Muististrategioita Auttavat säilyttämään mielessä tai palauttamaan mieleen uutta informaatiota.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tietojärjestelmistä 1. Termejä  Data  usein luonteeltaan kvantitatiivista  helppo siirtää, jäsentää ja tallentaa koneisiin  tietokone käsittelee dataa.
Advertisements

 Valitse otsikko, jonka varmasti ymmärrät  Kopioi otsikko oikein  Kirjoitusvirhe, esim. ”? ” puuttuu = -2p  Otsikko muutettu tai se puuttuu = -5p.
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
Opiskelulukeminen.
Aistit ja oppiminen.
Sanaston oppiminen Älä ota kesäsanaa!
Vinkkejä sanojen muistamiseen •Visuaalisen muistin tukeminen ▫Sanan liittäminen kuvaan  pohdi, mitä oman kielen sanaa opeteltava sana muistuttaa  luo.
Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Lähellä kaupungissa Verkkopalvelu kaupunkiympäristön teemojen opiskeluun Virpi Hirvensalo, TY, maantieteen ja geologian laitos
 kieli on paitsi suussa oleva lihas myös ihmisten puhuma, kirjoittama tai viittoma merkkijärjestelmä ◦ luonnolliset kielet ◦ keinotekoiset kielet (ohjelmointikielet,
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Jenna, Marika, Iiris. Esiintymismuodot: • Kielen äännerakenne epäselvä, metalingvistiset vaikeudet • Vaikeudet ääntämisessä, kirjoittamisessa, lukemisessa.
MUISTIN PERUSTOIMINNOT:
Ko-Ke-Va Käsityön taiteen perusopetus aikuisille
Suullinen harjoittelu ja draama kieliluokassa
Lukemaan oppii vain lukemalla
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Dialogi ja sen soveltaminen ympäristöongelmien ratkaisemisessa VIEVE Työseminaari Levi Marika Palosaari.
Miten kirjoitan verkkoon? Vammaispalvelujen käsikirja sosiaaliportti.fi Hanna Heikkonen.
Annika Hongisto/ Turun normaalikoulu Kehityskeskustelun lähtökohdat:  Kodin ja koulun yhteistyön monipuolistaminen ja uusien yhteistyömuotojen etsiminen.
 Valitse otsikko, jonka varmasti ymmärrät  Kopioi otsikko oikein  Otsikko muutettu tai se puuttuu = -5p.
LAADULLISEN TUTKIMUKSEN TUTKIMUSSUUNNITELMA
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Käsitteen didaktiikkaa
Kivimäen koulu 1. luokkien vanhempainilta
Mitä kieli on?.
Ihminen ääriolosuhteissa -kurssi
Käsityön projektit Samansisältöinen käsityö Jyväskylän normaalikoulun opetussuunnitelmassa ©Riitta Huovila 2008 © Riitta Huovila 2008.
Työn suunnittelu. 1 VAIHE: Hahmotus / mietintä. Mitä tehdään, Ideointia eril. työaiheista (ope ja lopuksi oppilas) Mitä tehdään, Ideointia eril. työaiheista.
SLOP150 Tekstiseminaari 4 op KL, 28 t kontaktiopetusta + 20 tuntia itsenäistä työskentelyä.
matematiikan ja luonnontieteiden pedagogiikan professori, OKL, JY
Havaintokanavat.
Venäjän tunteja suunnittelemaan ”Punainen lanka” ”Luontevia siirtymiä” ”Helppouden tuntua” - Takana paljon suunnittelutyötä.
HENKILÖKOHTAIS EN TOIMINTA- AJATUKSEN KIRJOITTAMINEN FL 177 C.FI.
VILU: A B C
AINEKOHTAISIA OPISKELUOHJEITA
Päättötyön esittelyohjeet
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
Muistan, siis osaan! LÄHDE: KUMMI 6 (LUOTONIEMI, NUMMINEN, SOKKA, VEDENKANGAS) MARI LYYRA OPPIMISTAIDONKURSSI 2015.
Opiskelutaidot Pohdi, mitä tiedät opittavasta asiasta jo etukäteen Ole utelias ja etsi lisätietoa  opiskelija on toimija! Aloita uuteen asiaan tutustuminen.
JEAN PIAGET JEAN PIAGET ( ). AJATTELUN KEHITYS Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit eli skeemat Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit.
L ASTEN JA NUORTEN KIELELLINEN ERITYISVAIKEUS S PECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT SLI Petra Suonio 2012.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Tietoa välittävä puheenvuoro = TIETOISKU Sari Toivakka / DOKTUM1.
Runo auki! ÄI6, syksy 2016.
TUKIVIITTOMAT JA KUVAT KOMMUNNIKOINNIN TUKENA
1. Monimuotoinen terveys
Oppimisen moninaisuudesta Jyväskylä Arto Riihimäki SEL ry.
MUISTI 1. Mitä teit viime perjantaina? 2. Entä viime kesänä?
Millaiset seikat oppimistilanteessa (esim. lukion kurssilla)
Semiotiikka lavastuksessa
Havaintokanavatestin pisteytys
ESSEE.
Millainen oppija sinä olet?
Tietoa välittävä puheenvuoro
Turha toisto eli tautologia
Luku 15 Oppiminen, muisti ja aivot.
Järjestöt työnantajina
Kielen kehityksen avainkohdat
Miellekartta.
TalentShare: Intro henkilöbrändäykseen
Työmuistitesti Näet seuraavaksi 20 sanan listan.
Tuotesuunnittelu Simo & Papanek.
Työmuistitesti Näet seuraavaksi 20 sanan listan.
KÄRSIVÄLLINEN PATIENT
Vieraiden kielten opiskelusta
Valmistavan opetuksen arviointi
Suunnittelutaitojen opettaminen
Matematiikan oppimisvaikeudet
Esityksen transkriptio:

Muististrategioita Auttavat säilyttämään mielessä tai palauttamaan mieleen uutta informaatiota

Muististrategioita A Yhteyksien luominen •ryhmittely ▫materiaalin luokittelu mielekkäisiin yksiköihin ja ryhmiin joko mielessä tai kirjoittamalla ▫luokittelun perusteita useita tilanteesta ja tarkoituksesta riippuen esim. sanaluokka, synonyymit, vastakohdat, aihepiiri, muu yhteys ▫ryhmien merkitseminen, akronyymit (sana, joka on alkuperäiskirjainlyhenne esim.Abloy), värien käyttö ryhmän mukaan esim. alleviivauksissa

Muististrategioita •assosiointi/elaborointi ▫uuden tiedon liittäminen vanhaan tietoon, aikaisempiin oppimiskokemuksiin ▫mielekkäiden yhteyksien luominen •uusien sanojen liittäminen tekstiyhteyteen ▫sanan tai asian liittäminen järkevään lauseeseen, keskusteluun tai kertomukseen ▫muistuttaa paljon edellistä kohtaa

Muististrategioita B Mielikuvien ja äänteiden hyödyntäminen •Mielikuvien käyttö ▫uuden tiedon liittäminen muistiin mielekkäällä mielikuvien käytöllä, joko muistissa, mielessä tai piirroksella/kuvalla ▫mielikuva voi olla kohteen kuva, muistikuva kirjaimista, sana sijoitettuna johonkin paikkaan jne. ▫abstraktit sanat voidaan assosioida symbolein •Semanttiset kartat ▫sanojen järjestäminen kuvaksi/kartaksi (mind map)

Muististrategioita •Avainsanojen käyttö ▫uuden sanan muistaminen kuulo- ja näkölinkillä ▫vaiheet:  a. uudelle sanalle etsitään omasta äidinkielestä tai toisesta vieraasta kielestä samalta kuulostava sana  b. tuotetaan mielekäs mielikuva uuden ja samalta kuulostavan sanan välille

Muististrategioita •Äänteiden käyttö muistin tukena ▫uuden kielen informaation muistaminen sen äänen perusteella ▫ääniperäinen assosiaatio uuden ja tutun materiaalin välillä  (esim. familiar – family) ▫voi sisältää eri tekniikoita, esim. riimit (goat, coat, boat, float, moat)

Muististrategioita C Perusteellinen kertaus •Systemaattinen kontekstiin sovitettu kertaus •kertaaminen huolellisesti jaetuin aikavälein, aluksi tiheämmin ja myöhemmin harvemmin •tavoitteena ylioppiminen

Muististrategioita D Toiminnan hyväksikäyttö •Fyysisen toiminnan tai tuntemuksen hyväksikäyttö ▫uuden ilmaisun näytteleminen tai liikkeeseen/asentoon liittäminen ▫uusi ilmaisu voidaan liittää myös aistimukseen ▫sopii kinesteettisille oppijoille

Muististrategioita •Mekaanisten tekniikoiden käyttö ▫luovien, mutta konkreettisten ka samalla käsin kosketeltavien tekniikoiden käyttö ▫esim. sanojen kirjoittaminen lapulle ja niiden siirtäminen paikasta toiseen sen jälkeen kun ne on opittu ▫sopii kinesteettisille oppijoille