LAPSET MARKKINOINNIN KOHDERYHMÄNÄ Mainostajien Liitto 3.12.2002 Asianajaja Kukka Tommila Asianajotoimisto Heinonen & Co Oy © Asianajotoimisto Heinonen & Co Oy
Lapsiin kohdistuvan mainonnan määrittely Täysin tarkkoja ikärajoja lapselle ja nuorelle ei ole vahvistettu Alle 12-vuotias katsotaan aina lapseksi Yli 15-vuotias tulkitaan yleensä nuoreksi 12-14-vuotiaat ovat ”harmaata aluetta” Lasta kiinnostavien tuotteiden mainonta, vaikkei kohdistettu suoraan lapseen Joissain tapauksissa myös mainonta, joka tavoittaa lapset käytännössä © Asianajotoimisto Heinonen & Co Oy
© Asianajotoimisto Heinonen & Co Oy
Mainonnan tunnistettavuus Lapsen on voitava heti tunnistaa mainos Mainos- tai asiakaslehtien kohdalla oltava erityisen varovainen Erotuttava toimituksellisesta aineistosta Markkinointikilpailujen ero ajanvietetehtävistä Ei samoja hahmoja, joita esiintyy lehdissä Lasten tuntemat piirroshahmot eivät saa esittää ostokehotusta Eivät myöskään toiset lapset © Asianajotoimisto Heinonen & Co Oy
Sopimattomaksi katsottavia markkinointikeinoja Väkivalta, pelottelu tai ahdistavuus eivät ole koskaan sallittuja lapsiin kohdistuvassa mainonnassa Sarana-sämpylät, jotka söivät lapsen Lapsen nostaminen seinälle Sopimattomien esimerkkien antaminen Varastamista ei saa esittää huvittavana pikkujuttuna Tupakka-askin näköiset karkkirasiat © Asianajotoimisto Heinonen & Co Oy
© Asianajotoimisto Heinonen & Co Oy
Sopimattomaksi katsottavia markkinointikeinoja Lapsen vähättely tai pilkkaaminen Kavereiden saamiseen vetoaminen ”Koulu. Kaverit. Kännykkä kaikilla” ”Karkilla saat kavereita” Hinnan vähättely antamalla ymmärtää, että kaikilla perheillä on varaa tuotteeseen Mainonta koulujen tai päiväkotien välityksellä sallittua vain vanhempien etukäteen antamalla luvalla © Asianajotoimisto Heinonen & Co Oy
Kylkiäiset Kylkiäiset sallittuja ilman asiallista yhteyttäkin Hinnat ja arvot ilmoitettava selkeästi Asiallinen markkinointi - EI ILMAINEN Ei saa olla korostetussa asemassa Erityisesti lapsille rahalliselta arvoltaan pienikin kylkiäinen voi olla erittäin tärkeä KA:llä nihkeä suhtautuminen keräilysarjoihin Oltava ainakin mahdollisuus tutustua etukäteen tai vaihtaa lähes kuluitta © Asianajotoimisto Heinonen & Co Oy
CASE: McDonald’s lelut Happy Meal - yhdistetty tarjous, joka koostui hampurilaisateriasta ja lelusta Mahdollisuudesta ostaa lelu erikseen ei mainittu mainoksissa Lelun katsottiin toimivan mainoksissa lasten huomion herättäjinä Itse ateria jäi vähemmälle huomiolle mainoksissa Mainonta katsottiin sopimattomaksi © Asianajotoimisto Heinonen & Co Oy
Markkinointiarpajaiset Lapsiin kohdistuvat arpajaiset, joihin voi osallistua tuotteen ostamalla eivät sallittuja Eivät ymmärrä osallistumisen/ostamisen eroa Markkinointiarpajaiset, jotka eivät liity suoraan tuotteeseen periaatteessa sallittuja KA:llä yllättävän tiukkoja tulkintoja Lehtitalot sopineet pidättäytyvänsä Ei maksullisia puhelinnumeroita korostetusti Ei saa pyytää suoramarkkinointisuostumusta © Asianajotoimisto Heinonen & Co Oy
CASE: Coca-Cola:n arpajaiset Mainonnassa korostettiin ”onnennumeroa”, joka löytyi pullojen etiketistä Ensisijaisena vastausvaihtoehtona esiteltiin maksullinen puhelinnumero Vaihtoehdosta osallistua arpajaisiin ilman ”onnennumeroa” ja tuotetta ostamatta ei kerrottu selkeästi mainonnassa Mainonnan katsottiin vetoavan erityisesti lapsiin/nuoriin ja sitä pidettiin sopimattomana © Asianajotoimisto Heinonen & Co Oy
Suoramarkkinointi lapsille Suoramarkkinointi lapselle sallittua vain, jos vanhemmilta on etukäteen saatu suostumus Perinteisissä medioissa suostumus on helppo saada allekirjoituksella Sähköinen suostumus ongelmallinen KA suosittaa, että pyydetään vanhemman puhelinnumero tai sähköpostiosoite, jonka avulla voidaan varmistaa suostumuksen antaminen Ei tarkkoja ohjeita eikä käytäntöä vielä © Asianajotoimisto Heinonen & Co Oy
Case: TELIA Radiolinja lähetti Telian asiakkaille SIM-kortteja ja esitäytettyjä liittymäsopimuksia Kirjeitä meni myös alaikäisille omilla nimillä Kuluttaja-asiamies otti hyvin tiukan linjan Suoramarkkinointiin alaikäisille tarvitaan aina huoltajan suostumusta Mainostajalla suuri huolellisuusvelvollisuus Pelkkä tarkistaminen ei riittänyt, vaan mainostaja oli vastuussa, kun kirje tosiasiallisesti tuli lapsen nimellä © Asianajotoimisto Heinonen & Co Oy
Yhteystiedot: Kukka Tommila Asianajotoimisto Heinonen & Co Oy Fredrikinkatu 61 A, 00100 Helsinki PL 671, 00101 Helsinki puh: (09) 25 300 625 fax: (09) 694 4352 e-mail: kukka.tommila@heinonen.com www.heinonen.com © Asianajotoimisto Heinonen & Co Oy