-UUDENMAAN ALUEVAIHE - maakunnallinen yhteistyö -Itä-Uudenmaan malli Tuula Jäppinen AKO
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Koulutuskeskus Salpaus Kevät 2014
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
1 Hannu Javanainen MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon ja siihen.
AIHE AIKA PAIKKA TEKIJÄ Kunta- ja palvelurakenneuudistus Aluevaiheen materiaali -Peruspalveluohjelmaa valmistelevan ministerityöryhmän linjaukset aluevaiheeseen.
1 Pertti Parkkonen, kh pj, Laukaa MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE-
Laadukkaat kuntapalvelut taattava Akavan ehdotuksia Akavan liittokokouksen seminaari
Jaana Simola PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Kunta- ja palvelurakenteet muutoksessa Suomessa – Miten Päijät-Häme.
PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Kuntatalousanalyysit Demokratiatyöryhmän esitykset Omistajaohjaus ja omistajapolitiikka Yhdyskuntasuunnittelu.
Ks Oulun Eteläinen  3 seutukuntaa  Nivala - Haapajärven  Siikalatvan  Ylivieskan  17 kuntaa.
Päijät-Hämeen Paras-hankkeen ulkoinen arviointi tuloksia ja toimenpide-ehdotuksia
KESKI-SUOMEN LIITTO Sepänkatu 4, Jyväskylä MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNESEMINAARI Jyväskylä Paviljonki.
KESKI-SUOMEN LIITTO Sepänkatu 4, Jyväskylä ALUEHALLINNON UUDISTAMISHANKE SEKÄ KUNTA- JA PALVELURAKENNEUUDISTUS MAAKUNTAVALTUUSTON.
Vaski-suunnittelutyöpaja Turku Työstetty Janne Marniemen esitystä
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Keuruun kaupunki 2006 Maakunnallinen kunta- ja palvelurakenne –seminaari Keuruun seutukunta Timo Louna Kaupunginjohtaja, Keuruun kaupunki.
Tarkastuslautakunta 50 § Tulosalueiden johtajien selvitykset ajankohtaisista asioista ja tavoitteiden toteutumisesta vuonna Tulosalueiden.
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Tausta-aineisto.
Jaana Simola – Päijät-Hämeen liitto PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Jaana Simola
PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Kunta- ja palvelurakenneuudistus – hankkeen valtakunnallinen valmistelutilanne.
Oulaskankaan yhteistoiminta alue Alustava toimintasuunnitelma 02/2007 – Vaihe 1 esiselvitys Vaihe 2 yhteistoiminta- alueen suunnittelu Vaihe.
1 Veijo Koskinen, kaupunginhallituksen puheenjohtaja, Jyväskylän kaupunki MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA.
Omistajapolitiikka tuotannon ohjauksessa ja valvonnassa
Jaana Simola UusiKunta – Lahden seudun kuntarakenneselvitys Johtoryhmä Heinola.
Etelä-Pohjanmaan peruspalveluohjelman toimeenpano -hanke Projektipäällikkö Mervi Lehtola , 050 –
ETELÄ-POHJANMAAN PERUSPALVELUOHJELMA 2030
Konkreettiset tehtävät kunnassa ja alueella Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen – vastuut ja tehtävät uusissa rakenteissa, TERVE-SOS 2015,
Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Jukka Lindberg, tilaajajohtaja.
Tulevaisuuden kuntaa tekemässä - Hallituksen Tulevaisuuden kunta-reformi Nuorten vaikuttajien huipputapaaminen De unga beslutsfattarnas toppmöte.
Kaikki käyttävät sosiaali- ja terveyspalveluita, mutta missä palvelut määritellään? Antti Kuopila Erityisasiantuntija Kuntaliitto
Hallinnon uudistus Väliraportin tulosten yhteenveto ja jatkotoimenpiteet Kaupunginjohtaja Esko Lotvonen Hallituksen iltakoulu
Järjestöt Satasotessa
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Esiselvitys.
LAHDEN SEUTU – Katsaus PARAS –valmisteluun - seutujohtaja José Valanta
Digitalisaation ohjausmalli
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
ICT –ympäristön yleiskuvaus
Maakunnan hallintosääntö
Espoo – Kauniainen – Kirkkonummi – Vihti -selvitys
Sote-uudistuksen toimeenpano
Esityksen transkriptio:

PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI 11.12.2008 Pääsihteeri Jaana Simola www.palvelurakenneuudistus.fi

Kunta- ja palvelurakenneuudistus prosessina PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Kunta- ja palvelurakenneuudistus prosessina Lähihistorian laajamittaisin kunta-alan uudistushanke Suomessa Tavoitteena uudistukset sekä kunta- että palvelurakenteissa kuntien omaehtoinen toiminta uudistusten pohjalta syntyy kunkin alueen ominaispiirteet huomioon ottava, vahvistunut kunta- ja palvelurakenne uudistukset antavat kunnille hyvät mahdollisuudet kehittää palvelujen tuotantotapoja ja organisointia.

Uudistuksessa huomioon otettavia asioita PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Uudistuksessa huomioon otettavia asioita Rakenteellinen ja taloudellinen perusta palveluiden järjestämisen ja tuottamisen turvaamiseksi tulevaisuudessa Palveluiden laatu ja vaikuttavuus Palveluiden saavutettavuus ja tehokkuus Teknologinen kehittäminen

Palveluiden järjestäminen PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Palveluiden järjestäminen Palveluiden tuottaminen JÄRJESTÄMISVASTUU kunta - kuntaperusteinen eri- kokoisilla alueilla, esim. erikoissairaanhoito valtio JÄRJESTÄMISTAPA kunnan oma tuotanto kuntayhteistyö tilaaja-tuottaja –mallin erilaiset sovellutukset palveluseteli TUOTTAMISTAPA - asiantuntijapalvelu - yhtenäispalvelu itsepalvelu TUOTTAMISVASTUU kunnan liikelaitos kuntayhtymä yksityinen yritys

PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Oma toiminta n. 455 miljoonaa euroa, yhteinen n. 343 miljoonaa euroa.

Worlds Most Competitive and Dynamic Knowledge-driven Economy... PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Worlds Most Competitive and Dynamic Knowledge-driven Economy... Europe Policies / Lisbon goals and reforms in Päijät-Häme Re-structuring health and social sectors ??Administrative reform?? Reforms should support strategic guidelines and targets. Public on and open sector developments should also support same targets. Strategy of Business promotion and competitiveness 1/2 1/4 University and higher education strategy

Väestöllinen huoltosuhde 1865-2050 PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Väestöllinen huoltosuhde 1865-2050 v.2030 Lapsia ja vanhuksia 100 työikäistä kohti 80 Ikä Yli 65-v. v.2008 Alle 15-v. 60 40 20 1865 1890 1915 1940 1965 1990 2015 2040 Lähde: Tilastokeskus

Toimintamalli Tahto Sitoutuminen Yhteistyö PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Toimintamalli Tahto Sitoutuminen Yhteistyö Toteutusmallin etsiminen ja löytäminen Sidosryhmien positiivinen ja kannustava suhtautuminen uudistuksiin

PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Kuva tulevaisuudesta Kunta, joka on kooltaan riittävän suuri, että se voi turvata kaikki kunnalliset palvelut kuntalaisilleen Kunta, jonka asukkailla on toimiva ja demokraattinen tapa vaikuttaa itseään koskeviin asioihin myös lähipalveluiden osalta Kunta, joka on kansallisesti kilpailukykyinen ja jolla on hyvät mahdollisuudet kehittyä merkittäväksi valtakunnan keskukseksi ja joka on hyvin kykenevä yhteistyöhön pääkaupunkiseudun kanssa

Uudistuksen kipupisteitä PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Uudistuksen kipupisteitä Poliittinen ohjattavuus / luottamushenkilötoiminnan muuttuva rooli Pienten kuntien sitouttaminen Henkilöstön muutosvastarinta Leimautuminen ylätason puuhasteluksi Kokonaiskuvan hämärtyminen Eri väestöryhmien henkisen hyvinvoinnin takaaminen/kansalaisten luottamus käynnissä olevaan prosessiin

KUNNAT PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Kuntatalous ja valtionosuudet - työryhmä Päätöksenteko- rakenteet ja demokratia - työryhmä Omistajaohjaus ja omistajapolitiikka - työryhmä työryhmät Asettaa Hallinto-organisaatioiden kokonaistarkastelu Seurakuntayhteistyö Henkilöstöjärjestöt Elinkeinotoimi Sivistystoimen teemaryhmä Yhdyskunta- suunnittelun teemaryhmä Kunta- palveluiden tuki teemaryhmä HEIMO -hyvinvointipiiri Johto-ryhmä Johtotiimi Valmistelutoimikunta

PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI

Lukio ja II-asteen ammatillinen koulutus PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Lukio ja II-asteen ammatillinen koulutus Lukio- ja ammatillista koulutusta kehitetään rinnakkain ja yhteistyössä. Lukiokoulutusta pyritään keskittämään maakunnallisesti ja myöhemmin yhtenäisesti koko nuorisoikäluokkaa koskevana toimintana yhteistyössä ammatillisen koulutuksen kanssa. Tehdään suunnitelmat ja päätökset yhteisen opetuksen järjestämiseksi Kehitetään uudet palvelutoiminnot ja yhteistyön muodot Muodostetaan lukiokoulutuksen palvelukeskus ja siirretään sen vastuulle nykyiset yhteistyötoiminnot Konkretisoidaan yhteistyömahdollisuudet muiden kuin koulutuksentoimijoiden kanssa Laaditaan konkreettinen yhteistyön toteuttamissuunnitelma. 2010 2009 2008 2007

PARAS-HANKKEEN AIKATAULU PÄIJÄT-HÄMEESSÄ 1. vaihe PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI PARAS-HANKKEEN AIKATAULU PÄIJÄT-HÄMEESSÄ 1. vaihe TYÖRYHMÄT 1.4.2006 - 31.3.2007 Valmistelu johtotiimi Seminaarit Julkiset hankinnat Johtoryhmän kehitt.semin. - Sosiaalialan järjestöt Kumppanuus Kuntaliiton kanssa PARAS- projektin esittelyt Kunta- talous Demo- kratia Omistaja- ohjaus Kokonais- tarkastelu Tammikuu 2007 Tps:n tekstirunko johtoryhmässä Luottamus- henkilö- Infot Tammi-helmikuu 1.-20.4.2007 Yhteenveto työryhmistä Tukipalvelut K U N N A T TEEMARYHMÄT Sivistystoimi Ammattijärjestöt Esittely ja kommentit Johtotiimin esittely- velvollisuus Touko-kesäkuu Erityisesti kunnissa Yhdyskuntasuunnittelu 21.4.-6.5.2007 Valmistelutmk ja johtoryhmä Ammattijärjestöt 7.5. – 15.6.2007 KH:t KV:t Elinkeinoelämä 30.6.2007 VN:lle 10 §:n toimeenpanosuunn. 1.9.2007 VN:lle 7 §:n suunnitelma 16.6.-29.6.2007 Paras- johtoryhmä Seurakuntayhteistyö Työryhmien ja teemaryhmien työt valmiit 31.3.2007 Kunta- talous Demo- kratia Omistaja- ohjaus Kokonais- tarkastelu

PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI 7.6 Kunnan päättämissä opetus- ja kulttuuritoimen tehtävissä? Projektin yhteydessä sivistystoimen ohjausryhmä on päättänyt esittää muun muassa seuraavia toimenpiteitä palvelujen käytön parantamiseksi kuntarajat ylittäen: Perusopetus, varhaiskasvatus ja nuorisopalvelut Perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen alueellisen toimintamallin rakentaminen ja linjaukset ylikunnalliseen yhteistyöhön nuorten koulutus- ja yhteiskuntatakuun maakunnallinen toteuttaminen II aste maakunnan lukio-opetuksen järjestämisen toimintamalli (sopimuspohjainen, syventävä selvitys käynnistettävä välittömästi) 1.vaihe: lukioiden kehittäminen ja yhteiset palvelut (opetuksen kehittämistyö (ops/arviointi), verkko-opetus, kirjasto- ja tietopalvelut) 2. vaihe: yhteinen palveluiden järjestäjä Kirjasto ja aikuiskoulutus maakunnallisen kirjasto- ja tietopalvelustrategian laatiminen ja yhteisen tietojärjestelmän toteuttaminen yhteinen maakunnallinen toimintamalli Kulttuuri ja liikunta Maakunnallisten toimielinten perustaminen ja alueellisten toimintamallien rakentaminen kulttuuriportaalin ylläpito ja yhteinen markkinointi maakuntamuseotoiminnan keskittäminen Palveluyhteistyötä tehdään sopimusperiaatteella ja isäntäkuntamallin mukaisesti. Kuntien vastaukset VN:n kysymyksiin 8/2007; esim. Lahti

Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveyspiiri 210 000 asukasta PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveyspiiri 210 000 asukasta Läntinen perusturvapiiri Peruspalvelukeskus Oiva – liikelaitos 40 000 asukasta Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveysyhtymän peruspalvelukeskus 50 000 asukasta Heinola 21 000 asukasta Lahti 99 000 asukasta PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI

Tilaaja-tuottajajärjestelmän perusroolit PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Tilaaja-tuottajajärjestelmän perusroolit Järjestämissuunnitelma -väestön tarpeiden analysointi -väestölle tarjottavien palvelujen kokonaisuuden ja palvelurakenteen määrittäminen -rahoitustason määrittely Tilaajatoiminta -palvelujen vuosittainen volyymi -palvelujen saatavuutta, sisältöä ja laatua koskevien tavoitteiden määrittely -palvelujen tuottamistapaan ja sitä koskeviin muutoksiin liittyvä sopiminen Tuottajatoiminta -palvelujen tuotteistus ja hinnoittelu -tuottavuuskehityksestä huolehtiminen, liikkeenjohto

Sosiaali- ja terveysyhtymän organisaatio PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Sosiaali- ja terveysyhtymän organisaatio Valtuusto Hallitus Hallituksen jaosto Kuntayhtymän johtaja Väestön tarveryhmät P a l v e l u l i n j a t V a s t u u h e n k i l ö t Hallinnollinen ohjaus Toiminnallinen ohjaus Ympäristö- terveys- keskus Kuntoutus- Hallinto- ja tukipalvelu- Lääke- tieteellisten palvelujen Keskus- sairaala Perus-palvelu-keskus Yhtymähallinto Ensihoito- ja päivystys- Lasten, nuorten ja perheiden palvelut Aikuisten terveydenhuollon ja sairaanhoidon palvelut Vanhusten palvelut Päihde- ja mielenterveyspalvelut Erityispalvelut Ympäristöterveyspalvelut Tarkastuslautakunta Vähemmistökielinen lautakunta Keskus-sairaala Vammaispalvelut

Yhteensopiva Päijät-Häme Hyvän tulevaisuuden tekeminen Päijät-Hämeelle Yhteisen palvelutuotannon ja yhteisten periaatteiden ja toimintatapojen valmistelu ja toteuttaminen = Palvelut edellä Kunnat tarkastelevat yhdessä valtuustokausittain alueen kehitystä ja kunta- ja palvelurakennetta Yhteensopiva Päijät-Häme 1. Yhteinen kuntaohjaus 2. Yhteiset kehittämislinjaukset ja tavoitteet 3. Yhteiset palveluprosessit 4. Yhteinen asiantuntijuus ja osaaminen Tavoite: Kunnan aseman vahvistaminen omistajaohjauksessa Tavoite: Keskeisten tavoitteiden ja toimenpiteiden yhteensovittaminen vaikuttavuuden lisäämiseksi Yhteiset linjaukset ja päätökset Tavoite: Yhteistyöhyötyjen taloudellisuus, tehokkuus ja vaikuttavuus Tavoite: Paikallisen asiantuntijuuden ja osaamisen varmistaminen Alueen kilpailukyvyn lisääminen Tilaajaosaamisen varmistaminen Keinot: Yhteisen tahtotilan luominen Omistajapolitiikka Konserniohjeet Yhteiset ohjaustoimielimet Kuntien yhteiset konserni- ohjeet ja hyvän hallinnon ja johtamistavan ohjeet Sisäisen valvonnan ohjeisto Sote-yhtymän perussopi- muksen uudistaminen Muiden kuntayhtymien pe- russopimusten uudistaminen Keinot: Yhteiset; Maapoliittinen ohjelma Elinkeinostrategia Rakennekaava Henkilöstöpolitiikan linjaukset Asuntostrategia Tietohallintostrategia Elinkeinostrategia valmisteilla Henkilöstöpoliittinen selvitys Rakennusvalvonta selvitys Terveysliikuntastrategia Kirjastostrategia Kulttuuristrategia Keinot: Tilaaja-tuottaja –toimintatapana Yhtenäiset toimintaperiaatteet Lupakäytännöt Tuotteistus ja laadunhallinta Maakunnan tuottavuus- ohjelma Lukioverkkoselvitys Taiteen perusopetus Keinot: Viranomaisyhteistyö Kehittämisresurssit turvataan yhteistyöllä Maakuntahallinnon ja seutu- hallinnon yhdistäminen Seutuhallinnon rooli tule- vaisuudessa –käynnissä Yhteistyön puitesopimus – sosiaalipartnereiden kanssa Hyväksytty johtoryhmässä 5.10.2007

PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Hyvän tulevaisuuden tekeminen Päijät-Hämeelle Palvelut Edellä Kuntatalous ja valtionosuudet - työryhmä Päätöksenteko- rakenteet ja demokratia - työryhmä Omistajaohjaus ja omistajapolitiikka - työryhmä Seurakuntayhteistyö Hallinto-organisaatioiden kokonaistarkastelu Elinkeinotoimi Henkilöstöjärjestöt Sivistystoimen teemaryhmä Yhdyskunta- suunnittelun teemaryhmä Kunta- palveluiden tuki teemaryhmä HEIMO -hyvinvointipiiri Johto-ryhmä Johtotiimi Valmistelutoimikunta VISIO Kuntatalousanalyysit Projektin väliraportti Kuntien lausunnot väliraportin toimenpide- ehdotuksista 21.9.2007 Demokratiatyöryhmän esitykset Omistajaohjaus ja omistajapolitiikka MAL suunni-telma Alueen vastaus VN:lle 30.8.2007 mennessä Yhdyskuntasuunnittelu MAL Sivistystoimen ehdotukset Kuntakohtaiset suunnitelmat 12 kpl Kuntien omat vastaukset VN:n kysymyksiin 30.8.2007 mennessä Kuntien tukipalvelut

VALMISTELUTOIMIKUNTA PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI JOHTORYHMÄ VALMISTELUTOIMIKUNTA VISIO Vision tarkentaminen lausuntojen perusteella Palvelu- rakenne- osio Kunta- rakenne Työ- rymä ryhmä PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI

PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI UusiKunta Maapinta-ala 2 433 km2 Vesipinta-ala 475 km2 Asukasluku 150 003 Väestöntiheys 62 henkilöä/km2 Taajamissa asuu 89 % väestöstä

UusiKunta - mahdollinen toteutusaikataulu PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI UusiKunta - mahdollinen toteutusaikataulu ”luonteeltaan vapaaehtoista” ”luonteeltaan sitovaa” Esiselvitys Selvitys Toteutus Uusi Kunta P P 1/2008 6/2008 10/2008 5/2009 n.1 v 5/2010 n.1,5 v 10/2012 1/2013 Esiselvitys alkaa Esiselvitys valmis Vaalit mahdollinen päätös selvityksen aloittamisesta Kunta- kierrokset mahdollinen päätös kuntaliitoksen toteutuksesta Vaalit mahdollinen uusi kunta aloittaa

Johtamisesta rakenneuudistuksessa; haasteet PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Johtamisesta rakenneuudistuksessa; haasteet Perinteiset kunnan johtamistavat ja kohteet Yleinen kehityksen ohjaus oman kunnan alueella Elinvoimaisuuden kehittäminen; mm. pääomien hyödyntäminen Omistajapoliittiset linjaukset Keskeinen haaste: riittävien johtamisresurssien kohdistaminen muutoksen johtamiseen => taloudelliset realiteetit Erityinen haaste; luottamushenkilöjohdon rooli ja vastuut => demokratiaulottuvuus paikallisessa päätöksenteossa Palvelutuotannon ohjausjärjestelmä Oman tuotannon rinnalle kuntien yhteistyönä toteutettuja ja yksityisiltä ostettuja palveluja, vanhat johtamismallit eivät enää toimi Palvelutuotanto eriytyy omaksi kokonaisuudeksi, joka vaatii uudentyyppisiä ohjausmalleja. Tahto, Luottamus, Sitoutuminen => YHTEINEN NÄKEMYS MUUTOKSEN TARPEELLISUUDESTA => KATSE TIUKASTI TULEVAISUUTEEN

Kiitos mielenkiinnostanne PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Kiitos mielenkiinnostanne Hyvää joulunaikaa! www.palvelurakenneuudistus.fi www.uusikunta.fi