Www.komiti.fi Pedagogisia verkkoja kokemassa 11.-12.10.2006 Mitoitus oppimisen mahdollistajana Kirsi Levänen Kuopion yliopisto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Hajautettu kurssien toteutus ja kehitys OSCu-hankkeessa ITK’03 Kirsti Ala-Mutka, Sanna Räisänen TTY/Ohjelmistotekniikka.
Esimies verkossa Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
Opetusprosessi Opettaja TVT Yksittäisen kurssin tarkempi suunnittelu
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
OPETTAJAN AIKAHARHA OPETTAJAN AJAN TAJU VÄÄRISTYY KUN HÄN ASTUU YLEISÖN ETEEN. OPETTAJAN AIKA OPISKELIJAN AIKA OPETTAJA LUULEE ETENEVÄNSÄ HITAASTI, MUTTA.
Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Opetusmenetelmät sekä kontaktiopetuksen ja itsenäisen työn suhdeluvut ammattikorkeakouluissa Ryhmätyöskentely
@Virtuaaliammattikorkeakoulu VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Suomen Virtuaaliammattikorkeakoulu.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Näkymättömästä näkyvää – kompetenssit ja mitoitus verkko-opiskelussa -koulutus Vaasa Tuire Palonen, Kirsi Levänen ja Tomi Kontio.
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Minä oppijana 1 ov..
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Tukihenkilöiden työpaja 21. 9
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Aikaa taitojen kehittämiseen -koulutus Helsinki Tuire Palonen, Kirsi Keskisärkkä ja Tomi Kontio.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Internet-projekti - MUM2TM Heikki Hietala Jukka Mutikainen TIKO – Malmi
Näkymättömästä näkyvää VVYOP'
osana opiskelijan PLE:tä
Opetussuunnitelmatyö
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Ilkka Virtanen Vaasan yliopisto & KKA:n Erikoistumisopintolautakunta1 Erikoistumisopintojen arviointi ja akkreditointi Yliopistojen täydennyskoulutuskeskusten.
Tenttiakvaario - uhka vai mahdollisuus?
Matti Isokallio, ECTS/DS neuvonantaja, Euroopan komissio ECTS ja ammattikorkeakoulut.
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Ongelmaperustainen oppiminen
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Opintojen mitoitus korkeakouluissa Marianne Isola / Suvi Jutila W5W.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
Opintojen mitoittaminen ja kuormitus Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
TieVie-asiantuntijakoulutus Helsingin lähiseminaari KoMiTi-hankkeen esittely Kirsi Levänen ja Katri Rintamäki.
Sähköinen tenttipalvelu Tenttis – ominaisuudet ja toiminnot
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Optima-oppimisympäristö opetuksessa ja oppimisessa Jyväskylän yliopisto.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
HYVY001 – Akateeminen opiskelukyky – muutakin kuin pisteitä Syksy 2012 (2 op.)
Aikaa erilaisille oppijoille – Miten mahdollistaa joustavat opintopolut Katariina Alha W5W, Oulun yliopisto.
Kajaanin yliopistokeskus, Irene Salomäki, Informaatiolukutaito ja elinikäinen oppiminen Miten opiskelijat, kirjastot ja koulutussuunnittelu kohtaavat.
Täydennyskoulutus Tuoteturvallisuus ja työura ruoka-alalla
SISU-koulutus: tutkintorakenteen tekeminen
Opintojen mitoitus suhteessa opintopistemäärään
Esityksen transkriptio:

Pedagogisia verkkoja kokemassa Mitoitus oppimisen mahdollistajana Kirsi Levänen Kuopion yliopisto

Yhteistyöhanke Kuopion yliopisto, Turun yliopisto ja Tritonia oppimiskeskus (Vaasan yliopisto, Åbo Akademi i Vasa, Svenska handelshögskolan) Toteutetaan vuosina Tavoitteena edistää verkko-opiskelun tuottamien kompetenssien, mitoituskäytäntöjen ja tilastointiperusteiden yhdenmukaisempaa käyttöä yliopistojen opetussuunnitelma- työssä, opetuksessa, arvioinnissa ja seurannassa.

KoMiTi –hankkeen esiselvitys Tervonen Sari ja Levänen Kirsi (toim.) Näkymättömästä näkyvää - Verkko-opiskelun kompetenssit, mitoitus ja tilastointi (KoMiTi) -hankkeen esiselvitys. julkaistiin elokuussa 2006 saatavana PDF-versiona osoitteessa:

Esiselvityksessä havaittua 1/2 Mitoitusasioita ei oteta tarpeeksi huomioon verkko-opiskelun suunnittelussa Yhtenäiset mitoituskäytännöt ja –perusteet puuttuvat Opintojakson opettaja vastaa mitoituksesta Mitoitus perustuu ”näppituntumaan” ja kokemuksiin ns. perinteisestä luento-opetuksesta-> ohjeita tai suosituksia ei ole Saman opintojakson laajuus vaihtelee yliopistoittain Myös tulkinnat opintojaksojen laajuudesta vaihtelevat Samanlaajuiset opintojaksot eivät ole keskenään yhteismitallisia Tervonen Sari ja Levänen Kirsi (toim.) Näkymättömästä näkyvää - Verkko-opiskelun kompetenssit, mitoitus ja tilastointi (KoMiTi) -hankkeen esiselvitys.

Esiselvityksessä havaittua 2/2 Systemaattista opiskelijoiden ajankäytön seurantaa ei tehdä Opiskelijat kokevat verkko-opiskelun työläänä, mutta opintojaksojen ja verkko-opiskelun erilaisten työmuotojen edellyttämästä todellisesta ajankäytöstä ei ole tietoa Satunnaista seurantaa oppimisalustalta saatavista tunnusluvuista (kirjautumiset, läsnäoloaika verkkoympäristössä) tehdään Tervonen Sari ja Levänen Kirsi (toim.) Näkymättömästä näkyvää - Verkko-opiskelun kompetenssit, mitoitus ja tilastointi (KoMiTi) -hankkeen esiselvitys.

Miksi mitoitetaan? mitoittamisella luodaan oppimisen edellytykset opintojen oikea mitoitus liittyy myös opiskelijan oikeusturvaan ja edunvalvontaan opintotuki tutkintojen samanarvoisuus virtuaalisuuden harha opiskeluun käytettävä aika ei näy lukujärjestyksissä

Aika on oppimisen laatutekijä ja välttämätön edellytys oppimiselle tarvitaan ennen kaikkea ajattelemiseen esim. lukeminen, tehtävien tekeminen ja kirjoittaminen ovat ajattelun apuvälineitä ajattelun voi tehdä vain opiskelija itse, joten hän tarvitsee aikaa itsenäiseen työhön opettaja ohjaa opiskelijan työskentelyä ajan avulla opiskelijan ajantarve yksilöllistä, mutta opintoja ei voi mitoittaa yksilöllisesti Ks. Karjalainen, Alha & Jutila Anna aikaa ajatella.

Mitoittaminen oikean aikamäärän varaamista opiskelijalle ajan tarve riippuu paljon opiskelijan omista valmiuksista, tottumuksista ja tavoitteista mutta myös opetuksen ja ohjauksen laadusta tavoitteena ymmärtävä oppiminen kategorinen arviointivirhe ajankäytön tarve tulee arvioida oppimiseen vaadittavan ajan perusteella, ei kurssin suorittamiseen käytetyn ajan perusteella Ks. Karjalainen, Alha & Jutila Anna aikaa ajatella.

Mikä verkko-opiskelussa vie aikaa? Käytettävät laitteet, oppimisympäristöt ja ohjelmistot Työtilojen ja laitteiden saavutettavuus, tekninen käytettävyys Tekniset ongelmat (laiteongelmat, verkkoyhteydet jne.) Työskentelymuoto ja –tapa Ryhmäytyminen Verkkotyöskentelyssä tarvittavat vuorovaikutustaidot Kirjoittamalla kommunikointi Tiedonhaku ja materiaalin löytäminen Oman työn aikatauluttaminen Levänen, K. & Tervonen, S. & Haapaniemi, T Verkko-opetuksen tuottamat akateemiset kompetenssit ja mitoitus. Oppimiskeskus. Kuopion yliopisto.

Ajanhallintaa Time can’t be managed, time is uncontrollable. We can only manage ourselves and our time. Online courses must offer direct help. G. Salmon 2003

Esiselvityksestä opittua 1/2 Verkko-opiskelun erityispiirteet tulee ottaa paremmin huomioon opintojen suunnittelussa ja mitoituksessa Oppimisprosessin läpinäkyväksi tekeminen helpottaa verkko- opiskelun mitoitusta Tarve yhtenäisille mitoitusohjeille ja –suosituksille on todellinen Opintojen vertailtavuus, yhdenmukaisuus ja hyödynnettävyys yliopistojen välillä Helpottaa verkko-opiskelun suunnittelua ja toteuttamista Opintojen kuormittavuusarvio vastaa paremmin todellisuutta Tervonen Sari ja Levänen Kirsi (toim.) Näkymättömästä näkyvää - Verkko-opiskelun kompetenssit, mitoitus ja tilastointi (KoMiTi) -hankkeen esiselvitys.

Esiselvityksestä opittua 2/2 Opiskelijoiden ajankäytön seurantaan verkko-opintojaksoilla tulee kiinnittää huomiota Antaa todellista tietoa opintojen ja erilaisten verkko-opiskelun työmuotojen kuormittavuudesta Helpottaa verkko-opiskelun suunnittelua ja oikeaa mitoitusta Auttaa opiskelijaa hahmottamaan paremmin, mihin aika verkko- opintojaksoilla kuluu Tervonen Sari ja Levänen Kirsi (toim.) Näkymättömästä näkyvää - Verkko- opiskelun kompetenssit, mitoitus ja tilastointi (KoMiTi) -hankkeen esiselvitys. Ks. myös Jutila Suvi Aina ajoissa?

Verkko-opintojen mitoituskehikko Orientoituu Rakentaa tietoa Ohjeet Sisältö, tavoitteet ja oppimistehtävät Omat tavoitteet Aikataulu Ohjelmistot Oppimisalusta Ryhmäytyminen Oppimistehtävät ja keskustelu Tiedon haku Oppimateriaaliin perehtyminen Oleellisen tiedon omaksuminen Kirjoittaminen Kurssitovereiden tuotoksiin, ajatteluun perehtyminen Palautteen antaminen Saadun palautteen prosessointi ja hyödyntäminen Arvioi Itsearviointi Vertaisarviointi Tentti Kurssipalaute Siis, mitä opiskelija tekee ?

Esimerkkejä mitoituskehikon soveltamisesta Lähtökohtana tietty opintojakso ja ennalta määritelty opintopistemäärä lasketaan, mitä opintopistemäärä tarkoittaa tunneissa havainnollistetaan opintojaksolla käytettävien työmuotojen jakautuminen ja niiden vaatima aika mitoituskehikon avulla lähiopetus verkko-opiskelu itsenäinen opiskelu verrataan saatua tulosta opintojakson opintopistemäärään Lähtökohtana opintojakso, jonka opintopistemäärä ei ole ennalta määritelty suunnitellaan opintojakso ja sillä käytettävät työmuodot arvioidaan työmuotojen vaatima aika mitoituskehikkoa hyödyntäen lasketaan opintojakson opintopistemäärä

Mitoituskehikosta poimittua Tiedon haku; oppimistehtävässä opiskelija hakee tietoa oppimistehtävän tekemistä varten aikasuositus 2 -4 tuntia; jopa tuntia! huomioitava tiedon haun eri tasot valmiit linkit valmis oppimateriaali (materiaalipankki, oppikirja) itsenäinen tiedon haku ja tuottaminen materiaalin saatavuus opintojakson tavoitteet opintojakson ydinaines opiskelijan valmiudet

Opettajien kokemuksia mitoituskehikon soveltamisesta 1/2 tukea opintojakson eri vaiheiden (orientoituminen, opiskelu, arviointi) suunnitteluun ja mitoitukseen helppo soveltaa omien tarpeiden mukaisesti hyvänä pidettiin sitä, että oppimistehtävien tekemiseen varattava aika arvioidaan tehtäväkohtaisesti auttaa myös opettajaa hahmottamaan häneltä vaadittavaa aikaresurssia tuntimäärät auttoivat opiskelijoita arvioimaan opiskeluun käyttämäänsä aikaa hyödynnettävissä myös verkko-opintojen kuormittavuuden arviointiin

Opettajien kokemuksia mitoituskehikon soveltamisesta 2/2 ongelmallisimmaksi koettiin oppimistehtävien realistinen mitoitus materiaalien lukemiseen varattavaa aikaa oli vaikea määritellä toivottiin, että kehikkoon lisättäisiin varattavan ajan suosituksiin esimerkkejä millaisissa tilanteissa aikaa pitää varata enemmän ja milloin vähemmän mitoituskehikkoa toivottiin helppokäyttöisempään muotoon

Julkaisut Tervonen Sari ja Levänen Kirsi (toim.) Näkymättömästä näkyvää - Verkko-opiskelun kompetenssit, mitoitus ja tilastointi (KoMiTi) -hankkeen esiselvitys Levänen, Tervonen, Suhonen & Stigell: Verkko-opintojen mitoituksen arviointi. Korkeakoulujen arviointineuvosto. 11/

Lisätietoja tai KoMiTi –hankeryhmä: projektikoordinaattori Sari Tervonen (at) uku.fi suunnittelija Kirsi Levänen (at) uku.fi (mitoitus) suunnittelija Tuire Palonen (at) utu.fi (kompetenssit) suunnittelija Katri Rintamäki (at) tritonia.fi (tilastointi)