MAVA – järjestöjen tehtävät maahantulovarautumisessa Viranomaisten yhteistyöpalaveri Helsinki, 25.9.2013
MAVA-hankkeen tavoitteet Vahvistaa PR:n ja muiden valmiusjärjestöjen maahantulovarautumista ja yhteistyötä viranomaisten kanssa tilanteissa, joissa Suomeen saapuu yllättäen suuri määrä turvapaikanhakijoita tai tilapäistä suojelua saavia henkilöitä.
MAVA-tavoitteet 2013 Punaisen Ristin maahantulovarautumisen valmiussuunnitelma ja koulutukset, järjestöyhteistyö, väliaikaismajoituksen suunnitteleminen 2014 Laajamittainen maahantulo ja alueelliset yhteistyörakenteet, palveluiden järjestä- minen, järjestelykeskukset perustaminen
Vastaanoton rakentuminen laajenemistilanteessa VASTAANOTTOKESKUSTEN NORMAALIAIKAINEN VALMIUS: vastaanottokeskusten päiväkohtainen majoituskapasiteetti n. 3 000 vastaanottokeskusten lisäpaikkakapasiteetti 2 500 paikkaa MIGRIN vo-yksikön valmiuspaikat tavoite 4 000 paikkaa TILAKARTOITUKSET Lähtökohtana Avien evakuointisuunnitelmat ja Elyjen/TE –keskusten aiemmat suunnitelmat Lisäksi uutena asiana asuntopohjaiset vokit, kuntien yms. tyhjät asunnot Kuntien välinen yhteistyö, eri muotoja -yksi kunta ylläpitää, muut mukana tilavuokraajina -yhteinen osakeyhtiö -palveluiden jakaminen, es. terveyspalvelut useammasta eri paikasta Muut tilat: entiset laitokset, motellit, hotellit, urheiluhallit jne. AIESOPIMUKSET Lähtökohtaisesti kolmikantasopimuksia, ELY, kunta ja SPR JÄKE ylläpitäjän tulisi olla kunta/kuntayhtymä, jotta varmistetaan palveluiden saanti SPR:n rooli riippuu alueellisesta resurssista ylläpitäjä ylläpitäjä aloituksessa, luovutus kunnalle mukana vapaaehtoisvoimin TOIMENPIDE-EHDOTUS SM/MMO ja Maahanmuuttovirasto aikatauluttavat toiminnot Yhteisillä valmiuspäivillä vuosittain käydään läpi tilanne ja jatkotoimenpiteet Mikäli VO-lakia ollaan uudistamassa, on vastuu varautumisesta syytä nostaa myös esille Tavoite 10 000 paikkaa MAAHANMUUTTOVIRASTON JA SPR:N SOPIMUS VALMIUDEN YLLÄPITÄMISESTÄ Tavoite 10 000 paikkaa Maahanmuuttovirasto, 2011. ELY –KESKUSTEN LAAJAMITTAISEN MAAHANTULON VALMIUS- SUUNNITELMAT 80 000 paikkaa
ELY–keskusten varautuminen laajamittaiseen maahantuloon SISÄASIAINMINISTERIÖN JA SPR:n HANKE 21.11.2011 – 20.02.2012 Hankkeessa haastateltiin ELYjen maahanmuuttopäälliköitä Muita kommentoijia: SM, Maahanmuuttovirasto, Rajavartiosto, poliisi, SPR Hankkeen tuotokset: osa selvitys osa toimintaohje ELY–keskuksille, missä liitteenä vastaanottokeskuksen perustamisohje ja jäke -perustamisohje
Selvityksen tulokset 1/3 Pääsääntöisesti suunnitelmat eivät ole ajan tasalla: Hallinnon uudistus, lainsäädännön uudistus Vastuut perustuvat vanhaan lainsäädäntöön, aiemmin TE-keskukset vastasivat turvapaikanhakijoiden vastaanotosta alueella ELY:illä ei tietoa miten varautumisen pohjatyö on hoidettu ei tietoa vokkien varautumissuunnitelmista ei tietoa Migrin varautumissuunnitelmista
Selvityksen tulokset 2/3 Tilakartoitusten edellyttämä asiantuntemus ja resurssi puuttuu Kuntien nihkeä suhtautuminen, koska varautumisen kustannuksia ei korvata Ohjeistuksen puute, eivät ajan tasalla Alueellisten tavoitteiden puute Aiesopimusten pätevyys mietityttänyt Varautumisen koordinointi alueilla on AVIen vastuulla
Selvityksen tulokset 3/3 Päällekkäiset tilavaraukset Alueellisten yhteistyöryhmien rooli epäselvä Vastaanottokeskusten lakkauttamisten vaikutukset ELY:jen ohjaus SM:stä, käytännön syistä yhteistyö kuitenkin Migrin kanssa
Toimenpide-ehdotukset 1/3 ELY:t ottavat yhteyttä aluehallintovirastoihin ja pyytävät niitä kutsumaan koolle alueellisen valmiustoimikunnan Valmiustoimikunta perustaa alajaoston, ’alueellisen yhteistyöryhmän’ laajamittaiseen maahantuloon varautumiseksi Pelastuslaitosten evakuointisuunnitelmat otetaan esille ja niitä hyödynnetään tilakartoituksissa Onko mahdollista?
Toimenpide-ehdotukset 2/3 YHTEISTYÖRYHMÄ alueellisen varautumisen kehittäminen vastaanoton normaalitilanteissa laajentuvan maahantulon tilanteessa ryhmä tekee Maahanmuuttovirastolle esityksen alueelle perustettavista järjestely-/vastaanottokeskuksista varmistaa keskuksen palveluiden saanti ja toimintaedellytykset
Toimenpide-ehdotukset 3/3 Varautumisen alueelliset tavoitteet: 80 000 majoituspaikkaa, n. 1.5 % maan väkiluvusta Jaetaan alueittain: minimi 1 % alueen väestöstä = 50 000 paikkaa tai ELY-keskuksen aiemmin ilmoittama (jos suurempi kuin 1 %) > 65 000 paikkaa Seuranta, tarvittaessa SPR 10 K camp mukaan suunnitelmaan
Tilakartoitukset Lähtökohtana pelastuslaitosten evakuointisuunnitelmat ja ELY:jen/TE-keskusten aiemmat suunnitelmat Lisäksi uutena asiana asuntopohjaiset vokit, kuntien yms. tyhjät asunnot Kuntien välinen yhteistyö, eri muotoja yksi kunta ylläpitää, muut mukana tilavuokraajina yhteinen osakeyhtiö palveluiden jakaminen, esim. terveyspalvelut useammasta eri paikasta Muut tilat: entiset laitokset, motellit, hotellit, urheiluhallit jne.
Aiesopimukset Lähtökohtaisesti kolmikantasopimuksia, ELY, kunta ja SPR JÄKE ylläpitäjän tulisi olla kunta/kuntayhtymä, jotta varmistetaan palveluiden saanti SPR:n rooli riippuu alueellisesta resurssista ylläpitäjä ylläpitäjä aloituksessa, luovutus kunnalle mukana vapaaehtoisvoimin
Toimenpide-ehdotus SM/MMO ja Maahanmuuttovirasto aikatauluttavat toiminnot Yhteisillä valmiuspäivillä vuosittain käydään läpi tilanne ja jatkotoimenpiteet Mikäli vastaanottolakia ollaan uudistamassa, on vastuu varautumisesta syytä nostaa myös esille
Varautumisen haasteet ELY:t kokevat nykyisen varautumistehtävän kohtuuttomaksi resursseihin nähden Selkeä odotus vastaanottolain muutoksesta varautumiseen ei ole panostettu ELY:t myös odottavat sisäasiainministeriöltä selkeitä toimeksiantoja AVIt tiedostavat varautumisen koordinaatiovastuun, kiinnostusta maahantulovarautumiseen on, mutta resursseja kaivataan Miten tästä eteenpäin? MAVA2-hankkeessa tarkoitus luoda malli laajamittaiseen maahantuloon varautumiselle. Miltä pohjalta? Tulisiko maahantuloon varautuminen käsitellä samoin kuin normaaliolojen suuronnettomuus- ja erityistilanteiden evakuointi? Pelastuslaitosten ja kuntien varautumissuunnitelmiin pohjautuen?