SOTE:N VERKOSTO- JA ASIANTUNTIJAKOULUTUS

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

AIPAL - näyttötutkintojen palautejärjestelmä
Ajankohtaista näyttötutkinnoista Miksi tutkinnon perustetta uudistetaan? Minna Bálint
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
Ajankohtaista ammatillisen erityisopetuksen kentältä
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Oppisopimuksella mahdollistetaan tutkintotavoitteinen huippuosaamisen valmennus Lajipäällikköpäivät , Tampere Koulutustarkastaja Hilkka.
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
Koulutustiedon verkkopalvelu KoTVe ja TARJONTA tietovaranto Avoinyliopisto.fi – palvelukonsortion johtoryhmä Ulla Angervo, Opetushallitus.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Tulevaisuuden haasteet näyttötutkintojärjestelmälle Olli Vuorinen kehityspäällikkö.
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ajankohtaispäivä HBC Hattulantie 2, Helsinki Rahoitus- ja vakuutusalan tutkintotoimikunta 8496.
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Opetushallituksen näkemyksiä näyttötutkintoaineistosta
KESKI-POHJANMAAN OPPISOPIMUSTOIMISTO Pentti Paananen
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Uudet perustutkintojen perusteet
AHOT– aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
AJANKOHTAISTA TUTKINTOTOIMIKUNTIEN TOIMINNASTA Seinäjoki
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi MAAHANMUUTTAJAN KIELITAITOVAATI- MUKSET JA OPETUSKIELEN OSAAMINEN Tilanne normeissa ja opetushallituksen selvityksissä.
Osaamisen ja sivistyksen asialla AMMATILLISTEN PERUSTUTKINTOJEN KEHITTÄMISEN PERIAATTEET OPM:n päätös (dnro 2/502/2008) Marja Hollo Tampere
Näyttötutkintostrategian jalkauttaminen Pohjois-Karjalan Aikuisopistossa alkaen Aino Rikkinen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallitus ja ammattitaitokilpailujen tulevaisuus Pasi Kankare
AIPAL – näyttötutkintojen opiskelijapalautejärjestelmä
Oppisopimuskoulutus Jouni Kyllönen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Juhani Kettunen / AMOK / Näyttötutkinnot.
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
Näyttötutkintojärjestelmä
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Työpaikkakouluttajan ABC
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUS
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
Työpaikkakouluttajan ABC
Ajankohtaista tuloksellisuusrahoituksesta Suomen Oppisopimuskoulutuksen järjestäjät ry Lea Juhola.
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
Ritva Kareketo kouluttaja
VALTIONAVUSTUKSET AIKUISKOULUTUS Seppo Hyppönen Yksikön päällikkö Opetushallitus.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Matkailualan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hotelli-, ravintola- ja catering- alan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi.
Arviointi osana oppimisprosessia
Kehitä taitojasi sihteerinä ja hae sihteerin ammattitutkintoon valmistavaan koulutukseen! TALOUSHALLINNON AMMATTITUTKINTO kirjanpitäjä, palkanlaskija.
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto 2017
Yhteiset tutkinnon osat
Ammatillisen koulutuksen reformista
SAVON KOULUTUSKUNTAYHTYMÄ
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
OSAAMISTA TYÖELÄMÄN TARPEISIIN
Todistukset ja todistuksiin merkittävät tiedot
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

SOTE:N VERKOSTO- JA ASIANTUNTIJAKOULUTUS 3.3.2008 Ajankohtaista aikuiskoulutuksesta, näyttötutkinnoista Helena Ahonen

Tutkintotilaisuuksiin osallistuneet vv. 1995-2006 ja 1.1-30.6.2007

Koko tutkinnon, tutkinnon osan tai osien suorittaneet, top ten 1-6/2007 sosiaali- ja terveysalan pt (3534) vartijan at johtamisen eat liiketalouden pt koulunkäyntiavustajan at laitoshuoltajan at rakennusalan pt sähköalan pt yrittäjän at hierojan at

Ammatillisten perustutkintojen sekä opetussuunnitelman ja näyttötutkinnon perusteiden päivittäminen vuosina 2006-2010 Tutkintojen ja opetussuunnitelman/näyttötutkinnon perusteiden päivittämisen valmistelua on tehty Opetushallituksen viranomaistyönä Tavoitteena on, että opetussuunnitelman ja näyttötutkinnon perusteet on päivitetty tarvittavin osin siten, että koulutuksen järjestäjät/ tutkintojen järjestäjät/tutkintotoimikunnat voivat ottaa ne käyttöön viimeistään vuonna 2010 (OPM/OPH TUSO 2006). Perusteiden valmisteluun liittyen tarkistetaan tarvittavin osin tutkintoja, koulutusohjelmia ja tutkintonimikkeitä, joiden osalta Opetushallitus tekee muutosesitykset opetusministeriölle, joka päättää tutkintorakennemuutoksista

Ammatilliset perustutkinnot 53 nykyistä ammatillista perustutkintoa, 116 koulutusohjelmaa, 117 tutkintonimikettä Kokeiluissa mukana olevia tutkinnot, joista valmius tehdä vakinaistamispäätös (selvitettävä tilanne, onko vakinaistamiselle edellytykset ja ettei tule taukoa sisäänotoissa) Maahanmuuttajien ammatilliseen peruskoulutukseen valmistava koulutus Vammaisten opiskelijoiden valmentava ja kuntouttava opetus ja ohjaus ammatillisessa koulutuksessa Talouskouluopetusta koskevat ohjeet Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaavan ja valmistava koulutus (”Ammattistartti” nyt kokeiluna)

Perustetyön käytännön toteutus yhteistyössä koulutuksen järjestäjien kanssa Perusteprosessiin osallistuu yhteensä n. 3000 henkeä prosessin eri vaiheissa: Opetushallitus Seurantaryhmä Tutkintokohtainen ohjausryhmä Koulutuksen järjestäjä ja koulutuksen järjestäjän perusteita valmisteleva työryhmä Koulutustoimikunnat Tutkintotoimikunnat Lausuntojen antajat ja muut palautteen antajat

Opetushallitus vastaa Opetushallitus vastaa koko perusteprojektin toteutuksesta ja tutkintokohtaisen ohjausryhmän asettamisesta Ammatillisen koulutuksen ja aikuiskoulutuksen alakohtaiset asiantuntijat johtavat perusteiden valmistelua Ammatillisen koulutuksen asiantuntija vastaa siitä, että perusteet laaditaan sovittujen periaatteiden mukaisesti Opetushallitus: valmistelee yhteiset osat valmistelee yhteisten opintojen yleiset perusteet valmistelee ohjeet perustetyötä tekeville työryhmille huolehtii perusteiden viimeistelystä, taittokuntoon saattamisesta ja taiton tarkistuksista

Koulutuksen järjestäjä vastaa (1) Koulutuksen järjestäjä vastaa yhdessä Opetushallituksen alakohtaisten asiantuntijoiden kanssa valmistelutyöstä projektisuunnitelman mukaisesti valmistelevan työryhmän nimeämisestä ja asettamisesta koulutusalaa, perustutkintoa ja sen koulutusohjelmia tuntevien asiantuntijoiden ja sihteerien kiinnittämisestä perusteiden kielenhuollosta taiton ja painatuksen keskitetystä kilpailutuksesta ja ruotsin kielelle käännöksistä (erilliset valtionavustuspäätökset kahdelle koulutuksen järjestäjälle)

Koulutuksen järjestäjä vastaa (2) ehdotuksesta opetussuunnitelman ja näyttötutkinnon perusteiksi seuraavien perusteiden lukujen osalta: luku 1 Perustutkinnon yleiset tavoitteet ja tutkinnon muodostuminen luku 4 Perustutkinnon ammattitaitovaatimukset ja arviointi luku 5 Yhteisten opintojen tavoitteet, keskeiset sisällöt ja arviointi (tutkintokohtaistus) Liiteosa: Alan kuvaus ja arvoperusta

Ammattitaitovaatimukset ja ammattitaidon osoittamistavat Ammattitaitovaatimukset ovat samat opetussuunnitelmaperusteisen koulutuksen ammatillisissa opinnoissa ja näyttötutkintojen tutkinnon osissa, mutta suorittamistavat eroavat. Ammatilliset opinnot/tutkinnon osat muodostetaan ja nimetään työkokonaisuuksien mukaan, kuvaamaan työn tekemistä. Ammattitaitovaatimukset eli opintokokonaisuuksien tavoitteet / tutkinnon osissa vaadittava ammattitaito kuvataan konkreettisena työn tekemisenä, mitä opiskelija tekee tai osaa tehdä Arviointikriteerit määritellään arvioinnin kohteittain kolmelle tasolle taulukkomuodossa tyydyttävä T1, hyvä H3 ja kiitettävä K5, miten ammattitaito hallitaan Ammattitaidon osoittamistavat erikseen opetussuunnitelmaperusteista ja näyttötutkintona suoritettavaa tutkintoa varten

Perustutkintojen perusteissa samaa/erilaista (OPS-perusteinen/ näyttötutkintoperusteinen) Ammattitaitovaatimukset, arvioinnin kohteet ja arvioinnin kriteerit ovat samat aikuisten näyttötutkinnoissa ja opetussuunnitelmaperusteisessa nuorten koulutuksessa Mitä erilaista: Näyttötutkintojen ehdot määritellään luvussa 3 Opintoviikkomäärät eivät koske näyttötutkintoja Ammattitaidon osoittamistavat näyttötutkinnossa määritelty omana kohtanaan Painetussa versiossa aikuisten ja nuorten vaatimukset samassa niteessä sähköisessä versiossa saadaan esiin näyttötutkinto ja opetussuunnitelmaperusteinen osio erillisinä

V.2007 uusittuja tutkinnonperusteita/ sosiaali-, terveys ja liikunta-ala Liikuntapaikkojen hoitajan at 1.1.2007 Liikuntapaikkamestarin eat 1.1.2007 Valmentajan at 1.1.2007 Valmentajan eat 1.1.2007 Päihdetyön at 1.4.2007 Hierojan eat 1.6.2007

Mitä nyt menossa näyttötutkintojen perusteiden uudistamisessa Kehitysvamma-alan ammattitutkinto Kehitysvamma-alan erikoisammattitutkinto työryhmä on asetettu 22.10.2007 Helsingin Diakoniaopisto toimijana Tavoitteena on, että alan tutkinnot käynnistyvät v. 2009 Psykiatrisen hoidon erikoisammattitutkinto Työryhmä on asetettu 20.12.2007 – 28.2.2009 väliseksi ajaksi Jyväskylän aikuisopisto toimijana Tänä vuonna uusittavia useita

Muuta ajankohtaista Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmasta 2007-2012 päätös valtioneuvostossa 12/2007 Keskeistä: Tasa-arvoiset koulutusmahdollisuudet Koulutuksen laatu Osaavan työvoiman varmistaminen Korkeakoulujen kehittäminen Opettajat voimavarana AIPAL palautejärjestelmä; koekäyttö alkoi 12/2007 mukana 51 koulutuksen järjestäjää; järjestelmän laajentaminen koskemaan kaikkia 2008

Ammatillisesti suuntautuneen aikuiskoulutuksen kokonaisuudistus Ministeriö on asettanut Johtoryhmän valmistelemaan ammatillisesti suuntautuneen aikuiskoulutuksen kokonaisuudistuksen toimeenpanoa 17.8.2007 Puheenjohtaja valtiosihteeri Heljä Misukka Johtoryhmän tulee saada työnsä valmiiksi 31.12.2010 mennessä Hallitusohjelmaan sisältyvällä kokonaisuudistuksella selkeytetään ammatillisesti suuntautuneen aikuiskoulutuksen hallintoa, rahoitusta, etuuksia ja koulutustarjontaa

Henkilökohtaistamisesta Henkilökohtaistamismääräys 2006 Laki ammatillisesta aikuiskoulutuksesta (631/1998, 8 § 3 mom): Koulutuksen järjestäjä huolehtii näyttötutkintoon ja siihen valmistavaan koulutukseen hakeutumisen, tutkinnon suorittamisen ja tarvittavan ammattitaidon hankkimisen henkilökohtaistamisesta. koulutuksen järjestäjä? valmistavaan koulutukseen osallistuville tulee osana koulutusta järjestää mahdollisuus suorittaa näyttötutkinto (8 § 2 mom) mikä on tutkinnon järjestäjän rooli tässä? miten työnjaosta sovitaan? koulutuksen järjestäjä ja tutkinnon järjestäjä sama koulutuksen järjestäjä ja tutkinnon järjestäjä sama, toiminnassa mukana ulkopuolisia asiantuntijoita koulutuksen järjestäjä ja tutkinnon järjestäjä eri organisaatioita

ASIAKIRJAT KUNTOON APUNA KONSULTOINTI ASIAKASLÄHTÖINEN NÄYTTÖTUTKINTOTOIMINTA YKSILÖN NÄKÖKULMASTA Ammattitaidon tunnistaminen Tutkinnon perusteet Osoitettu osaaminen Saavutettu osaaminen Tarvittavan ammattitaidon hankkiminen Luotettava dokumentti Tutkinto- tilaisuudet Kolmikanta-arviointi Tunnustaminen Tutkintotoimikunta

Osoitettu osaaminen todistus tutkinnon osan / tutkinnon osien suorittamisesta opintorekisteriote tutkinnon suorittaja aloittanut opetussuunnitelmaperusteissa ammatillisessa peruskoulutuksessa > keskeyttänyt > haluaa suorittaa ammatillisen perustutkinnon loppuun näyttötutkintona erillispätevyyden osoittava dokumentti, esim. hitsaajan pätevyyskoestandardi hygieniaosaamistesti EA1-kortti anniskelupassi tulityökortti kuljettajatutkinnot

Osoitettu osaaminen, erillispätevyydet jatkuu.. Tietokoneen ajokortti > osaamisen osoittaminen työtehtävissä Yleisen kielitutkinnon suorittaminen > kielitaidon osoittaminen työtehtävissä Tutkinnon osat, joiden osoittamistavat on määritelty muussa lainsäädännössä, esim. vartijan at, turvallisuusvalvojan eat liikenneyrittäjäkurssi (yhdistelmäajoneuvonkuljettajan at, linja-autonkuljettajan at) ajoneuvonosturinkuljettajan at Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja vaatimus näyttötutkintoon valmistavaan koulutukseen osallistumisesta

Saavutettu osaaminen Tarkoittaa kaikkea muuta aiemmin hankittua osaamista luottamushenkilönä toimiminen työkokemus harrastukset erilliset opintosuoritukset arkioppiminen muut osaamista osoittavat dokumentit Jos tutkinnon suorittajalla katsotaan olevan riittävästi saavutettua osaamista, voidaan henkilö ohjata suoraan tutkinnon suorittamiseen ilman, että hänen tarvitsee hankkia lisää ammattitaitoa

Tarvittavan ammattitaidon hankkiminen Oppimisen suunnittelussa ja toteutuksessa on otettava huomioon: opiskelijan elämäntilanne aikaisemmin hankittu osaaminen todetutu oppimitarpeet työssäoppimisen mahdollisuudet lisäksi henkilökohtaistamisessa on yhteisesti suunniteltava opiskelijalle soveltuvat opiskelu- ja arviointimenetelmät sekä ohjaustoimet