LAPSET MARKKINOINNIN KOHDERYHMÄNÄ

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kelan palvelu Suomen monikulttuurisimmassa lähiössä Varissuolla
Advertisements

Kuuluu Kotka Kymin srk.yhtymään jäseniä n , Paljon lapsiperheitä, Laajenee uusien asuntoalueiden rakentamisen myötä.
Mediakasvatus MLL:ssa
Kiinteistönkauppa sähköisesti
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Ajankohtaiskatsaus mainonnan sääntelystä Ritva Hanski-Pitkäkoski.
Käyttötavarat ja WS1 Sinfos
Korson koulun vanhempainyhdistys ry • Tarkoituksena edistää ja tukea kodin ja koulun välistä yhteistoimintaa. • Järjestämme ja olemme mukana erilaisissa.
Mannerheimin Lastensuojeluliitto. MIKÄ MLL? • Valtakunnallinen järjestö, joka toimii lasten, nuorten ja lapsiperheiden oikeuksien ja etujen hyväksi •
•Kausi on K-Vantaa Idän juhlakausi ja sen kunniaksi julistetaan jääkiekkoaiheinen piirustus- ja valokuvakilpailu. •Kilpailussa on kaksi sarjaa:
Kyselyyn vastasi:Espoo 23/25 Kirkkonummi3/4 Kauniainen0/1 Ilman jatko-opiskelupaikkaa jääneet nuoret Kesäkuu Espoo146 Kirkkonummi20 3 koulua, joissa kaikki.
Hannu Virtanen Selkokielen tarvearvio 2014
Historia • Blogger-palvelun perusti pieni sanfranciscolainen yritys nimeltään Pyra Labs jo vuoden 1999 elokuussa • Bloggerin kehittivät kolme kaveria,
Case: City Car Club Autojen yhteiskäyttö Turussa Työpaja
Harrastekiekon starttipalaveri harrasteliigat
”Yrityskauppa myyjän ja ostajan näkökulmasta!”
Ostamisen maailma Ostokyky ja ostohalu
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Yksilö ostajana.
Painotuotteiden ja kotisivutoimintojen välityspalvelu Hankintaprosessi
Nuorten suosima nettiyhteisö
Mukavaa ja terveellistä elämää?
Ronnie Djupsund Miten käy monialaisilta nuorten ohjaus- ja palveluverkostoilta rock’n roll.
Nanan päivä Kaikki lapset kouluun Malissa.
Joulututkimus Tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten jouluun liittämiä ajatuksia Stressiä aiheuttavat tekijät Lahja toiveet ja ajatellut joululahjat.
Pelisääntökysely Kisa-Eagles kausi /2//13.
Lastensuojelun asiakkaat (kriteeri: lapsen kasvu/kehitys tai terveys vaarassa, välitön ls-tarve) vanhemman/huoltajan päihteiden käyttö (lapsen hoito vaarantuu,
Lapsi ja internet Seppo Mentula
TTL Sosiaalisessa mediassa
Mariamin tarina. Nimeni on Mariam ja olen 13 vuotta. Asun pienessä kylässä Ugandassa. Tykkään tehdä ruokaa oman puutarhamme antimista.
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
CxO Mentor Oy. Kyselytutkimus Vastauksia 36 kpl Vastaajat aikuisia, yksi 16-vuotias mukana Mukana seuran toiminnassa: – 1-3 v (7 hlö) – 4-9 v (21 hlö)
Mainonnan kiinnostavuus aikakauslehdissä KMT Kuluttaja syksy 2009 / kevät 2010.
1 Mielipiteet mainonnasta aikakauslehdissä KMT Kuluttaja syksy 2009/kevät 2010.
T Personal SE assignment Communication Practices Miikka Lötjönen.
Aini Iivari, Merja Maijala, Sirpa Mäkinen Google -markkinointi.
Aikakauslehtien Ylivoimapankki Vesa Väisänen IROResearch Oy.
Etsivä nuorisotyö.
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
HIV-AIDS JA NUORET Arviolta 5,5 miljoonaa hiv- tartunnan saanutta vuotiasta nuorta v Eniten tartuntoja Saharan eteläpuolisessa Afrikassa.
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
Anniskelutehtävä Ryhmä 7. Janika, Jutta, Mari ja Susanna.
Miten tapahtumani on uutinen?
Käyttöohje: Kuinka liittyä ryhmään. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Tupakka mediassa Tupakkamainonta *Keskustelunaiheita *Tehtävät.
Visual Basic -ohjelmointi
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Alkoholin mainonta ravintolassa
VERKKOKAUPAT T-TK-1-2 Sara Rocco, Jaana Malm, Miko Pukkinen.
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Mielipiteet aikakauslehtien mainonnasta Lähde: KMT Kuluttaja 2011 Mielipiteet aikakauslehtien mainonnasta eri lehtiryhmissä KMT Kuluttaja 2011.
1-3-vuotiaan vuorovaikutus
NUOREN SISÄINEN KAMPPAILU LAPSEN MAAILMA -lyhytjänteisen toiminta - leikin ja holhouksen suoman turvallisuuden maailma NUORI AIKUISEN MAAILMA - pitkäjänteinen.
Vanhempainilta 3 c Keskustelun aiheet Esittelyt Laitoin vanhemmille kiertämään nimilistan, johon kaikki voivat merkitä puhelinnumeronsa oppilaiden.
Suomalaisia erikoiskuljetuksia Laadukkaalla ja hienolla kalustolla.
”ompeluseurat” kouluissa 2017
LASTEN LIIKUNTAMAA Vapaata, vauhdikasta, iloista ja monipuolista perheliikuntaa 1-12-vuotiaille Huhkolinnassa klo sunnuntaisin
PERINTEISET SYYSKARNEVAALIT PIDETÄÄN
Mitkä Ovat Eri Valokuvaus Markkinointi-ideoita?
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Nuorten hoivaajien määrä, valistuneita arvauksia (mutta läpinäkyviä)
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
Jangsterit- nuoret hoivaajat meillä ja muualla -hanke
Televisio Televisiosta on monissa maissa tullut nopeasti tärkein joukkotiedotusväline. Mitä etelämmäksi menneen, sitä tärkeämpi mainosväline televisio.
ERO LAPSIPERHEESSÄ –KOULUTUS tiistaina klo 9-15
Lisenssikausi 2017 Lisenssisivut
Yrityksen mainonta… … ja muu markkinointi
Kuluttaja-asiamies vs. SCA Tissue Finland Oy
Alkoholipolitiikkaa lapsinäkökulmasta
Keitele, Pielavesi, Tervo, Vesanto
Esityksen transkriptio:

LAPSET MARKKINOINNIN KOHDERYHMÄNÄ Mainostajien Liitto 3.12.2002 Asianajaja Kukka Tommila Asianajotoimisto Heinonen & Co Oy © Asianajotoimisto Heinonen & Co Oy

Lapsiin kohdistuvan mainonnan määrittely Täysin tarkkoja ikärajoja lapselle ja nuorelle ei ole vahvistettu Alle 12-vuotias katsotaan aina lapseksi Yli 15-vuotias tulkitaan yleensä nuoreksi 12-14-vuotiaat ovat ”harmaata aluetta” Lasta kiinnostavien tuotteiden mainonta, vaikkei kohdistettu suoraan lapseen Joissain tapauksissa myös mainonta, joka tavoittaa lapset käytännössä © Asianajotoimisto Heinonen & Co Oy

© Asianajotoimisto Heinonen & Co Oy

Mainonnan tunnistettavuus Lapsen on voitava heti tunnistaa mainos Mainos- tai asiakaslehtien kohdalla oltava erityisen varovainen Erotuttava toimituksellisesta aineistosta Markkinointikilpailujen ero ajanvietetehtävistä Ei samoja hahmoja, joita esiintyy lehdissä Lasten tuntemat piirroshahmot eivät saa esittää ostokehotusta Eivät myöskään toiset lapset © Asianajotoimisto Heinonen & Co Oy

Sopimattomaksi katsottavia markkinointikeinoja Väkivalta, pelottelu tai ahdistavuus eivät ole koskaan sallittuja lapsiin kohdistuvassa mainonnassa Sarana-sämpylät, jotka söivät lapsen Lapsen nostaminen seinälle Sopimattomien esimerkkien antaminen Varastamista ei saa esittää huvittavana pikkujuttuna Tupakka-askin näköiset karkkirasiat © Asianajotoimisto Heinonen & Co Oy

© Asianajotoimisto Heinonen & Co Oy

Sopimattomaksi katsottavia markkinointikeinoja Lapsen vähättely tai pilkkaaminen Kavereiden saamiseen vetoaminen ”Koulu. Kaverit. Kännykkä kaikilla” ”Karkilla saat kavereita” Hinnan vähättely antamalla ymmärtää, että kaikilla perheillä on varaa tuotteeseen Mainonta koulujen tai päiväkotien välityksellä sallittua vain vanhempien etukäteen antamalla luvalla © Asianajotoimisto Heinonen & Co Oy

Kylkiäiset Kylkiäiset sallittuja ilman asiallista yhteyttäkin Hinnat ja arvot ilmoitettava selkeästi Asiallinen markkinointi - EI ILMAINEN Ei saa olla korostetussa asemassa Erityisesti lapsille rahalliselta arvoltaan pienikin kylkiäinen voi olla erittäin tärkeä KA:llä nihkeä suhtautuminen keräilysarjoihin Oltava ainakin mahdollisuus tutustua etukäteen tai vaihtaa lähes kuluitta © Asianajotoimisto Heinonen & Co Oy

CASE: McDonald’s lelut Happy Meal - yhdistetty tarjous, joka koostui hampurilaisateriasta ja lelusta Mahdollisuudesta ostaa lelu erikseen ei mainittu mainoksissa Lelun katsottiin toimivan mainoksissa lasten huomion herättäjinä Itse ateria jäi vähemmälle huomiolle mainoksissa Mainonta katsottiin sopimattomaksi © Asianajotoimisto Heinonen & Co Oy

Markkinointiarpajaiset Lapsiin kohdistuvat arpajaiset, joihin voi osallistua tuotteen ostamalla eivät sallittuja Eivät ymmärrä osallistumisen/ostamisen eroa Markkinointiarpajaiset, jotka eivät liity suoraan tuotteeseen periaatteessa sallittuja KA:llä yllättävän tiukkoja tulkintoja Lehtitalot sopineet pidättäytyvänsä Ei maksullisia puhelinnumeroita korostetusti Ei saa pyytää suoramarkkinointisuostumusta © Asianajotoimisto Heinonen & Co Oy

CASE: Coca-Cola:n arpajaiset Mainonnassa korostettiin ”onnennumeroa”, joka löytyi pullojen etiketistä Ensisijaisena vastausvaihtoehtona esiteltiin maksullinen puhelinnumero Vaihtoehdosta osallistua arpajaisiin ilman ”onnennumeroa” ja tuotetta ostamatta ei kerrottu selkeästi mainonnassa Mainonnan katsottiin vetoavan erityisesti lapsiin/nuoriin ja sitä pidettiin sopimattomana © Asianajotoimisto Heinonen & Co Oy

Suoramarkkinointi lapsille Suoramarkkinointi lapselle sallittua vain, jos vanhemmilta on etukäteen saatu suostumus Perinteisissä medioissa suostumus on helppo saada allekirjoituksella Sähköinen suostumus ongelmallinen KA suosittaa, että pyydetään vanhemman puhelinnumero tai sähköpostiosoite, jonka avulla voidaan varmistaa suostumuksen antaminen Ei tarkkoja ohjeita eikä käytäntöä vielä © Asianajotoimisto Heinonen & Co Oy

Case: TELIA Radiolinja lähetti Telian asiakkaille SIM-kortteja ja esitäytettyjä liittymäsopimuksia Kirjeitä meni myös alaikäisille omilla nimillä Kuluttaja-asiamies otti hyvin tiukan linjan Suoramarkkinointiin alaikäisille tarvitaan aina huoltajan suostumusta Mainostajalla suuri huolellisuusvelvollisuus Pelkkä tarkistaminen ei riittänyt, vaan mainostaja oli vastuussa, kun kirje tosiasiallisesti tuli lapsen nimellä © Asianajotoimisto Heinonen & Co Oy

Yhteystiedot: Kukka Tommila Asianajotoimisto Heinonen & Co Oy Fredrikinkatu 61 A, 00100 Helsinki PL 671, 00101 Helsinki puh: (09) 25 300 625 fax: (09) 694 4352 e-mail: kukka.tommila@heinonen.com www.heinonen.com © Asianajotoimisto Heinonen & Co Oy