SASTAMALA EDUT JA HAITAT MOUHIJÄRVEN NÄKÖKULMASTA Elinvoimainen ja toiminta- kykyinen kunta Henkilöstö ja talous Yhdyskunta ja ympäristö ja ympäristö Elinkeinot.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Työrukkaset heilumaan ja nuorisotyöttömyys kuriin.
Advertisements

Korkeakoulutus 1.Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tehdään itsenäisiä oikeushenkilöitä.
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
Henkilöstöä koskevat kirjaukset muissa yhdistymissopimuksissa, Salo ja Kouvola UusiKunta- henkilöstöryhmä.
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
FinELib 10 vuotta Kuntarakenteen muutoksesta kirjasto- ja tietopalvelujen kannalta Kristiina Kontiainen Etelä-Suomen lääninhallitus.
PK-kehittämispalvelut
PERUSTURVA SIVISTYS - tuottaja MAATALOUS - tuottaja TEKNINEN - tuottaja VAPAA-AIKA - tuottaja YMPÄRISTÖ - tuottaja RAK.VALV. - tuottaja JÄRVINET OY -atk.
Seurakysely 2012 Seurakyselyn kehittäminen Seurafoorumi Anton Ahonen Jyväskylän yliopisto.
Selvittäjän ja kuntien välinen työnjako. Kuntarakennelain tavoite • Elinvoimainen, alueellisesti eheä ja yhdyskuntarakenteeltaan toimiva kuntarakenne.
Alueellinen vaikuttaminen kunnissa 2010-luvulla Arto Koski Erityisasiantuntija Suomen Kuntaliitto.
1 JORMA KILPELÄINEN KJ, JÄMSÄNKOSKI MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
Uuden kaupungin perustamisen eduista ja haasteista elinvoimaisen ja toimintakykyisen kunnan näkökulmista Äetsän kannalta Kansalaiskeskustelu Äetsän koululla.
Pohjois-Pohjanmaan luonnonsuojelupiirin alustus Tekijä: Oulun luonnonsuojeluyhdistyksen Kestävä yhdyskunta -kampanja Pohjois-Pohjanmaan ilmastostrategiatyö.
Keravan seurakunta - matkakumppanisi
STES - kesäkoulu – UKK-instituuttiTampere.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Pellervon Pirkanmaan seminaari Pellervo-Seuran valtuuskunnan puheenjohtaja Erkki Vähämaa.
Paikkatietojen hyödyntäminen Turun sosiaali- ja terveystoimessa sekä kasvatus- ja opetustoimessa Katariina Hilke Turun kaupunki / Strategia ja viestintä.
Oulun seutu KOKO KOKO , Rovaniemi - Mitä tällä hetkellä tehdään - Mitä suunnitelmia ja tavoitteita vuodelle Mitä alustavia.
Teeman tarkastelun neljä näkökulmaa Alueellinen vaikuttaminen, nykytila Demokratia ja osallistuminen KRITEERINYKYTILAN EDUTNYKYTILAN HAITAT NYKYTILAN.
Älykäs verkostomainen kaupunki Keski-Uudenmaan kaupungin visio.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Myyrmäki Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
KU-selvitys Demokratiamallit Järvenpää-talo.
Kuntien rooli lähipalvelujen ja lähiosallisuuden varmistaminen
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE-
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Työkykyjohtaminen Serviisissä
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
1 AMMTILLISEN KOULUTUKSEN MERKITYS KUNNALLE
Sastamalan kaupunki SASTAMALAN TALOUS VUOTEEN 2012 Valtuustojen seminaari Elina Alajoki.
Hallitusohjelman teemat, ehdotuksia 1. Johdanto Pirkkala huolehtii alueensa asukkaiden hyvinvoinnista itsenäisenä kuntana. Toteutamme kestävän.
Esperi Care Parempaa hoitoa
Antero Alenius Sastamala vai Punkalaidun Kuntalaiset
1 Pertti Parkkonen, kh pj, Laukaa MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
Ohjausryhmä+ projektiryhmä
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio Ruralia-instituutti / Pekka Hytinkoski / Osuustoiminnan opetusverkosto.
SASTAMALAN VERKOSTOLUKIO Liite: Talous- ja toiminta Yhteenvetoja ja ennusteita.
1 Opetusministeriön hallinnonalan talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskushanke OPM-PAKE: Työsuojelupäivät Projektipäällikkö Ulla Kauppi.
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Tausta-aineisto.
ETELÄ-PIRKANMAAN OPPILAITOSVERKOSTO rehtori Pasi Syrjä Valkeakosken lukio.
Takaisin kartalle – Seutukaupunkien kehittämismenetelmä Kommenttipuheenvuoro Paavo Salli Sastamalan seutukaupunki.
Oulaskankaan yhteistoiminta alue Alustava toimintasuunnitelma 02/2007 – Vaihe 1 esiselvitys Vaihe 2 yhteistoiminta- alueen suunnittelu Vaihe.
Sastamalan toimintamalli
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja
Ajankohtaista – seutusivistys
1 Veijo Koskinen, kaupunginhallituksen puheenjohtaja, Jyväskylän kaupunki MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA.
Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien yhteinen maapolitiikka - Kuntien maapolitiikan yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet.
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
Ops seminaari Askola.
KANUUNA+ - vaihtoehtoja Kanuunan laajentumiseen alle asukkaan kuntiin. Kanuunan nuorisopoliittinen arvostus ei ole kehittynyt sen kansallisen ja.
1.Keskusta haluaa turvata kuntalaisille lähipalvelut kaikkialla Suomessa, niin että ne ovat saavutettavissa kohtuullisen matkan päässä ja kohtuullisessa.
Talousarvio 2015 ja taloussuunnitelma E-LA kaupunginjohtaja.
Ruokolahden strategia 2016–2021. Yhteistyökykyinen Taloudelliset realiteetit tunnistava Muuntautumiskykyinen Arvomme.
 Johdanto  Alue- ja kuntayhteistyö  Kaupungin tehtävät  Elinkeinotoimi  Peruspalvelut  Yhdyskuntarakenne  Talous  Henkilöstö/tavoitteet.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Infra-alan ammattikorkeakouluopetuksesta
Vesa Kanninen / Aalto-yliopisto Monikeskuksisuus, keskusverkko
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
OSUUSTOIMINNALLISEN YRITYSVERKOSTON JOHTAMINEN
Janakkalan kunnan strategia vuoteen 2025
Aluekehittämisen näkökulma ennakointiin Satakuntaliitto
Nyt kannattaa toimia!.
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Nuorisotyön laadun ja menetelmien kehittäminen Osaamiskeskus Kanuunan TOIMINTAPERIAATTEET Kanuuna-seminaari Jyväskylä
Kaupunkistrategian laadinta
Esityksen transkriptio:

SASTAMALA EDUT JA HAITAT MOUHIJÄRVEN NÄKÖKULMASTA Elinvoimainen ja toiminta- kykyinen kunta Henkilöstö ja talous Yhdyskunta ja ympäristö ja ympäristö Elinkeinot ja työllisyys Demokratia ja johtaminen Palvelut ja asiakkaat

Tarkastelu näkökulmat Elinvoimainen ja toiminta- kykyinen kunta Henkilöstö ja talous Yhdyskunta ja ympäristö ja ympäristö Elinkeinot ja työllisyys Demokratia ja johtaminen Palvelut ja asiakkaat

Palvelut ja asiakkaat +palvelujen järjestäminen on paremmin turvattavissa vahvemmalla kokonaisuudella; koskee niin itse tuotettua kuin ulkopuolelta hankittua palvelua +Sastamala kokonaisuutena tasapainottaa palvelukysyntää eri ikäryhmien välillä +palvelurakenteen kehittäminen ja tehostaminen sekä resurssien jakaminen helpompaa suuremmassa kokonaisuudessa kuin yksittäisissä kunnissa +lähipalvelut voidaan turvata koko Sastamalan alueella +prosessilähtöinen ajattelu tuo mahdollisuuden uudenlaiseen toimintaan laajassa mittakaavassa +tilapäisiin palvelujen järjestämishäiriöihin on helpompi reagoida Palvelut ja asiakkaat+

-palvelujen keskittämisen ja hajauttamisen dilemma; miten palvelut keskitetään niin, että saadaan tehokkuusetuja ja mitkä palvelut on toisaalta pidettävä lähipalveluina -keskittäminen vie joitain palveluja kauemmas -uuden kaupungin perustamisessa voi syntyä mielikuvia palvelutason heikkenemisestä, vaikka tilanne olisikin todellisuudessa toinen -asukkaat ja kuntalaiset tuntevat muutosvastarintaa -suuntautumisongelma ja siihen liittyvät kysymykset Palvelut ja asiakkaat Palvelut ja asiakkaat-

Miten tärkeänä pidätte, että lukio-opetusta järjestetään kaikissa nykyisissä toimipisteissä? Lukio-opetus Palvelut ja asiakkaat

Lukio-opetus / Sastamala Vammalan lukio (apulais)rehtori + opettajat Sastamalan verkostolukio Lukiotoimesta vastaava rehtori Punkalaitumen lukio (apulais)rehtori + opettajat Äetsän Sarkia-lukio (apulais)rehtori + opettajat Mouhijärven lukio (apulais)rehtori + opettajat KK Palvelut ja asiakkaat

Lukio-opetus / Sastamala Palvelut ja asiakkaat Toisen asteen koulutustyöryhmä pitää verkostolukion sisäistä toimintaa tehokkaana opiskelijan, henkilöstön ja ylläpitäjän näkökulmasta Lukiokoulutus opettajan läsnäoloon perustuvana lähiopetuksena %  Kaikissa pakollisissa kursseissa ja valinnaiskursseissa >riittävät opetusryhmät  Täydentävää lähiopetusta videoneuvottelutekniikalla Osa opinnoista monimuotoisesti etäopetuksena, verkko-opetuksena tai näiden yhdistelmänä Yhteinen opetussuunnitelma, kurssitarjotin

Selvityksen mukaan uuden kaupungin palveluverkko tulee sisältämään nykytasoisen Mouhijärven terveysaseman Miten tärkeänä pidätte, että lääkärinvastaanotto järjestetään kaikilla nykyisillä terveysasemilla? Lähipalvelut / Sastamala Palvelut ja asiakkaat

Lähipalvelut / Sastamala Miten tärkeänä pidätte, että kunnallinen päivähoito tarjotaan lähipalveluna? Selvityksen mukaan uusi kaupunki tarjoaa päivähoidon kunnallisena lähipalveluna myös Mouhijärvellä Palvelut ja asiakkaat

Lähipalvelut / Sastamala Miten tärkeänä pidätte, että vanhuspalveluissa nykyinen palveluverkko säilytetään? Selvityksen mukaan vanhuspalveluissa säilytetään vähintäänkin nykyinen palveluverkko Palvelut ja asiakkaat

Lähipalvelut / Sastamala Miten tärkeänä pidätte, että perusopetuksen nykyiset koulut säilytetään? Selvityksen mukaan perusopetuksen nykyiset koulut jatkavat siten, että oppilas- määrät otetaan huomioon Mouhijärvellä laajennus ja kehityspaineita, otetaan huomioon investointisuunnitel- massa Palvelut ja asiakkaat

+oikein kohdennetuilla investoinneilla ja kehittämistoimilla tavoiteltu väestökasvu on saavutettavissa +Sastamala tarjoaa erilaisia mahdollisuuksia kaupunkiasumisesta puhtaaseen maaseutuasumiseen ja kaikkea siltä väliltä +kaavoituksen järjestäminen helpompaa isossa yksikössä +maankäytön suunnittelu helpommin toteutettavissa laajemmalla alueella kuin yksittäisissä kunnissa +osaavien resurssien keskittäminen ja kokoaminen yhteen paikkaan sekä harkittu työnjako mahdollistavat erityisosaamisten hyödyntämisen +haja-asutusalueiden ottaminen mukaan kehittämiskohteiksi mahdollistaa uusien asukkaiden hankinnan maaseutuimagoa hyödyntäen +Mouhijärven jatkaessa itsenäisenä maankäytön suunnittelu ja kaavoitus selkeitä pullonkauloja kehittymisessä Yhdyskunta ja ympäristö Yhdyskunta ja ympäristö ja ympäristö+

-mahdollinen kilpailu entisten kuntien välillä voi jäädä alkuun elämään -alueelle syntyy usea taajama ja niiden väliset välimatkat voivat tuntua pitkiltä -syntyy kaiken kaikkiaan yhdyskuntarakenteeltaan hyvin laaja maantieteellinen alue Yhdyskunta ja ympäristö Yhdyskunta ja ympäristö ja ympäristö-

YHDISTYMISAVUSTUKSET Yhdyskunta ja ympäristö ja ympäristö

YHDISTYMISAVUSTUKSET Yhdyskunta ja ympäristö ja ympäristö

+Sastamala voi turvata paremmin osaavan ja ammattitaitoisen henkilöstön saannin +henkilöstön on helpompi erikoistua +oman erityisosaamisen hyödyntäminen on helpompaa sekä omasta että koko organisaation näkökulmasta +Sastamala mahdollistaa tiettyjen lakisääteisten palvelujen järjes-tämisen asianmukaiseksi oman organisaation sisällä, esim. maataloushallinnossa sekä sosiaalipuolella (vrt. uusi lastensuojelulaki) ja näin päästään monitahoisista sopimusjärjestelmistä eroon +henkilöstön sijaistaminen sekä yleinen työssä jaksaminen paranee sisäisen verkoston kautta Henkilöstö ja talous Henkilöstö ja talous +

+eläköitymisen kautta toiminnan uudelleen organisointi on Sastamalassa helpompaa kuin yksittäisissä kunnissa +Sastamala on kokonaisuudessaan taseeltaan ylijäämäinen kunta +taloudeltaan erilaiset kunnat muodostavat yhdessä huomatta- vasti vahvemman yksikön kuin itsenäisinä jatkavina; yhden heikkoudet korjaantuvat toisen vahvuuksilla +yhdistymisavustusten oikealla kohdentamisella voidaan saada aikaan merkittäviä tulevaisuussuuntautuneita investointeja +yhdistymisavustukset merkittävä piristysruiske kuntien investointitarpeisiin +Mouhijärven kunnan talous itsenäisenä kuntana on kriisissä Henkilöstö ja talous Henkilöstö ja talous +

-muutosvaiheen aikana henkilöstöorganisaatio etsii omaa paikkaansa ja oikeaa toimintatapaa -muutosvastarintaa voi esiintyä erityisesti alkuvaiheessa, kun uutta ajattelutapaa pyritään ajamaan organisaatioon sisään -yksittäisissä kunnissa erilaisia toimintatapoja, joilla on pitkä historia ja näille vaaditaan järkevää harmonisointia, joka vie oman aikansa -kuntien talouksien yhdistäminen voi luoda harhaluuloja taloudellisten resurssien ylivertaisuudesta ja aiheuttaa ylioptimistista ajattelua -yhdistymisavustusten luonteen ymmärtäminen voi olla vaikeaa; ne ovat kertavaikutteisia ellei niitä kohdenneta oikein ja viisaasti Henkilöstö ja talous Henkilöstö ja talous -

Kuntatalouden tasapaino on paremmin saavutettavissa kuin ilman yhdistymistä KuntatalousHenkilöstö ja talous

Itsenäinen kunta  Kunnallisveroprosentti vuosina 2008 – 2011 välillä 20,25 – 20,75  Kiinteistöveroprosentit lähellä ylätasoa  Alijäämää katettavana ainakin €  Maa- ja metsäalueiden myyminen  Vuokra-asuntokannan myyminen  Yksityistieavustukset puolitettava vuonna 2009 Uusi kaupunki  Kunnallisveroprosentti vuosina 2009 – 2015 maa- kunnallisesti kilpailukykyinen  Kiinteistöveroprosentit kilpailukykyisellä keskitasolla  Alijäämää ei kokonaisalueella katettavana  Maa- ja metsäalueiden käyttö vaihtomaina  Vuokra-asuntokannan säily- minen muodossa tai toisessa  Yksityisteihin kunta voi 2008 kohdentaa omilla päätöksillä osan yhdistymisavustuksista Kuntatalouden tasapaino?Henkilöstö ja talous

Itsenäinen kunta  Investointitason merkittävä laskeminen  suunniteltava talouden kestävällä tavalla  Rakenteellisten säästöjen etsiminen  palvelutaso- ja tarjontakysymys Uusi kaupunki  Yhdistymisavustusten koh- dentaminen investointeihin  € omalla päätöksellä  pohjakartta ja yleiskaava- asiat yhteisestä summasta  Tarkka taloudenpito alusta alkaen mahdollistaa palvelutason ylläpidon Kuntatalouden tasapaino?Henkilöstö ja talous

+elinkeinorakenne monipuolistuu koko aluetta tarkastellessa +elinkeinojen kehittäminen on helpompaa, kun kyseessä on vain yksi kunta +markkinointi ja mielikuvien luominen hallitumpaa ja helpompaa +uskottavampi toimija, kun kyseessä on isompi kaupunki +uusien yritysten sekä yritysten tarvitseman työvoiman saamisen koordinointi helpompaa +yrityksille voidaan tarjota erilaisia vaihtoehtoja esim. sijoittumisen suhteen +työnjaon selkiyttäminen elinkeinoyhtiön ja kaupungin välillä tehostaa toimintaa Elinkeinot ja työllisyys Elinkeinot ja työllisyys +

-häviääkö pienen kunnan joustavuus elinkeinoasioiden hoitamisessa? -pystytäänkö markkinointiin kohdistamaan riittävästi resursseja -hallitaanko ja hyväksytäänkö uusi työnjako ja toimintatapa elinkeinoyhtiön ja kunnan välillä Elinkeinot ja työllisyys Elinkeinot ja työllisyys -

+pienen kunnan päätöksenteon etääntyminen kuntalaisista joissain tapauksissa positiivista +uuden kunnan painoarvon lisääntyminen niin maakunnallisessa kuin valtakunnallisessakin päätöksenteossa +luottamushenkilöiden roolin korostuminen +demokratian parempi hallinta, koska päätökset keskittyvät enemmän kunnan sisäisiin asioihin kuin yhteistyöverkoston hallintaan +ohjausryhmän päätös laajennetusta valtuustosta kahdeksi ensimmäiseksi vaalikaudeksi Demokratia ja johtaminen Demokratia ja johtaminen+

+johtamisessa siirtyminen enemmän oman organisaation johtamiseen verrattuna yhteistyöverkoston hallintaan +johtamisessa myös mahdollisuus erikoistua ja ottaa erityisosaamiset parempaan huomioon +prosessimainen ajattelutapa myös johtamisessa luo mahdollisuuden uudenlaiseen tehokkaampaan johtamiseen +uuden kaupungin perustaminen luo mahdollisuuden uudenlaiseen ajattelemiseen; se ei ole perinteinen kuntaliitos Demokratia ja johtaminen Demokratia ja johtaminen+

-luottamushenkilöpaikkojen väheneminen voi tuoda tunteen demokratiavajeesta -päätöksenteko voi tuntua etääntyvän liiaksi kuntalaisista -muutosvastarinta uuden toimintatavan omaksumisessa -yksittäisten ehdokkaitten läpimeno vaaleissa vaikeutuu -johtamis- ja esimiesvakanssien täyttämisprosessin hallinta todella haastavaa -muutosvastarinta johtamisessa ja uudessa ajattelussa Demokratia ja johtaminen Demokratia ja johtaminen-

Suuntautuminen, suuntautuminen, suuntautuminen, suuntautuminen Valtuusto on päättänyt osallistua Lounais-Pirkanmaalle perustettavaan uuden kaupungin selvitystyöhön Mouhijärven kunta ei jatka kuntaliitoksen esiselvitystä Hämeenkyrön kunnan eikä Nokian kaupungin kanssa Valtuusto päättää hyväksyykö Mouhijärven kunta uuden kaupungin selvitystyön pohjalta syntyvät hallinnon ja palvelujen järjestämissopimuksen sekä siihen liittyvän suunnitelman hylkääkö Mouhijärven kunta em. sopimuksen sekä suunnitelman ja jatkaa itsenäisenä niiden realiteetti- en kanssa, jotka ovat olemassa Valtuusto ei päätä uudesta suunnasta tai uusista neuvotteluista