Opiskeluaika 120 ov / 3 vuotta Tuotteen tekninen valmistus ja kädentaidot 20 ov Tuotteen suunnittelu ja valmistus 10 ov VALINNAISET OPINNOT 20 ov Yritystoiminta.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tatu Eija Karjalainen Kari Rautiainen. Opiskelemaan valituille opiskelijoille lähetettiin alkuhaastattelulomake (tullaan tutuiksi) Opiskelijoista saadaan.
Advertisements

Haluatko ammattiosaajaksi? - ammatillinen koulutus mahdollisuutena
Länsi-Uudenmaan ammattikoulutuskuntayhtymä Kulttuuriala Ammatillinen valinnainen Yritystoiminta ja valmistus Vanhan opetussuunnitelman mukainen
Wilma ja työssäoppiminen Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
Mediapedagogi kouluissa (1) havaintoja kentältä ja kentän laidalta havaintoja kentältä ja kentän laidalta.
Tutkinnon osat Tuotteen / palvelun suunnittelu (ja dokumentointi) 10 ov työmenetelmien ja –välineiden suunnittelu oman työn suunnittelu tuotesuunnitteluprosessin.
TEKSTIILITYÖ sisällöt Raija Ojama
2+1-mentorointi Liisa Uusitalo
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Carpe Diem – suuntaa huomiseen Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Blogit ja RSS - verkko-oppimisen uusia mahdollisuuksiako? Juha Lång, Mindcom.
Opiskelijan arviointi työpaikalla
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Ammatillisen osaamisen kartoitus
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
WoSCos Work, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
Kasarminmäki Living Lab ”Tarjoama”
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Opinnäytetyöprosessi
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Taidefilosofia IX Dos. Timo Kaitaro ja , klo , U 40 Sali 4.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Kokonaisuus - mitä Virtukampus tarkoittaa tekemisenä? Dokumentoikaa käytännön esimerkkejä jokapäiväisestä työskentelystä osana Virtukampusta.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
KAMU-verkostoseminaari Mai Salmenkangas VAPAAEHTOISTOIMINNASTA OPPIMISEN MALLI METROPOLIASSA.
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
10-luokka Etelä-Pohjanmaan Opistolla
ATOT TYÖVALTAISESTI Työssäoppien Yhteisopettajuutta hyödyntäen
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Opiskelijatutorointi: toimivuus ja hyvät käytännöt -kuinka hiotaan kultahiput timanteiksi? Korkeakouluopiskelija yhteiskunnallisena toimijana, tilannekatsaus.
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
Käki-projekti 2. opponointi Käki-projekti 2. Opponointi
Innovointiharjoitus Innovaatiojärjestelmät -kurssilla Tavoitteena on tutustuttaa opiskelijat uudella, paikkaan ja aikaan sitomattomalla työvälineellä.
Opinnäytetyöprosessi
Mielenterveys kuntoutus
Opintokaaren ammatillinen juonne kasvatustieteiden koulutuksessa TIINA KEMPPAINEN OULUN YLIOPISTO
Ops seminaari Askola.
Tekstiilityö ySV1-ySV4. ySV3 / ySV4 1. jaksossa ke ja to x 75 min. 4. jaksossa ti ja ke x 75 min.
Muotoiluala Käsi- ja taideteollisuuden perustutkinto Muotoilualan artesaani JEDU.
MUOTOILUALA TUOTEMUOTOILUN MALLIT MALLINRAKENTAMINEN 3D- MALLINTAMINEN.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinto.
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
Mervi Väisänen OPINNÄYTETYÖSUUNNITELMAN ESITYS JA OPPONOINTI.
Sosiaalinen markkinointi Monikulttuurinen ehkäisevä päihdekasvatus Ohjausryhmän suunnittelupäivä
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
VASU:n jalkauttaminen Raumalla
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
HUIPPU Elokuu 2017.
Osaamisen näytön prosessi
INSINÖÖRI (AMK), ENERGIATEKNIIKKA 240 OP KEVÄT SYKSY KESÄ
RAKENNUSMESTARI AMK, 210 OP, Infra-ala
Osaamisen näytön prosessi
- Tekstiilityö ja tekninen työ yhdistyi uudeksi oppiaineeksi
Toisen asteen koulutus
Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo
Huonekaluvalmistus ja koristeveisto
Arvioinnista arkipäivää
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Esityksen transkriptio:

Opiskeluaika 120 ov / 3 vuotta Tuotteen tekninen valmistus ja kädentaidot 20 ov Tuotteen suunnittelu ja valmistus 10 ov VALINNAISET OPINNOT 20 ov Yritystoiminta ja Yhteistyö 10 ov Ohjaus- ja palvelutoiminta 10 ov Muut valinnaiset opinnot 10 ov Kulttuurin soveltaminen 5 ov Esteettinen, visuaalinen ja kulttuuriosaaminen 10 ov (osa) Tuotteen asiakaslähtöinen valmistus 10 ov Tuotekehitys ja valmistus 10 ov Tekstiilin ja vaatetuksen suunnittelu 5 ov Esteettinen, visuaalinen ja kulttuuriosaaminen 10 ov (osa) näyttö 2 / työssäoppiminen näyttö 3 / työssäoppiminen näyttö 1 / oppilaitos tai yhteistyökumppani näyttö 4 / oppilaitos opintoihin ja näyttöihin orientoituminen näyttö 1 näyttö 2 näyttö 3 näyttö 4

viiva, muoto, väri, rytmi, jännite, rajaus, kokonaisuus lähiopetus / verkko-opetus tekniikat, kokeilut, funktioanalyysi, elämäntyyliin eläytyminen, kohderyhmä, haastattelu tekniikka kokeilut tuote Opiskelija valitsee näyttövaihtoehdoista toisen Esitellään näyttövaihtoehdot Näyttö 1a Toteutuspaikka: Yhteistyökumppanin toimipaikka Tehtävä: Suunnittele ja toteuta, jonkin edellä oppimasi tekniikan opetustilanne tietylle kohderyhmälle – esim. päiväkodin lapsille, henkilökunnalle, lähihoitajille jne. Näyttö sisältää seuraavat asiat: - suunnitelma, aikataulutus, kohderyhmän huomioiminen, materiaalihankinnat, prototyypin valmistaminen, tilannetoteutus, arviointikeskustelu Näyttö 1b Toteutuspaikka: oppilaitos Tehtävä: Suunnittele ja toteuta tekstiiliteos, soveltaen jotakin edellä oppimaasi tekniikkaa työn toteutuksessa. Näyttö sisältää seuraavat asiat: - luonnos, kohderyhmän huomioiminen, aikataulutus, materiaalihankinnat, prosessin toteutuskuvaus ja teoksen toteutus, arviointikeskustelu OHJAUS ja TUKI: Oppija esittelee tietyt vaiheet ohjaajilleen ennen toteutuksen alkua. (kirjallisten suunnitelmien antaminen ohjaajille 3 pv ennen ohjaustilannetta) Ohjaajien harkinnan mukaan annetaan tukea tai oppija tarkentaa suunnitelmiaan tai annetaan lisäohjausta Kulttuurin soveltaminen 5 ov Esteettinen, visuaalinen ja kulttuuriosaaminen 10 ov (osa) tekstiilialan menneisyys ja nykyisyys

ARVIOINNIN KOHTEET JA KRITEERIT Soveltaa ilmaisussaan väri-, muoto- ja tilasommittelua ja käyttää esteettistä ja visuaalista tietoa ammattityössä Tuo esille ideoita, suunnitelmia ja tuotoksia esitysteknisin keinoin Tekee esteettisiä, visuaalisesti toimivia aihekohtaisia luonnoksia, malleja, dokumentteja, joita käytetään kommunikoinnin välineenä ammattialalla Etsii kulttuurihistorian tietoa ja käyttää sitä asiantuntemuksena pienimuotoisten tutkielmien ja dokumenttien tekemisessä ammattialan työtehtävissä Tulkitsee näkemäänsä ympäristöä, tuotteita ja teoksia Työtehtävän hallinta Väri-, muoto-, tilasommittelun ja visuaalisten esitystapojen käyttö ammattialan suunnittelutyössä sekä valmistuksen, toteutuksen ja markkinoinnin apuna Kulttuurihistoriallisen tiedon hankinta Arvioidaan näytöllä punaiset kohdat Ensimmäisessä näytössä siniset kohdat opinnäytetyön yhteydessä Arvioidaan lähiopetuksen yhteydessä esim. pienimuotoinen essee, harjoitustyö jne. Esimerkki otos Esteettisen, visuaalisen ja kulttuuriosaamisen kohdalta – kuva-alan rajallisuudesta johtuen Työn perustana olevan tiedon hallinta on tarkoituksella jätetty pois