INFORMAATION KERÄÄMINEN (OPISKELIJOILTA) VERKOSSA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kyselypalautteen kokoamispalvelu Multibase Oy Tämä on kuvaus palvelumallista, jonka avulla voi vaivatta koota asiakaspalautetta, tehdä järjestön jäsentyytyväisyystutkimuksen,
Advertisements

Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Kysely- tai ilmoittautumislomakkeen luominen Google Driveen
Alussa kaikki oli pientä • Oli vain 1 tiedekunta • Vain pari käyttäjää • Keskitettyä toimintaa • Ei huolia 
Kuntalaispalautteen kokoamispalvelu Multibase Oy Tämä on kuvaus palvelumallista, jonka pohjalta Kauniaisten kaupunki käynnisti pilottiprojektin. palvelumalli:1-3.
1. 2 Rekisteröityminen •Rekisteröidy oppimisalustalle kohdasta kirjautuminen • ainstituutti.fi taihttp://vierumaki.valmentaj.
Moodlen ohje opiskelijoille
Portal-ohje opiskelijoille. 2 Kirjaudu sisään tunnuksella ja salasanalla. Portaliin kirjauduttaessa käytetään samoja tunnuksia kuin muihin VAMKin IT-järjestelmiin.
Opetusprosessi Opettaja TVT Yksittäisen kurssin tarkempi suunnittelu
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Tärkeämpää kuin arvaatkaan
VOA-oppimispäiväkirja
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
Vapaa Ohjelmisto.  Vapaa ohjelmisto on ohjelmisto jota voi käyttää, tutkia, muuttaa ja jakaa eteenpäin vapaasti.  FLOSS (Free / Libre Open Source Software)
WoSCos Work, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
Oman sivuston perustaminen Opasnetiin Kuopio,
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 Toteutuminen 2 ryhmää, TAO ja TAKK verkkotaitojen opetuspäivää 7 viikon lähiopetusjakson aikana Käytössä.
Minä oppijana 1 ov..
Opi Analyzer Peruskäyttäjäkoulutus
Opiskelijapalautteen keruu Krister Lindén Yleisen kielitieteen laitos.
Kommentteja Åbo Akademin vilppiprosessista uudistustyön pohjalta Ole Karlsson
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
 Tärkeämpää kuin arvaatkaan 1. Et ole ehkä koskaan tarvinnut varmistuksia, mutta… …ennemmin tai myöhemmin se tapahtuu sinullekin. 2PowerPoint harjoitus.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
osana opiskelijan PLE:tä
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
© Silander 05 Oppimisaihion suunnittelutyökalu lähtien OPSin tavoitteista.
Tentti- ja kurssi-ilmoittautuminen. Käyttäisimmekö WebOodia, miksi?
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Työssäoppiminen eli TOP
Professori Pekka Kauppi, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, HY: Miksi yliopistotutkija tallentaa julkaisuarkistoon? JULKAISIJAN ILTAPÄIVÄ 2007 Julkaisuarkistojen.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
PalauteOodi PalauteOodin historia PalauteOodi luotiin Hy:n Lääketieteellisen tiedekunnan tarpeista ja toimesta. Ei ollut osa Oodia aluksi laisinkaan.
ATTO –aineiden integrointi
Tietokone asiantuntijan työvälineenä ICT01D Tietokoneen toiminta Juhani Merilinna.
Miten yritykset voivat hyötyä avoimesta tiedosta? Jarmo Nieminen Projektipäällikkö CSC – Tieteen tietotekniikan keskus.
Optima-oppimisympäristö opetuksessa ja oppimisessa Jyväskylän yliopisto.
WebOodiKURSSIPALAUTE Laura Vuorinen Opiskelijarekisteri.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
1 OpiPal opintojaksopalaute- järjestelmä Opiskelijan opas
Jyväskylän ammattiopisto
Opetuksen ja opiskelun verkkopalvelujen kehittämishanke Aallon kurssien aikaisen toiminnan verkkopalveluiden kehittäminen Aalto Virtual Learning Environment.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
JOPOX Uusi hallinta / Lomaketyökalu. Uuden lomakkeen luonti Lomakkeen rakentaminen alkaa klikkaamalla auki Lomakkeet. Oletusarvoisesti oman joukkueesi.
OFFICE 365 PERUSTEET MATTI LÄHTEVÄNOJA, KUOPION KASVUN JA OPPIMISEN PALVELUALUE, KALLAVEDEN LUKIO.
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Urkund - plagiaatintunnistusjärjestelmä Jyväskylän yliopistossa
Joustavat oppimispolut
Tavoitteet ja arviointi
PaikkaOppi Mobiilin käyttöohje
Kansainväliset suhteet Uutistapahtumien seuraaminen
Tietoturva.
RYHMÄNOHJAAJANA TOIMIMINEN
SISU-koulutus: tutkintorakenteen tekeminen
Elintapaohjauksen toimintamallin ja palveluketjun kuvaus
Volitioprosessi, tahdon!
Avoin yliopisto projekti
Lisätietoa Turnitinista Moodlessa
Amispalaute ja Arvo – opetushallinnon vaikuttavuuspalvelu
Esityksen transkriptio:

INFORMAATION KERÄÄMINEN (OPISKELIJOILTA) VERKOSSA MITÄ? MIKSI? MITEN? MILLOIN? Ennakkotietoa, kurssipalautetta, mielipiteitä, kokemuksia, tenttivastauksia, esseitä, tutkielmia, opintosuorituksia, oppimispäiväkirjoja, portfolioita, pohdintoja, analyyseja, laskelmia,… Kerää vain sellaista tietoa, jota tarvitaan ja joka on merkityksellistä (hyödyttää oppimista)! Esim. palautteen keruu vain, jos sillä on todellista vaikutusta toiminnan kehittämiseen! Suorituskeskei-syyden sijaan huomio oppimiseen, ajattelun taitojen kehittymiseen, dialogisuuteen, oppimistaitojen harjaantumiseen… Hyödynnä tarkoituksenmukaista työvälinettä ja/tai itsellesi ja opiskelijoillesi tuttuja kanavia. Esim. palautetta voi kerätä myös suullisesti tai paperilla. Tiedon keruun tulee olla avointa ja vuorovaikutteista. Anna keräämästäsi informaatiosta opiskelijoille aina vastine (arviointi, palautteen vastine, perustelut, hyväksymisen kuittaus tms.) Suunnittele realistinen aikataulu, tiedota siitä ja kerää informaatio oikeaan aikaan. Kurssin tehtävien tulee juontaa oppimistavoitteista ja olla tarpeeseen sopivia. Kurssipalautetta olisi hyvä kerätä jo kurssin aikana, ei vasta kurssin loputtua. Vastine pitää ehtiä antaa kurssin puitteissa! Opetus on opiskelijoita varten, lähtökohtana aina oppimistavoitteet. Kun tavoitteet ja niistä johdetut tehtävät ovat selvillä, voidaan valita informaation keruutapa ja –väline. Opiskelijat opiskelevat työelämää varten – heidän tulisi oppia työelämän kannalta keskeisiä taitoja (ei pelkkää substanssia), joten suoritusten keruu ei aina ole olennaisinta! Kun osaa vastata näihin kalvolla näkyviin kysymyksiin – välineen/välineiden valinta ja verkkokurssin rakentaminen on paljon helpompaa.

INFORMAATION KERÄÄMINEN (OPISKELIJOILTA) VERKOSSA MITÄ? MIKSI? MITEN? MILLOIN? Mitä kerätyllä informaatiolla tavoitellaan / halutaan saada aikaan? Millaisia asioita kerätyllä informaatiolla halutaan osoittaa? Mihin informaatiota käytetään keruun jälkeen? Millaisia asioita informaation keruusta seuraa? KERÄTTY TIETO SEURAUS / VAIKUTUS Ennakkotehtävä Orientaatio teemaan, kurssin sisällön suuntaaminen Esseetehtävä Kurssisuoritusten saaminen, sähköpostin kuormittavuus vähenee Kurssipalaute Kurssin kehittyminen opiskelijalähtöisemmäksi Oppimispäiväkirja Oppimisprosessin näkyvyys, oman oppimisen/opiskelun hahmottaminen Ryhmätyö Yhteisen tiedon tuottamisen ja ryhmässä toimimisen taidot kehittyvät Dialoginen Tieteellisen, syvällisen vuorovaikutuksen verkkokeskustelu harjoittelu, kuuntelu ja analysointi- taitojen kehittyminen

Muut esim. Oodi, sähköposti INFORMAATION KERÄÄMINEN (OPISKELIJOILTA) VERKOSSA E-lomake Blackboard Moodle Wiki Blogi Muut esim. Oodi, sähköposti Kyselyt Testit Tehtävät Tiedostojen palautus Anonyymi palautus Keskusteluviestit/kommentit Anonyymi keskustelu/kommentit Vastausten julkaisu yhteisölle Vastausten julkaisu avoimesti BSCW ( ) ( ) = Mahdollista vain riittävin oikeuksin Kyselyt = monivalintakyselyt, ennakkokyselyt, mielipidekyselyt, palautekyselyt, ilmoittautumiset jne. Testit = itsearviointitestit, kertaustestit, arvostelu ja/tai välitön palaute mahdollista Tehtävät = mahdollisuus palauttaa järjestelmässä kirjoitettava oppimistehtävä Tiedostojen palautus = mahdollisuus lähettää liitetiedostoja omalta koneelta (teksti, kuva, ääni,…) Anonyymi palautus = mahdollisuus kerätä opiskelijoiden tuotokset/vastaukset ilman tunnistetietoja Keskusteluviestit/kommentit = mahdollisuus vuorovaikutukseen toisten opiskelijoiden kanssa Anonyymi keskustelu/kommentit = mahdollisuus kerätä kommentteja/keskusteluviestejä nimettöminä Vastausten julkaisu yhteisölle = tulosten julkaisu kirjautuneille, järjestelmän sisällä) Vastausten julkaisu avoimesti = tulosten avoin julkaisu verkossa (kirjautumattomille)

INFORMAATION KERÄÄMINEN (OPISKELIJOILTA) VERKOSSA ESIMERKKI 1. KYSELYT Opettaja haluaa kerätä palautetta kurssista /opintojaksosta. RATKAISU 1. Valitaan välineeksi E-lomake, koska: Kurssilla ei valmiiksi hyödynnetä verkko-oppimisympäristöjä tai Oodia Kyselystä halutaan monipuolinen (paljon erilaisia kysymystyyppejä) Osa kyselyn vastaajista tulee HY:n ulkopuolelta (vastaaminen ei vaadi tunnuksia) Halutaan mahdollisimman matala kynnys vastaamiseen (ei kirjautumista, vain selainyhteys ja lomakkeen verkko-osoite vastaajilla) Hyödynnetään kyselyn raportointi-osaa monipuolisesti ja halutaan helposti julkaista raportin osia (vastausten yhteenveto) muualla verkossa RATKAISU 2. Valitaan välineeksi Blackboard, koska: Kurssilla hyödynnetään Bb:tä muussakin toiminnassa, väline on valmiiksi tuttu opelle ja opiskelijoille Kysely halutaan arvostella tai vastaukset halutaan liittää osaksi laajempaa opintosuoritusta Halutaan kerätä ryhmäkohtaista palautetta Vastaukset säilyvät ”tallessa” samassa paikassa kuin muutkin kurssisuoritteet Halutaan julkaista tulokset yhteisön sisällä ja varmistaa, että vastauksiin ei pääse kurssin ulkopuoliset käsiksi Molemmat tarjoavat monipuoliset kysymystyypit Molemmissa voidaan kerätä palautetta nimellä tai anonyymisti (ilman nimeä), jos valintatyökalu (Moodlessa) Molemmissa voidaan sallia opiskelijalle vastauksen päivittäminen myöhemmin (monta vastauskertaa) Molemmissa voidaan tehdä ajastettuja kyselyitä Alempi linkki: Opettajana Blackboardissa - Aleksandria, 3. periodi, 2008 > Arvioinnit > Tutustumista Arviointi-työkaluun

INFORMAATION KERÄÄMINEN (OPISKELIJOILTA) VERKOSSA ESIMERKKI 2. TESTIT Opettaja haluaa selvittää opiskelijoiden lähtötason teettämällä tasotestin. RATKAISU 1. Valitaan välineeksi Moodle, koska: Kurssilla tullaan käyttämään Moodlea muussakin toiminnassa, samalla hoidetaan tutustuminen välineeseen (kirjautuminen kurssialueelle jne.) Halutaan, että testiin voi vastata vain omalla nimellä, jolloin saadaan kurssin lopussa on helpompi verrata kunkin opiskelijan oppimistuloksia (jos testi esim. teetetään silloin uudelleen) Testistä halutaan antaa välitön palaute ja arviointi suoraan järjestelmästä Halutaan, että testin voi tehdä useita kertoja Halutaan pisteyttää vastausyritykset (paras yritys, viimeisin yritys, keskiarvo jne.) ja esim. vähentää vääristä vastauksista pisteitä Testin tulos voidaan liittää osaksi kurssin kokonaissuoritusta Halutaan jakaa tulokset yhteisön sisällä RATKAISU 2. Valitaan välineeksi E-lomake, koska: Halutaan ottaa monipuolinen ja pitkä testi nopeasti ja vaivattomasti käyttöön Halutaan teettää testi anonyymisti Raportissa saadaan valmiit graafit (kuvaajat) ja tilastot Testin tulokset voidaan helposti siirtää toiseen järjestelmään (spss, excel) Testivastaukset voidaan testin jälkeen lähettää vastaajalle sähköpostiin (automaattisesti) Voidaan ajatella näitä ratkaisuja myös itsearviointitesteihin, kertaustentteihin jne. Laajemmista tenteistä hyvä esimerkki mm. tvt-ajokortti. Jos kyseessä on testi, johon on oikeat vastauksen, E-lomakkeessa voidaan lähettää ne vastaajan mailiin tai julkaista palautesivulla vastausten lähettämisen jälkeen.

INFORMAATION KERÄÄMINEN (OPISKELIJOILTA) VERKOSSA ESIMERKKI 3. TEHTÄVÄT Opettaja haluaa teettää opiskelijoilla lyhyen kirjoitustehtävän. RATKAISU 1. Valitaan välineeksi Wiki, koska: Kurssilla ei hyödynnetä verkko-oppimisympäristöä (Moodle, Blackboard tai BSCW) Halutaan hyödyntää yhteiskirjoittamisen ominaisuuksia, kun toteutus ryhmätyönä Halutaan palautus verkkosivun muodossa (avoin julkaisu) Halutaan hyödyntää tehtävän jatkuvaa muokkausmahdollisuutta (prosessi) RATKAISU 2. Valitaan välineeksi Moodle, koska: Kurssilla hyödynnetään valmiiksi Moodlea Halutaan hyödyntää arviointimahdollisuuksia Halutaan ajastaa palautus (myöhästyneet palautukset estetään/merkitään) Halutaan palautuksista ilmoitus sähköpostiin Käytetään Moodlen keskusteluominaisuuksia ohessa Blogi ja Bb toimivat tässä myös hyvin. Jos halutaan esim. oppimispäiväkirjojen palautus, silloin blogi ja Bb toimivimmat muodot!

INFORMAATION KERÄÄMINEN (OPISKELIJOILTA) VERKOSSA ESIMERKKI 4. TIEDOSTOJEN PALAUTUS Opettaja kerää opiskelijoilta tutkielmat tiedostoina. RATKAISU 1. Valitaan välineeksi Wiki, koska: Kurssilla ei hyödynnetä verkko-oppimisympäristöä (Moodle, Blackboard tai BSCW) Tarjotaan opiskelijoille mahdollisuus palauttaa monta tiedostoa (esim. eri versioita) Halutaan ladata tiedostot omalle koneelle yhtenä zip-pakettina Hyödynnetään kommentointia opponoinnissa / palautteen antamiseen RATKAISU 2. Valitaan välineeksi Moodle, koska: Kurssilla hyödynnetään valmiiksi Moodlea Halutaan hyödyntää arviointimahdollisuuksia (asteikko, palaute) Halutaan ajastaa palautus (myöhästyneet palautukset estetään/merkitään) Halutaan palautuksista ilmoitus sähköpostiin Käytetään keskustelualuetta opponointiin / keskusteluun, jolloin tiedostot voidaan palauttaa suoraan keskustelualueelle Tässä voidaan hyödyntää hyvin, myös Bb:tä tai E-lomaketta tai BSCW:tä

MILLAISEN VÄLINEEN VALITSEN TIEDON KERUUTA VARTEN? INFORMAATION KERÄÄMINEN (OPISKELIJOILTA) VERKOSSA MILLAISEN VÄLINEEN VALITSEN TIEDON KERUUTA VARTEN? TARKOITUKSENMUKAISEN YHTEISTEN LINJAUSTEN MUKAISEN OPISKELIJOITA HYÖDYTTÄVÄN TUTUN JA TURVALLISEN ITSEÄ HYÖDYTTÄVÄN SULJETUN OPETUSMENETELMÄÄ TUKEVAN TAVOITTEITA EDISTÄVÄN UUDEN JA INNOVATIIVISEN VÄHÄN KUORMITTAVAN HELPPOKÄYTTÖISEN OPPIMISTA TEHOSTAVAN VUOROVAIKUTTEISEN AVOIMEN