Arvot ja toimintakulttuuri: Opettajainkokouksen organisointi Turun normaalikoulu helmikuu 2014 paikka: Liedon VanhalinnaLiedon Vanhalinna.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
Tietotekniikka, sosiaalinen media ja liikunnan arvionti wikispaces.com/
Kaustarin Pienten lasten koulu
VALMISTUMISJUHLAT Ideointi (Kuka/ketkä tekevät) => Synopsis
Kevään 2010 aloitus Edutool-opinnot Maanantain ohjelma • klo Edutool-opintojen kevät ja muistellaan myös syksyä/ Niina • klo
Toimintaohjeet opelle
AKTIIVISEMPI ARKI Työpohjat oman arjen tarkasteluun.
ATK- POHJAINEN ARVIOINTI PAKOLLINEN GE2 (YHTEINEN MAAILMA – kulttuurimaantieteen kurssi) KEVÄT 2012.
Valinnaiset harjoitukset yksin, pareittain tai kolmen hengen ryhmässä.
Pohjiksen Uutiset 8. Luokan moniaineprojekti. Projektin tavoitteet  Jokainen luokka koostaa uutislähetyksen (videon) annetusta aiheesta  Uutislähetys.
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Kandiseminaarin ryhmätyöskentely Kevätlukukausi 2007.
T AMPEREEN YLIOPISTON NORMAALIKOULUN YHTEISTOIMINNALLINEN LIIKUNTAPÄIVÄ Vuosiluokat 1 - lukio.
JOENSUU OHJAAJAKOULUTTAJA- TYÖRYHMÄ. 1.1 OHJAAJAKOULUTUKSET A koulukohtaisesti: moduuli 1 B yksiköiden välisessä yhteistyössä: moduuli 2 (Jyväskylä,
Turun perusopetuksessa
Turun perusopetuksessa
Turun esi- ja perusopetuksessa
Miten hyvä opetus eroaa huonosta?
Joensuun normaalikoulun opetussuunnitelmatyö
Ops -ryhmätyöskentelyä
SUMUVERHON TUOLLA PUOLEN – tulevaisuusorientoitunut menetelmä opinto- ja uraohjaukseen.
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Taidot taskuun -tunnit Tapanilan ala-asteella
Johtokunnat Hallinto- ja johtosäännön 8 §:n mukaan koulutuslautakunnan erityiseen ratkaisuvaltaan kuuluu nimetä johtokuntien jäsenet vanhempainkokousten.
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
AKTIIVINEN KOULUPÄIVÄ IDEAIMURI. Ideaimuri –työskentelyn teema: HYVÄ KOULUPÄIVÄ LUOSTARIVUOREN KOULUSSA JA MITEN VOIMME SITÄ EDISTÄÄ?
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
Kirkou seminaaripäivä Kaija Fredrikson Maria Repo.
ABIN KEVÄT: LUKEMISTA JA … Miten abi valmistautuu ylioppilaskirjoituksiin?
VIRITTÄYTYMINEN UUTEEN OPETUSSUUNNITELMAAN
Yhteistoiminnallinen oppiminen Tavoitteena saada yleiskuva menetelmästä oman opetuksen suunnitteluun.
Nuorissa = voimaa, vahvistetaan sitä! Voimakas –projekti
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Perinteisen biokemian luento-opetuksen soveltaminen, rytmittäminen ja tukeminen paneelikeskustelulla Antti Railo, FT Biokemian ja molekyylilääketieteen.
Lotilan koulutiellä –itsearviointipassi luokille
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
Ajatteluhatut Teeman tarkastelua eri näkökulmista
TVT projekti esikoululaisille
OPPIVA OPS –prosessi Turun perusopetuksessa 2014 – 2015 OPPIVA OPS /VÄNNI Palvelun tuottajat: PRO koulutus ja konsultointi sekä Rondo Training.
Tietopaketti intensiivijaksosta
Miehen kohtaaminen Miehen tapa viestiä Miestyön foorumi III Ounasvaaran pirtit, Rovaniemi Ira Virtanen, FM, nuorempi tutkija.
Korkeakouluopiskelutaidot 5 op Tutkinto-opetuksen seuraaminen
Toimintaohjeet opelle
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
HYVINVOINTI- JA SIVISTYSTOIMINTA: OPETUSSUUNNITELMA 2016
Ops seminaari Askola.
Koppi-hanke Minna Saikkonen Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Jyväskylän Lyseon lukio Tikkakosken toimipiste THO / Minna Saikkonen.
Turun seutu hyvinvoinnin malliseutu liikunnan keinoin vuonna 2016 Torstaina klo Ravintola Olè, Veritas stadion, 3 krs., Blomberginaukio.
Ensimmäinen KAIKKI IHAN KAIKKI vanhempainilta. Kaikki ihan kaikki toiminta.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
Hommat haltuun! Kielten laitoksen aloitusinfo Marjo-Leea Alapuranen.
Normaalikoulujen tuki perusopetuksen opetussuunnitelmatyölle
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Miellekartta.
Teema 1: Henkilökohtaiset vahvuudet ja lasten parissa työskennellessä tarvittavat vahvuudet Tavoitteet: Opiskelija osaa tunnistaa omia ammatillisia.
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
Oma roolini osallistajana ja vuorovaikuttajana
Hanna Karlsson / Hanna Karlsson /
Ajatuksia itsesäätelystä koulun näkökulmasta
Esityksen transkriptio:

Arvot ja toimintakulttuuri: Opettajainkokouksen organisointi Turun normaalikoulu helmikuu 2014 paikka: Liedon VanhalinnaLiedon Vanhalinna

Opettajainkokouksen rakenne Iltapäiväkokous klo Oppilaat pääsivät kotiin ruokailun jälkeen. Työskentelyä 20 hengen ryhmissä (yht. 2,5 h) n. 80 opettajaa, jaettiin neljään ryhmään eri tiloihin ryhmien vetäjinä OPS-koulutetut opettajamme sis. myös itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä osa ajasta kokoustettiin kävellen tarjolla kahvia ja välipalaa Vapaamuotoista OPS-keskustelua (1 h)

Työskentely 20 hengen ryhmissä 1. Lämmittely ja viritys Keskustelua OPS:n uusista käsitteistä (20 min + koonti koko ryhmän kanssa) Keskustelu 5 hlön pienryhmissä: Käsitteet erillisinä kortteina Käsitteet erillisinä kortteina pöydällä, josta käytiin hakemassa vuoroin yksi aihe keskusteltavaksi oman pienryhmän kesken Käsitteet erillisinä kortteina Koko ryhmän kesken käsiteltiin lisäksi: OPS 2016-tilannekatsaus (5-10 min) Tulevaisuuden oppimisympäristöt Tulevaisuuden oppimisympäristöt – esitys (15 min) Tulevaisuuden oppimisympäristöt

Työskentely 20 hengen ryhmissä 2. Ajatuksia Pohdintaa itsenäisesti (5-10min), muistiinpanot ”itupapereille” itupapereille 1. Mitä halutaan säilyttää, mikä on säilyttämisen arvoista arvoissa ja toimintakulttuurissa? 2. Mitä halutaan muuttaa, mikä vaatii muutosta, erityisesti toimintakulttuurissa? 3. Millaiset oppimisympäristöt (fyysiset, psyykkiset, sosiaaliset) tuottavat arvojemme ja toimintakulttuurimme mukaista oppimista?

Työskentely 20 hengen ryhmissä 3. Ajatuksista keskusteluksi Edellisen dian kysymysten itsenäisen pohdinnan jälkeen ajatusten vaihtoa ja brainstormausta 5 hlön pienryhmissä (1,5 h) n. 30 min tästä kävelykokouksena, raittiissa ulkoilmassa. Pienryhmien ideat kirjattiin Google Docsiin (iPadeilla) Google Docsiin Google Docsiin OPS-työryhmä oli etukäteen perustanut jokaiselle pienryhmälle omat muokattavat dokumentit, jossa kysymykset olivat valmiina. linkki ryhmän omiin dokumenttiin annettiin Quick Response (QR) – koodilla, jonka skannaamalla pääsi sitä muokkaamaan QR

Työskentely 20 hengen ryhmissä 4. Tulosten koonti yhdessä Yhteinen koonti 20 hlön ryhmissä (0,5h). Keskustelun tulokset kirjattiin Google Docsiin, isomman ryhmän omaan muokattavaan dokumenttiin. Jokaisella 20 hengen ryhmällä omat muokattavat dokumentit, jonne keskustelun tulokset koottiin. OPS-työryhmä huolehti jatkokäsittelystä opettajainkokouksen jälkeen  koko talon yhteinen koonti.

Kaikki samassa tilassa Vapaamuotoinen OPS-keskustelu Työskentelyn huipennukseksi, koko opettajakunta kerääntyi isompaan tilaan tunnin ajaksi. Vapaamuotoista OPS-keskustelua virvokkeiden kera.