PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Diabeteshoitotyön osaaminen
Yksittäisten irrallisten asioiden opiskelusta työelämän tarvitsemaan osaamiseen Opetustoiminnan kehitysjohtaja Outi Hyry-Honka KOTA-talkoot.
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Laura Hirsto, Asiantuntijaksi kasvun prosessit opetussuunnitelmassa ja arjessa Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori Helsingin yliopisto.
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Opetusmenetelmät sekä kontaktiopetuksen ja itsenäisen työn suhdeluvut ammattikorkeakouluissa Ryhmätyöskentely
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
Tutkintojen perusteet I II III I-tason tutkinto väh 50 h opintokokonaisuus Korkeakoulututkinnot Ammatilliset tutkinnot Laji- /toimialatutkinto suoritettu.
2005/2007 Kuntoutuksen ylempi ammattikorkeakoulututkinto yhteistyössä: Arcada, Nylands svenska yrkeshögskola Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia Laurea.
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Turun perusopetuksessa
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
KSAON ORGANISAATIOUUDISTUS 2010
Opetussuunnitelmatyö
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Kielikoulutuskeskus / HAMK Mari Kokkonen
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
OSTU-prosessi OK-opintokeskuksessa Lotta Pakanen 2014.
KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
Laura Hirsto, Tutkinnonuudistus, 2004 Tutkinnonuudistus oppimisen ja teologisen tiedekunnan strategian näkökulmasta Laura Hirsto Pedagoginen yliopistonlehtori.
Kansainvälinen korkeakoulukampus - kauniilla paikalla merenrannalla.
Katariina Alha 2003 Opetussuunnitelmatyö Siirtyminen kaksiportaiseen tutkintorakenteeseen.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Pedagoginen johtaminen ja kehittäminen ammattikorkeakoulussa
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Laura Hirsto, Ydinainesanalyysikoulutus, Oppiminen ja opetussuunnitelmatyö Laura Hirsto Pedagoginen yliopistonlehtori
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
KORKEATASOISTA OPPIMISTA JA OPINTOJEN ETENEMISTÄ TUKEVA AKATEEMINEN OPETUSSUUNNITELMA -PERUSTEHTÄVÄ JA TAVOITTEISTO MIETITTY SELKEÄSTI RAKENTUVA KUMULOITUVAN.
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Ops seminaari Askola.
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
TELI / Logistiikan koulutusohjelma Työssä oppiminen, nykyinen käytäntö Koostuu kolmesta pääelementistä: - projektiopinnot, - ohjattu harjoittelu ja - opinnäytetyö.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Sosionomin ammatti ja työ seminaari Tuula Rouhiainen-Valo.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Aikaa erilaisille oppijoille – Miten mahdollistaa joustavat opintopolut Katariina Alha W5W, Oulun yliopisto.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
SYKSY 2016 Päivi Pakkanen.
Perustettu
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Opetussuunnitelman rakennekuva TRADENOMI 210 OP
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Opintojen mitoitus suhteessa opintopistemäärään
Esityksen transkriptio:

PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi Päivi Karttunen 21.2.2006 Kehitysjohtaja, TtT

OPSien kehittäminen PIRAMKissa Prosessista vastaa kehitysjohtaja PIRAMKin opetussuunnitelmatiimi toimii ohjaten prosessin etenemistä ja tekee koko ammattikorkeakoulua koskevia esityksiä sekä valmistelutyötä Jokaisessa yksikössä tiimi tai vastaava työryhmä, joka toimii yksiköissä, yksiköissä vastuu koulutusjohtajalla

Opetussuunnitematyön lähtökohdat PIRAMKissa PIRAMKin strategia ja sitä täydentävänä pedagoginen strategia Ops –prosessi, jossa kuvataan opetussuunnitelmien uudistus ja kehittämistyön eteneminen pääperiaatteissaan Molemmat ovat osa PIRAMKin laatukäsikirjaa Pedagoginen strategia: Mm. Kirjattu keskeiset lähtökohdat Uudistumis ja uudistamiskyky tavoitteena, oppia luomaan käytännöllistä tietoa toimintatapa on tutkiva työote Työelämälähtöinen toiminta Moniammatillisuus ja monialaisuus Kansaivälisyys ja monikulttuurisuus on osa opetussuunnitelmaa Yksilöllisyys ja yhteisöllisyys OPS prosessi

Opetussuunnitelmaprosessin kokonaisuus 1. Koulutuksen perustehtävän määrittely koulutuksen tarveanalyysi PIRAMKin ops prosessin mukaan tarveanalyysiä ja osaamistarpeita tarkennetaan ops-tarkistusten yhteydessä -Prosessin kuluessa ops tiimi myös määritteli etenemistä Prosessi eteni ja elettiin kahtakin vaihetta yhtä aikaa OPS tiimi pyrki olemaan tietoinen kustakin vaiheesta

2. Ydinosaamisen ja kompetenssien määrittely a) minkälaista osaamista koulutuksen tulisi tuottaa, mikä on osaamisen ydinosaamista ja miten se kuvataan - Analyysi käynnistyi PIRAMKissa vuonna 2003

b) PIRAMKin yhteinen osaaminen määriteltiin vuonna 2004, tiimien ja yhteisen seminaarin työn tuloksena Tutkimusosaaminen (juonne) Vuorovaikutusosaaminen Oppimaan oppiminen ja taito hankkia tietoa Kansainvälistymisosaaminen Eettinen osaaminen Yrittäjyys Käytettiin erialisia osaamistasojen kuvauksia Mm Yhteisen tuning projektin tuotoksia hyödynnettiin

PIRAMKin yhteiset perusopinnot 10 op Laadittiin yhdessä yhteisen osaamisen pohjalta ja luotiin perusopinnoille yhteiset tavoitteet, sisällöt ja laajuus Oppiminen ja ammattiin kasvu 5op Viestintätaidot 5op

3. Opetussuunnitelmamallin määrittely Elokuussa 2004 koulutus, mitä on opetussuunnitelma ja sen eri muodot Eri koulutusohjelmissa erilaisia malleja Bench marking – ops tiimissä: esillä mm. hotelli ja ravintola-alan koulutusohjelman malli, jossa oli pohdittu vuositeemat ja moduulit

1. TOIMINTAYMPÄRISTÖ 60 op. TAVOITE: Opiskelija osaa havainnoida yritystoimintaan vaikuttavia ja sitä sääteleviä tekijöitä. Hän ajattelee palvelulähtöisesti ja ymmärtää kannattavuuden toiminnan perusedellytyksenä.

Projektiopinnot ja kansainvälinen vaihto 1. TOIMINTAYMPÄRISTÖ 60 op. Yrittäjyys ja yhteiskunta 10 op historia palvelu ammattina yrittäjyys liikeidea-ajattelu kansantalous kannattavuus hinnoittelu lainsäädäntö Perusopinnot 10 op oppiminen ja asian- tuntijuuteen kasvu 5 op vuorovaikutustaidot 5 op Projektiopinnot ja kansainvälinen vaihto Palvelun perusteet 30 op Tutkimusosaamisen perusteet 2 op Matkailu- ja majoituspalvelu 3 op Alkoholilainsäädäntö 1 op Tarjoilun perusteet 3 op Ruoanvalmistuksen perusteet 6 op Hygieniaosaaminen 1 op Ammattialan ruotsi 3 op Ammattialan englanti 3 op Palvelujen markkinointi 3 op Ammattityö 5 op Toimintaympäristön hallinta 10 op kirjoitelma 2 op toiminnallinen koe 6 op yritystoiminnan ideointi 2 op 2 vuosi: Palvelun hallinta 3. Vuosi: Esimiestyö 4. Vuosi Asiantuntijuus

5. Opetussuunnitelman arvioinnin ja kehittämisen määrittely 4. Osaamiskokonaisuuksien, opintojaksojen tavoitteiden, sisältöjen, työtapojen ja kuormittavuuden määrittely sisällöt ja työskentelytavat yhdessä tuottavat osaamisen, valittava työtapa on merkityksellinen ->eri metodein tuetaan erilaista osaamista 5. Opetussuunnitelman arvioinnin ja kehittämisen määrittely Opetussuunnitelman arvioinnin ja kehittämisen määrittely Sisältyy PIRAMKin arviointiohjelmaan Arvioidaan erilaisten koottujen palautteiden, työllistymisen jne. pohjalta Alumnikysely 3 vuoden välein Työnantajakysely 3 vuoden välein Opiskelijoiden lukuvuosipalaute Yksiköiden keväiset tulosanalyysit, joihin kootaan kunkin koulutusohjelman palautteet

Haasteita opetussuunnitelmatyössä Opetussuunnitelmaosaaminen Prosessin ohjaaminen, aikataulut Oppiminen, osaaminen >< opetus ja ohjaaminen Oppimismenetelmät >< opetusmenetelmät Opiskelijan työ > opettajan työ Muutoksen aikaansaaminen vie aikaa!

Kivinen tie: Seppo Pajari