Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus
Peda.net Mitä mitoittaminen on? •Oppijan ja opettajan ajanhallintaa •Ajatteleminen ja tiedon prosessointi vaativat aikaa –Ajattelua ei voi kukaan tehdä oppijan puolesta •Aika on välttämätön edellytys oppimiselle Jarkko Lampinen
Peda.net Mitoittamisen haasteita •Oppijan ajantarve on usein yksilöllinen, mutta opintoja ei voi aina mitoittaa yksilöllisesti •Suorittaminen ja oppiminen eivät ole aina sama asia •Aikaa menee muuhun kuin oppimiseen, esim. teknisten ongelmien ratkomiseen tai oikean materiaalin löytämiseen Jarkko Lampinen
Peda.net Tutkittua tietoa •Ajanhallinta ja käytettävyysongelmat tärkeimmät verkko-opiskelua ja oppimista estävät tekijät opettajien mielestä •opettajat arvioivat opiskelijoiden ajanhallinnan vaikeudet tilastollisesti merkitsevästi suuremmiksi kuin opiskelijat itse arvioivat •Nevgi & Juntunen 2005 Jarkko Lampinen
Peda.net Mihin aika kuluu? Jarkko Lampinen Lähde:
Peda.net Entä opettajan ajankäyttö? •Ohjausresurssin suunnittelu –Montako tuntia ohjaukseen on käytettävissä? –Miten tunnit jaetaan? •Henkilökohtaista ohjausta •Ryhmäohjausta •Vertaispalaute Jarkko Lampinen
Peda.net Mitoituskehikko •Verkko-opintojen mitoituskehikko oppijan ajankäytön suunnitteluun •Aikuisopetus / toinen aste • kko_2006.pdf Jarkko Lampinen
Peda.net Lähteitä • Ryhma_3_alustus.pdfhttp:// Ryhma_3_alustus.pdf • kko_2006.pdfhttp:// kko_2006.pdf Jarkko Lampinen
Peda.net Tehtävä •Perusopetus: –Ryhmä 1 opettajan ajankäyttö –Ryhmä 2 oppilaiden ajankäyttö •Lukiot / 2.aste –Ryhmä 1 opettajan ajankäyttö –Ryhmä 2 oppilaiden ajankäyttö •Mitä vaiheita prosessi on? •Kuinka kauan aikaa vaiheisiin tarvitaan? Jarkko Lampinen
Peda.net Tehtävä •Verkko-opetuskokonaisuudet: •Perusopetus: – karjenniemi/perinnehttp:// karjenniemi/perinne •Lukiot / 2. aste –Anulta Moodlekurssi tähän! Jarkko Lampinen
Peda.net Tehtävän purku •Miten oppijan ja opettajan ajankäyttö kohtaavat? Jarkko Lampinen