Mitä tapahtuu totuudelle kirjallisuudessa?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Elettiin vuotta 2004, eräässä pienessä kaupungissa nimeltään Laholm, missä turvallisuudesta ei ollut paljon tietoakaan. Sinne oli pieni ruskea nallekarhu.
Advertisements

KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
Teksti, taito ja tavoite
Modernismi ja 1800-luvun vaihteessa ensimmäisestä maailmansodasta jääneen epävarmuuden vuoksi alettiin etsiä uusia sanoja, muotoja ja kuvia maailmasta.
Gardnerin lahjakkuudet verkossa Otavan Opisto Jari Sarja On tunnustettava, että jotkut ovat erityisen fiksuja ja älykkäitä, ehkä taiteellisesti.
Tutkimussuunnitelma…
FILOSOFIAN OSA-ALUEET
Estetiikka on filosofian kauneutta ja taidetta tutkiva osa-alue.
Preppaus ENA 4.
Aineen rakenteen standardimalli
SUUNNITTELU 1. vaihe: Synopsis 2. vaihe: Treatment
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
TEKSTIN YMMÄRTÄMINEN.
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
Ikali Karvinen, TtT, sh AMK Diakonia-ammattikorkeakoulu
Eugen Herrigel.  Pakko myöntää, että mielenkiinto kirjaa kohtaan heräsi 76 sivua/3 kirjapistettä suhteesta, mutta tarkoituksenani oli kuitenkin lukea.
Heikki Salomaa TYÖELÄMÄSEMINAARI –LUENTO 1 Heikki Salomaa
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
ComPa- projektin lopetusseminaari Muurmansk HANKKEEN TEORIAA - TOIMINTATUTKIMUS JA PRAGMATISTINEN FILOSOFIA KOULUTUKSEN KEHITTÄMISESSÄ KYÖSTI.
Ihmiskäsitys ihmissuhdetyössä
Nauru kritiikin keinona
Todellisuuden yleisen luonteen tarkastelua
Punainen: tunteet, vaistot - Millaisia tunteita ja tuntemuksia tehtävä herättää? Musta: varovaisuus, arviointi, kriittisyys - Mitkä ovat ehdotuksen hyvät.
Teoria ja metodi 2. luento epistemilogia ja analogia.
Myöhäis- ja postmodernin teoriat
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Anne Rongas1 Tiedon etsintä  Platon: Varma ja erehtymätön tieto >> sen perusteella löytyisi hyvä elämä ja hyvä valtio.  Todellista tietoa vain pysyvä.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Teoria yhteiskuntatieteessä  teoria voi tarkoittaa –yleistä viitekehystä, kohdeilmiötä koskevaa aiempaa tieteellistä keskustelua.
Raudaskylä Tapio Luoma. evoluutio = biologinen teoria elämän kehittymisestä ja sitä säätelevistä mekanismeista kolme keskeistä kohtaa: 1) lajit.
1800-LUVUN LOPPU – 1900-LUVUN ALKU
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
Ryhmätehtävät 2.2 Onnellinen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kirjallisuuden tulkinta Syyslukukausi 2007, Minna Sääskilahti.
Oppimisorientaatioita
Mitä tieto-oppi eli tietoteoria tutkii?
MODERNIN KUVATAITEEN TYYLISUUNTIA
EUROOPPALAISEN KUVATAITEEN TYYLISUUNTIA
Aiemmin peruutettu luento
Mallit ja teoriat Idealisaatiot, abstraktiot, isolaatiot, konstruktiot.
Oman aikamme taiteen ilmiö. - KAUPALLISUUS: ”Ostan - siis olen olemassa.” - Yksilöillä ei enää selkeää identiteettiä, massaihmisyys - Taiteiden sekoittuminen,
Mallit ja teoriat Idealisaatiot, abstraktiot, isolaatiot, konstruktiot.
Robustius Yleinen idea: jokin pysyy muuttumattomana vaikka jotakin muutetaan.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Ops seminaari Askola.
Modernismin tulo Suomeen
EPIIKKA Proosan analyysia
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
REALISMI 1800-LUVUN LOPPU – LUVUN ALKU. AATTEELLINEN PERUSTA AUGUST COMTE: SOSIOLOGIA; POSITIVISMI yhteiskunnassa vallitsevat luonnonlakien kaltaiset.
FI3 TIEDON JA TODELLISUUDEN FILOSOFIA. 1. Mihin teoreettista filosofiaa tarvitaan? Teoreettinen filosofia: ontologia, tietoteoria, tieteenfilosofia Tietoyhteiskunnan.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Tieteenfilosofia I Lapin yliopisto
Tieteenfilosofia I Lapin yliopisto syksy 2010
Kirjallisuuden käsitteitä
Fenomenologia.
Mitä taide on? Sari Toivakka, Kauhavan lukio.
KERTOJA Kirjailijan tekstiä varten luoma puhuva tai kirjoittava ääni, joka vastaa tekstin kerronnasta.
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Oman aikamme taiteen ilmiö
OPETUSVINKKI.
Eksistentialismi Eero Jussila.
Argumentaation ja retoriikan perusteet
Totuus käsitteen totuus käyttötavat:
Romaani (mielen) peilinä ja (maailman) ikkunana
Alkuitsearviointi Nimi: Ryhmä: Päivämäärä:
TIETEELLINEN TUTKIMUS (7ET)
Esityksen transkriptio:

Mitä tapahtuu totuudelle kirjallisuudessa? Suomen teologinen instituutti 18.10.2006 Markku Ihonen Tampereen yliopiston opetuksen kehittämispäällikkö Suomen kirjallisuuden dosentti markku.ihonen@uta.fi

Teesit filosofian (logiikan) totuusteorioilla on vähän annettavaa kaunokirjallisuuden totuudellisuudesta käytävään keskusteluun totuus ei ole koskaan voinut hyvin kaunokirjallisuudessa (KS. SEURAAVA DIA) todellisuuden totuudellinen esittäminen ei ole kaunokirjallisuuden tehtävä – eikä sille mahdollistakaan kirjailijat ja lukijat ovat kyllä haikailleet… postmodernismi ei tuo paljoa uutta keskusteluun kirjallisuuden totuudellisuudesta totuudellisuuden mahdollisuuskin kielletään jälkistrukturalistisen kielikäsityksen nojalla

KIRJALLISUUDEN TYYLISUUNNAT: TOTUUS KIRJALLISUUDESSA TYYLISUUNTA KIRJALLISUUSKÄSITYS TOTUUSKÄSITYS KLASSISMI 1600-1700-l. Säännöt ja mallit (esim. sanottavan ja muodon tasapaino) ohjaavat ilmaisua. Kauneus toteutuu mallinmukaisuutena. (Mallin hyvin täyttävänkään) kirjallisuuden ei tarvitse olla totta. Malli vakioi todellisuuden ja kirjallisuuden suhdetta. ROMANTIIKKA n. 1790-1850-l. Kirjallisuus on itseilmaisua. Tunne, intuitio, mielikuvitus ja luovuus ovat tärkeitä. Irratio-naalisuus ja subjektiivuus asetetaan järjen ylivaltaa vastaan. Päälajit lyriikka ja eepos. "Totuudellisuus" on yksilön kokemuksen aitoutta. Paras kirjallisuus irrottautuu arjesta, tavoittaa kansanhengen ja saa lukijassa aikaan (haluttuja) tunnereaktioita. REALISMI 1800-l. Kirjallisuuden tulee kuvata "maailmaa niin kuin se on". Kuvauksen kohteet ovat "epä- runollisia" kuten arkinen kaupunkielämä ja talous. Totuus ohittaa kauneuden. Perus-muotona on romaani ja kaikkitietävä kertoja. Todellisuus on havaittavissa ja kuvattavissa normaalilla kielellä. Korkein totuudellisuus on tyypillisyyttä. Kuvatut tapaukset ovat jossakin määrin yleistettävissä. NATURALISMI (INDIGNAATIOREALISMI) 1800-l. loppu Kirjallisuuden tulee välttää kaikkea meta-fysiikkaa ja päätyä eritellen uuden luonnon-tieteen tukemiin sosiaalisiin ja psykologisiin päätelmiin. On näytettävä kriittisesti myös todellisuuden nurjat puolet. Kirjallisuus haastaa ihmistä muuttamaan todellisuutta. Ihminen on ympäristönsä tuote, eikä todel-lisuuteen kuulu metafysiikkaa. Paras kirjal-lisuus haastaa vallitsevan todellisuus-kuvan. Totuudellisuus toteutuu porvarillisen todelli-suuden väheksyttyjen puolten kriittisenä esiin nostamisena. MODERNISMI 1900-l. alku Todellisuus näyttäytyy henkilön näkökulmasta. Se voidaan kuvata parhaiten hänen kielensä ja kognitionsa kautta. Artistiset aiheet ja kä-sittelytavat ovat tavallisia. Kirjallisuudella ei ole sosiaal. ohjelmaa. Tajunnanvirtatekniikka. Totuus on absoluuttisen subjektiivista ja sen kuvaaminen arvovapaata. Totuudellisinta on subjektin kokemusten ja havaintojen tarkka kuvaus. POSTMODERNISMI 1900-l. loppu Todellisuus on tarinan kaltainen. Saman-arvoisia kilpailevia näkökulmia on rajattomasti. Kirjallisuus voi olla emansipatorista – mutta ei perinteisessä rakentavassa mielessä. Korostunut keinotekoisuus ja metafiktiivisyys. Totuutta ei voida eikä kannata yrittää saavuttaa. On paljastettava kirjallisuuden kielellinen konstruktioluonne ja kieleen aina liittyvät valtasuhteet. Kielletään "alkuperä" ja "kirjailija".

Totuus kirjallisuudessa olennaista ei yksittäisen väittämän tai teorian totuudellisuus tavallisesti pohdittu esitetyn asiantilan tai ilmiön tyypillisyyttä tai mahdollisuutta olennaista esitetyn kokonaiskuvan tai kokonaisnäkemyksen uskottavuus

Missä mielessä kirjallisuus voisi olla totta? on olemassa se, mitä kutsutaan "todellisuudeksi" (ontologia) → tästä todellisuudesta on mahdollista saada luotettavaa ja kohdallista tietoa (epistemologia) → tämä tieto on mahdollista esittää kielen ja kirjallisuuden keinoin (representaatio) → lukijan on mahdollista tunnistaa tämän esityksen ja todellisuuden vastaavuus (korrespondenssi) REALISTIT uskoivat kaikkiin kohtiin 1.-4. MODERNISTIT problematisoivat etenkin kohdan 2. POSTMODERNISTIT eivät usko edes kohtaan 1.

Sepitteen kirjoittaminen ja lukeminen kirjallisuus on maailman konstruoimista fiktiivisyys kuvauksen kohteena olevat ihmiset, olot ja tapahtumat sepittämällä sepitetään tietoinen valehteleminen asiat voidaan kuitenkin esittää niin, että lukija saadaan uskomaan, että kuvatut asiat ovat tapahtuneet tekstissä esitetyllä tavalla tai ainakin voineet tapahtua niin kirjallisuus on lukijan houkuttelua uskomaan kuvatun totuudellisuuteen "willing suspension of disbelief" (William Coleridge) lukija luopuu hetkeksi epäuskostaan vapaaehtoisesti kirjalliset konventiot ohjaavat lukemaan sepitteenä

Kielen rajat kirjallisuus on muodoltaan kieltä jälkistrukturalismi ei usko 1) kielen kykyyn tavoittaa todellisuutta eikä 2) esittää sitä sellaisenaan sanoilla ei voida tavoittaa perimmäisiä merkityksiä, vaan merkitykset liukenevat ja pakenevat aina kauemmaksi

Muita haasteita todellisuus → taide VAI taide → todellisuus "Asiat ovat, koska näemme ne, ja mitä me näemme ja miten, se riippuu taiteista, jotka ovat meihin vaikuttaneet. Katsominen on aivan muuta kuin näkeminen." (Vivian Oscar Wilden teoksessa Valehtelun rappio 1891/1998) todellisuuden havaitseminen on aina "teoreettista" realismin taideteoria on melko nuori - vaikka jäikin osin vallitsevaksi sitä ennen ja sen jälkeen kirjallisuus ei ole juuri yrittänytkään vakuuttaa todenkaltaisuutta

Totuusteoriat (1./2) TOTUUDEN PERUSTYYPIT analyyttinen totuus välttämättä pätevä looginen totuus (esim. "jos A = B niin B = A") synteettinen totuus käsitys totuudellisuudesta muodostuu kokemuksen perusteella (esim. kesän jälkeen tulee syksy) totuus ihannetilana käytännössä totuus on usein raja-arvon kaltainen ominaisuus, jota voidaan lähestyä esimerkiksi tieteellisen tutkimuksen menetelmin mutta jota ei pystytä koskaan saavuttamaan

Totuusteoriat (2./2) korrespondenssiteoria koherenssiteoria vastaavuus: tosi tieto on yhdenmukainen ulkoisessa todellisuudessa vallitsevan asiantilan kanssa positivistien ns. absoluuttinen verifikaatio koherenssiteoria yhteensopivuus: tosi tieto sopii yhteen olemassa olevan tiedon kanssa (jota pidetään totena) looginen empirimi: lausumia voidaan verrata pätevästi vain toisiin lausumiin pragmaattinen teoria tosi tieto toimii käytännössä todella tiedolla on empiirisesti havaittavia seuraamuksia

POSTMODERNI TOTUUSKÄSITYS samasta asiasta voi olla monta samanarvoista totuutta kukaan ei voi tietää lopullista totuutta vapaasti muutettavissa ja vaihdettavissa ihmisen identiteettien mukaisesti ei absoluuttisia, ehdottomia, muuttumattomia totuuksia tulkintaa ohjaa sosiaalinen tarkoituksenmukaisuus suhteellisuus, tilanteittaisuus tulkittavissa aina uudelleen "totta minulle", ei "totta kaikille" POSTMODERNI TOTUUSKÄSITYS tulkinnan-varaisuus subjektiivisuus ihminen oman totuutensa mitta jokainen tulkinta myös purettavissa, kiistettävissä itse tehty, rakennettu vallankäyttöä ei löydetty marginaaliryhmien totuus yrittää haastaa vallassa olevien totuutta ei kannata etsiä vallassa olevat pakottavat muita omaksumaan oman totuutensa ei ulkoa annettu Markku Ihonen Keitele 28.-29.7.2006