KASVATUSDIALOGI. oKASVATUKSEN SUUNTA JA TARKOITUS EIVÄT VOI OLLA KOSKAAN ENNALTA LUKKOON LYÖTYJÄ oTULKINTA → KORJAUS → TÄSMENNYS → UUDELLEENTULKINTA oJATKUVA.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1 Eurooppalainen kielitaidon arviointi- ja testausjärjestö
Advertisements

Sijaisvanhemmuus ja henkinen hyvinvointi. 1.Palauta usein mieleesi, ettet ole syypää lapsen ongelmiin, et ole niistä vastuussa, mutta voit toimia ensisijaisena.
ESIOPETUS lapsen ilo ja oikeus Varhaiskasvatuspäällikkö Pauliina Virta
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Opettaja ja tunteet.
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Vastustaja vai kilpakumppani? Ringeten Reilu Peli –periaatteet Suomen Ringetteliiton syyskokous.
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
Kohti osallistuvaa toimintakulttuuria Oppilaskunnan, opettajakunnan ja vanhempainyhdistyksen yhteistyö Aleksanterin koulussa.
KODIN JA KOULUN PÄIVÄ Rehtorin aamukaffe –tilaisuus;
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Työrauha ja haastavat tilanteet
Palautetaidot ja opponointi
Nuorisourheilun laatuseura Lähtökohtana jokaisesta mukaan tulevasta lapsesta huolehtiminen Sinetin seuralle myöntää lajiliitto Seura mukana valtakunnallisessa.
Kaikille kaveri -vanhempainilta
Millaista valistusta vanhemmille? Viisas vanhemmuus -ohjelmasta Matti Piispa
Vanhempien vertaisryhmä pilotti Myllypuron yläaste 2009 Ulla Hukka, erityisopettaja Tiina Valtonen, opinto-ohjaaja.
OPETTAJA JA OPPILAS Opettaja hyväksyy ja pyrkii ottamaan huomioon oppijan ainutkertaisena ihmisenä. Opettaja kunnioittaa oppijan oikeuksia ja suhtautuu.
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
1 Tuotokset Päätösseminaarin ryhmätyöt Ohjusrukkanen loistava! Foorumi tavata verkostoa (pienemmässä mittakaavassa, kuin verkostopäivillä) a kuulla ”kentän”
AIKUINEN OPPIJA.
Palautetaidot ja opponointi
MITÄ TIETOA JA OSAAMISTA LASTENSUOJELUTYÖ TARVITSEE? Lastensuojelun tila nyky-Suomessa Helsingin yliopisto Ylisosiaalineuvos Aulikki Kananoja.
Opit Ops-prosessissa Mikä ja miksi ?. Mikä on Opit? Opit on Wsoy:n tekemä Internetissä toimiva avoin oppimisympäristö, joka sisältää Wsoy:n tuottamaa.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Y LEISTÄ Vanhempien ja opettajan erilaisia näkemyksiä lapsen toiminnasta ryhmän jäsenenä Yleensä puhutaan kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä Vanhempien.
AJATUKSIA IHMISTEN VÄLISESTÄ KOHTAAMISESTA
Hyvät mallit opintojen edistämisessä Leipuri-kondiittorit 05.
Moraalinen relativismi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tupakointi ja seksi.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Toimintaohjeet opelle
Sosiaalinen kehitys lapsuudessa
Ops seminaari Askola.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Vinkkilista hyvän yhteistyön rakentamiseen järjestön luottamusjohdon ja operatiivisen johdon välille Vinkit poimittu OK-opintokeskuksen ja SOSTEn järjestämässä.
Ensimmäinen KAIKKI IHAN KAIKKI vanhempainilta. Kaikki ihan kaikki toiminta.
Koti ja perhe voimavarana Hurtig Vanhemmuuden roolit Vanhemmuuteen kuuluu monia rooleja: 1. Rakkauden antaminen 2. Huoltaja 3. Rajojen asettaja.
Tervetuloa koulutukseen!. Ryhmätilanteet ja sanaton viestintä.
Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka. Opponoinnin tarkoitus Oppia lukemaan kriittisesti Laajentaa näkökulmaa Synnyttää tieteellistä keskustelua Auttaa.
Miten tukea lukio- opiskelijaa? Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut Oppilashuoltoyksikkö Lukion koulupsykologit ja –kuraattorit Kevät 2014.
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
NUOREN SISÄINEN KAMPPAILU LAPSEN MAAILMA -lyhytjänteisen toiminta - leikin ja holhouksen suoman turvallisuuden maailma NUORI AIKUISEN MAAILMA - pitkäjänteinen.
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Laki lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä
Kokemuksia yhteistoiminnallisesta kemian opetuksesta lukiossa.
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Millaisia muistoja arvioinnista omalta kouluajalta?
Johdatus elämänkatsomustietoon kurssin koontia
Nopolan koulu Opettajien veso
VALMENTAMISEN ETIIKKA
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Näin arvioimme tiimin toimintaa
Nojatuolipedagogiikkaa päiväkodissa
Hyvien käytäntöjen dialogit Yhdessä eteenpäin työpaja 25. 4
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Kiintymys ja sosiaaliset suhteet
Hyvä vanhemmuus (/Pia Salo 2014)
Palautetaidot ja opponointi
Ennaltaehkäisevän päihdetyön malli lapsille ja nuorille
LÄMPIMÄSTI TERVETULOA MUKAAN RYHMÄÄN – VERTAISUUDESSA ON VOIMAA!
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Opiskeluhuollon palvelut
TESTAUSKANVAS RAJAUS Mitä ratkaisua tai konseptia testataan?
Lukutaidon merkitys – opettajan näkökulma Tampereen yläkoulusta
Esityksen transkriptio:

KASVATUSDIALOGI

oKASVATUKSEN SUUNTA JA TARKOITUS EIVÄT VOI OLLA KOSKAAN ENNALTA LUKKOON LYÖTYJÄ oTULKINTA → KORJAUS → TÄSMENNYS → UUDELLEENTULKINTA oJATKUVA PROSESSI, JOSSA MYÖS KASVUN ARVIOINTI TAPAHTUU

KASVATUSVASTUU oKASVATTAJAN VALTA oOSA KASVATUSINSTITUUTIOTA  tietyt päämärät  rooli ennalta normitettu  kasvatuksellisen hyvän lähtökohtien kyseenalaistaminen

LÄHTÖKOHDAT VANHEMPIEN KANSSA TOIMIMISEEN 1.välitön kasvatusvastuu eli auttamisvastuu: vanhempien ja lapsen suhde, jossa on alun perin kysymys lapsen elämän ehtojen turvaamisesta 2.rooliperustainen suhde: esimerkiksi opettajan ja oppilaan suhde, jonka oikeuttaa opettajan asiantuntijuus

SANATON DIALOGISUUS oVANHEMPIEN SUHDE LAPSEEN ALKAA SANATTOMANA DIALOGISUUTENA oOMINAISTA:  ruumiillisena yhteydentunteena tuntuva intensiivinen herkkyys lapsen ilmauksille

KASVATUSHUOLI oAUTTAMISVASTUU oPOSITIIVINEN HUOLI  rakkaus, kiintymys, myötätunto, ilo  vanhemmat saattavat kokea elämänsä uudella tavalla mielekkääksi ja tarkoitukselliseksi

oNEGATIIVINEN HUOLI  vastuuta ilman rakkaudentunnetta  puuttuu kiintymys, ilo ja myötätunto  kasvatusvastuu voi tuntua velvollisuudentäytteisenä taakkana, jopa kärsimyksenä

KESKUSTELUUN • Millaista huolta olet kohdannut työssäsi? (positiivinen / negatiivinen) • Millainen keskustelutilanne edistää yhteistä kasvatusdialogia? Onko niihin työssäsi mahdollisuuksia? • Millaisia sanattomia viestejä vuorovaikutuksessa aikuisen ja lapsen kesken välittyy? • Olemmeko tietoisia näistä sanattomista viesteistä?