Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Advertisements

S2-tiimin muistiinpanot
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Pedagogisia verkkoja kokemassa Mitoitus oppimisen mahdollistajana Kirsi Levänen Kuopion yliopisto.
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
Kestävämpää henkilökohtaista oppimista verkostossa.
Oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittäminen
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Näkymättömästä näkyvää – kompetenssit ja mitoitus verkko-opiskelussa -koulutus Vaasa Tuire Palonen, Kirsi Levänen ja Tomi Kontio.
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
”Blended Learning” ja sen hyödyntäminen avoimen yliopisto- opetuksen kehittämisessä Avoimien yliopistojen valtakunnalliset neuvottelupäivät Turussa
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
TYÖPAIKALLA OPPIMINEN YRITYKSISSÄ Yrityksessä on ollut viimeisen vuoden aikana työpaikalla oppija tai oppijoita Lähde: PK-yritysbarometri,
Minä oppijana 1 ov..
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
Aikaa taitojen kehittämiseen -koulutus Helsinki Tuire Palonen, Kirsi Keskisärkkä ja Tomi Kontio.
9.Lk Biologian laborointikurssi
Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Kansainvälisyys- ja osallisuushanke kouluille 2008/09.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Hops osana opiskelu- ja asiantuntijuusprosessia Terhi Skaniakos.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
KOULUTUSPALVELUT, Paula Airaksinen Noppa-portaali opintoja sujuvoittamassa Paula Airaksinen, koulutuspalvelut.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Opiskelijatutorointi: toimivuus ja hyvät käytännöt -kuinka hiotaan kultahiput timanteiksi? Korkeakouluopiskelija yhteiskunnallisena toimijana, tilannekatsaus.
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Opintojen mitoitus korkeakouluissa Marianne Isola / Suvi Jutila W5W.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
OPPI-kysely Opiskelijoiden lähestymistavat ja kokemukset oppimisympäristöistään Helsingin yliopistossa Sari Lindblom-Ylänne & Anna Parpala Yliopistopedagogiikan.
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Opintojen mitoittaminen ja kuormitus Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
ATTO- aineiden suorittaminen verkkopakettien avulla on saanut omaan suosion opiskelijoiden keskuudessa; tarvittaessa apuna oli erityisopettaja tai lisäopetustilan.
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
TieVie-asiantuntijakoulutus Helsingin lähiseminaari KoMiTi-hankkeen esittely Kirsi Levänen ja Katri Rintamäki.
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
MOppijat Jyväskylän pilotoijat
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
KORKEATASOISTA OPPIMISTA JA OPINTOJEN ETENEMISTÄ TUKEVA AKATEEMINEN OPETUSSUUNNITELMA -PERUSTEHTÄVÄ JA TAVOITTEISTO MIETITTY SELKEÄSTI RAKENTUVA KUMULOITUVAN.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
TOISEN ASTEEN MONIMUOTOTARJOTIN Etä- ja verkkotyöryhmän esitys Anett Blom, Liisa Jukola, Markus Kalmari, Jarkko Lehmuskenttä, Erja Vihervaara.
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen, Sataedu & VeeVee Virtanen, SAKU ry OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO JA SEN KÄYTTÖKOKEMUKSET.
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Aikaa erilaisille oppijoille – Miten mahdollistaa joustavat opintopolut Katariina Alha W5W, Oulun yliopisto.
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana
Täydennyskoulutus Tuoteturvallisuus ja työura ruoka-alalla
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Näkökulmia opintohallinnon prosessiin, opintohallintojärjestelmiin, TUTKE 2 toimeenpanoon ja Oppijan palveluihin– Case Koulutuskeskus Salpaus SePPO-hankkeen.
Kohti kansallista digitaalista koulua
Esityksen transkriptio:

Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus

Peda.net Mitä mitoittaminen on? •Oppijan ja opettajan ajanhallintaa •Ajatteleminen ja tiedon prosessointi vaativat aikaa –Ajattelua ei voi kukaan tehdä oppijan puolesta •Aika on välttämätön edellytys oppimiselle Jarkko Lampinen

Peda.net Mitoittamisen haasteita •Oppijan ajantarve on usein yksilöllinen, mutta opintoja ei voi aina mitoittaa yksilöllisesti •Suorittaminen ja oppiminen eivät ole aina sama asia •Aikaa menee muuhun kuin oppimiseen, esim. teknisten ongelmien ratkomiseen tai oikean materiaalin löytämiseen Jarkko Lampinen

Peda.net Tutkittua tietoa •Ajanhallinta ja käytettävyysongelmat tärkeimmät verkko-opiskelua ja oppimista estävät tekijät opettajien mielestä •opettajat arvioivat opiskelijoiden ajanhallinnan vaikeudet tilastollisesti merkitsevästi suuremmiksi kuin opiskelijat itse arvioivat •Nevgi & Juntunen 2005 Jarkko Lampinen

Peda.net Mihin aika kuluu? Jarkko Lampinen Lähde:

Peda.net Entä opettajan ajankäyttö? •Ohjausresurssin suunnittelu –Montako tuntia ohjaukseen on käytettävissä? –Miten tunnit jaetaan? •Henkilökohtaista ohjausta •Ryhmäohjausta •Vertaispalaute Jarkko Lampinen

Peda.net Mitoituskehikko •Verkko-opintojen mitoituskehikko oppijan ajankäytön suunnitteluun •Aikuisopetus / toinen aste • kko_2006.pdf Jarkko Lampinen

Peda.net Lähteitä • Ryhma_3_alustus.pdfhttp:// Ryhma_3_alustus.pdf • kko_2006.pdfhttp:// kko_2006.pdf Jarkko Lampinen

Peda.net Tehtävä •Perusopetus: –Ryhmä 1 opettajan ajankäyttö –Ryhmä 2 oppilaiden ajankäyttö •Lukiot / 2.aste –Ryhmä 1 opettajan ajankäyttö –Ryhmä 2 oppilaiden ajankäyttö •Mitä vaiheita prosessi on? •Kuinka kauan aikaa vaiheisiin tarvitaan? Jarkko Lampinen

Peda.net Tehtävä •Verkko-opetuskokonaisuudet: •Perusopetus: – karjenniemi/perinnehttp:// karjenniemi/perinne •Lukiot / 2. aste –Anulta Moodlekurssi tähän! Jarkko Lampinen

Peda.net Tehtävän purku •Miten oppijan ja opettajan ajankäyttö kohtaavat? Jarkko Lampinen