Tekstiili- ja vaatetusalan virtuaalikouluhanke

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pukeutumiskulttuuri / tilannepukeutuminen
Advertisements

YLEISOHJEISTUS Saamelaisalueen koulutuskeskus 2012 © SAKK (OK)
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
Vaatetus kautta aikojen
aineenopettajat ohjaavat oman oppiaineensa opiskelua
ATK- POHJAINEN ARVIOINTI PAKOLLINEN GE2 (YHTEINEN MAAILMA – kulttuurimaantieteen kurssi) KEVÄT 2012.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Opetusprosessi Opettaja TVT Yksittäisen kurssin tarkempi suunnittelu
TEKSTIILITYÖ sisällöt Raija Ojama
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
Opiskeluaika 120 ov / 3 vuotta Tuotteen tekninen valmistus ja kädentaidot 20 ov Tuotteen suunnittelu ja valmistus 10 ov VALINNAISET OPINNOT 20 ov Yritystoiminta.
OHJAAMINEN.
VOA-oppimispäiväkirja
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
Wikispaces vieraan kielen opetuksessa Opetus goes POP mediaope Katrina Vartiainen.
Taiteen ja kulttuurin akvaario Kulttuuri Opinto-info Taide Oma juttu Aloitus Lähteet Linkkiapaja TAIKUAKVAARIOTAIKUAKVAARIO Ritva Somerma
WoSCos Work, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
ARJEN HISTORIA HI08.
Minä oppijana 1 ov..
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
Lähtökohtia portfolion tekemiseen
Nuoruus kehitysvaiheena
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
osana opiskelijan PLE:tä
Hops osana opiskelu- ja asiantuntijuusprosessia Terhi Skaniakos.
Mobiilit ohjaajat. Pedagogiset lähtökohdat Kokemuksellisen oppimisen kehässä korostuu oppimisen prosessi. Lähde: David Kolb, 1984.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
KAMU-verkostoseminaari Mai Salmenkangas VAPAAEHTOISTOIMINNASTA OPPIMISEN MALLI METROPOLIASSA.
Yhteistoiminnallinen oppiminen Tavoitteena saada yleiskuva menetelmästä oman opetuksen suunnitteluun.
LUOKATON LUKIO OPPIMISYMPÄRISTÖNÄ
Ihminen ääriolosuhteissa -kurssi
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
Käki-projekti 2. opponointi Käki-projekti 2. Opponointi
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Kauppakatu 7 I KAJAANI I Päivi Partanen/Intotalo1© Makke Leppänen 2004 Vapauteen ja vastuuseen valmentaminen Päivi Partanen.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
LUKIOESITTELY VANHEMMILLE VIHERLAAKSON LUKIO
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli 3. Pohdinta ja tulkinta 4. Käsitteellistäminen (ja uuden tiedon hakeminen) 5.Kokeilu ja tiedon soveltaminen.
 Yleistavoite (valtakunnallinen): musiikin käyttö ja vaikutusmahdollisuudet eri taidemuodoissa ja mediassa  Kurssi rakentuu Lontooseen suuntautuvan opintomatkan.
Opiskelutaidot Pohdi, mitä tiedät opittavasta asiasta jo etukäteen Ole utelias ja etsi lisätietoa  opiskelija on toimija! Aloita uuteen asiaan tutustuminen.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Löytöretki toiseen maailmaan –seminaari Jyväskylän ammattiopisto
Opetussuunnitelmassa 2016
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
KUVATAIDE Kuvataideopetuksen tarkoituksena on kehittää opiskelijan ymmärrystä yhteiskunnan ja ympäristön visuaalisista ilmiöistä ja niiden merkityksistä.
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Huonekaluvalmistus ja koristeveisto
Hanke
Esityksen transkriptio:

Tekstiili- ja vaatetusalan virtuaalikouluhanke Ritva Somerma 21.11.2003

Vatenetti-oppilaitokset Mikkelin ammattiopisto Pohjois-Savon ammattiopisto Heinola-instituutti Halikon käsi- ja taideteollisuusoppilaitos Koulutuskeskus Tavastia Kokkolan ammattioppilaitos

HI:n tavoitteet ammatti-identiteetin kehittymisen tukeminen - mitä taitoja työelämässä tarvitaan? tutkivaan, vuorovaikutteiseen verkko-oppimiseen harjaannuttaminen metakognitiivisten taitojen saattaminen luonnolliseksi osaksi oppimisprosessia opintojen integrointi

Opintokokonaisuus Aikamatka 9 ov Esteettinen, visuaalinen ja kulttuuriosaaminen taidehistoria 2 ov plastinen sommittelu 1 ov kuvallinen esittäminen 1 ov värisommittelu 1 ov luova muotoilu 2 ov Yhteiset opinnot (valinnaiset) tekstinkäsittely ja tiedonhaku 1 ov Pakolliset opinnot / Kulttuurin soveltaminen muodin historia 1 ov

AJANKUVA TAIDE AIKA- MATKA MUODIN UUSI MAAILMA YMMÄRRYS PLASTINEN Tekstin- käsittely ja tiedonhaku Luova muotoilu MUODIN MAAILMA UUSI YMMÄRRYS Kuvallinen esittäminen PLASTINEN SOMMITTELU Tyylikenkä Väri- sommittelu

Kontekstin luominen ja opintoihin orientoituminen Vatenetti Opintokokonaisuuden tavoitteet, sisällöt Oppimisympäristö tutuksi Ilmoittautuminen kurssille Vatenetin aikamatka http://pulpetix.internetix.fi (käyttäjätunnukset ja salasanat)

TUTKIVA OPPIMINEN KONTEKSTIN LUOMINEN, ORIENTOINTI TAVOITTEIDEN ASETAMINEN, ONGELMAT OPITUN JA PROSESSIN TARKASTELU TUTKIVA OPPIMINEN TIEDON JAKAMINEN AIKAISEMPI TIETÄMYS TIEDON PROSESSOINTI, KÄSITTEELLINEN MUUTOS TYÖSKENTELY- MALLIN SUUNNITTELU TIEDONHAKU JA KÄYTTÖ Prosessin ja metakognitiivisten taitojen harjoittelun ulkoistaminen Ritva Somerma 2002

Metakognitiiviset taidot tietoisuus omasta oppimisesta, sen ohjauksesta ja säätelystä tavoitteiden asettaminen tehtävien asettaminen oppimisen arviointi oppimisprosessin ohjaus tavoitteiden suuntaisesti

verkko-oppimisympäristöjen hyödyntäminen oman ajatteluprosessin tekeminen tietoiseksi itseohjautuvuus / yhteinen tiedon rakentaminen yhteistoiminnallisuus läpinäkyvyys

Tehtävä 1 / Aivoriihi Pohtikaa, mitä kaikkea tulisi selvittää jokaisesta aikakaudesta, sen kulttuurista, taiteesta ja muodista, että aikakauden kokonaiskuva hahmottuisi selkeästi. Kootkaa ajatuksenne miellekartaksi, jonka esittelette tunnin lopussa kaikille.

Tehtävä 2 / Mielikuvitusmatka Valitse joku aikakausi. Tee pieni mielikuvitusmatka ja kirjoita asioita muistiin, mitä kohtaat matkallasi. Pidä silmäsi avoimina. Tarkastele matkallasi minkälaista on ihmisten elämä, minkälaista taidetta on heidän ympärillään ja kuinka he pukeutuvat. Minkälaisilla kengillä kuljet tuossa ajassa? Tallenna matkakuvauksesi oppimisympäristön kyseisen aikakauden kansioon ja omaan kansioosi.

Eri opintojen tavoitteet ja sisällöt, opiskelutavan, tuotoksen ja aikataulun suunnittelu

Tehtävä 3 / Aivoriihi Pohtikaa aivoriihessä, mitä keskeisiä asioita jokaisen esityksessä tulee olla, että ajankuva, kulttuuri, taide ja muoti hahmottuvat hyvänä kokonaisuutena. Pohtikaa myös mihin muotoon esitykset haluatte tehdä esim. portfolio, Word-dokumentti, PowerPoint-esitys tms. Esitelkää pohdintanne tulokset kaikille.

vatenetti 2. TAIDE 1. AJAN KUVA AIKAMATKA Esittely, näyttely Portfolio KUVATAITEET vatenetti MAALAUSTAIDE TYYLI- SUUNNAT YHTEISKUNTA- LUOKAT YHTEIS- KUNNALLINEN TILANNE KUVANVEISTO 2. TAIDE ARKKITEHTUURI 1. AJAN KUVA SISUSTUS (MUSIIKKI) KEHITYS KEKSINNÖT SUURIA NIMIÄ AATTEET IHANTEET VAATTEET NAISET MIEHET AIKAMATKA Esittely, näyttely Portfolio Jättikengät Piirrokset KAUNEUS- IHANTEET MATERIAALIT 3. MUOTI JALKINEET VÄRIT HYGIENIA EHOSTUS KAMPAUKSET AIKAMATKA O02 portfolion runko

TUTKIVA OPPIMINEN tuotosten tekeminen mitä jäi vatenetti selvittämättä? vatenetti oppimisalusta aikamatka kokonaisuus palaute-keskustelu aivoriihi kysymykset ymmärryksen laajeneminen KONTEKSTIN LUOMINEN, ORIENTOINTI OPITUN JA PROSESSIN TARKASTELU TAVOITTEIDEN ASETAMINEN, ONGELMAT aika- kauden valinta esitys, näyttely TUTKIVA OPPIMINEN TIEDON JAKAMINEN AIKAISEMPI TIETÄMYS esityksen valmistelu mitä tiedän? mielikuvitus-matka TIEDON PROSESSOINTI, KÄSITTEELLINEN MUUTOS tuotosten tekeminen TYÖSKENTELY- MALLIN SUUNNITTELU aikakauteen tutustuminen ideointi TIEDONHAKU JA KÄYTTÖ aivoriihi työskentelymalli aikataulu tiedonhaku aiheen jäsentely tiedonhaku Prosessin ja metakognitiivisten taitojen harjoittelun ulkoistaminen Ritva Somerma 2002

Verkon käyttö Oppimisalustalla kurssi Aikamatka, johon opiskelijat ilmoittautuivat Kurssilta löytyi opintokokonaisuuden tavoitteet, integrointiajatus tietoa tutkivasta oppimisesta, metakognitiivisista taidoista, oppimisalustasta eri opintojen tavoitteet, arvioimiskriteerit, aikataulut eri aikakausien kansiot opiskelijoiden kansiot päiväkirja oppimisprosessin seuraamista varten keskustelukanava, ryhmäposti palautteet

Kokemukset ja palaute Kokonaisuuden suunnittelu tärkeää ja vaati paljon aikaa etukäteen ja prosessin aikana Alku hämmentävä Kokonaisuus toimiva, integrointi innostava, lopputulos hyvä Opiskelijat olivat tyytyväisiä opintokokonaisuuteen Kurssiaineistoja hiottava edelleen, dialogia ja prosessin etenemisen tarkastelua ja itsearviointia kehitettävä http://hiiri.hi.phkk.fi/hi_vatenetti/b_aikamatka.htm

http://hiiri.hi.phkk.fi/tutkivaop_aihio/index.htm © Sisältö Ritva Somerma ritva.somerma@salpaus-edu.fi Sivut Hanna Toijala hanna.toijala@salpaus-edu.fi

Tutkivan oppimisen prosessi