SUUNNISTAMINEN JA KARTTAMERKIT

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

Matti Sipponen 1 Power taitoilta kevät 2005 Kilpailupäivä ja kilpailusuoritus.
SUUNNISTAMINEN JA KARTTAMERKIT
Suunnistuksen historiaa
Suunnistuksen historiaa
OH-SRH : GPS & Autopilotti Malmin Ilmailukerho, Tuomas Kuosmanen.
Mekaaninen energia voimatarinoita
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi sivu. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Esimerkkejä Esimerkki 1. Hetkellä t1 = 8 s on auton asema s1 = 600 m ja hetkellä t2 = 28 s on s2 = 800 m. Kuinka suuri on keskinopeus? s2 -s1 s 800 m.
Huopatilkku paininjalan alle Neula ja paininjalka alas
(Arvo Peltonen, Peruskartografia 1989)
Kirsi Juva1 MILLAINEN KOULUTUS VALMENTAISI 2020-LUVUN TÖIHIN? Koulutuksen tulevaisuudennäkymät Pohjois-Savossa Jarmo Immonen
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi tapahtuma. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Maapallo – ihmisen koti
Matti Sipponen 1 Power taitoilta Kilpailun jälkeen – Pohdinta ja oppiminen.
Maastossa liikkuminen ja erätaidot
MAAPALLO HALTUUN.
Nopeus s t v nopeus = matka: aika v = s :t
B A D C E KASAUS- / ASENNUSOHJE KALUSTEILLE
Aikuisten suunnistuskoulutus 15. ja
Esim. työstä Auto lähtee levosta liikkeelle nousemaan mäkeä ylöspäin. Keskimääräinen liikettä vastustava voima on vakio. Mäen päällä autolla on tietty.
PAIKANNUSLAITTEEN KÄYTTÖ ARVOSTELUN APUVÄLINEENÄ AJOKOKEESSA JA KETUNAJOKOKEESSA.
SANAKARTAT Vammaisasiain neuvottelukunta Polku – liikkumistaito H.Hirn.
MININAAMION VALMISTUS HIEKKAVALU -TEKNIIKALLA
Kappale 3.
POM / Liikunta Suunnistus
Vuorovesi.
Käsityön oppimateriaali ©Riitta Huovila Oppimateriaali auttaa ymmärtämään  pelkät sanat eivät riitä – havaintomateriaali välittää tietoa usean.
*14. Kolmiossa yksi kärki on origossa, toinen pisteessä A= (9, 0), B=(3,6) Osoita, että kolmion pyörähtäessä x-akselin ympäri syntyvän kappaleen tilavuus.
Suunnistuksen historiaa
INVENTOINNIN DOKUMENTOINTI 3-osainen kohteen kuvaus: –sijaintitiedot –kohteen topografia, maaperä ja kasvillisuus –muinaisjäännökseen liittyvät tiedot.
Havainto. Taivaalla näkyvistä kohteista tutuimpia on Otava, eli Ursa Major (Iso Karhu) Se kiertyy öisellä vaelluksella Pohjantähden ympärillä.
Liike Nopeus ja kiihtyvyys.
1. Probleema –Onko täysikuu yhtä korkealla ollessaan eteläisellä taivaalla sekä kesällä että talvella?
ROT Lukkareiden teko alkaa 7.4. oman koulun tarjottimelle. Muille kouluille ilmoittaudutaan opon kautta wilma-viestillä tai varaamalla.
Jonovaaitus eli korkeuskiintopisteen siirto
Maantieteellinen koordinaatisto maantieteelliset koordinaatit ilmaisevat asteina pituuden Greenwichin nollameridiaanista ja leveyden päiväntasaajasta (Kotkan.
Painetut kartat ja GPS Päivän ohjelma Miten kartta tehdään Retkeily- ja ulkoilukäyttöön tarkoitetut suomalaiset painetut kartat Sijainnin määrittäminen.
Suunnistuskoulutuksen aiheet
VIIRINAUHA tutorial. 1)Valitse kankaat Tee viirinauhaasi ainakin viisi kolmiota. Enemmänkin voit tehdä jos haluat. Mitä enemmän kolmioita sen pidempi.
Kartta ei vastaa todellisuutta Pienennetty kuva maapallon jostakin osasta Luonnossa kohteet 3-ulotteisia Maapallon pyöreää muotoa ei saa kuvattua tasolle.
Suunnistuksen kuivaharjoitus Aapo Leskinen/Sporzz.
Suunnistuksen historiaa
Suunnistuksen kuivaharjoitus
Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen omiin arvoihin sitoutumalla
Suunnistuksen kuivaharjoitus
Käytännön harjoitus 1.1. Kartalla kulkeminen
Suunnistuksen historiaa
Kartan laadinta maastotyönä
Käytännön harjoitus 1.2. Suunnanotto ja kartan suuntaaminen
Käytännön harjoitus 1.3. Sprinttisuunnistus
Kartta ei vastaa todellisuutta
Klikachev Denis 7.luokka koulu 17
Tunnin sisältö Suunnistuksen perusteet, osa 1 Jukola-koulun info
PAIKANMÄÄRITYS II Sijoittajan siirto
Selkä suoraksi Suomi TM
Suunnistuksen historiaa
Jukola-koulu Teoria 3.
Harjoituksen ohjaaminen
Käytännön harjoitus 3.2 Viivasuunnistus
PAIKANMÄÄRITYS III Trigonometriset menetelmät
Karttamerkit 2
Harjoituksen ohjaaminen
Jukola-koulu Teoria 2.
Työpöytäharjoitus 1.3. Suunnistusradan suunnittelu
Käytännön harjoitus 3.1 Käyrien hahmotus
Suunnistustaidon perusteet Osa 1
Suunnistustaidon perusteet Osa 1
Suunnistustaidon perusteet Osa 1
Työpöytäharjoitus 2.1. Reitinvalinta
Esityksen transkriptio:

SUUNNISTAMINEN JA KARTTAMERKIT

Kartta Suunnistajan tärkein apuväline Maaston ja kartan tietojen yhdistämisen oppii vain harjoittelemalla Maan pinnanmuotoja kuvataan korkeuskäyrillä. Vedet (joet, purot, järvet) on yleensä merkattu sinisellä Kulkureitit (tiet, rautatiet, polut) on merkattu värillisillä viivoilla ja erilaisilla katkoviivoilla

YLEISIMMÄT KARTTAMERKIT

Kartta Mittakaava ilmoittaa kuinka paljon pienempi etäisyys on kartalla kuin maastossa mittakaava matka kartalla matka luonnossa 1:15 000 5 cm 750 m 1:100 000 36 cm 36 km 1:5 000 14 cm 700 m 1:50 000 22 cm 11 km 1:1 000 000 2 cm 20 km 1:200 000 13 cm 26 km

Missä olen? Vertaile karttaa ja maastoa niin tiedät missä olet. Suuntaa kartta oikein ja tunne karttamerkit. Vertaa kartan kaksiulotteista kuvaa kolmiulotteiseen maastoon selkeiden, erottuvien maastokohteiden avulla ja määrittele oma sijaintisi kartalla.

Reitin valinta Valitse itselle/ryhmälle paras reitti. Aloittelija vs. kokenut retkeilijä. Reitinvalintaan vaikuttaa: Maaston luonnolliset esteet, maastopohja ja kulku-urat Tavoitekohteet Kiertävän reitin pituus Omat taidot ja kyvyt

Maastossa eteneminen Totuttele maastoon etukäteen. Leiki kartalla. Kompassi kannattaa ottaa mukaan viimeisenä, kun maastossaliikkuminen karttaa lukien sujuu jo hyvin. Maaston muotojen hahmottaminen eli korkeuskäyrien ymmärtäminen Maaston muodot ja korkeussuhteet kuvataan karttaan korkeuskäyrillä. Maaston muotojen hahmottaminen kartasta on yksi suunnistuksen vaikeimpia tehtäviä. Korkeuskäyrien tutkiminen on hyvä aloittaa kukkulan ja supan eroavaisuuden hahmottamisella. Supassa sisäänpäin merkitty rinneviiva selvittää, että maanpinta viettää alaspäin. Kumpareissa rinneviivaa ei ole ja se kertoo, että maanpinta nousee siinä kohdassa. Helpoiten korkeuskäyrien tutkiminen onnistuu maastossa, mäkialueella, jossa on hyvä näkyvyys ja sopivasti erikokoisia mäkiä. Kartalta mäkialueiden hahmottaminen alkaa mäen korkeimman paikan löytämisestä. Tämän jälkeen on helpompi ymmärtää, mihin päin maasto laskee ja mihin nousee.

Kompassi Toiminta perustuu siihen, että kompassineulan pohjoispää osoittaa aina kohti magneettista pohjoisnapaa Kompassin avulla pystyy: Määrittämään ilmansuunnat maastossa Kulkemaan määräsuuntaan Suunnastamaan kartan eli kartan pohjoinen on samassa suunnassa kuin oikea pohjoinen

Kompassin osat Kompassi muodostuu pohjalevystä ja sen päällä olevasta neularasiasta Pohjalevyssä on kulkusuuntanuolet, jotka osoittavat kuljettavan suunnan. Millimetriasteikko auttaa matkan mittaamisessa. Kompassineula, joka sijaitsee neularasiassa, osoittaa magneettiseen pohjoiseen. Pohjoisneula maalattu punaiseksi. Astekompassi on jaettu 360 jako-osaan.

Suunnan ottaminen kompassilla Kompassin käyttö: 1)Aseta kompassin reuna tarkasti lähtöpisteestä päätepisteeseen. 2)Käännä kompassin neularasiaa siten, että sen pohjaviivat kulkevat samansuuntaisesti kartan koordinaattiviivojen kanssa. Varmista, että kompassin pohjoishaarukka osoittaa karttapohjoiseen (kartan yläreunaan). 3)Ota kompassi tukevalla otteella käteesi vaakasuoraan asentoon. Käänny kunnes kompassin pohjoisneula asettuu pohjoishaarukkaan. Käänny koko keholla. 4)Kun pohjoisneula on haarukassa, kompassin pohjan iso nuoli näyttää suunnan, johon lähdet. Katso kiintopiste kaukaa edestäpäin. 5)Tarkista suunta kompassista tarpeellisin välein toistamalla vaiheet 3 ja 4.