Www.salibandy.net.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SAPA ry VALMENNUSLINJA
Advertisements

Juniori-SaPKon ohjeistus Pohjola- leirille. LEIJONA TIEN ALKUA 1996 ikäluokassa pelaajia n ikäluokka kulkee saman matkan, mutta POHJOLALEIRI.
Taitojen johdonmukaista, systemaattista, pitkäjänteistä opettelua ja harjoittelua. Fyysiset taidot Psyykkiset taidot Ainakin taitolajeissa psyykkinen.
KOVA - HENKINEN VALMENNUS
RPS.
Junioritoiminta Savonlinnan pursiseura. Vuosittain järjestetään •L•Leiri - kesän alussa - helpoin aika aloittaa harrastus •V•Viikkoharjoitukset –k–kerran.
Talvikauden harjoittelu
Kasvun aika Jaana Kivimäki.
Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa
Keski-Suomen Liikunta valmentajien osaamisen kehittäjänä.
Valmennusosaamisen malli
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Vastustaja vai kilpakumppani? Ringeten Reilu Peli –periaatteet Suomen Ringetteliiton syyskokous.
Valmennusosaamisen malli
Urheilijauran avaintekijöitä kv
1 Leppävaaran Pallo Valmentajakerho  Panu Autio ja Futsal - tehoa saliharjoitteluun!  Valmennuslinjojen päivitysprosessi 2013 ◦ Valmennusfilosofia.
IHMISEN PSYYKKINEN KEHITYS (PS2)
SAPA ry VALMENNUSLINJA Arvoista normeihin ja tekoihin.
Tutkintojen perusteet I II III I-tason tutkinto väh 50 h opintokokonaisuus Korkeakoulututkinnot Ammatilliset tutkinnot Laji- /toimialatutkinto suoritettu.
YKSILÖN VALMENTAMINEN - SEMINAARI Scandic Marina Congress Center Yhteistyössä.
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
JOUKKUEEN KAUSISUUNNITELMA
Valmennusosaamisen malli
Pelaajan kehittäminen
JOUKKUEJELPPI Harjoittelukulttuurin kehittäminen Mäntyharjun Virkistyksessä.
Valmentajana kehittyminen
VANHEMPAIN KOKOUS Laaksolahden hallin kokoustila klo 9.00
E - AKATEMIA HJS E11 Sinivalkoinen
TASO 2 SISÄLTÖALUE 2 Teema 2 Osaamistavoite 2 4. oppisisältö: ”Eri ominaisuuksien perusharjoitteiden oikeat suoritustekniikat” Taitoharjoittelun tunnuspiirteet.
EKS Ringettevisio Jäsenmäärän kasvattaminen n.10% kausi Miten?  yleinen näkyvyys Espoossa, hyvä taustatyö, toimiva seura ja ringettekoulu.
Harjoitellaan 6 viikon jaksoissa. Jaksojen välissä voi miettiä siirtymistä seuraavaan asiaan tai kerrata vanhaa. 1. Jakso Viikot marras-joulukuu.
Harjoitellaan 6 viikon jaksoissa. Jaksojen välissä voi miettiä siirtymistä seuraavaan asiaan tai kerrata vanhaa. 1. Jakso Viikot marras-joulukuu.
Harjoitellaan 6 viikon jaksoissa. Jaksojen välissä voi miettiä siirtymistä seuraavaan asiaan tai kerrata vanhaa. 1. Jakso Viikot marras-joulukuu.
Valmennusosaamisen malli Kirsi Hämäläinen Suomen Olympiakomitea.
Valmentajakoulutus Harjoittelun suunnittelu Liedon Pallo Hannu Paatelo.
TALENTTIPELAAJAN VUOSIKELLO JÄRVENPÄÄN PALLOSEURASSA Lahjakkaiden pelaajien kehittäminen yksilöllisemmin Vuosikello on valmentajan tukena yksilövalmennuksessa.
Harjoitellaan 6 viikon jaksoissa. Jaksojen välissä voi miettiä siirtymistä seuraavaan asiaan tai kerrata vanhaa. 1. Jakso Viikot marras-joulukuu.
Suomen Suunnistusliitto Ohjaaja- ja valmentajakoulutukset Valmentajakoulutuksen taso.
MVLT-KOULUTUKSEN AIHEET 1. MAALIVAHTIPELIN PERUSTEET 2. PELI LUONNE LUISTELU 3. OPPIMINEN 4. PELIKÄSITYS 5. MAALIVAHDIN TEKNISET- JA LAJITAIDOT 6. PELIASENTO.
BJR / EKS / EPS C-juniorit Infotilaisuus Matinkylä
VOK- valmentaja- ja ohjaajakoulutuksen kehittäminen
Joensuun maila B-tytöt ja suomensarja 2017
TOIMENKUVAKARTTA / VALMENTAJAT
STARTTIKOULUTUS MAALIVAHTIPELISTÄ
Kohti maailman huippua. Pääkaupunkiseudun urheiluakatemia
EROTUOMARI, HARRASTEKIEKKO, VALMENNUS, PIPOLÄTKÄ
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
P05 ja P06 toimintasuunnitelma
PAINOPISTEET HARJOITTELUSSA
HKV SISÄLTÖALUEET Suomen Jääkiekkoliitto / Kouluttajat.
Oheislajiharjoittelu
Henkinen valmennus valmennuksen ja kehittymisen tueksi
VALMENTAMISEN ETIIKKA
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
MVLT-KOULUTUKSEN AIHEET
Suomen Suunnistusliitto Ohjaaja- ja valmentajakoulutukset
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet valmennuksessa
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Suomen Suunnistusliitto Ohjaaja- ja valmentajakoulutukset
Ohjeita Valmentajille/ joukkueenjohtajille tehtävät ennen fba tapahtumaa - pelaajien lisäys - joukkuetapahtumien lisäys (valmentaja)
Urheilun ja liikkumisen valmiudet ja ominaisuudet Psyykkinen valmennus Itsetunto ja itseluottamus Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.
Harjoituksen rakenne Valmentajakoulutus taso 1
Harjoituksen rakenne Valmentajakoulutus taso 1
Ei voi löytää uusia maisemia ennen kuin uskaltaa lähteä liikkeelle.
Psykologi Vilhelmiina Välimäki
MAALIVAHTIPELI ja MAALIVAHTIVALMENNUS
LUONNE – Omistajuus kehittymisestä
MATKALLA KOHTI REILUMPAA URHEILUA
Esityksen transkriptio:

www.salibandy.net

1) 2-3min kurssilaisten omaa pohdintaa, mitä valmennus on – mikä on valmennuksen tärkein tehtävä? 2) Keskustelua kaverin kanssa pohdinnasta 3) Ryhmässä nostoja Mitä valmennus on ? www.salibandy.net 2

1) 2-3min kurssilaisten omaa pohdintaa, mitä valmennus on – mikä on valmennuksen tärkein tehtävä? 2) Keskustelua kaverin kanssa pohdinnasta 3) Ryhmässä nostoja Mitä valmennus on ? www.salibandy.net 3

Seuraavissa dioissa kouluttaja esittelee SSBL:n uudistettua koulutusjärjestelmää ja ajatusta yksilökeskeisestä kokonaisvaltaisesta valmennusfilosofiasta Suomen Salibandyliiton valmennuksen ja koulutuksen painopisteet ja tavoitteet www.salibandy.net 4

Urheilijapolun kolme vaihetta… ” Lähtökohdat valmennuskoulutukselle ja yksilön kokonaisvaltaiselle kehittymiselle ” TASO 1 Lapsuus / Nuorisourheilu  Noin 0 –12/15 ikäväli ” Rakastuminen lajiin/peliin/urheiluun ” TASO 2 Nuorisourheilu / Aikuisurheilu alku  noin 12/15 – 18/22 ikäväli ” Määrällinen / laadullinen harjoittelu ja kasvu urheilijana/ihmisenä ” TASO 3 Aikuisurheiluvaihe  18/22 – 30/35 ” Kasvu urheilijana/ihmisenä ja oman potentiaalin ulossaanti vahvuuksien kautta ” www.salibandy.net 5

Lapsuusvaiheen urheilu … Avaintavoitteet Ajatusmalli Painopisteet Avainasiat www.salibandy.net 6

Valmentajakoulutus / taso I Lapsuusurheilu  0 - 12/15 ikäväli Avaintavoite: Perusvalmiudet urheiluun  ” Rakastuminen salibandyyn / palloiluun / urheiluun ” Ajatusmalli: ” Onnistumisen elämykset  Innostuminen  Harjoittelu mielellään  Tapa urheilla ” Painopisteitä: ” Virikkeinen ympäristö (Aistien käyttö – Liikemallit - Ajattelumallit)  Aivojen, hermoston kehittyminen  Taito / Nopeus / Ketteryys sekä Myönteinen / Turvallinen valmennus  Pätevyydentunne ( olen erityinen) ” Avainasioita: Henkiset ja fyysiset valmiudet Taitavuus  Toistot Lajitekniikka ja –taidot  Oikeat suoritukset / toistot Peli / Pelitaidot / Pelikäsitys  Perusymmärrys Välittäminen  Vuorovaikutus / Palaute  Tunteet  Ilmapiiri Alku itseohjautuvuudelle Myönteinen, riittävän turvallinen elämä Peleissä omien kykyjen, osaamisen mukainen suoritus <-> terve minäkuva www.salibandy.net 7

Sinun, pelaajiesi ja pelaajiesi vanhempien piirteitä? Erityislahjakkaiden pelaajien ja heidän taustojensa piirteitä? (mukaeltu Bloom) Yksilö Lapsuusvaihe Nuoruusvaihe Aikuisurheiluvaihe ”tutustumisvaihe” ”kehittymisvaihe” ”huippu-urheilu” Pelaaja - iloinen - riippuvainen -pakkomielteinen - leikkimielinen - sitoutunut -vastuuntuntoinen - innostunut - erityinen Valmentaja - ystävällinen - vahva - menestyvä - kannustava - kunnioittava - auktoriteetti - huolehtiva - taitava - kunnioitettu - tehtäväsuuntau- - vaativa - sitoutunut tunut Vanhemmat - kiinnostunut - valmis panostuksiin - kannustava - ei yli-innokas - myönteisesti suhtautuva - osallistuva - hiljainen tukija Sinun, pelaajiesi ja pelaajiesi vanhempien piirteitä? www.salibandy.net 8

ja pelin ymmärtämisen kautta Yksilökeskeinen valmennusfilosofia Yksilökeskeisessä valmennusfilosofiassa pelaajien henkilökohtaiset kehitystarpeet ja osaamisalueet ohjaavat joukkueen valmentamista. Pelaajalähtöinen valmentaminen edellyttää yksilön erityisosaamisen ja kehitystarpeiden huomioimista sekä päivittäisessä valmennuksessa, pelaajavalinnoissa että joukkueen pelaamisessa. Laadukkaampi pelaajakehitys edellyttää, että yksilön ominaisuudet tunnistetaan. Pelaajalähtöinen, yksilöllinen valmennus ja pelin ymmärrys nousevat valmennustyön ydinasioiksi kaikessa pelaajakehitystyössä. Tavoitteena on nostaa joukkuepelaaminen paremmalle tasolle paremman yksilöosaamisen kehittymisen ja pelin ymmärtämisen kautta www.salibandy.net 9

Kokonaisvaltainen kehittyminen - kokonaisuus käytännössä www.salibandy.net

www.salibandy.net 11

Lapsuusvaiheen urheilu – pohdittavaa valmentajalle www.salibandy.net

Kysymyksiä valmentajalle… Tiedätkö pelaajasi henkiset ja fyysiset valmiudet? Tiedätkö mitä taitavuus (monipuolisuus) oikeasti on ja miten se toteutuu vaikka yhden lajin tekemisen kautta käytännössä? Tiedätkö oikeasti avainasiat salibandyn tekniikasta ja osaatko päivittäisessä toiminnassa viemään asiaa kriittisesti kuitenkin myönteisessä hengessä eteenpäin? Ymmärrätkö itse salibandyn perustaktiikan / pelien perusteet ja sen opettamisen, oppimaan saattamisen perusteet? Tiedätkö minkälainen ilmapiiri valmennuksessasi hallitsee, pelaajiesi pääasialliset tunteet vuoden toiminnassanne? Oletko virheiden nimeäjä vai oikean tekemisen tehostaja? Mitä sinun välittäminen on, miten se ilmenee käytännössä? Mitä vapausasteita toiminnassa/valmennuksessasi on, että pelaajan oma kokeilunhalu, luovuus, rohkeus, itsetuntemus kehittyy? Mitä tiedät pelaajasi taustoista? www.salibandy.net 13

Koulutuksen tavoitteet …

Valmentajakoulutuksen lähtökohta Valmentajalla on urheilija/urheilijoita/joukkue valmennuksessaan Valmennusprosessin tavoitteena on yksilön kokonaisvaltainen kehittyminen (fyysismotorinen, kognitiivinen, emotionaalinen ja sosiaalinen) Ihmiskäsitys ja oppimiskäsitykset yksilöllisen valmennusfilosofian takana Valmentajakoulutuksen tavoitteet Tason I valmentaja hallitsee yksittäisen harjoituskokonaisuuden sekä 4 – 6 viikon harjoittelujakson suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin omassa valmennustoiminnassa Valmentaja oppii käyttämään tehokkaasti käytettävissä olevan ajan painopisteeksi valittavien asioiden kehittämiseen Valmentaja osaa kehittää pelaajiaan lähtökohtana peli, pelinomainen harjoittelu Valmentaja oppii pallollisella harjoittelulla kehittämään pelaajiensa teknisiä taitoja, taktisia taitoja, fyysisiä ominaisuuksia, sosiaalisia/vuorovaikutusvalmiuksia Jokainen valmentaja oppii toteuttamaan lajiharjoittelun yhteydessä vaadittavia ”oheisharjoittelurutiineita / kehittäviä alku- ja loppuverryttelyitä” salibandyharjoituksien osana.  Valmentajakoulutuksen avainasiat Yhden harjoituksen kokonaishallinta (rakenne ja perusasiat käytännössä) Yksilön kehittäminen  myönteinen valmennusote, positiivisen/kannustavan ilmapiirin luonti, pelaajakeskeisyys Taitojen, nopeuden, ketteryyden, liikkuvuuden kehittäminen www.salibandy.net 15