Artikkelin kriittinen arviointi - havainnoivat tutkimukset

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tuloksista rahoitukseen alustusluento osa 2. Tulokset •Tuloksissa tulee kertoa mitä löydettiin alkaen tutkittavien rekrytoinnista, tutkittavan populaation.
Advertisements

Tutkielman teko Esityksen perustana on käytetty dos. Marja-Leena Sorjosen 1998 tekemää ohjetta: Ohjeita tutkielman tekoon. Tuula Marila
Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
ja aluetutkielmakysymykseen vastaaminen yo-kokeessa
Eeva-Leena Aittoniemi
Metodologian ja menetelmien valinta
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
Meta-analyysit Jouko Miettunen, dosentti Psykiatrian klinikka Oulun yliopisto Oulu
7 Terveyden tutkiminen.
Lukemaan oppii vain lukemalla
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Katsotaan, sanoi lääkäri!
ISO 9000 –sarjan uudistus – Mikä muuttuu?
Tutkimusasetelmat Jouko Miettunen, dosentti Psykiatrian klinikka, OY
Tutkimusartikkelien kriittinen arviointi
2 TIETEELLINEN LÄHESTYMISTAPA
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl.2011) -harjoitukset pääaineopiskelijoille Mira Kalalahti Käyttäytymistieteiden laitos
Epidemiologian tutkimusasetelmat
Epidemiologian tutkimusasetelmat
Artikkelin kriittinen arviointi
Artikkelin kriittinen arviointi
MITÄ ON PSYKIATRINEN EPIDEMIOLOGIA?
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
TOIMINNALLISEN OPINNÄYTETYÖN RAPORTOINTI
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Milloin tutkimus on kliinisesti merkittävä – GRADE-menetelmä
* ”Urheilija ei tervettä päivää näe” * ”Nuorille tehdään nykyisin paljon raskaudenkeskeytyksiä.” * ”Suklaa suojaa korkealta verenpaineelta.” * ”Kahvi.
Tutkimusartikkelien arviointi ja soveltaminen kliiniseen työhön Jouko Miettunen
Professori Pekka Kauppi, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, HY: Miksi yliopistotutkija tallentaa julkaisuarkistoon? JULKAISIJAN ILTAPÄIVÄ 2007 Julkaisuarkistojen.
Seminaarityön rakenteesta
Organisational justice and health of employees: prospective cohort study M Kivimäki, M Elovainio, J Vahtera, J E Ferrie (2002)
Tutkimustyypit ja tutkimusasetelmat
Tutkimuksen vaiheet Aiheen valinta ja rajaaminen Ongelmien asettaminen
2 Tutkimuksen suunnittelu
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tutkimussuunnitelma 1. Mitä käyttäjäryhmää tutkitaan?
Tiedonhaku ja arviointi kliinikon on osattava etsiä tietoa internet, kirjat, lehdet kliinikon on osattava seuloa tietoa kliiniset kokeet, oppikirjat perinteiset.
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Tutkimussuunnitelma Jaakko Seikkula
TIETEELLISTÄ TUTKIMUSTA TERVEYDEN HYVÄKSI. TERVEYSTUTKIMUS ▪ MONITIETEISTÄ.
Terveystutkimus- kertausta. Otos- kato Näyte = Jos tutkittavista ei voi ottaa otosta (koko tutkimusjoukkoa edustavaa ryhmää) otetaan näyte  ei edusta.
Avoimuus päämääränä jo tutkimusta suunniteltaessa Annaleena Okuloff Tutkija Tieteenala-asiantuntija Minna Niemi-Grundström Tämä teos on lisensoitu Creative.
Tutkimuksen suunnittelu
Tutkimustyypit ja aineistonkeruun menetelmät
Tieteellisen artikkelin kirjoittaminen
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
Määrällinen tutkimus.
Havainnointi tutkimus-menetelmänä
Tutkimustyypit ja tutkimusasetelmat
Terveystutkimuksen näkökulmat – mitä voidaan mitata? s. 18
Hypoteesi Oman hypoteesini mukaan analysoimalla mediaa, vertaamalla sen julkaisemaa sisältöä valtion virallisiin linjauksiin ja tarkastelemalla tuloksia.
Tutkielman teko-ohjeet
Ohjeita….
Lasten kivunarviointi kirjaamisen näkökulmasta
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
Tutkimuksen objektiivisuus
IHMISEN ELÄMÄNKAARI JA KEHITYSPSYKOLOGIAN TUTKIMUSMENETELMÄT
Luonnontiedeaiheinen projekti
Tiedeprojektin otsikko
Tutkimuksen abc.
Tutkimusaihe: luotettavuus ja tutkimuksen teko
R6: IKÄNÄKÖKULMA - TUTKIMUSSUUNNITELMA
3. Terveystottumusten tutkiminen
2 TIETEELLINEN LÄHESTYMISTAPA
Tutkimusaihe: luotettavuus, tutkimuksen teko
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
TE3- seurantatutkimus Seurantajakso n. 1 viikko ( )
TIETEELLINEN TUTKIMUS (7ET)
Tieteellinen editointi Hanna Karhu
Luonnontiedeaiheinen projekti
Esityksen transkriptio:

Artikkelin kriittinen arviointi - havainnoivat tutkimukset OPES - koulutus 17.3.2008

Yleistä Ohjeet artikkelin kriittiseen arviointiin eivät tarkoita samaa kuin ohjeet hyvän tutkimuksen tekemiseen. Tämän luennon tarkoitus käsitellä havainnoivien tutkimusten kriittistä arviointia. Koulutuksen tavoitteet: oppia itsenäisesti arvioimaan aikaisempaa tutkimusta/tutkimusnäyttöä

Tutkimusasetelmista

Kirjasta: Uhari M ja Nieminen P. Epidemiologia & biostatistiikka Kirjasta: Uhari M ja Nieminen P. Epidemiologia & biostatistiikka. Duodecim, 2001.

Kokeellinen vs. epäkokeellinen tutkimus Epäkokeellinen tutkimus eli havainnoiva tutkimus (non-experimental study, observational study) tutkijalla ei ole päätäntävaltaa altistukseen, eli eri altistusryhmät muodostuvat tutkijasta riippumatta, eikä altistusryhmien vertailukelpoisuutta ole ei aktiivisesti vaikuteta altistumisen jakautumiseen tutkittavien kesken, eli ei sisällä interventiota tai koetta tutkija toimii vain havainnoijana Kokeellinen tutkimus (experimental study) tutkija päättää käsittelyn eli altistuksen, järjestää koetilanteen vertaillaan tuloksia altistuksen saaneessa ryhmässä ja muissa ryhmissä

Altistuksen ajoitus Kohorttitutkimus (cohort study) tiedonkeruu aloitetaan altisteesta ja lähdetään seuraamaan altistuneiden ja ei-altistuneiden ryhmiä: ketkä sairastuvat? Tapaus-verrokkitutkimus (case-control study) ensin kerätään tapaukset ja heille verrokit, vasta sen jälkeen selvitetään altistuminen kummassakin ryhmässä Poikkileikkaustutkimus (cross sectional study) tieto sairaudesta ja siihen liittyvistä tekijöistä saadaan yhtä aikaa

Havaintojen ajoitus Prospektiivinen tutkimus (prospective study) etenevä tutkimus, altistuneita ja altistumattomia seurataan sairauden suhteen altistelähtöinen soveltuu harvinaiselle riskille kohorttitutkimus Retrospektiivinen tutkimus (retrospective study) tieto altistumisesta kerätään jälkikäteen, sairauden jo mahdollisesti ilmaannuttua sairauslähtöinen soveltuu harvinaiselle sairaudelle tapaus-verrokkitutkimus

Aikaulottuvuus Pitkittäistutkimus (longitudinal study) tieto sairaudesta ja siihen liittyvistä tekijöistä saadaan useammassa aikapisteessä Poikkileikkaustutkimus (cross-sectional study) tieto sairaudesta ja siihen liittyvistä tekijöistä saadaan yhtä aikaa

Tutkimusasetelmien hierarkia kausaliteetin tutkimisessa

Artikkelin kriittinen arviointi

Otsikko ja abstrakti Tutkimusasetelma hyvä ilmoittaa otsikossa tai abstraktissa. Abstraktin selkeys tärkeää: mitä tehtiin ja löydettiin? taustatiedot, tutkimuksen tavoitteet/hypoteesi, metodit, päätulokset (numeerisesti, ei ympäripyöreästi), johtopäätökset strukturoitu abstrakti parempi kuin ei-strukturoitu

Johdanto Aiheen tieteellinen tausta täytyy esittää riittävissä määrin: olennaiset alkuperäistutkimukset tärkeät, viimeaikaisimmat katsaukset aiheesta mitä tiedetään aiheesta ja mitä puutteita tiedoissa/tutkimuksessa aiheeseen liittyen on? Tutkimuksen tavoitteet: sisältäen maininnan tutkimusaineistosta, altisteesta, vasteesta ja muista tärkeistä muuttujista (jos vain mahdollista) mahdolliset hypoteesit tai kysymykset joihin tutkimuksella halutaan vastata

Metodit Tutkimusasetelma Tutkimuksen paikka ja aika (setting) Onko selitetty mahdollisimman tarkkaan? Usein tutkimuksessa voi olla piirteitä useista eri asetelmista. Onko kuvattu lähdeväestö, josta aineisto on kerätty? Tutkimuksen paikka ja aika (setting) tutkimuksen paikka mistä tutkittavat kerätty? sairaala, avohoito jne… mikä kaupunki, mikä maa? tutkimuksen aika: tutkittavien keruun ajankohta altisteiden, vasteiden ja muiden muuttujien keruun ajankohta seurannan pituus

Tutkittavat - kohorttitutkimus Onko selitetty mistä lähdejoukosta ja millä metodilla ja kriteereillä tutkittavat valittu? Onko seurannan metodit selitetty? Jos kyseessä kaltaistettu tutkimus (matched study), onko selitetty kaltaistamisen kriteerit ja altistuneiden ja ei-altistuneiden määrät? Tutkittavat – tapaus-verrokkitutkimus Mistä lähdejoukosta ja millä metodilla ja kriteereillä tapaukset ja verrokit valittu? Millä perusteilla tapaukset ja verrokit valittu? Jos kyseessä kaltaistettu tutkimus (matched study), onko selitetty kaltaistamisen kriteerit ja verrokkien määrä per tapaus? Tutkittavat – poikittaistutkimus

Aineiston/muuttujien lähde, mittaaminen Muuttujat Onko kaikki muuttujat selkeästi selostettu? altisteet (exposure) vastemuuttujat (outcome) sekoittavat tekijät (confounder), vaikutuksen muovaajat (effect modifier) Onko diagnostiset kriteerit selitetty? Aineiston/muuttujien lähde, mittaaminen Onko selitetty mistä lähteestä muuttujat saatu? Millä tavoin muuttujat kerätty/mitattu? Määrälliset muuttujat Onko selitetty kuinka muuttujat luokiteltiin ja miksi? Onko eri muuttujaluokat kuvattu?

Harha (bias) Aineiston koko Onko pyritty minimoimaan mahdollisen harhan lähteet? Aineiston koko Onko selitetty miten päädytty tutkittavan aineiston kokoon?

Tilastolliset menetelmät Onko kaikki käytetyt tilastolliset menetelmät selitetty? Myös adjustoimiseksi tehdyt menetelmät? Onko selitetty alaryhmille tehdyt analyysit? Interaktioiden tutkimiseksi tehdyt analyysit? Kuinka käsitelty puuttuvaa dataa? Kohorttitutkimus – onko selitetty miten kato huomioitu? Tapaus-verrokkitutkimus – miten tapausten ja verrokkien kaltaistaminen (matching) huomioitu? Poikittaistutkimus – onko analyyseissä otettu huomioon aineiston valinnan metodi?