Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Palveluseteli mahdollisuutena PKa / 23.1.2006. Järkevyyden, ahkeruuden ja julkisen työpaikan suhde JÄRKEVÄ AHKERA JULKINEN TYÖ.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Palveluseteli mahdollisuutena PKa / 23.1.2006. Järkevyyden, ahkeruuden ja julkisen työpaikan suhde JÄRKEVÄ AHKERA JULKINEN TYÖ."— Esityksen transkriptio:

1 Palveluseteli mahdollisuutena PKa / 23.1.2006

2 Järkevyyden, ahkeruuden ja julkisen työpaikan suhde JÄRKEVÄ AHKERA JULKINEN TYÖ

3 Järkevyyden, ahkeruuden ja julkisen työpaikan suhde JÄRKEVÄ AHKERA JULKINEN TYÖ

4 Järkevyyden, ahkeruuden ja julkisen työpaikan suhde JÄRKEVÄ AHKERA JULKINEN TYÖ

5 Järkevyyden, ahkeruuden ja julkisen työpaikan suhde JÄRKEVÄ AHKERA JULKINEN TYÖ TUTKIJA YRITTÄJÄVIRKAMIES

6 SYÖTEKYLÄ, 60 km alle 7 v17 yli 75 v 9 3 % yhteensä 270 SARAKYLÄ, 60 km alle 726 yli 75 v38 8% yhteensä 488 KOKKO- KYLÄ, 42 km alle 7 v 7 yli 75 v 7 5 % yhteensä 155 SIURUA, 48 km alle 7 v 13 yli 75 v 24 9% yhteensä 279 PÄRJÄNSUO, 31 km alle 7 v 42 yli 75 v 34 7% yhteensä 482 IINATTI- JÄRVI, 38 km alle 7 v 15 yli 75 v 17 6% yhteensä 267 PINTAMO, 37 km alle 7 v 5 yli 75 v 5 4 % yhteensä 132 AITTOJÄRVI, 19 km alle 7v 11 yli 75 v 9 6 % yhteensä 153 PUHOS, 55 km alle 7 v 8 yli 75 v 16 6 % yhteensä 257 KIPINÄ, 30 km alle 7 v 20 yli 75 v 38 11% yhteensä 338 HETEKYLÄ, 33 km alle 7 v 23 yli 75 v 43 14 % yhteensä 305 PUDASJÄRVI alle 7 v 86 yli 75 v 69 6 % yhteensä 1 141 JAURAKKAJÄRVI, 50 km alle 7 v 4 yli 75 v 17 11 % yhteensä 150 KURENALA alle 7 v 359 yli 75 v 362 8 % yhteensä 4 415 HIRVASKOSKI, 18 km alle 7 v 41 yli 75 v 30 6% yhteensä 505

7 BSC (Balanced scorecard) VISIO STRATEGIA TALOUDELLINEN NÄKÖKULMA PROSESSI- NÄKÖKULMA OPPIMIS- NÄKÖKULMA ASIAKAS- NÄKÖKULMA NÄKÖKULMIA = 5 ERI MAHDOLLISUUTTA

8 –Uusi tapa järjestää palveluja –Oman toiminnan ja ostopalveluiden lisä –Ostosopimus tai sitoumus maksaa erikseen päätetty osuus kustannuksista –Väline saavuttaa tavoitteita (kotona asuminen, omaehtoinen suoriutuminen, palveluyrittäjyyden edistäminen) STRATEGIA / VISIO ?

9 –Vanhat ja perinteiset toimintatavat (palvelun kuluttaja, palvelun tuottaja) –Byrokraattinen järjestelmä? –Valinnan mahdollisuus –Väline saavuttaa tavoitteita (kotona asuminen, omaehtoinen suoriutuminen) –Markkinoinnin merkitys (kansalaistaito?) ASIAKASNÄKÖKULMA

10 –Uusi tapa järjestää palveluja kustannustehokkaasti? –Oman toiminnan ja ostopalveluiden lisä (peruspalvelut, lisäpalvelut) –Ostosopimus tai sitoumus maksaa erikseen päätetty osuus kustannuksista –Vähentää rakennemuutoksen kustannuspaineita TALOUDEN NÄKÖKULMA

11 –Uusi tapa järjestää palveluja (palveluprosessit, ulkoistaminen) –Henkilöstötarpeet? –Markkinointi? –Asiakasprosessi? –Laatu, kriteerit, resurssit? –Tasavertaisuus, -arvoisuus? –Byrokraatia? –Kustannukset? PROSESSINÄKÖKULMA

12 Palveluseteli (STM): –Uusi tapa järjestää palveluja –Asiakasohjauksen tarve? –Palvelun markkinointi? –Ajattelutavan muutos / uuden oppiminen? –Järjestelmän koulutus, perehdyttäminen OPPIMINEN/UUDISTUMINEN (HENKILÖSTÖ)

13 –Aloitus 2005 vuoden alusta –35 palveluntuottajaa rekisteriin –Uusia yrityksiä... (+ / - ) –Käyttö kaiken kaikkiaan vähäistä –Viranhaltijoiden rooli –Palvelun tuottajien rooli –Asiakkaan rooli –Tulevaisuuden näkymät / toimenpiteet KOKEMUKSET / JOHTOPÄÄTÖKSET

14 1.YMMÄRRÄ 2.HYVÄKSY 3.KEHITÄ JA KEHITY –MUUTOS –IHMISTEN ERILAISUUS –SOPIMUKSET SOPIMUSJOHTAMINEN

15 KYKY OMAN TYÖN / TYÖYHTEISÖN ARVIOINTIIN JA KEHITTÄ- MISEEN •Oma työ / kokonaisuus •Muutoksen ymmärtäminen •Toimintoperus- teiset kytkennät •Itsetuntemus •Vuorovaikutus •Avoimuus •Erilaisuuden ymmärtäminen ja hyväksyminen •Oman työn arviointi •Muutostarpeen havaitseminen •Reagointi •Oman työn kehittäminen •Sopimustahot, sopimustarpeet ja sopimukset Vaihe 1Vaihe 2Vaihe 3 Sopimusjohtaminen ® SUUNTA / MIHINMINÄ JA MUUT SOPIMUS- TILANNEARVIO / OLEMME MATKALLA?KUMPPANINA, TYÖKAVERI- SOPIMUSTEN TEKO NA, ASIAKKAANA, ESIMIE- HENÄ JNE.

16 Sopimusjohtaminen ® Huono sopimiskulttuuri? •”sopimuksia” tehdään, mutta niitä ei kunnioiteta •”sopimuksia” synnytetään väkivaltaisesti •yhteisössä ei kyetä tekemään sopimuksia •ilmapiiriongelmat, asiakkaiden kokemukset negatiivisia Hyvä sopimiskulttuuri? •keskinäinen luottamus •avainhenkilöiden esimerkki •tehokkuus, tuottavuus •asiakkaan kokemukset positiivisia MIKÄ ON TILANNE OMASSA ORGANISAATIOSSASI?

17 Kiitos mielenkiinnosta


Lataa ppt "Palveluseteli mahdollisuutena PKa / 23.1.2006. Järkevyyden, ahkeruuden ja julkisen työpaikan suhde JÄRKEVÄ AHKERA JULKINEN TYÖ."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google