Helsingin kokemuksia palvelusetelistä Vanhusten ympärivuorokautinen palveluasuminen 23.3.2010 Ostopalvelupäällikkö Tuulikki Siltari Vanhusten palvelujen vastuualue
Vanhuspalveluiden arvoverkko KANSALAISJÄRJESTÖT JA YHDISTYKSET omaishoitojärjestöt, eläkeläisjärjestöt, ym. KANSALAISET JA KANSALAISYHTEISÖT (Esim. Loppukiri-senioritalo) STRATEGISET KUMPPANIT Yhteiset kehittämishankkeet järjestöjen kanssa Erityispalvelujen tuottajat Ehkäisevän työn hankkeet IN HOUSE Seniorisäätiö OMA PALVELU- TUOTANTO *Sosiaali- ja lähityö *Palvelukeskus *Päivätoiminta *Palveluasuminen *Laitospalvelut Omaishoitajat Vapaaehtoiset Terke, Liv, Kulke, HKL, Kirjasto, Sto ym. PALVELUYRITYKSET Palvelusetelituottajat, Yksityinen tuotanto SOPIMUSYRITYKSET Ostopalvelukumppanit 3.4.2017
Palveluasuminen Helsingissä
Ympärivuorokautisen palveluasumisen palveluseteli Helsingissä Palveluseteli otettiin käyttöön 1.3.2008 Käyttöönottoa edelsi kokeilu 1.4.2006-31.3.2007
Kenelle… vanhusten ympärivuorokautinen palveluasuminen; muistisairaat, fyys.toim.rajoitteiset asiakkaalla todettu palvelutarve; SAS-prosessi, hoitotasopäätös (palveluasuminen, vanhainkoti) vaihtoehto kaupungin osoittamalle hoitopaikalle ei madalla hoitoon pääsyn kriteereitä
…mihin? palveluseteli on tarkoitettu palveluasumisen hoivan kustannusten kattamiseen (perusmaksu ja palvelumaksu) asiakas maksaa tuottajalle vuokran ja ateriat ja omavastuuosuuden palvelumaksusta tuottaja veloittaa palvelusetelin suuruisen osuuden palvelumaksusta kaupungilta
Miten tuottajat valitaan? palveluntuottajat valitaan hyväksymismenettelyllä: kaikki kriteerit täyttävät palveluntuottajat hyväksytään tuottajalistalle hakemus ohjeineen sosiaaliviraston nettisivuilta www.hel.fi/sosv kriteerit noudattelevat kilpailutuksessa asetettuja laatukriteereitä asiakas voi etsiä palveluntuottajan myös tuottajalistan ulkopuolelta lista täydentyy koko ajan hakemus toimii sopimuksena, tuottajan sitoutuminen loppuun asti hoitamiseen
Palvelutarpeen arviointi SAS-prosessi AINA, hoitotasoratkaisu palveluasuminen tai vanhainkoti vanhainkotitasoinen asiakas, varmistettava että palvelukoti on tietoinen ja sitoutuu hoitamaan loppuun saakka kotihoidon lääkärin lausunto on vaihtoehto kaupungin osoittamalle paikalle; ei madalla hoitoonpääsyn kriteereitä! Paine yksityisistä palvelutaloista….
Palvelusetelin arvon määrittäminen Nettotulot Setelin arvo 1600 euroa tai alle/kk 1500 euroa/kk 1601-1799 1400 1800-1899 1300 1900-1999 1200 2000-2099 1100 2100-2199 1000 2200-2299 900 2300-2399 800 24002499 700 2500-2599 600 2600-2699 500 2700-2799 400 2800-2899 300 2900-2999 200 3000- 100 Asiakkaan tulot selvitetään viimeksi toimitetun verotuksen verotuspäätöksestä Ansiotulot ja pääomatulot Tarvittaessa tarkistetaan palvelusetelin arvo
Asiakkaan informointi vaihtoehdoista Kustannusten arviointi eri vaihtoehdoissa: - pysyohjeen tulojen mukainen asiakasmaksu vs. kustannukset keskimääräisen yksityisen hinnan mukaan - ennakointi - palvelusetelin arvon korottaminen; ohjaus kunnan järjestämään Palvelusetelituottajien hinnat vaihtelevat ja uusimmat hintatiedot suoraan tuottajalta; listassa yhteystiedot asiakkaalle, hintakilpailu? Palveluntuottajalista - valtakunnallinen palveluntuottajaportaali - laatuvertailu
Sopimussuhteet KUNTA Hyväksyminen palvelutarpeen arvio laatukriteerit valvonta palvelutarpeen arvio päätös Sopimus hoito- ja palvelu hinta PALVELUNTUOTTAJA ASIAKAS
Lukuja palvelusetelistä Palveluntuottajia 48, yhteensä 68 yksikköä - joista 38 Helsingissä - joista 31:ssä palveluseteliasiakas (2/2010) - joista 15:ssa yli 3 asiakasta - joista 5:ssä yli 10 asiakasta Asiakkaita 2009 178 (tavoite 200) tavoite 2010: 300 helmikuu 2010: 173 asiakasta Hoitopäivät 2008: 21 000 2009: 51 200 Kustannukset 2008: 872 000 €, 15 000 €/seteli 2009: 1,9 milj.€, 13 400 €/seteli
Tulevaisuuden näkymiä palveluseteli on erinomainen väline lisätä asiakkaan valintamahdollisuuksia ja laajentaa palveluiden tuottajien piiriä soveltuu erittäin hyvin pääkaupunkiseudulle, jossa paljon tuottajia palvelusetelin avulla voidaan parantaa vanhusten kotona selviytymistä ja ehkäistä laitoshoitoon joutumista uusia soveltamisalueita sosiaalivirastossa; omaishoidon tuen vapaajärjestelyt, päivätoiminta, vammaisten henkilökohtainen apu, lapsiperheiden kotipalvelu, lasten kerhotoiminta
Tulevaisuuden näkymiä palveluseteli on osa julkista rahoitusta, mahdollisuus sen avulla laajentaa palvelujen kirjoa rajoitettu laadunvalvonta samoin kuin muissa ostopalveluissa lisänä asiakkaan suurempi vastuu ja mahdollisuus äänestää jaloillaan -> kilpailua laatutekijöillä haastaa myös julkista sektoria asiakkaan rooli vahvistuu elinkeinopoliittinen merkitys alueelle