Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

LAHDEN SEUTU – Katsaus PARAS –valmisteluun - seutujohtaja José Valanta

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "LAHDEN SEUTU – Katsaus PARAS –valmisteluun - seutujohtaja José Valanta"— Esityksen transkriptio:

1 LAHDEN SEUTU – Katsaus PARAS –valmisteluun - seutujohtaja José Valanta
Seutuhankkeen JORY –

2 PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTIN ORGANISOINTI KUNNAT
Kuntatalous ja valtionosuudet - työryhmä Päätöksenteko- rakenteet ja demokratia - työryhmä Omistajaohjaus ja omistajapolitiikka - työryhmä Hallinto-organisaatioiden kokonaistarkastelu Seurakuntayhteistyö Henkilöstöjärjestöt Sivistystoimen teemaryhmä Yhdyskunta- suunnittelun teemaryhmä Kunta- palveluiden tuki teemaryhmä HEIMO -hyvinvointipiiri Johto-ryhmä Elinkeinotoimi Johtotiimi Valmistelutoimikunta

3 PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Kuntatalous ja valtionosuudet

4 Nastolan tulojen, menojen ja asukasluvun muutos 1998-2005

5 PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI

6 PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI

7

8

9 Nastolan laskelma vuoteen 2016, paine veroprosenttiin

10 Laskelmat vuoteen 2016, paine veroprosenttiin

11 PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Päätöksenteko ja demokratia

12 VE1: Nykytilanne

13 Demokratiatyöryhmän mallivaihtoehdot: Vaihtoehto 1; nykytilanne, jossa kuntien lukumäärä ja kuntakoko ei muutu oleellisesti. Vaihtoehto 2; nykyistä pienempi määrä kuntia, jolloin haasteena on edustuksellisten elinten toiminnan varmistaminen. Vaihtoehto 3; kaksitasoisen paikallishallinnon rakentuminen, jossa sekä kuntien että maakunnan tason valtuustot valitaan vaaleilla. Vaihtoehto 4; sama kuin vaihtoehto 3 ilman ylläpitäjämallia Vaihtoehto 5; Päijät-Hämeen kuntien yhdistyminen kahdeksi tai yhdeksi kunnaksi

14 PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Omistajapolitiikka ja -ohjaus

15 Mitä omistetaan? Strategisten tavoitteiden ja omistusten määrittely (omistaja/sijoittaja) Vaikutusten ja kustannus- tehokkuuden mittaaminen ja arviointi Miten kuntakonsernia ohjataan? Omistajaohjaus Miten kunnan päätösvaltaa käytetään tytäryhteisöissä Valvontaohjeiden anto Vastuu- ja raportointi- suhteet Kunnan toimielimille, viranhaltijoille ja tytär- yhteisöille

16 Omistajaohjaustyöryhmä esittää kunnille
Konserniohjeiden laadinta/tarkistaminen Rakenteellisen ohjauselimen valmistelu Yhteisten rakenteiden ja ohjausinstrumenttien vahvistaminen Kuntien omistuksen luokittelu nelikenttään Seutusopimuksen tarkistaminen Täytäntöönpanopolun määrittely verkoston koordinointiin

17 PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Sivistystoimen -teemaryhmä

18 Sivistystoimen palvelurakenteen vaiheistus
Nykyinen palvelu- ja kuntarakenne Visio 2015 palvelu- yhteistyötä sopimus- toimintaa tilaaja / tuottajamalli yhteisiä toimielimiä osakeyhtiö / liikelaitos 12 kuntaa 13 kunnallista palvelun- järjestäjää 26 toimielintä 19 ltk 1 yht. johtokunta (Wellamo) 6 ky:n toimielintä 1-2 … n kuntaa 1-2 … n kunnallista palvelunjärjestäjää 1-2 … n toimielintä

19 PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Yhdyskuntasuunnittelun -teemaryhmä

20 Asuntopoliittiset linjaukset ja yhteensovittaminen
Maakuntakaava Lähivaikutusalueittainen mitoitus, aluevaraukset, aluekuvaukset Rakennemalli ja yleiskaava Aluevaraukset ja mitoitus, käyttöönoton ajoitus, alueiden välinen työnjako Asuntopolitiikka (maankäyttö-/tonttipolitiikka) Asuntotuotantotavoitteet (edellytykset) Maapoliittiset tavoitteet (maanhankinta, kaavoitus) Palvelu- ja erityisasuminen Kunnan asuntokanta ja omistajapolitiikka Seudullinen yhteistyö (markkinointi, asuntomarkkinaselvitykset, asumisen perusselvitykset, lainoitus…)

21 Seudulliset ja maakunnalliset liikennejärjestelmäsuunnitelmat
Päijät-Hämeen maakuntakaavan liikenneselvitys 2005 Päijät-Hämeen liikennestrategia ja aiesopimus 2006/2007 Joukkoliikenteen palvelutaso- suunnitelma (P-Häme) Seudullinen joukkoliikenteen luparyhmä Matkojenyhdistelykeskuksen perustamisselvitys Helsinki-Lahti yhteislippuselvitys Yhdyskuntasuunnittelun työryhmä yhteistyöfoorumina liikenneasioissa

22 Linjauksia yhdyskuntasuunnittelun osalta
Yhdyskuntasuunnittelun yhteistyön syventäminen Yhteistyön laajentaminen uusiin tehtäväkokonaisuuksiin Yhteisiä toimielimiä harkiten; ehdotus seudullisen tilaajayksikön perustamisedellytysten selvittämisestä Sopimusperusteisen yhteistyön mahdollisuudet useissa tehtävissä Viranhaltijayhteistyön lisäämisen mahdollisuudet erittäin moninaiset MAL -työryhmä Suunnitelma maankäytön, asumisen ja liikenteen yhteisiksi toimenpiteiksi maakunnan alueella Vastaukset SM:n kysymysrunkoon

23 PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Kuntapalveluiden tuki -teemaryhmä

24 Keskeisiä esityksiä tukipalveluiden osalta:
Työryhmän tarkastelussa 25 tukipalvelua Tukipalveluissa paljon mahdollisuuksia yhteistyöhön Kuntien erilaiset toimintakulttuurit Mm. Hankintatoimi Tietohallinto Talouspalvelut Rekrytointi Tietotekniikka Yhteistyömallien tiiviys vaihtelee toiminnoittain Syksyllä 2007 toteuttamissuunnitelma

25 PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Jatkotyöskentelystä

26 Kuntatalousanalyysit
Demokratiatyöryhmän esitykset Omistajaohjaus ja omistajapolitiikka Yhdyskuntasuunnittelu MAL Sivistystoimen ehdotukset Kuntien tukipalvelut Kuntien omat vastaukset VN:n kysymyksiin mennessä Alueen vastaus VN:lle Kuntakohtaiset suunnitelmat 12 kpl Projektin väliraportti MAL suunni-telma lausunnot väliraportin toimenpide- ehdotuksista VISIO

27 Hyvän tulevaisuuden tekeminen Päijät-Hämeelle
Yhteisen palvelutuotannon ja yhteisten periaatteiden ja toimintatapojen valmistelu ja toteuttaminen = Palvelut edellä Kunnat tarkastelevat yhdessä valtuustokausittain alueen kehitystä ja kunta- ja palvelurakennetta Yhteensopiva Päijät-Häme 1. Yhteinen kuntaohjaus 2. Yhteiset kehittämislinjaukset ja tavoitteet 3. Yhteiset palveluprosessit 4. Yhteinen asiantuntijuus ja osaaminen Miksi ? Hajautuva kokonaisuus vaatii uudenlaisia välineitä: pysyäkseen koossa, asioiden johtamiseksi johdon- mukaisesti ja vaikuttavan lopputuloksen aikaansaamiseksi - vaikuttavuuden lisäämiseksi - jännitteiden purkamiseksi - yhteistyötä estävien rakenteiden välttämiseksi - alueen kilpailukyvyn vahvistamiseksi - tuottavuuden ja vaikuttavuuden lisäämiseksi - palveluiden yhdistämisen helpottamiseksi - yhteinen kehittäminen ja ongelmienratkaisu parhaan tuloksen aikaansaamiseksi Tavoite: Kunnan aseman vahvistaminen omistajaohjauksessa Keskeisten tavoitteiden ja toimenpiteiden yhteensovittaminen vaikuttavuuden lisäämiseksi Yhteiset linjaukset ja päätökset Yhteistyöhyötyjen taloudellisuus, tehokkuus ja vaikuttavuus Paikallisen asiantuntijuuden ja osaamisen varmistaminen Alueen kilpailukyvyn lisääminen Tilaajaosaamisen varmistaminen Keinot: Yhteisen tahtotilan luominen Omistajapolitiikka Konserniohjeet Yhteiset ohjaustoimielimet Yhteiset; Maapoliittinen ohjelma Elinkeinostrategia Rakennekaava Henkilöstöpolitiikan linjaukset Asuntostrategia Tietohallintostrategia Tilaaja-tuottaja –toimintatapana Yhtenäiset toimintaperiaatteet Lupakäytännöt Tuotteistus ja laadunhallinta Viranomaisyhteistyö Kehittämisresurssit turvataan yhteistyöllä Maakuntahallinnon ja seutu- hallinnon yhdistäminen PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI


Lataa ppt "LAHDEN SEUTU – Katsaus PARAS –valmisteluun - seutujohtaja José Valanta"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google