Matematiikan opetuksen tulevaisuus www.maot.fi Pekka Peura, Martinlaakson lukio www.opetus.tv Janne Cederberg
Matematiikan opetuskulttuurin muutos Nykyinen opetuskulttuuri: Jaksotettu/aikataulutettu erilaisten yksilöiden huomioiminen? Miten huomioidaan lahjakkaat oppijat? Miten huomioidaan hitaammat oppijat?
Matematiikan opetuskulttuurin muutos Vaihtoehtoisen opetuskulttuurin ensiaskeleet Martinlaakson lukiossa 2010 -
© Pekka Peura 2010
© Pekka Peura 2010
Lähde: http://www.freepik.com
Lähde: www.dreamstime.com
Oppilailta saatu palaute Luettavissa osoitteessa maot.fi On oma tahti ja voi edetä nopeammin. On oma tahti eikä pakoteta. Ei ole kiire tehdä tehtäviä. Olen seuraavalla kurssilla, ei ole tarvinnut odotella muita. Asioiden yli ei hypitä, kaiken ymmärtää varmemmin. Se on hauskempaa ja saa tehdä paljon yhteistyötä. Ei tartte kuunnella jo opittuja asioita, vaan kysyä apua vaikeisiin asioihin. Kerrankin erilaista opetusta, joka ei ole muutos huonompaan suuntaan Minulla oli kurssilla hauskaa ja innostukseni matikkaan heräsi jälleen. Tunnit tuntuvat paljon rennommilta ja oppiminen mukavammalta, matematiikastakin tuli vasta lukiossa kiinnostavaa.
Opettajien kommentteja Luettavissa osoitteessa maot.fi Oppilaat kokivat työskentelytavan motivoivana ja itselleen sopivana. Kaikki haluaisivat, että matematiikan opetus olisi jatkossa järjestetty samalla tavalla. Kurssipalautteissa nousi toistuvasti esiin, että kurssilla oli kiireetön olo, eikä ollut jatkuvaa ahdistusta kotitehtävistä. Itse pidän kurssia yhtenä lukuvuoden kohokodista. - Juha Pietiläinen, Töölön lukio
Opettajien kommentteja Luettavissa osoitteessa maot.fi Kurssi (MAA3) oli tosi positiivinen kokemus paitsi omasta näkökulmasta, niin myös oppilaiden. Oppilaat olivat innostuneita ja tunnit olivat huomattavasti normaalia energisempiä, myös iltapäivisin. Innoistuin asiasta ja koen opetusmenetelmän hyväksi. - Satu Sallinen, Tikkurilan lukio
Opettajien kommentteja Luettavissa osoitteessa maot.fi Kokeilu on menossa 9. luokan sähkö- magnetismissa, toistaiseksi oppilaat ovat tykänneet ja kaikki eivät ole olleet labrassa yhtä aikaa mikä on helpottanut labrojen ohjaamista. - Perttu Ronkanen, Vantaan kansainvälinen koulu Meillä on mennyt mielestäni hyvin ja Opetus.tv:n videoista on oikeasti hyötyä. Jatkan ehdottomasti samalla tavalla tämän luokan kanssa ja myös seiskan ryhmäni kanssa. - Minna Collanus, Kilterin koulu
Matematiikan opetuksen tulevaisuus? Uuden opetuskulttuurin opetusvälineet ja oppimateriaalit?
Opetus.tv Janne Cederberg
Opetus.tv mahdollistaa mm. Lisätä yhteistyötä ja henkilökohtaista kontaktia luokassa Opettaja-oppilas Oppilas-oppilas Itseopiskelumahdollisuus Videot ovat vain työkalu! Yksilöllinen kohtaaminen, oppimisen ilo ja sisäsyntyinen motivaatio paljon tärkeämpiä kuin teknohypetys!
Opetus.tv:n sisältö tällä hetkellä 467 videota Eli 1.11.2011-19.4.2012 keskimäärin 2,73 uutta videota per päivä Matematiikka, fysiikka, kemia, biologia Laskimet, GeoGebra, Prezi Neljä eri tekijää Muistiinpanotiedostot matematiikan videoihin Viikon pulmatehtävä
Materiaalit käytössä Martinlaakson lukio, Vantaa Kilterin yläkoulu, Vantaa Töölön yhteiskoulun lukio, Helsinki Cygnaeus-lukio, Jyväskylä Klassikka, Kuopio Muita?
Käyttäjämääristä Videokatseluita Youtube-tilaajia n. 100 Aloituksesta eiliseen (171 vrk): 62515 katselua Viimeisen kuukauden aikana: 20014 katselua Youtube-tilaajia n. 100 Ei mainostettu kavereille Katsotuin: Integraalirokki, bit.ly/integraalirokki Videokatseluita Aloituksesta eiliseen (171 vrk): 62515 katselua Eli n. 366 katselua / päivä Viimeisen kuukauden aikana: 20014 katselua Eli n. 667 katselua / päivä Youtube-tilaajia n. 100 Ei mainostettu kavereille Katsotuin: Integraalirokki, bit.ly/integraalirokki
Opetus.tv:n YO-chat Kemia, 11.3. Fysiikka, 19.3. Pitkä ja lyhyt matematiikka, 22.3. Pitkän matem. jäsennelty chat-loki 41 sivua Kemia, 11.3. Toteutettiin teknisesti eri tavalla kuin fy & ma Fysiikka, 19.3. Paikalla 5 opettaja (Askola, Jyväskylä, Kuopio, Pietarsaari) Opiskelijoita paikalla 20-30 kerrallaan, chat-loki 14 sivua Pitkä ja lyhyt matematiikka, 22.3. Paikalla 5 opettajaa (Askola, Jyväskylä, Kuopio, Vantaa) Opiskelijoita pääsääntöisesti 25-40 kerrallaan Pitkän matem. jäsennelty chat-loki 41 sivua
Kokemuksia YO-chatista Opiskelijat auttoivat myös toisiaan! Opettajilla taustalla Skype-yhteys keskenään Opettajien kokemukset erittäin positiiviset
Tulevaisuus OPS:n ma-fy-ke-bi -sisällöt videoina Videoiden integraatio sähköisiin oppimateriaaleihin Mitä sinä toivoisit Opetus.tv:n tarjoavan?