Carpe Diem – suuntaa huomiseen Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Blogit ja RSS - verkko-oppimisen uusia mahdollisuuksiako? Juha Lång, Mindcom.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maija Laatikainen Anni Lantto Jannika Sammalkangas
Advertisements

Sosiaalinen media Iida Kiesi.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Miten blogeja voisi hyödyntää yrityksen toiminnassa? Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Tekstilajeja Pääkirjoitus, kolumni, kommentti, pakina, yleisönosastokirjoitus, vastine, arvostelu, haastattelu.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaalinen media. Timo Suvanto
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra RSS -syötteet.
1. kysymys  Ikäjakauma vuotta  Teemahaastatteluun vastanneista on:  Miehiä 60%, naisia 40%  Työssäkäyviä 55%, opiskelijoita 45%  Tampereella.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Topintupa , mobiilipilotti Blogien käyttöönotto.
PeLE-henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen ( PLE = Personal Learning Environment)
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Johdannoksi sosiaaliseen mediaan Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Kyvyt.fi ePortfolio
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Verkkotaitokoulutus Aloitus. Koulutuksen sisältö Verkonkäytön perustaitoja (3.11.) Tiedonhaku verkossa (10.11.) Työnhaku verkossa (17.11.) Asiointi ja.
Veijo Nikkanen: Verkonkäytön mahdollisuudet Kaikille hyvä -seminaari Selko-e Verkonkäytön mahdollisuudet Veijo Nikkanen Kehitysvammaisten Tukiliitto.
Kommentti ÄI1.
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
RSS-syötteet ja Fronter Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Yrityksen maineen, toimialan ja kilpailijoiden seuranta Netvibesissa: RSS-syötteet Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär.
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Sosiaalisen median käyttötapoja lukion äidinkielen opetuksessa Moodle-oppimisympäristö ja muu sosiaalisen median välineistö oppikirjattoman opetuksen perustana.
Sopiva avoimuus, joustavuus, saavutettavuus ja henkilökohtaisuus.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Sosiaalinen media on... “verkon avulla tapahtuvaa julkista keskustelua, tiedonrakentelua ja jakamista” 1 1) Kalliala & Toikkanen 2012: 18.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Yrityksen maineen, toimialan ja kilpailijoiden seuranta: iGoogle ja RSS-syötteet Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Web 2.0 tiivistetysti 1. Ohjelmistoalusta on Web. Webtop korvaa Desktopin. Keskeistä yhteisöllisyys ja ”Software as a Service”. 2. Kollektiivisen älyn.
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
RSS, Rich Site Summary © Reino Aarinen, RSS RSS (Rich Site Summary, joskus Really Simple Syndication) on menetelmä, joka käyttää XML merkkausta.
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Anne Rongas 2008 Sosiaalinen media oppimisen tukena?
Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Jarkko Levasma TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
RSS-syötteet nuo unohdetut kuuluisuudet tiedottamisessa Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett.
Hämeenlinnan verkkokirjasto Kirjasto 2.0. Lähtökohdat Kerätä kirjaston erilliset verkkopalvelut yhdeksi toiminnalliseksi ja helppokäyttöiseksi kokonaisuudeksi.
Opetusteknologiasta ja verkko-opetuksen tukihenkilötoiminnasta Katja Kunttu Viikin tiedekirjasto.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
VIESTINTÄ Tarja Tapaninen … on sanomien välitystä ja vaihdantaa lähettäjän ja vastaanottajan välillä.
Projektityö Blogi/Wiki –ryhmät – sähköposti opettajalle
RSS-syötteet: kerää haluamasi uutisotsikot syötteenlukijaan
Ympäristö- ja laiteriippu-mattomuus
Artikkelin rakenne Miettikää ryhmissä:
Oman alani blogit Onko minun alallani opiskelijoita, ammatinharjoittajia ja harrastajia, jotka bloggaavat? Millaisia oman alani blogeja netistä löytyy?
Otsikkosyöte RSS ja blogit
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE
Kristiina Kontiainen, ylitarkastaja, ESAVI
Hanke
Blogger Teppo Räisänen.
Esityksen transkriptio:

Carpe Diem – suuntaa huomiseen Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Blogit ja RSS - verkko-oppimisen uusia mahdollisuuksiako? Juha Lång, Mindcom Oy Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa Hotelli Aulanko, Hämeenlinna

Blogi Tulee englanninkielisestä sanasta Weblog käytetään nimitystä • blogi • verkkoloki • loki • nettipäiväkirja

Blogien käyttö

Mikä on Blogi? Tekninen näkökulma Blogilla on tietty muoto Blogissa tieto järjestyy kronologisesti ja samalla useisiin hakemistoihin Kirjoitus jakautuu • päivämäärään • otsikkoon • varsinaiseen tekstiin

Otsikko / yläkuva Artikkeli Kommentit (n) Viittaus Artikkeli Kommentit (n) Viittaus HakemistotHakemistot HakemistotHakemistot Artikkeli Kommentit(n) Artikkeli Kommentit(n) Mikä on Blogi?

Mikä on blogi? Sisältönäkökulma Blogi ei määrää sisältöä. Blogi on verkkosivu, johon yksi tai useampi kirjoittaja (blogger) kirjoittaa enemmän tai vähemmän säännöllisesti. Blogille on tunnusomaista rento kirjoitustyyli ja kirjoittajan oman näkökulman painotus (HS ) Henkilökohtaisista päiväkirjoista tieteellisen tarkkaan ilmaisuun.

Määritelmiä Yhteisöllisyys Blogin mahdollistaa yhteisöllisen tavan tuottaa ja arvioida sisältöä. Esim politiitikkojen blogit ovat yleensä yksisuuntaisia, joissa kansalaiset eivät pääse keskustelemaan blogin ylläpitäjän kanssa. Yhdysvalloissa on jo yrityksiä, jotka toimivat viestintätoimiston tavoin ja ylläpitävät blogeja.

Käyttökohteita Nettipäiväkirjat Dynaamisena tiedon jakelukanavana Perinteisena Web-sivuina Markkinointikanavina Asiakassuhteiden ylläpidossa Rekrytointi Opiskelu

Käyttökohteita Henkilökohtaisia • Päiväkirjat • Matkapäiväkirjat • Lemmikkieläimet • “Julkkikset” • Poliittiset Yhteisöt • Uutisointi • Tapahtumien tai yhteisöjen tuki • Verkkolehdet • Tutkimusprojektit

RSS-syötteet RSS (Rich Site Summary tai Really Simple Syndication) Kuvaillaan sovitulla tavalla esim. uutisia ja blogin viestejä Blogeissa RSS:llä on keskeinen merkitys Blogien seuranta helpottuu olennaisesti

RSS-syötteet ja lukija Blogeissa olevat syötteet Syötteen lukija, joka tulkitsee ja näyttää lukijalle

Blogi oppimisen tukena Opettajalle /ohjaajalle: • Luokan (portaali) –aikataulut, ilmoitukset, suositeltavat oheismateriaalit • Henkilökohtainen reflektio • Kiinnostavien juttujen ja artikkelien levitys • Keskustelun laajentaminen opiskelijoita koskevista asioista • Koulun/luokan uutisten jakelukanava

Blogi oppimisen tukena Opiskelijalle • Henkilökohtainen päiväkirja – henkilökohtainen tai jaettu • Henkilökohtainen opiskelupäiväkirja • ePortfolio • Aineiden kirjoitus •“projektin” opinnäytetyön hallinta ryhmässsä/ henkilökohtaisesti

Käyttöönotto Avoimet blogit pääsääntöisesti ilmaisia. Oppimisympäristöissä on myös omia Blogeja. Venlassa blogi pohjautuu opettajille ja opiskelijoille tuttuun työvälineeseen, jolla tuotetaan verkkomateriaalia. Työväline tuottaa käyttöliittymän, joka vastaa blogin ominaisuuksia. Tavoitteenamme on edelleen kehittää ja tutkia verkostoitumista ja yhteisöllisyyttä, jossa tiedon tuottamisella ja sen arvioinnilla on keskeinen merkitys.