MAVA – järjestöjen tehtävät maahantulovarautumisessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
Advertisements

Haavoittuvasta lapsuudesta ehjään aikuisuuteen – seminaari Varsinais-Suomen ELY-keskuksen tervehdys Siirtolaisuusinstituutti Maahanmuuttopäällikkö.
Muuttoliike 2008 – 2012.
HAVAINTOJA SOTE-VERTAILUSTA
Hyvinvointikuvaus käytäntönä – tukea terveyden edistämisen suunnitteluun.
Mitä on saatu aikaan ja mitä ei? Miten jatkossa ? ”Mitä halutaan kehittää ja muuttaa ? ” MMM Kauko Parviainen1 TEOLLISUUDEN TARPEET METSÄYHTEISTYÖLLE.
2 Mitä? Valtakunnallinen pk-yritysten ja yksittäisten henkilöiden tuotekehitys- ja innovaatiotoimintaa tukeva asiantuntijapalvelu Yritys- tai hankekohtaisesti.
Kansallinen digitaalinen kirjasto - lyhyt johdatus Jukka Liedes
Asunnottomuuden ehkäisy Oulussa
Kumppanuusyhteistyö Hankefoorum Lahti Erityisasiantuntija Anne Astikainen SOSTE.
Palveluketjujen kehittäminen ja laadullisen vaikuttavuuden mittaaminen Sosiaalisen vahvistamisen kehittämistoiminta 2012–2014 Reetta Pietikäinen, kehityspäällikkö.
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
Kauppakeskusten turvallisuusjohtaminen Vartioinnin kehittäminen kauppakeskuksissa – projektin tulokset ja työkalut vartioinnin näkökulmasta Kari Ratilainen/
Selvittäjän ja kuntien välinen työnjako. Kuntarakennelain tavoite • Elinvoimainen, alueellisesti eheä ja yhdyskuntarakenteeltaan toimiva kuntarakenne.
Ankkuri -malli ja sen levittäminen
Kunnat kilpailukykyisen ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen Euroopan tekijöinä Kunnat ja maakunnat Euroopassa -seminaari Varatoimitusjohtaja Timo.
Linnaseutu ry •Hämeenlinnan seudun maaseudun kehittämisyhdistys •Leader -rahoitus.
Rekrytointiprosessi- asianhallinta / vakinainen vakanssi
Tinja Saarela ja Virpi Pennannen: Koulutuksen merkitys asiantuntijuuden vahvistamisessa SoveLin 20-vuotisjuhlaseminaari Mikko Vähäniitty.
Keski-Suomen ELY-keskus Juha S. Niemelä
AJATUSHAUTOMOILLA kohti yleiskokousta TOTEUTUSAIKA HELMI-HUHTIKUU 2013.
Oppilaitosrakentamisen valtionrahoituksesta Valtionosuudesta valtionavustukseksi Uudenmaan ELY-keskus, Marjo Mäkelä, kulttuuriyksikkö1 =>Vuoden.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
Hahmotelma nuorten ohjaus- ja palveluverkostosta Kokkolassa Nuorta ei jätetä seminaari Ronnie Djupsund.
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
Punaisen Ristin pakolaistyö ja perheenyhdistäminen
HAAPA-hankkeen loppuseminaari Säätytalo
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
LÖYDÄ OMA TAPASI AUTTAA Sydäntalvi – Suomen sydämellisin valmiusharjoitus Lauantaina klo
Sunnuntai, 23. marraskuuta 2014 TASAVERTAINEN KORKEAKOULUTUKSEN KEHITTÄMINEN (Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto ARENE ry.:n tavoitteet)
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Uudistunut aluehallinto ja työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä -seminaari Helsinki Merja Leinonen.
Taidetoimikunnat Taiken asiantuntijoina ja vaikuttajina Esa Rantanen
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Yrittäjyydestä ja yhteistyöstä Teollisuusneuvos Heikki Vesa.
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
Projekti käsitteenä Projekti on selkeästi asetettuihin tavoitteisiin pyrkivä ja ajallisesti rajattu kertaluonteinen tehtäväkokonaisuus, jonka toteuttamisesta.
Elän, osallistun ja päätän asioistani Salo Pirkko Karjalainen.
Valtion aluehallintouudistus - Onko palapeli valmis?
Perhetyö Lammin vastaanottokeskuksessa
Sunnuntai, 29. maaliskuuta 2015 KORKEAKOULUJEN RAKENNEMUUTOKSEN VAIKUTUKSET AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIRJASTOIHIN FinELib-päivä Timo Luopajärvi.
TUTKI Tietomallityöryhmä RAKETTI-TUTKI Tietomallityöryhmä.
KIT-toiminnan strategiset toimenpiteet vuodelle 2015 Osallistuminen ja Toimintakyky Kulttuuri ja hyvinvointi.
KIT-toiminnan strategiset toimenpiteet vuodelle 2015 Kulttuuripalvelut Kulttuuri ja hyvinvointi.
ELINIKÄISEN OHJAUKSEN ALUEELLINEN KOORDINAATIO ELOa Pohjois-Savon ELY-keskuksessa Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto1 Maakunnan yhteistyöryhmän koulutusjaosto - Ajankohtaiskatsaus maahanmuuton tilanteeseen Kalle Myllymäki.
ÄKKILÄHTÖ MINKÄ YHDEN TAVARAN SINÄ OTTAISIT MUKAASI?
Aluehallintovirastojen hallinnollisten tehtävien kokoaminen HALKO-projekti Tilannekatsaus
Henkilökierto valtionhallinnossa
Koulutuksen tavoite Tavoitteena on, kehittää sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön valmiuksia havaita ja arvioida kotonaan asuvien asiakkaidensa palo-
Aluehallintovirastojen hallinnollisten tehtävien kokoaminen HALKO-projekti Tilannekatsaus
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Koulutuksen merkitys asiantuntijuuden vahvistamisessa
Alueellisen ELO-toiminnan kehittämisestä
Suomi - espanja AGORA Tiistilän koulu
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Siviilivalmiusyksikön päällikkö Jussi Korhonen, SM/PEO
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Maatalous-lomituksen valmistelu-projekti
Leena Pietilä ja Juha Rantamäki
Kriisiviestintä rikos- ja riita-asioiden sovittelussa
Suomen Punaisen Ristin valmiuden perusta ja rooli
Omavalvonta -työpaja THL:ssa
SEVESO SUURONNETTOMUUSHARJOITUSTEN JÄRJESTÄMINEN JA VALVONTA
Työhyvinvointia varhaiskasvatuksessa
Esityksen transkriptio:

MAVA – järjestöjen tehtävät maahantulovarautumisessa Viranomaisten yhteistyöpalaveri Helsinki, 25.9.2013

MAVA-hankkeen tavoitteet Vahvistaa PR:n ja muiden valmiusjärjestöjen maahantulovarautumista ja yhteistyötä viranomaisten kanssa tilanteissa, joissa Suomeen saapuu yllättäen suuri määrä turvapaikanhakijoita tai tilapäistä suojelua saavia henkilöitä.

MAVA-tavoitteet 2013 Punaisen Ristin maahantulovarautumisen valmiussuunnitelma ja koulutukset, järjestöyhteistyö, väliaikaismajoituksen suunnitteleminen 2014 Laajamittainen maahantulo ja alueelliset yhteistyörakenteet, palveluiden järjestä- minen, järjestelykeskukset perustaminen

Vastaanoton rakentuminen laajenemistilanteessa VASTAANOTTOKESKUSTEN NORMAALIAIKAINEN VALMIUS: vastaanottokeskusten päiväkohtainen majoituskapasiteetti n. 3 000 vastaanottokeskusten lisäpaikkakapasiteetti 2 500 paikkaa MIGRIN vo-yksikön valmiuspaikat  tavoite 4 000 paikkaa TILAKARTOITUKSET Lähtökohtana Avien evakuointisuunnitelmat ja Elyjen/TE –keskusten aiemmat suunnitelmat Lisäksi uutena asiana asuntopohjaiset vokit, kuntien yms. tyhjät asunnot Kuntien välinen yhteistyö, eri muotoja -yksi kunta ylläpitää, muut mukana tilavuokraajina -yhteinen osakeyhtiö -palveluiden jakaminen, es. terveyspalvelut useammasta eri paikasta Muut tilat: entiset laitokset, motellit, hotellit, urheiluhallit jne. AIESOPIMUKSET Lähtökohtaisesti kolmikantasopimuksia, ELY, kunta ja SPR JÄKE ylläpitäjän tulisi olla kunta/kuntayhtymä, jotta varmistetaan palveluiden saanti SPR:n rooli riippuu alueellisesta resurssista ylläpitäjä ylläpitäjä aloituksessa, luovutus kunnalle mukana vapaaehtoisvoimin TOIMENPIDE-EHDOTUS SM/MMO ja Maahanmuuttovirasto aikatauluttavat toiminnot Yhteisillä valmiuspäivillä vuosittain käydään läpi tilanne ja jatkotoimenpiteet Mikäli VO-lakia ollaan uudistamassa, on vastuu varautumisesta syytä nostaa myös esille Tavoite 10 000 paikkaa MAAHANMUUTTOVIRASTON JA SPR:N SOPIMUS VALMIUDEN YLLÄPITÄMISESTÄ Tavoite 10 000 paikkaa Maahanmuuttovirasto, 2011. ELY –KESKUSTEN LAAJAMITTAISEN MAAHANTULON VALMIUS- SUUNNITELMAT 80 000 paikkaa

ELY–keskusten varautuminen laajamittaiseen maahantuloon SISÄASIAINMINISTERIÖN JA SPR:n HANKE 21.11.2011 – 20.02.2012 Hankkeessa haastateltiin ELYjen maahanmuuttopäälliköitä Muita kommentoijia: SM, Maahanmuuttovirasto, Rajavartiosto, poliisi, SPR Hankkeen tuotokset: osa selvitys osa toimintaohje ELY–keskuksille, missä liitteenä vastaanottokeskuksen perustamisohje ja jäke -perustamisohje

Selvityksen tulokset 1/3 Pääsääntöisesti suunnitelmat eivät ole ajan tasalla: Hallinnon uudistus, lainsäädännön uudistus Vastuut perustuvat vanhaan lainsäädäntöön, aiemmin TE-keskukset vastasivat turvapaikanhakijoiden vastaanotosta alueella ELY:illä ei tietoa miten varautumisen pohjatyö on hoidettu ei tietoa vokkien varautumissuunnitelmista ei tietoa Migrin varautumissuunnitelmista

Selvityksen tulokset 2/3 Tilakartoitusten edellyttämä asiantuntemus ja resurssi puuttuu Kuntien nihkeä suhtautuminen, koska varautumisen kustannuksia ei korvata Ohjeistuksen puute, eivät ajan tasalla Alueellisten tavoitteiden puute Aiesopimusten pätevyys mietityttänyt Varautumisen koordinointi alueilla on AVIen vastuulla

Selvityksen tulokset 3/3 Päällekkäiset tilavaraukset Alueellisten yhteistyöryhmien rooli epäselvä Vastaanottokeskusten lakkauttamisten vaikutukset ELY:jen ohjaus SM:stä, käytännön syistä yhteistyö kuitenkin Migrin kanssa

Toimenpide-ehdotukset 1/3 ELY:t ottavat yhteyttä aluehallintovirastoihin ja pyytävät niitä kutsumaan koolle alueellisen valmiustoimikunnan Valmiustoimikunta perustaa alajaoston, ’alueellisen yhteistyöryhmän’ laajamittaiseen maahantuloon varautumiseksi Pelastuslaitosten evakuointisuunnitelmat otetaan esille ja niitä hyödynnetään tilakartoituksissa Onko mahdollista?

Toimenpide-ehdotukset 2/3 YHTEISTYÖRYHMÄ alueellisen varautumisen kehittäminen vastaanoton normaalitilanteissa laajentuvan maahantulon tilanteessa ryhmä tekee Maahanmuuttovirastolle esityksen alueelle perustettavista järjestely-/vastaanottokeskuksista varmistaa keskuksen palveluiden saanti ja toimintaedellytykset

Toimenpide-ehdotukset 3/3 Varautumisen alueelliset tavoitteet: 80 000 majoituspaikkaa, n. 1.5 % maan väkiluvusta Jaetaan alueittain: minimi 1 % alueen väestöstä = 50 000 paikkaa tai ELY-keskuksen aiemmin ilmoittama (jos suurempi kuin 1 %) > 65 000 paikkaa Seuranta, tarvittaessa SPR 10 K camp mukaan suunnitelmaan

Tilakartoitukset Lähtökohtana pelastuslaitosten evakuointisuunnitelmat ja ELY:jen/TE-keskusten aiemmat suunnitelmat Lisäksi uutena asiana asuntopohjaiset vokit, kuntien yms. tyhjät asunnot Kuntien välinen yhteistyö, eri muotoja yksi kunta ylläpitää, muut mukana tilavuokraajina yhteinen osakeyhtiö palveluiden jakaminen, esim. terveyspalvelut useammasta eri paikasta Muut tilat: entiset laitokset, motellit, hotellit, urheiluhallit jne.

Aiesopimukset Lähtökohtaisesti kolmikantasopimuksia, ELY, kunta ja SPR JÄKE ylläpitäjän tulisi olla kunta/kuntayhtymä, jotta varmistetaan palveluiden saanti SPR:n rooli riippuu alueellisesta resurssista ylläpitäjä ylläpitäjä aloituksessa, luovutus kunnalle mukana vapaaehtoisvoimin

Toimenpide-ehdotus SM/MMO ja Maahanmuuttovirasto aikatauluttavat toiminnot Yhteisillä valmiuspäivillä vuosittain käydään läpi tilanne ja jatkotoimenpiteet Mikäli vastaanottolakia ollaan uudistamassa, on vastuu varautumisesta syytä nostaa myös esille

Varautumisen haasteet ELY:t kokevat nykyisen varautumistehtävän kohtuuttomaksi resursseihin nähden Selkeä odotus vastaanottolain muutoksesta varautumiseen ei ole panostettu ELY:t myös odottavat sisäasiainministeriöltä selkeitä toimeksiantoja AVIt tiedostavat varautumisen koordinaatiovastuun, kiinnostusta maahantulovarautumiseen on, mutta resursseja kaivataan Miten tästä eteenpäin? MAVA2-hankkeessa tarkoitus luoda malli laajamittaiseen maahantuloon varautumiselle. Miltä pohjalta? Tulisiko maahantuloon varautuminen käsitellä samoin kuin normaaliolojen suuronnettomuus- ja erityistilanteiden evakuointi? Pelastuslaitosten ja kuntien varautumissuunnitelmiin pohjautuen?