KASVATUSDIALOGI
oKASVATUKSEN SUUNTA JA TARKOITUS EIVÄT VOI OLLA KOSKAAN ENNALTA LUKKOON LYÖTYJÄ oTULKINTA → KORJAUS → TÄSMENNYS → UUDELLEENTULKINTA oJATKUVA PROSESSI, JOSSA MYÖS KASVUN ARVIOINTI TAPAHTUU
KASVATUSVASTUU oKASVATTAJAN VALTA oOSA KASVATUSINSTITUUTIOTA tietyt päämärät rooli ennalta normitettu kasvatuksellisen hyvän lähtökohtien kyseenalaistaminen
LÄHTÖKOHDAT VANHEMPIEN KANSSA TOIMIMISEEN 1.välitön kasvatusvastuu eli auttamisvastuu: vanhempien ja lapsen suhde, jossa on alun perin kysymys lapsen elämän ehtojen turvaamisesta 2.rooliperustainen suhde: esimerkiksi opettajan ja oppilaan suhde, jonka oikeuttaa opettajan asiantuntijuus
SANATON DIALOGISUUS oVANHEMPIEN SUHDE LAPSEEN ALKAA SANATTOMANA DIALOGISUUTENA oOMINAISTA: ruumiillisena yhteydentunteena tuntuva intensiivinen herkkyys lapsen ilmauksille
KASVATUSHUOLI oAUTTAMISVASTUU oPOSITIIVINEN HUOLI rakkaus, kiintymys, myötätunto, ilo vanhemmat saattavat kokea elämänsä uudella tavalla mielekkääksi ja tarkoitukselliseksi
oNEGATIIVINEN HUOLI vastuuta ilman rakkaudentunnetta puuttuu kiintymys, ilo ja myötätunto kasvatusvastuu voi tuntua velvollisuudentäytteisenä taakkana, jopa kärsimyksenä
KESKUSTELUUN • Millaista huolta olet kohdannut työssäsi? (positiivinen / negatiivinen) • Millainen keskustelutilanne edistää yhteistä kasvatusdialogia? Onko niihin työssäsi mahdollisuuksia? • Millaisia sanattomia viestejä vuorovaikutuksessa aikuisen ja lapsen kesken välittyy? • Olemmeko tietoisia näistä sanattomista viesteistä?