Projektin eteneminen •Ajatus => toteutus •Muodon määrittely •Julkaisulla on aina joku muoto, hyvä tai huono •Valittava: –Kirjaintyypit –Kuvat –Värit –Paperi –Painotekniikka
Harkittavia tekijöitä •Kauneus •Toimivuus –arvattavuus –Luettavuus •Päämäärä –Viihdyttää? –Toimia käyttöohjeena? –Myydä? –Toimia tieteellisenä tutkimuksena?
Ulkoasua vielä •Tavoitteet –Laatuvaikutelma? –Hinta? •Kohderyhmä –Tiedon taso ja laji –Kiinnostukset –Kulttuuritausta
Hankalasti hallittavat: viestit •Tiedostetut viestit –Teksti –Kuvat •Tiedostamattomat viestit –Kuvat –Kirjainmuotoilu –Asettelu –Värit •Molemmat vaikuttavat syntyviin mielikuviin
Hintaan vaikuttavia asioita •Painotekniikka •Kuvien määrä, värisyys •Paperin laatu •Painosmäärä •Paperikoko (standardi/ei-standardi) •Erikoisefektit...jne. •Jakelutapa
Hintaa 2 •Käytössä olevat välineet •Mitä tehdään itse/painossa –esim. Valmiit sivut tiedostoina vs. leikkaa-liimaa -menetelmä •kuvat ja niiden käsittely?
Laatuvaikutelma •Tiedotetaso –Tarkoitettu nopeaan viestintään –Ei säilytetä pitkään –Ei kovia vaatimuksia painotekniikalle •Soveltuu –Tiedotteisiin –Tarjouslehtisiin –Pienryhmien julkaisuihin
Julkaisutaso •Usein neliväripainatus •Suuret volyymit •Säästöt esim. Paperilaadussa •Painotyö korkelaatuista muttei huippuluokkaa –Soveltuu: –luettelot –Esitteet –Aikakauslehtityyppiset julkaisut –Päivittäistavarapakkaukset –Suurehkojen yhteisöjen tiedotteet jne.
Studiotaso •Värillinen •Erittäin korkealaatuiset kuvat •Parhaat paperit •Säilytetään pitkään •Tarkoitus olla edustava •Soveltuu: –kuvateokset –edustavimmat vuosikertomukset –hienot aikakausjulkaisut –korkealuokkaiset mainospainotuotteet –parhaat pakkaukset –edustavat käyntikortit